Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan veltostuminen ja samantien virkoaminen

Vierailija
18.08.2013 |

Onko kenellekään käynyt vastaavaa? Todetaan nyt ensin, että joo, kyseessä on ensimmäinen lapsi ja olen ylihuolehtivaisuuteen taipuvainen. Älkää siis kommentoiko ilkeästi, vaan rakentavasti. Kävimme asian tiimoilta jo lääkärissä, ja kaikki pitäisi olla hyvin. Kyselen kuitenkin, onko muille osunut kohdalle vastaavaa ja huolehdinko aivan turhaan. Eli eilen illalla kesken syötön 2 kk ikäinen vauva meni veltoksi. Silmät muljahti ja veltostui selvästi. Pistin pullon sivuun heti ja otin hänet toisenlaiseen asentoon, tuntui huomattavan veltolta eikä tuntunut reagoivan asennon vaihdokseen. Nostin siitä olkapäälle ja menin miehen luo keittiöön. Hän katsoi vauvaa ja sanoi, että ihan normaaliltahan tuo vaikuttaa. Eli vauva "virkosi" siinä matkalla ja on siitä asti ollut oma itsensä. Syö, pissaa ja kakkaa ja seurustelee, ja nukkuu hyvin. Illalla mies sai minut vakuuttumaan, vauva vain nukahti kesken syönnin. Tänään asia kuitenkin vielä vaivasi, koska minusta nukkuva vauva ei ole aiemminkaan ollut noin veltto. Kävimme lääkärissä, kaikki kunnossa. Lääkäri kuunteli keuhkot ja sydämen, katsoi refleksit ja imusolmukkeet ja mitä kaikkea ne nyt tutkiikaan. Tulehdusarvo ei ollut koholla ja lämpö ok. Mies alkaa jo hermostua, kun mun ajatukset kiertää vieläkin tämän asian ympärillä. Pelästyin sitä vaan niin kamalasti eilen ja huolestutti tänäänkin. Lääkäriltä tultuamme oloni on vähän helpottuneempi, mutta jäi tuosta kuitenkin kammo. Jos tulee uudestaan jne. Ja kun tuossa äsken nukkuvan vauvan siirsin sylistä sänkyyn, niin ei se ollut ollenkaan yhtä veltto kuin eilisessä "kohtauksessa". Vastaavaa ei siis ole ennen tapahtunut, mitä nyt tuota silmien muljahtelua ennen nukahtamista/väsyneenä. Koitan olla huolehtimatta, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Jos jollain on jotain viisasta kommenttia, niin olisin todella kiitollinen.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisilla vastasyntyneillä vauvoilla on niin kehittymätön hermosto että kaikenlaisia nytkähdyksiä yms saattaa tulla ja todennäköisesti tuleekin. Uskoisin että vauvasi on ihan kondiksessa, voittehan toki seurailla tapahtuuko vastaavaa vielä. Muistan itse kun esikoinen syntyi 3 vuotta sitten ja olin aika hysteerinenkin välillä erilaisten hermostoon liittyvien sätkyjen, silmien muljahtelujen yms kanssa. Meillä vielä ruokki hysteriaani lapsen yölliset kohtauksen jotka alkoivat hänen täytettyään yksi. Epäilin jo otsalohkoepilepsiaakin (voi olla hyvin samanlainen kuin yölliset kauhukohtaukset) kunnes päästiin neurologille ja saatiin lähete uni-EEG:n joka todettiin ihan normiksi.

Uskon että kaikki on ok ja koeta rauhoittua=)

Vierailija
2/6 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkisin sänkyyn kätkythälyttimen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Tilasin hälyttimen, niin saan mielenrauhaa edes vähän. Lääkärinä toimiva sukulainenkin käytti hälytintä aikoinaan, joten en ole onneksi ainoa pelokas. Tähänkin asti olen ollut pelokas, mutta nyt se on potenssiin sata. 

Vierailija
4/6 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on neljä lasta, ja vasta neljännen kohdalla pelko helpotti hieman. Elämä vastasyntyneen kanssa on todellakin hermoja raastavaa, aina olin pelko kurkussa yötä päivää. Vastasyntyneet on tosi pelottavaia kaikkine ääninen, välilä hengitys tihenee, sitten ikaänkuin katkeaa hetkeksi jne. Nytkähtelevät ja säpsähtelevät, ja varsinkin syödessä sekunnissa nukahtavat hetkeksi tosi sikeästi, silmät muljahtaa ja sitten taas virkoavat syömään lisää. Yksi vauvoistani oli oikea supernukkuja, nukkui aina n 8 h putkeen, mutta en älynnyt itse nukkua tai levätä kun piti käydä katsomassa hengittääkö. EHkä sinunkin vauvasi vaan nukahti syödessä sikeästi? Minulla nyt tämä neljäs vauva on 4kk ja osaan jo olla rennosti ja nukkua itsekin kun vauva nukkuu:)

Vierailija
5/6 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienillä vauvoilla saattaa silmät "muljahdella" hassusti unen ja valveen rajatilassa ja saattavat olla myös hyvinkin velttoja jossain tietyssä unen vaiheessa. Saattoi siis yksinkertaisesti nukahtaa niin sikeästi kesken syötön, että tuo johtui vain siitä. Joku omista vauvoistani (3kpl) on joskus jopa nukahtanut silmät auki, se oli todella hullun näköistä kun silmät pyörivät päässä kuin lottopallot!

Toisaalta tuollainen veltostuminen voi olla oire jostain epänormaalistakin. Ap on tehnyt nyt kuitenkin kaiken mahdollisen asian eteen eikä taida auttaa kuin tarkkailla tilannetta. Tuo hälytin on varmasti hyvä juuri tälläiseen tilanteeseen! Jos noita vielä tulee ja mielestäsi on selkeästi epänormaalia eikä uneen vaipumiseen liittyvää, niin vaadi saada lähete oikealle lastenlääkärille kunnon tutkimuksia varten. Tuollainen kohtauksittainen velttoushan tuskin tulee esiin juuri kun olette käymässä siellä lääkärin vastaanotolla.

Vierailija
6/6 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä taas. Kiitos kommenteista! Ensimmäisen lapsen kohdalla erityisesti on melko pihalla vielä siitä miten vauvat toimii. Eiköhän se jotain hyvänlaatuista ollut, vaikka niin kovin säikyttikin. Olihan kuitenkin ilta ja takana ohjelman täytteinen päivä, eli väsynyt vauvakin varmasti oli. Ja nyt olen väsynyt minä, kun pitkin yötä pompin tarkistamassa vauvaa... Hän nukkuu yleensä 5-7 h yöunet ja sitten pari 2-3 h pätkää, ja tähän asti olen sentään suht hyvin osannut itsekin nukkua. Nyt yritän toipua tuosta säikähdyksestä ja jatkaa vauva-ajasta nauttimisesta, jota niin kovin mainostetaan. Ehkä käyn keskustelemassa neuvolassa oman pääni sisällöstä, jos en ala rauhoittua. Vauvakin saattaa vaistota levottomuuteni, joka toki on jo huomattavasti eri luokkaa kuin vaikka eilen aamulla. Ainahan kait järkytyksestä toipuminen vie aikaa, oli sitten sen syy perusteltu tai ei. Ja se hälytin on jo postissa matkalla :) 

Toki jos tuo toistuu tai on muuten jotain outoa oiretta, niin mennään lastenlääkärille. Tuohan nukkuu myös välillä silmät raollaan ja aika unen ja valveen rajatilassa näyttää hurjalta.