Pitäisi säästää vielä 20 ke asunnon käsirahaan
Maksan tällä hetkellä 1000 e/kk vuokra, säästän 1000 e/kk asunnon käsirahaan, ja elämiseen käytän 400-500 e/kk. Haluaisin ostaa oman asunnon, joka maksaisi n. 150 ke. Tällä hetkellä minulla on asuntosäästöjä 25 ke ja pankki vaatii 30% omia säästöjä, joten 20 ke pitäisi vielä säästää. En jaksaisi odottaa kahta vuotta omaa asuntoa, mutta enempääkään en pysty säästämään 😞
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä esim Nordea vaati allekirjoittaneelta omarahoitusta/takauksia 40t edestä 160t kämpästä pk-seudulla alueella jossa kauppa käy hyvin. Kuulemma heidän tapa laskea kämpän arvoksi se 120t tässä tapauksessa..ei tullut kauppoja ei. ihan normaali työssäkäyvä, tulot yli keskiansion luottotiedot kunnossa.
Sulla kävi hyvin. Minä olin ostamassa 170 000 e hintaista asuntoa, säästöjä oli 50 000 e eli lainaa tarvitsin 120 000 e. Vakuudeksi tarvittiin ko. asunto + jo omistamani asunto (arvo noin 140 000 e) + kesämökkikiinteistö (arvo noin 200 000 e). Minulla on vakituinen työ, nettopalkka 2800 e/kk, mutta Nordean mielestä 120 000 laina tarvitsi noin 500 000 euron vakuudet. Jostain syystä en suostunut tähän diiliin.
2008 jälkeen asuntolainojen myöntämisessä on vuosittain tapahtunut lakimuutoksia. Joskun on saanut lainan helposti ja blaablaa, nykään ei se enää onnistuisi. Henkilötakauksia pankit eivät nykyään mielellään edes ota.
Asunnon vakuusarvo on 70% joten loppu 30% vakuus täytyy saada muualta. Sinulla on 16% säästettynä, hae valtiontakausta. Valtiontakaus myönnetään 85% asunnon hinnasta ja se on enintään 20% lainan määrästä. Pääset niillä yli tuon tarvittavan 30%:n. Miksi et ole hakenut valtiontakausta lainaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä esim Nordea vaati allekirjoittaneelta omarahoitusta/takauksia 40t edestä 160t kämpästä pk-seudulla alueella jossa kauppa käy hyvin. Kuulemma heidän tapa laskea kämpän arvoksi se 120t tässä tapauksessa..ei tullut kauppoja ei. ihan normaali työssäkäyvä, tulot yli keskiansion luottotiedot kunnossa.
Sulla kävi hyvin. Minä olin ostamassa 170 000 e hintaista asuntoa, säästöjä oli 50 000 e eli lainaa tarvitsin 120 000 e. Vakuudeksi tarvittiin ko. asunto + jo omistamani asunto (arvo noin 140 000 e) + kesämökkikiinteistö (arvo noin 200 000 e). Minulla on vakituinen työ, nettopalkka 2800 e/kk, mutta Nordean mielestä 120 000 laina tarvitsi noin 500 000 euron vakuudet. Jostain syystä en suostunut tähän diiliin.
Oho, onpa aikamoinen vaatimus Nordealta. Missä päin tämmöinen tapahtui?
t. Asunnon ostoa harkitseva Helsingistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki katsoo tuloja ja menoja sekä lainanmaksukykyä. Et kertonut vuokraatko ja saatko tuloja noista omistamastasi asunnosta ja mökistä. Sinulla olisi 2800e/kk tuloilla hoidettava kolmen kiinteistön kulut plus asuntolaina. Pahalta näyttäisi jo työttömäksi joutuisit.
Totta. Ap mainitsi tehneensä asuntokaupoilla tappiota muutettuaan alueelta, jossa hänen alkuperäinen omistusasuntonsa oli. Tämä viittaisi siihen, että mahdollisesti asuu nykyisin muuttovoittoalueella. Ap tietysti itse tietää tilanteensa parhaiten.
t. 49