Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi oma auto?

Vierailija
18.08.2013 |

Syitä ja perusteluja?

a) ei joukkoliikennettä / pitkät välimatkat (minne?)

b) pitkät työmatkat

c) en halua kävellä tai pyöräillä

d) lasten kuskaamisen vuoksi (minne?)

e) muu syy, mikä

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska joukkoliikennettä käyttäen päivästä tulisi niin pitkä ettei mitään järkeä. Matka bussipysäkille, kolmElla bussilla lapsen tarha kautta juna-asemalle ja junaan pitkäksi aikaa ja vielä parin kilsan kävely toisessa päässä. 

Vierailija
22/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hankkimassa omaa autoa. Syy että paljon kulkemallani matkalla on kaksi junanvaihtoa ja kesto 7-8 tuntia/suunta, kuljen viikonloppuisin. Junakin on silloin tupaten täysi ja joskus on myöhästyljen takia mennyt jopa lähelle 10 h. Autolla sama matka, tai siis sama väli pisteestä a pisteeseen b on paljon lyhyempi ja menee alle viidessä tunnissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 20:03"]

Ketjun aloittajalta

Halusin kuulla miten perustelette itsellenne oman auton käytön. Täällä "maalla" kun ei kulje viikonloppuisin linja-autovuoroa. Pakko pitää autoa. Vaikka nyt olen taas palannut työmatkapyöräilyyn

[/quote]

No juna on pitkillä matkoilla kalliimpi jo kahdelta hengeltä, jos ei voi käyttää tarjouksia, yhdellä menee tasan. Ainakin sillä välillä mitä itse menen ja olen huomioinut muutkin kulut kuin bensat. 

Vierailija
24/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittajalta

Halusin kuulla miten perustelette itsellenne oman auton käytön. Täällä "maalla" kun ei kulje viikonloppuisin linja-autovuoroa. Pakko pitää autoa. Vaikka nyt olen taas palannut työmatkapyöräilyyn

[/quote]

Siis miksi sitä pitää perustella? Onko elämän helpommaksi tekeminen nykyään jokin synti? 

No, vastataan: Perustelen oman auton käyttämisen sillä että se helpottaa elämääni. Vaikka vanhempani hiihtivätkin koulumatkansa molempiin suuntiin ylämäkeen oli kesä taikka talvi, ei minun elämäni tarvitse olla sellaista.

(Jos yhtään helpottaa, on autoni hybridi ja kaupunkiajossa se käyttää pelkästään sähkömoottoria)

Vierailija
25/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 20:04"]

Kai huomasit lukiessasi että lainaamallasi ihmisellä ei ole mahdollista käyttää joukkoliikennettä? 

[/quote]

Kai huomasit, että lainaamani ihminen esitti itse ehdollisen arvoväittämän: vaikka julkiset kulkisivatkin hänellä ei ole aikaa niitä odottaa. Aika kalliiksi arvotetaan odottamiseen kuluvat minuutit, jos pelkästään niiden vuoksi hankkisi auton.

En myöskään ole mamma.

[/quote]

Oikeessa olet alun kanssa, kyllä, sanoin ehdollisena, että vaikka joukkoliikenne oliskin mahdollinen, ei ole aikaa odotella. Sä varmaan kuvittelit, että odotusta olisi kahdesti päivässä. Mun työmatkalle ainoa ratkaisi olisi bussi-juna-bussi-bussi-juna-bussi. Että laskeppa sille kuluva odotteluaika + neljä kertaa kävelemisaika bussipysäkille, ja tule vasta sitten vittuilemaan kalliista ajasta.

Vierailija
26/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska omassa autossa saa kulkea rauhassa. Ilman kaikenmaailman sosiaalipummeja "hauskuuttamassa" matkantekoa.

Itselläni on varaa maksaa autoilusta, joten ns. aivan sama, vaikka joukkoliikennettä käyttäen säästäisin 4000 - 5000€ vuodessa.

Ja asun Helsingissä.

Vierailija
27/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittajalta

[/quote]

Ei se ole pelkästään rahasta kiinni, että kuljetaan autolla lomamatkat. Perillä pitää käydä sukulaisissa ja se olisi hankalaa ilman autoa. Välillä pitää tuoda kaupasta muutakin kuin ruokaa ja esim. imurin/rakennustarvikkeiden tms. tuominen pyörän kanssa on hankalaa. Olemme eläneet monta vuotta ilman autoa avioliittomme alkuaikoina, joten tottakai tiedämme, että niinkin pärjää, mutta oli se usein ihan sietämättömän hankalaa. Monilla on kaksi autoa, jotka kulkevat samanlaisia työmatkoja kuin me. Me sentään pyöräilemme työmatkat ja ajamme vain kauppareissut ja muut hankalat reissut. Auto on pieni, velaton ja kuluttaa vähän bensaa. Jos jompikumpi jää työttömäksi, auto on ensimmäinen josta luovutaan. Se on meidän tapauksessamme vain ylellisyyttä elämään.

Vierailija
28/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavuudenhalu ja helppous. Inhoan yleisiä. Omalla kun menee töihin musiikkia soittaen, alkaa päivä hyvin. Kun auto oli korjaamolla, meni työmatkaan julkisilla kolme kertaa se aika kuin omalla ja mukavuudesta ei voida puhua. Asun Helsingissä ns. hyvien kulkuyhteyksien varrella. Antaa maksaa vaan, omasta en luovu ikinä.

Vierailija
29/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukkoliikennettä on, mutta huonosti, esimerkiksi Citymarkettiin ei pääsisi ostoksille kuin kävelemällä monta kilometriä, autolla kestää vain 6-7min, kaikkiin isoihin marketteihin ja keskustan liikkeisiin. Myöskin isojen ostosten kantaminen on hankalaa bussilla, kissanhiekat ym. Tiedän kokemuksesta koska asuin 10 vuotta Helsingissä, enkä siellä todellakaan hommannut autoa.

Miehellä on vuorotyö, joten meillä on kaksi autoa. Pärjättäisiin periaatteessa yhdelläkin nyt kun en ole töissä, mutta kyllä sitä mullakin on menoja, ja on kiva kun toinen auto hajoaa, että toisella sitten pääsee.

Vierailija
30/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussilla pääsisin töihin hyvin, mutta niillä en pysty kulkemaan, kun aamuisin ihmisillä on niin paljon hajusteita. Viikonloppuisin täällä ei julkiset edes kulje, joten silloin pitäisi pysytellä kotona tai käyttää taksia. Arki-iltaisinkaan julkiset eivät liikennöi iltakahdeksan jälkeen. Onneksi on oma auto.

Vierailija
31/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun aiemmassa työssäni oli työn vuoksi pakko olla auto, siis työhön kuului liikkumista eri kohteiden välillä ympäri maakuntaa, joten jos töitä halusin tehdä, oli pakko omistaa auto.

Ja vaikka ei olisi tarvinnutkaan, matka autolla kesti n 20 min, bussilla yli tunnin.

Nyt en ole samassa työssä, mutta en myynyt autoa pois, koska näin on helpompi hakea töitä. Arvostan myös sitä, että voimme helposti käydä mummolassa. Autolla 20 min, bussilla 1,5-2h. Voi helposti lähteä vaikka työpäivän jälkeen illaksi käymään, mutta busseilla ei ehtisi paljon muuta kuin matkustamaan. Yhteydenpito jäisi väkisin paljon vähäisemmäksi ja lapsi isovanhemmilleen etäiseksi.

nyt isovanhemmat voivat helposti myös pyytää minua vaikka tekemään lumityöt matkansa aikana. Mutta jos yhdet lumityöt sunnuntaina tarkoittaisivat 5h reissua, eivät varmasti kehtaisi kovin helposti pyytää apua.

Lisäksi auto helpottaa monessa muussa menossa, mutta silti käytämme paljon myös julkisia, pyörää ja kävelemme. On vain tilanteita, joissa oma auto on helpompi. Jos päädyn työhön johon pääsisin hyvin julkisilla ja lapsen päiväkoti sopivasti, voi olla että myymme auton pois.

Vierailija
32/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun aiemmassa työssäni oli työn vuoksi pakko olla auto, siis työhön kuului liikkumista eri kohteiden välillä ympäri maakuntaa, joten jos töitä halusin tehdä, oli pakko omistaa auto.

Ja vaikka ei olisi tarvinnutkaan, matka autolla kesti n 20 min, bussilla yli tunnin.

Nyt en ole samassa työssä, mutta en myynyt autoa pois, koska näin on helpompi hakea töitä. Arvostan myös sitä, että voimme helposti käydä mummolassa. Autolla 20 min, bussilla 1,5-2h. Voi helposti lähteä vaikka työpäivän jälkeen illaksi käymään, mutta busseilla ei ehtisi paljon muuta kuin matkustamaan. Yhteydenpito jäisi väkisin paljon vähäisemmäksi ja lapsi isovanhemmilleen etäiseksi.

nyt isovanhemmat voivat helposti myös pyytää minua vaikka tekemään lumityöt matkansa aikana. Mutta jos yhdet lumityöt sunnuntaina tarkoittaisivat 5h reissua, eivät varmasti kehtaisi kovin helposti pyytää apua.

Lisäksi auto helpottaa monessa muussa menossa, mutta silti käytämme paljon myös julkisia, pyörää ja kävelemme. On vain tilanteita, joissa oma auto on helpompi. Jos päädyn työhön johon pääsisin hyvin julkisilla ja lapsen päiväkoti sopivasti, voi olla että myymme auton pois.

Vierailija
33/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 19:21"]

Kaikki mainitsemasi syyt. Ja ehkä myös e) ajanpuute. Eli vaikka joukkoliikenne olisi olemassa, ei minulla olisi aikaa käkkiä bussipysäkeillä.

[/quote]

Mitä tarkoitat bussipysäkillä käkkimisellä? Kysyn tosissani, kun en ymmärrä ongelmaasi. Miksi ihmeessä kukaan menisi käkkimään pysäkille ennen aikojaan? Kun bussi on siinä aikataulun mukaan klo 13.15 niin juostaan sinne silloin kun ääni kuuluu tai valot näkyy.

Huomaatte edellisestä, että olen maalainen. Oma auto on siis oltava, jos työpaikka ei satu olemaan koululla, jonne pääsee sujuvasti koulubussilla. Tavaroiden kuljettamisessa on myös oma auto sekä kätevämpi että halvempi kuin kuljetusliike.

[/quote]

Minä kyllä ymmärrän helposti.Jos menen bussilla töihin, joudun käkkikään kolmella pysäkillä vaihdoissa. Yhdellä pysäkillä joutuisi käkkimään puoli tuntia. Joten pelkkiin pysäkeillä käkkimiseen menisi melkein tunti.

Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää. Tunti mennen, tunti tullen. Ihan liikaa minulle. 

Vierailija
34/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 20:04"]

Kai huomasit lukiessasi että lainaamallasi ihmisellä ei ole mahdollista käyttää joukkoliikennettä? 

[/quote]

Kai huomasit, että lainaamani ihminen esitti itse ehdollisen arvoväittämän: vaikka julkiset kulkisivatkin hänellä ei ole aikaa niitä odottaa. Aika kalliiksi arvotetaan odottamiseen kuluvat minuutit, jos pelkästään niiden vuoksi hankkisi auton.

En myöskään ole mamma.

[/quote]

No toisten aika on arvokkaampaa ja kun minulla on varaa, niin miksi käkkisin pysäkeillä. Jos sinun aikasi ei ole arvokasta, sille me muut emme voi mitään. Minun aikani on ja minulla on varaa maksaa siitä.

Ihme mamma taas liikkeellä. Jos hänen aikansa ei ole arvokasta, niin ei saisi kenenkään muunkaan olla. Hohhoijaa.....

Vierailija
35/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä julkista liikennettä ei yksinkertaisesti ole. so simple.

Vierailija
36/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti e ja syynä vitutuksen välttäminen. Asun Helsingissä ja ei ole autoa mutta viime aikoina olen tullut siihen tulokseen että hermoja (omia, lasten ja kanssamatkustajien) säästääkseni on parasta hankkia oma auto. Pysäkki on kodin lähellä ja pääsen moneen paikkaan sekä junalla että bussilla mutta jos matkaan sisältyy yksikin vaihto niin matkanteko on tolkuttoman hidasta. 15minuuttia omalla autolla tai tunti bussissa saa kyllä jo vakavasti miettimään joukkoliikenteen järkevyyttä.

Vierailija
37/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin ennen todella hyvien liikenneyhteyksien päässä ihan bussipysäkin vieressä (vartin välein meni bussit) ja silti bussilla en käynyt 18 täytettyäni kuin joskus baarissa. Myöhemmin aikuisiällä asuin jos mahdollista vielä parempien yhteyksien päässä ja työmatka olisi ollut helppo ja lyhyt mennä dösällä - en mennyt kuitenkaan tasan kertaakaan bussilla.
Jaa miksen? Kustannusteknisesti olisi toki ollut huokeampaa palella vaakasuoraan satavassa räntäsateessa bussipysäkillä kravatti poskella ja dösässä haistella sillan alta könynneitä puliukkoja mutta eipä muutaman sadan markan säästön takia tosiaan hotsittanut - ja nyt minulle jäi valinnan vapaus. Duunin jälkeen voin mennä ihan minne tahansa sattui huvittamaan ja olin perillä hetkessä nautiskellen matkanteon joka metristä. 
Muutin myöhemmin maalle (no alle sata km pääkaupungista) ja täällä ei yksinkertaisesti _ole_ julkista liikennettä, jos olisi niin eipä silti hotsittaisi käyttää. Kaupassa kun tulee käytyä kerran viikossa niin lapsiperheen ostoksista tulee jo takaluukullinen ja millä ihmeellä yksi ihminen sellaisia saa edes kaupasta bussipysäkille rontattua. Eli enpä nykyään varsinkaan käyttäisi julkisia vaikka asuisin kaupungissa.
Omia autoja meilllä (kaksi aikuista) on enää viisi kun myin pari harrastekärryä pois, moottoripyöriä on kaksi ja muutama mopo ja mönkijä muksuille lisäksi. Kaikki vähän eri käyttötarkoituksiin; kaksi päivittäistä käyttöautoa, yksi matkailu/harrasteauto, yksi projektiauto, yksi 20 litraa satasella nielevä jenkkimonsteri jolla voi kuskata tavaraa ja jyristellä neliveto päällä kun tulee kunnolla lunta, ja ennen kaikkea jos joku leviää niin varmaan on toinen auto ottaa alle.

Julkinen liikenne sopii työttömille, alaikäisille ja persaukisille mutta ei se nyt työssäkäyvän, aktiivisen, perheellisen ja/tai kehä kolmosen ulkopuolella asuvalle ihmiselle ole mikään todellinen vaihtoehto.

Vierailija
38/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma auto siksi, että arvostan omaa aikaani. En viitsi kuluttaa aikaa julkisilla kulkemiseen ja erityisesti pysäkeillä odotteluun. Jos kuljen omalla autolla puolessa tunnissa ne matkat mihin julkisilla kuluisi 2-3 tuntia, valinta on hyvin helppo. Mitä sitten, jos kulutan autoiluun vuodessa etelänmatkan verran rahaa? Valintakysymys, mukava arki ja elämän laatu voittaa kirkkaasti.

Vierailija
39/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen oma menopeli maksoi 68 000€ lisävarusteineen. Sitä edeltävä n. saman verran ja seuraava varmaan n. saman verran. Vaihdan autoa kahden vuoden välein. Vaikka tässä ajassa ei juuri huoltoja tulekaan, jo arvon aleneminen tekee kahdessa vuodessa yli 15 000€.

Syy auton omistamiseen ei siis todellakaan ole mikään välttämättömyys; tällöinhän kelpaisi joku halvempi rotiskokin. Autoilu on elämäntapavalinta ja nautin siitä. Minulla on varaa maksaa siitä. Kuten myös miehelläni omasta autostaan.

Jos se jotakuta korpeaa, olkoon sitten niin. Emme varmasti ole ainoita kaltaisiamme, kun liikenteessä on kaliimpiakin kärryjä vaikka kuinka.

Vierailija
40/65 |
18.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ap mainitsemat syyt!

Varsinkin se, että tässä pienehkössä maalaiskaupungissa ei kerta kaikkiaan ole sellaista joukkoliikennettä, että sillä voisi kulkea. Asumme 4 km ydinkeskustasta. Työpaikkani on 5 km päässä ja kun sinne kulkee päiväkodin kautta on matkaa 8km. Lasten harrastukset ovat kaikki keskustassa. Lisäksi yksi lapsi harrastaa kilpaurheilua, johon pitää aina välillä lähteä naapurikaupunkeihin. 

Miehellä on työmatkaa 50km...

Tarvitsemme oikeasti kaksi autoa.

Näillä reunaehdoilla autoilun ja polttoaineiden verottaminen tuntuu aika epäreilulta. Jos meidän kodin läheltä menisi yksikin toimiva bussivuoro, käytettäisiin ilman muuta sitä! Mutta kun ei mene, ei ainuttakaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi