Minulla on ollut anorektinen/anorektikon ruokavalio jo 10 vuotta ja lääkäri kertoi viimein syyn miksi en laihdu
Säästöliekki lihottaa.
Syön liian vähän minkä takia kehoni on säästöliekillä ja muuttaa siksi jokaikisen kalorin rasvaksi vyötärölle.
Kommentit (25)
Ratkaisu maapallon nälänhätään: säästöliekki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oikea" anorektikko laihtuu, koska saadut kalorit eivät säästöliekistä huolimattakaan riitä edes peruselintoimintojen turvaamiseen. Myös bulimiaa tai ortoreksiaa sairastava voi olla sairaalloisen laiha.
T: Entinen bulimikko. Sairastuin bulimiaan anoreksian kautta. Olin sairaalloisen alipainoinen (BMI 14) päivittäisistä ahmimiskohtauksista huolimatta, koska oksensin aina mahahapoille asti. Ruuansulatus hidastui niin paljon, ettei juuri mitään ehtinyt imeytyä. Saatoin oksentaa aamulla jotain, mitä olin syönyt edellisenä päivänä. Ahmin ja oksensim pahimmillaan 10 000 kcal päivässä.
Voimia <3 Sanot että entinen bulimikko joten kiinnostaisi tietää mistä parantuminen lähti?
Ehdin sairastaa 12-vuotiaasta vähän reilu täysikäiseksi asti. Aikuistumisen kynnyksellä toive paremmasta tulevaisuudesta oli niin kova että jaksoin puskea helvetillisen parantumisprojektin läpi. En halunnut enää elää sillä tavalla. Jokainen päivä pyöri jääkaapin ja vessanpöntön välissä ja elämä jäi elämättä.
Lopullinen parantuminen tapahtui kun tulin vähän yllättäen raskaaksi pitkäkestoisessa parisuhteessa. Äidiksi tuleminen oli ollut haaveeni aina, enkä halunnut että syömishäiriö vie sen mahdollisuuden minulta. Raskauden myötä opin syömään normaalisti ja terveellisesti, sekä olemaan armollinen itseään kohtaan. En sietänyt ajatusta että sairauteni aiheuttaisi jotain haittaa lapselleni. Motivaatio olla terve äiti oli kovempi kuin pelko parantumista kohtaan. Nyt elän elämää josta en uskaltanut sairauden aikana edes haaveilla, olen terve ja onnellinen perheeni ansiosta. Joskus ahdistus nousee pintaan, mutta pystyn hallitsemaan sen ilman syömishäiriön keinoja.
En usko että olisin parantunut täysin ilman lastani. Miehestäni oli suuri apu ja tuki sairauden aikana, mutta lapsi muutti elämäni suunnan totaalisesti.
Kaveri koetti laihduttaa, juoksi salilla ja söi niukasti. Keho meni säästöliekille ja laihtuminen tyssäsi. Tuo on täysin eria asia kuin se, ettei anorektikko syö mitään. Korkeintaan juo lightlimsaa.