Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokrani 900e ja se on järjettömän suuri, mutta en maksa sitä itse joten asuminen tässä on järkevää

Vierailija
15.08.2020 |

Minä asun työttömänä asunnossa jossa vuokraon 900e.
En ikipäivänä tekisi töitä esim. 1800e nettopalkalla ja maksaisi puolta siitä tämän vuokraan.
En myöskään työssäkäyvänä olisi valmis muuttamaan mihinkään nistien keskelle halvemman vuokran perässä...Tämä on nimittäin koettu jo (onneksi pääsin pois sieltä)

Omaakaan en saisi ostettua vielä vuosiin, jos ikinä.

Vaihtoehdoksi siis jääkini asua tässä työttömänä tuilla, kun vuokraa ei tarvitse itse maksaa

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään saa sellaista asumistukea että tuilla voisi tollasessa kämpässä asua, tää on pska provo

Toimeentulotuki pk-seudulla ainakin kattaa kyllä 900 euronkin vuokran. Se edellyttää, että sinulla on koko ajan tosin haku kaikkiin halvempiin asuntoihin, mutta niitä ei pk-seudulla ikinä vapaudu (kaupungin asuntoja), joten toimeentulotuella maksetaan näitä pk-seudun korkeita vuokria.

Ei kata. Jokaiselle kaupungille on määrätty hyväksyttävä raja siihen, paljonko vuokra saa maksimissaan olla. Jos vuokra on yli tämän rajan, maksaa lopun itse toimeentulotuen perusosastaan.

Sossuna työskennelleenä tiedän että kyllä kattaa. Ei todellakaan tarvitse maksaa perusosasta vaan sen saa harkinnanvaraisena sen perusosan päälle. Tai en tiedä kattaako joka ikisessä kaupungissa mutta ainakin Helsingissä ja Vantaalla.

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=93&t=81517

Hei asdff!

Jos asunnon vuokra ylittää kohtuulliset asumismenot, niin asumismenot kohtuullistetaan toimeentulotuessa. Tämä tarkoittaa sitä, että toimeentulotuen laskelmalla huomioidaan taulukon mukainen kohtuullinen määrä ja sinun on vastattava ylimenevästä osasta muilla tuloilla ja etuuksilla.

Ystävällisin terveisin

Hanna | Kela toimeentulotuki

No niin, jäit kiinni valehtelusta.

Pitää itse kattaa jokaikinen sentti joka menee yli sen vuokranormin - eli esim. Helsingissä yksinasuvalle 670 euroa kuussa.

Vierailija
82/97 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella huono provo. Asuin itse miehen kanssa vuosia suuressa kaupungissa 760 euron hintaisessa kaksiossa. Kelan mukaan se oli liikaa ja saimme asua siinä poikkeussyin, joten muutettiin vihdoin halvempaan.

Ei ole keksitty provo.

Missä kaupungissa asuitte?

Täältä voit katsoa kuntakohtaiset rajat asumiskuluissa kun haetaan toimeentulotukea:

https://www.kela.fi/documents/10180/0/Toimeentulotuki_asumismenojen_+ra…

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tän takia pitäis laskea tukia ainakin 50%

Vierailija
84/97 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulla on ap:lle surullisia uutisia: Korona karkottaa suurkaupungeista ihmiset pieniin kaupunkeihin ja maalle. Samalla laskee vuokranhinna kysynnän puutteen vuoksi, että kohta 900e/kk asunto voi ollakkin enää vain 750e/kk.

Vierailija
85/97 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään saa sellaista asumistukea että tuilla voisi tollasessa kämpässä asua, tää on pska provo

Toimeentulotuki pk-seudulla ainakin kattaa kyllä 900 euronkin vuokran. Se edellyttää, että sinulla on koko ajan tosin haku kaikkiin halvempiin asuntoihin, mutta niitä ei pk-seudulla ikinä vapaudu (kaupungin asuntoja), joten toimeentulotuella maksetaan näitä pk-seudun korkeita vuokria.

Ei kata. Jokaiselle kaupungille on määrätty hyväksyttävä raja siihen, paljonko vuokra saa maksimissaan olla. Jos vuokra on yli tämän rajan, maksaa lopun itse toimeentulotuen perusosastaan.

Sossuna työskennelleenä tiedän että kyllä kattaa. Ei todellakaan tarvitse maksaa perusosasta vaan sen saa harkinnanvaraisena sen perusosan päälle. Tai en tiedä kattaako joka ikisessä kaupungissa mutta ainakin Helsingissä ja Vantaalla.

Hei asdff!

Jos asunnon vuokra ylittää kohtuulliset asumismenot, niin asumismenot kohtuullistetaan toimeentulotuessa. Tämä tarkoittaa sitä, että toimeentulotuen laskelmalla huomioidaan taulukon mukainen kohtuullinen määrä ja sinun on vastattava ylimenevästä osasta muilla tuloilla ja etuuksilla.

Ystävällisin terveisin

Pitää itse kattaa jokaikinen sentti joka menee yli sen vuokranormin - eli esim. Helsingissä yksinasuvalle 670 euroa kuussa.

En ole se jolle vastasit mutta sinulla taitaa nyt mennä sekaisin perustoimeentulotuki (haetaan Kelalta) ja sitten se sosiuaalityöntekijän myöntämä täydentävä toimeentulotuki (joka haetaan kunnan sosiaalitoimistosta). Jä jälikimmäinen on siis harkinnanvaraista jota voidaan hyvinkin myöntää.

Vierailija
86/97 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minulla on ap:lle surullisia uutisia: Korona karkottaa suurkaupungeista ihmiset pieniin kaupunkeihin ja maalle. Samalla laskee vuokranhinna kysynnän puutteen vuoksi, että kohta 900e/kk asunto voi ollakkin enää vain 750e/kk.

Tämähän on vain positiivista...Enää ei tarvitse hakea halvempaa asuntoa jota kela vaatii

Vierailija
87/97 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, minäkin asun kaksiossa, jonka vuokra on (lähes) 900 e, mutta minä maksan vuokrani itse. Ei asumistukea, kun tienaan ruhtinaalliset 20 euroa yli rajan. Että arvaas vaan, miltä rehentelysi tuntuu! Ei, minä en edes odota mitään rahaa mistään. Toivon, että lopultakin vuokrat alenisivat! Nyt tuloista yli 3/4 menee vuokraan.... lopulla on sinniteltävä siten kuin parhaiten pystyy. Ei ole ihan helppoa.

Sen sijaan, että kaikkia haukutaan tukien saamisesta ym., olisiko ihan teillekin helpointa myöntää, että Suomessa on paljon pienituloisia vuokra-asujia, jotka ansaitsisivat mieluummin edullisemman vuokran kuin meidän kaikkien maksamina tulonsiirtoina asumistukea?! Olisi kaikilla helpompi olo...

Vierailija
88/97 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mites tuo Katajanokan kortteli jossa taas käytetään hyväksi päinvastoin?

Hyvillä tuloilla ollaan asunnoissa jotka on tarkoitettu muille.

Vierailija
89/97 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä voi myös olla tahallinen provosointi jossa esiinnytään jonkun populaation nimissä, ja yritetään hankkia näille perusteetta ikävyyksiä.

näitä ollut ennekin, esiinnyttiin korkeastikoulutetuna mutta viestillä yritettin herjata. tekijä jäi kiinni.

Vierailija
90/97 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan palkkaa 1685 euroa kuukaudessa ja maksan 871 euron vuokraa.

Olen vuosia yrittänyt päästä asumaan kaupungin asuntoon tai pienempään ja halvempaan asuntoon. Eipä onnistu, kun minua ei ole häädettu tai en ole "yllättäen" raskaana. 

Mukavaa, että viihdyt kodissasi.

Vierailija
91/97 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan palkkaa 1685 euroa kuukaudessa ja maksan 871 euron vuokraa.

Olen vuosia yrittänyt päästä asumaan kaupungin asuntoon tai pienempään ja halvempaan asuntoon. Eipä onnistu, kun minua ei ole häädettu tai en ole "yllättäen" raskaana. 

Mukavaa, että viihdyt kodissasi.

Onko 1685 netto vai brutto?

Vierailija
92/97 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää tässä keskustelussa esitetty väite, että aloitus olisi jotenkin keksittyä.

Tässä teille faktaa siitä, että toimeentulotukea myönnetään ylikalliisiin vuokriin kuten aloittajan mainitsema 900e/kk.

Lähde: KELA.FI

"Asumismenojen kohtuullisuus

Kela hyväksyy asumismenot todellisen suuruisina, ellei niitä pidetä kohtuuttomina. Kohtuullisen määrän arviointiin vaikuttavat perheen koko ja asunnon sijaintikunta.

Jos asumismenojesi kokonaiskustannukset ylittävät kuntakohtaisesti määritellyt rajat, sinua voidaan ohjata etsimään edullisempaa asuntoa. Ole yhteydessä kotikuntasi vuokra-asunnon tarjoajiin ja ilmoittaudu kunnan vuokra-asuntojonoon. Vuokra-asuntoa tulee hakea ilman perusteettomia rajauksia (esim. asuinalue tai mukavuustekijät). Vuokra-asuntoa tulee hakea myös yksityisiltä vuokra-asuntojen tarjoajilta. Sinulla on yleensä 3 kuukautta aikaa hakeutua edullisempaan asuntoon.

Siihen saakka Kela huomioi asumismenot todellisten menojen mukaan.

Kela voi huomioida menot edelleen todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole toimittamiesi selvitysten perusteella tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset. (!!!)

Kela voi huomioida menot kokonaisuudessaan myös silloin, jos sinulla on erityinen ja perusteltu syy kohtuullista tasoa korkeammille kustannuksille. Erityinen peruste voi olla esimerkiksi etävanhemman tilan tarve tapaamisten vuoksi tai terveydentilaan liittyvät tekijät. Sinun pitää esittää selvitys erityisistä perusteista (esim. selvitys terveydentilasta tai sosiaalihuollon ammattihenkilön selvitys tilanteestasi)."

Eli lakatkaa jauhamasta väärää tietoa tästä.

Tt-tukea myönnetään juurikin tuon 1000e tienoilla liikkuviin vuokriin, kunhan osoitetaan Kelalle, että aktiivisesti on haku päällä edullisempaan (ei väliä saako sitä asuntoa ikinä, käytännössä Kelalle riittää, että sinulla on haku kaupungin asuntoon).

Vierailija
93/97 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tässä keskustelussa esitetty väite, että aloitus olisi jotenkin keksittyä.

Tässä teille faktaa siitä, että toimeentulotukea myönnetään ylikalliisiin vuokriin kuten aloittajan mainitsema 900e/kk.

Lähde: KELA.FI

"Asumismenojen kohtuullisuus

Kela hyväksyy asumismenot todellisen suuruisina, ellei niitä pidetä kohtuuttomina. Kohtuullisen määrän arviointiin vaikuttavat perheen koko ja asunnon sijaintikunta.

Jos asumismenojesi kokonaiskustannukset ylittävät kuntakohtaisesti määritellyt rajat, sinua voidaan ohjata etsimään edullisempaa asuntoa. Ole yhteydessä kotikuntasi vuokra-asunnon tarjoajiin ja ilmoittaudu kunnan vuokra-asuntojonoon. Vuokra-asuntoa tulee hakea ilman perusteettomia rajauksia (esim. asuinalue tai mukavuustekijät). Vuokra-asuntoa tulee hakea myös yksityisiltä vuokra-asuntojen tarjoajilta. Sinulla on yleensä 3 kuukautta aikaa hakeutua edullisempaan asuntoon.

Siihen saakka Kela huomioi asumismenot todellisten menojen mukaan.

Kela voi huomioida menot edelleen todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole toimittamiesi selvitysten perusteella tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset. (!!!)

Kela voi huomioida menot kokonaisuudessaan myös silloin, jos sinulla on erityinen ja perusteltu syy kohtuullista tasoa korkeammille kustannuksille. Erityinen peruste voi olla esimerkiksi etävanhemman tilan tarve tapaamisten vuoksi tai terveydentilaan liittyvät tekijät. Sinun pitää esittää selvitys erityisistä perusteista (esim. selvitys terveydentilasta tai sosiaalihuollon ammattihenkilön selvitys tilanteestasi)."

Eli lakatkaa jauhamasta väärää tietoa tästä.

Tt-tukea myönnetään juurikin tuon 1000e tienoilla liikkuviin vuokriin, kunhan osoitetaan Kelalle, että aktiivisesti on haku päällä edullisempaan (ei väliä saako sitä asuntoa ikinä, käytännössä Kelalle riittää, että sinulla on haku kaupungin asuntoon).

"Kela voi huomioida menot edelleen todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole toimittamiesi selvitysten perusteella tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset. (!!!)"

Tämä on juurikin ongelma pk-seudulla, jossa lähinnä kaupungin asunnot ovat ainoat, joissa on ns. kohtuullinen vuokra eli alle tuon Kelan määräämän maksimin (yhdelle hengelle n. 675e/kk). Ja kaikki tiedämme, että kaupungin asuntoihin on kymmenien tuhansien ihmisten jono eli voit periaatteessa saada tt-tukea tuohon kalliiseen vuokra-asuntoon vuosikausia.

Vierailija
94/97 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei asdff!

Ystävällisin terveisin

Olet väärässä. Käy tutustumassa sivustoon kela.fi. https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

Kela ei automaattisesti kohdullista vuokramenoja, jos kunnassa ei ole tarjolla alle 670e/kk maksavia asuntoja. Tämä on ihan ikivanha juttu, miten et voi olla tietoinen siitä, että Kela maksaa ylikalliita vuokria??

Vierailija
95/97 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei asdff!

Ystävällisin terveisin

Olet väärässä. Käy tutustumassa sivustoon kela.fi. https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

Kela ei automaattisesti kohdullista vuokramenoja, jos kunnassa ei ole tarjolla alle 670e/kk maksavia asuntoja. Tämä on ihan ikivanha juttu, miten et voi olla tietoinen siitä, että Kela maksaa ylikalliita vuokria??

Ei automaattisesti saa vuokran ylimenevää osaa.

Pitää 3-6kk välein todistaa että haen halvempaa asuntoa. Mutta se haku on olennaista tukien saamiseksi, ei se että saanko halvempaa asuntoa.

Näin tämä toimii pk-seudulla, joss asuntotilanne on mitä on...varsinkin alle tuon vuosia jäljessä laahaavan 694e rajan alla olevien asuntojen tilanne.

Kelassa tiedetään varsin hyvin että viralliset rajat ovat liian alhaiset markkinahintoihin nähden, mutta eivät he sille mitään voi.

AP

Vierailija
96/97 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automatisointi syö yhä enemmän työpaikkoja.

Ap on edelläkävijä

Vierailija
97/97 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi