Aikuiset AINA kiusaamistapauksien takana :(
Tytöt ovat nykyään hirveitä kiusaajia. He jättävät ulkopuolelle, kuiskivat, naureskelevat ja juoruavat (pojat ovat reilumpia ja tappelevat kunnolla jos riitaa). Ja me vanhemmat sallimme tämän :( Itseäni pöyristyttää kun kuulen vanhempien sanovan "lapsella on oikeus valita kaverinsa" Siis täh! Tuo on sama kuin sanoisi lapsilla olevan oikeus kiusata muita. On siis oikein, että joku jää ulkopuolelle tai ollaan jonkun kanssa kaveria vain kun ei ole muita kavereita. Jos parempi tulee paikalle se "varakaveri" hylätään armottomasti. Tuollaiset lapset ovat niitä pahimpia ja tulevia koulu/työpaikkakiusaajia - ja heidän vanhempansa sallivat sen. Kun meidän lapsilla on oikeus toimia näin! Pidän tuollaisia aikuisia hieman yksinkertaisina ja itsekeskeisinä. Onko niin vaikeaa opettaa lapselle, että kaikkien kanssa pitää olla kaveri???
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 17:00"]
Aikuinen mies on minunkin kiusaamiseni takana. Eli totta turiset , ap ;)
Aikuinen , muttei niin "aikuinen", että olisi miestä tunnustaa, nöyrtyä ja pyytää anteeksi. No, sitä niittää, mitä kylvää.
[/quote]
No tuollaisia yksittäisiä narsisteja ja psykopaattejakin löytyy kummassakin sukupuolessa, mutta kyllä ne pahimmat koulu/työpaikkakiusaajat ovat naisia
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 17:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 16:52"]
Ei tosiaankaan tarvitse olla kaikkien kaveri. Kohtelias täytyy olla aina ja ystävällinenkin melkein aina.
[/quote]
Näköjään olisi aikuisten asenteissa paljonkin parantamista... Ihmeen katkeraa ja pahoinvoivaa aikuisväestöä, kun ei osata opettaa lapsille käyttäytymissääntöjä. No oma on häpeänne!
[/quote]
Kynnysmattoja ja uhreja kasvatetaan sillä tavalla, että kaikkien kaveri pitää aina olla. Kyllä peruskohteliaisuus ja ystävällisyys riittävät aikuistenkin maailmassa todella pitkälle-
[/quote]
Miten se, että olet ystävällinen ja mukava -siis kiva kaveri - kaikille, johtaa siihen, että sinusta tulee kynnysmatto? Itsetunto on eri asia, kuin toisten huomioiminen
Minun paras kaveri (ent. ) koetti sotkea minin ja mieheni välit. Levitteli kummastakin perättömiä juttuja ja jopa kokosi muuta porukkaa kiusaamaan meitä, no ne ei suostuneet, kertoivat minulle.
En ole velvoitettu olemaan tuon ihmisen kaveri, "hei" voin sanoa jos tulee vastaan, mutta sekin on jo liikaa.
Itse on aiheuttanut tuon itselleen, mutta tuskin se sitä haittaa, eikä minuakaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 17:03"]
Ei tosiaankaan tarvitse olla kaikkien kaveri. Kohtelias täytyy olla aina ja ystävällinenkin melkein aina.
[/quote]
Näköjään olisi aikuisten asenteissa paljonkin parantamista... Ihmeen katkeraa ja pahoinvoivaa aikuisväestöä, kun ei osata opettaa lapsille käyttäytymissääntöjä. No oma on häpeänne!
[/quote]
Kynnysmattoja ja uhreja kasvatetaan sillä tavalla, että kaikkien kaveri pitää aina olla. Kyllä peruskohteliaisuus ja ystävällisyys riittävät aikuistenkin maailmassa todella pitkälle-
[/quote]
Miten joku voi vääristellä asioita tällä tavalla? Ja miksi? Puolustellakseen omaa käytöstään?
Kynnysmattoja ja uhreja tulee silloin, kun oma itsetunto on syöty ja yritetään vain olla toiselle mieliksi, kerjätä hyväksyntää. Eihän tämä liity sellaiseen mitenkään. Tässä on kyse muiden huomioon ottamisesta.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 16:50"]
Mun tytön kaveriringissä on kolme tyttöä, jostain kumman syystä kolmistaan ei kuitenkaan voi leikkiä. Vuoronperään sitten jokainen on yksin, ja kaksi leikkii keskenään. Elämä on.
[/quote]
Ja juuri näissä tapauksissa kaikkien tyttöjen vanhempien pitäisi heti puuttua asiaan, ja ilmoittaa että yhtä ei jätetä porukan ulkopuolelle. Jos kolmistaan näyttää aina tulevan riitaa, pitää vanhemman tarkkailla ryhmädynamiikkaa ja selvittää mistä tämä johtuu. Ja opettaa sopimaan. En jaksa enää kuunnella selityksiä, että "ei ne leikit vaan toimi kolmistaan". Pistäkää aikuisina hemmetti sentään ne toimimaan! Lapsille on iso etu oppia selvittämään konflikteja. Useimmat lapset huumaantuvat vallasta, jonka kaksi vs. yksi tilanne mahdollistaa. Aikuisen tehtävä on palauttaa mimmit maan pinnalle, ilman että ketään loukataan.
Meillä on pihapiirissä todella paljon tyttöjä. Välillä ovat kaikki keskenään, välillä ryhmissä. Harvemmin ketään yksittäistä jätetään pois. Välillä nahistelevat keskenään, mutta mitä olen ikkunasta kuunnellut niin eivät hauku toisiaan, eli asiat riitelevät -ei ihmiset. Ollaan todella onnellisia että näin fiksuja tyttöjä on sattunut (ja kyllä, kaikilla on myös fiksut vanhemmat).
Anteeksi vähän ohis, mutta ei se aina ole niin että tytöt on ilkeitä toisilleen.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 17:01"]
Kyllä olen kaikille kaveri (juttelen,olen ystävällinen ja otan muut huomioon)
[/quote]
Minusta tuo on sitä peruskohteliaisuutta ja ystävällisyyttä, josta oli puhe. Kaverisuhteet tarkoittavat minun kielenkäytössäni jotakin enemmän. Ilkeille ihmisille ei tarvitse suoda tuotakaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 17:18"]Ilkeille ihmisille ei tarvitse suoda tuotakaan.
[/quote]
Tämä on juuri päinvastoin, myös ilkeille ihmisille kuuluu olla perusystävällinen ja kohtelias. Muutenhan se tarkoittaisi, että ensin pidät asiattomana ihmistä, joka on ilkeä mutta että se oikeuttaakin sinut olemaan yhtä asiaton.
Tämä on ihan asiallisen käyttäytymisen perusteita.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 16:47"]
Ei mun lasten tarvitse tulla edes toimeen niiden kiusaajien kanssa. Saavat jäädä porukan ulkopuolelle ihan rauhassa.
[/quote]
Kiusaajat eivät muuten jää ulkopuolelle, vaan jättävät muut ulkopuolelle. En tunne yhtäkään kiusaajaa, joka toimisi yksin - kiusaaja tarvitsee aina sen "hovin" ympärilleen. Jos kiusaajia on isompi porukka, niin toki heidän seuraansa voi välttää, mutta että yksinäinen kiusaaja? Outoa!
[/quote]
Näinhän tuo menee. Eräs vanhempi yritti minulle tuota soopaa heittää, että oma pienempi lapseni 4- vuotias oli tullut kiusaamaan itseään pari vuotta vanhempia lapsia jotka ovat porukassa. Totuus oli, että lapseni meni katsomaan porukkaa ja häntä potkittiin. Minulla oli näköyhteys lapsiin joten näin miten meni. Kun yritin asiaa selvittää niin tällä vanhemmalla oli ihan vinksallaan ajatusmaailma.
Täälläpäin sä et mitenkää voi olla kaikkien kaveri. Ystävällinen kannattaa olla tai muuten tulee joku antaan turpaan, mutta en rupee oleen kiusaajien kanssa missää tekemisis.
Kaveri ja ystävä taitaa merkitä hieman eri asioita. Kaveri voi olla kenelle vain, ystävyys vaatii hieman syvempää tuntemusta
[/quote]
[/quote]