Miksi Suomessa lapset ei kunnioita vanhempiaan?
Johtuuko kasvatuksesta, yhteiskunnasta, ympäristöstä??
Kommentit (53)
Se johtuu puista, linnuista ja oravista.
Varmasti löytyy epäkunnioittavia lapsia. Varmasti löytyy myös, heitä, jotka kunnioittavat. Varmasti kunnioiutus on Suomessa erilaista, kuin vaikkapa muslimimaissa.
Monesti lasten ja vanhempien välit ovat toverilliset ja jonkun muun maan ihminen saattaisi pahastua siitä, kuinka esim. teinipoikani minulle puhuu, vaikka hyvät käytöstavat tilanteiden vaatimissa tavoissa osaakin. Saattaa esim. sanoa, että " olet kyllä välillä ihan sekopäinen äiti", niin ei varmasti ole kaikissa maissa ollenkaan soveliasta puhua vanhemmalle.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 17:57"]
Mitä se kunnioitus sitten siellä ulkomailla on? Pelkoa veikkaisin...
[/quote]
Onko sinusta ulkomaalaiset lapset pelokkaita?
Hyvä isä, kaikkea vajakkia täälläkin pyörii...
Johtuu kasvatuksesta ja yhteiskunnasta mun mielestäni.
Mä asun Tanskassa ja kyllä täällä kunnioitetaan vanhempia ihan eri tavalla, eikä se mistään pelosta johdu. Yleensäkin lapset ja nuoret käyttäytyvät paremmin täällä. Hyvää käyttäytymistä vaaditaan ja huonoon käytökseen puututaan helpommin. Myös ulkopuoliset "kasvattaa", joten huono käytös kyllä pyritään karsimaan ja sitä ei suvaita samalla tavalla kuin Suomessa.
Eihän Suomessa kunnioiteta lapsiakaan. Yleensäkään ketään. Mistä sen kunnioituksen oppisi?
En kyllä allekirjoita tätä. Minunkin teinini sanoo minulle harva se päivä, että olen tyhmä, mutta se kuuluu asiaan. Samoin kuuluu asiaan, että minä vanhempana otan vastaan hänen huonot hetkensä ja rakastan häntä silti. Minun lapseni ei kuitenkaan koskaan esimerkiksi haistattele minulla, hän kunnioittaa minua ja tietää, missä raja menee, miten sitä omaa pahaa oloaan voi purkaa.
Tunnen perheitä, jossa aikuiset ovat käytännössä lastensa palvelijoita, eivätkä ne lapset tosiaankaan kunnioita vanhempiaan. Kunnioitus tulee minusta ansaita, se ei ole automaattisesti olemassa vain siksi, että toinen on lapsi ja toinen vanhempi. Kaikki vanhemmat eivät ansaitse lastensa kunnioitusta.
Kiinnostava keskustelu olisi tämä, kun pysyisi faktoissa, eikä menisi syyttelyyn ja eipäsjuupasväittelyyn.
Miten siellä Tanskassa varhaiskasvatus eroaa meidän käytännöistä? Millainen koulutus on varhaiskasvatushenkilöstöllä? entä ovatko sukulaisuussuhteet siellä tiiviimmät kuin täällä Suomessa? Millainen äitiysloma siellä on, ja kuinka paljon lapsista on päivähoidossa kodin ulkopuolella?
Entä mitä siellä päivähoito maksaa? Onko koulu ilmaista ja painotetaanko siinä erilaisia aineita kuin Suomessa? ovatko päivät pidempiä vai samanmittaisia? Entä miten siellä pienten koululaisten hoito on järjestetty? Onko vanhemmilla oikeus lyhennettyyn työaikaan?
Siis en tarkoittanut, että olisi vielä sellaiseen väittelyyn mennytkään:)
olen asunut hetken Italiassa ja siellä se kunnioitus ainakin oli osaksi pelkoa. Lapsille jaettiin hyvin helposti litsareita ja vähän enemmänkin.
Tismalleen samaa mieltä erään vastanneen kanssa että täällä ei kunnioiteta ketään. Ei lapsia ei aikuisia, ei nuoria ei vanhuksia.
Kerran eräs mummeli tönäisi kaupassa lapseni nurin ja ihan vaan sen takia kun taapersi mummelin edessä ja mummelilla oli kiire...tulipahan vaan mieleeni kun toisen kunnioittamisesta puhutaan. Mun lapset kyllä kunnioittavat minua mutta minä olenkin sen ansainnut.
Olen joskus miettinyt samaa. Yksi asia, jonka olen huomannut, on se, että lapsia ymmärretään välillä vähän liikaa. Toki pitää olla empaattinen ja kuunnella lasta, mutta vanhempien pitäisi pystyä myös puuttumaan huonoon käytökseen, eikä yrittää ymmärtää viimeiseen saakka. Toki lapsi voi olla huonolla päällä, jos vaikka koulussa on sattunut jotain ikävää, mutta huonotuulisuus ei oikeuta huonoon käytökseen. Lapsi ei saisi oppia, että huono ja epäkunnioittava käytös on oikeutettua silloin, kun itsestä sattuu siltä tuntumaan, vaan oma huono olo pitää purkaa muilla tavoilla, kuten ongelmista juttelemalla ja niitä selvittelemällä.
Uskoisin, että vanhempien epäjohdonmukaisuus ja epäaikuismainen käytös saattavat aiheuttaa sitä, ettei heitä kunnioiteta. Kuten joku jo mainitsikin, kunnioitus tulee ansaita. Vanhemman tulee olla järkevä, oikeudenmukainen, luotettava ja turvallinen. Miksi lapsi kunnioittaisi vanhempaa, joka ei osaa olla johdonmukainen ja joka käyttäytyy itsekin huonosti, eikä osoita käytöksellään kunnioittavansa muita?
lapset ottavat mallia omilta vahhemmiltaan. Jos lapsi ei ole havainnut vanhempiensa kunnioittavan omia vanhempiaan ja jos jos joku vanhemman sisaruksista (pahimmassa tapauksessa kaikki) suhtautuu vanhempiinsa epäkunnioittavasti tai herjaten vanhempaansa, on lapsi saanut vahvan käyttäytymismallin. Ei siis ihme, jos lapsi ei kunnioita varhaislapsuuden ohitettuaan vanhempaansa. Moni tuntee sanonnan: "Lapsesi suhtautuu äitiinsä ja isäänsä samalla tapaa kuin sinä suhtaudut vanhempaasi."
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 18:42"]
Kiinnostava keskustelu olisi tämä, kun pysyisi faktoissa, eikä menisi syyttelyyn ja eipäsjuupasväittelyyn.
Miten siellä Tanskassa varhaiskasvatus eroaa meidän käytännöistä? Millainen koulutus on varhaiskasvatushenkilöstöllä? entä ovatko sukulaisuussuhteet siellä tiiviimmät kuin täällä Suomessa? Millainen äitiysloma siellä on, ja kuinka paljon lapsista on päivähoidossa kodin ulkopuolella?
Entä mitä siellä päivähoito maksaa? Onko koulu ilmaista ja painotetaanko siinä erilaisia aineita kuin Suomessa? ovatko päivät pidempiä vai samanmittaisia? Entä miten siellä pienten koululaisten hoito on järjestetty? Onko vanhemmilla oikeus lyhennettyyn työaikaan?
[/quote]
Miten helvettiä nämä kysymyksesi kuului aiheeseen?
Ja muistat varmaan jo monet muut aikaisemmat keskustelut; Suomessa kuvitellaan monia asioita ns. hyvin jäjestetyiksi, mutta ne ovat yhtä hyvin ja jopa paremmin järjestetty myös muualla. Sitten raivostutaan ja haukutaan muut isänmaan pettureiksi ja ym.
Hohhoijaa näitä sinivalkolasillisia...
Jännä juttu muuten että siellä ulkomailla muuten pidetään lapsiakin suuremmassa arvossa kuin täällä..lapset ovat tervetulleita jo vauvasta asti ravintoloihin ja jos lapsi huutaa häntä lepytellään ja ulkopuolisetkin menevät viihdyttämään kun täällä saa vain mulkoilua osakseen..ettei olis tällä asialla jotain merkitystä asiaan. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Mitä autoritaarisempi yhteiskunta, sitä enemmän kunnioitetaan toista.
Ja tulevaisuudessa vielä vähemmän tässä maassa varmaan uskalletaan lapsia kasvatta, kun ls-ilmoituksia tehdään joka pikku asiasta ja lapset otetaan huostaan, jos on saanut kerrankin tukkapöllyä, vaikka olisi heittänyt kiven ikkunasta läpi tahallaan esim!!
Vanhemmuudesta varmaan on aika pitkälti kyse. En kyllä sanoisi, että yleisesti lapset eivät kunnioita vanhempiaan. Kyllä omien lasten kaveripiirissä ainakin lapset käyttäytyvät pääsääntöisesti hyvin ja kunnioittavat omia ja myös kavereidensa vanhempia. Epäkunnioittava käytös vain on yleensä sitä näkyvintä, ja kyllähän sellainen näyttäisi olevan lisääntymään päin. Ei silti minusta voi sanoa, etteivät suomalaiset lapset kunnioittaisi vanhempiaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 18:42"]
[/quote]
ehdin joihinkin vastata eli Tanskassa lapset menee aikaisemmin yleensä hoitoon. äitiysloma taitaa olla samaa luokkaa kuin Suomessa, mutta aika usein hoitoon mennään n. 8 kk- 1v. Iässä. On perhepäivähoitajia ja päiväkodeissa ns. Vuggestue noille alle 3-vuotiaille. Tarhamaksut in samaa luokkaa kuin Suomessa luulisin eli meillä taisi olla n. 500€ kahdesta lapsesta. Tai no tais se olla jonkin verran yli. Ruokaa tuohon ei kuulu, vaan se maksetaan lisäksi tai meidän aikaan tehtiin eväät lapsille.
Eiköhän noilla tarhoissa ole saman tyylin koulutukset kuin Suomessa. en ole niin perehtynyt heidän koulutuksiinsa...
Elämä yleensäkin on sosiaalisempaa ja kyllä ainakin meillä on sukulaisuussuhteet tiiviit. Enemmän kylästellään puolin ja toisin ja juhlitaankin vähän kaikkea. tuntuu, että on jatkuvasti jotain menoja.
koulua ennen on sfo, jossa ollaan kunnes tunnit alkavat ja jonne jäädään koulun jälkeen noilla alaluokilla. siellä on sitten erilaisia aktiviteetteja tai saa leikkiä muiden kanssa. Tuosta lystistä toki maksetaan ja enemmän me maksetaan, kuin aikanaan tarhapaikoista. Meillä lapset on siellä ennen ja jälkeen koulun. Koulu on ilmainen, mutta ei ruokailua eli eväät tehdään ja maito tilataan ja maksetaan ja se toimitetaan koululle pikkupurkeissa kaikille, jotka sen lapselleen ostaa.
Nyt pitää mennä, joten en nyt ehdi enempää...
Mitä se kunnioitus sitten siellä ulkomailla on? Pelkoa veikkaisin...