Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi säästää vielä 20 ke asunnon käsirahaan

Vierailija
15.08.2020 |

Maksan tällä hetkellä 1000 e/kk vuokra, säästän 1000 e/kk asunnon käsirahaan, ja elämiseen käytän 400-500 e/kk. Haluaisin ostaa oman asunnon, joka maksaisi n. 150 ke. Tällä hetkellä minulla on asuntosäästöjä 25 ke ja pankki vaatii 30% omia säästöjä, joten 20 ke pitäisi vielä säästää. En jaksaisi odottaa kahta vuotta omaa asuntoa, mutta enempääkään en pysty säästämään 😞

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko AP miettinyt osaomistusasuntoa? Eikös sellaisen saa about 25k omalla pääomalla. Asumiskustannukset ovat alle tuon 1000€/kk ja siitä saa rahat takaisin kun muuttaa pois.

Tai näin olen ymmärtänyt, onko kellään parempaa tietoa?

Heh, ei, se ei mene nyt ihan noin 😅

Ei paljon selvittänyt miten se sitten menee. Heh 😂

Vierailija
22/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko AP miettinyt osaomistusasuntoa? Eikös sellaisen saa about 25k omalla pääomalla. Asumiskustannukset ovat alle tuon 1000€/kk ja siitä saa rahat takaisin kun muuttaa pois.

Netti kertoo. Jotenkin suloista että joku kuvittelisi että voi 25k hinnalla asua kämpässä miten kauan haluaa ja saa kuukausittaiset maksut muuttaessaan takaisin. Mahtava diili kämpän omistajalle.

Osaomistuskämpät on aika lailla muutenkin historiaa nykyään. Eli sitten voi miettiä vaikka ASOa jos ei rahkeet riitä omaan asuntoon. Se tosin on rahan haaskausta kuten vuokraaminenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtaa pankkia!

Kysytty neljästä eri pankista. Kolme vaatii 30% käsirahaa, neljäs ei myöntäs lainaa ollenkaan.

Sitten sinut on luokiteltu riskiksi.

Vaihda vaikka soluasuntoon vähäksi aikaa tai osta halpa asunto. Pääkaupunkiseudulla Aso on hyvä vaihtoehto vähäksi aikaa.

Varmaankin olen sitten riski. Tietääkö kukaan mistä sille listalle joutuu? Minulla ei ole mitään lainoja, ja koskaan en ole maksanut mitään laskua myöhässä.

Vierailija
24/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla kuin helsingissä kannattaa miettiä tarkkaan asunnon ostamista. Hinnat tulee alas ja myytyä ei saa...

Vierailija
25/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, meille olis riittänyt 5% omaa rahaa. Ei sulla kovin huono työkään voi olla 2500e netto? Mun käsittääkseni ensimmäinen laina on 5-10%.

Vierailija
26/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla kuin helsingissä kannattaa miettiä tarkkaan asunnon ostamista. Hinnat tulee alas ja myytyä ei saa...

Milloin hinnat tulee alas?

Vierailija
27/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niitä vielä olemassa?

Vierailija
28/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voisit saada lisätuloja?

Vierailija
29/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin hinnat tulee alas?

Kokoajan. Lappeenrannan reunoillakin hinnat tulleet alas yli 10% muutamassa vuodessa.

Vierailija
30/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netti kertoo. Jotenkin suloista että joku kuvittelisi että voi 25k hinnalla asua kämpässä miten kauan haluaa ja saa kuukausittaiset maksut muuttaessaan takaisin. Mahtava diili kämpän omistajalle.

Osaomistuskämpät on aika lailla muutenkin historiaa nykyään. Eli sitten voi miettiä vaikka ASOa jos ei rahkeet riitä omaan asuntoon. Se tosin on rahan haaskausta kuten vuokraaminenkin.

No onko se sitten ASO mitä tarkoitin?

Tietenkin yhtiövastike pitää maksaa. Yhtiövastike on jossain vuokra-asunnon vuokran ja omistusasunnon yhtiövastikkeen välissä?

Vierailija
31/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamansa aso-maksun saa takaisin indeksikorotuksella. Olet tainnut itse kuvitella että ason vuokran/vastikkeet saa takaisin. Ei kukaan normaali ihminen tällaista kuvittele, ihan tiedoksi vaan. Tietenkin asunnosta maksetaan käytöstä, oli se sitten vastikkeita tai vuokraa.

Vierailija
32/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin pankista miksi vaativat noin suuren omarahoitusosuuden. Vai et kai sekoita omarahoitusosuutta ja taattavaa osuutta? Jälkimmäiseen voi ostaa pankin vakuuden jos itsellä ei ole takaajia tai vakuuksia.

Vierailija
33/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on ostaa asunto uudistuotannosta. Maksat myyntihinnan ja loppua lyhennät kuukausittain vähemmän kuin maksaisit vuokraa, vastike mukaan lukien. Ja asunto on oma. Omat kiemuransa tässäkin tietenkin, ja tarvitset myyntihinnan verran omia säästöjä tai lainaa. 

Mulla on ikää sen verran ja pienet tulot että pankissa oltiin nihkeitä rahoittamaan asunnonvaihtoa. Eläkekin jää pieneksi kun tosiaan olen pienipalkkainen.  Myin velattoman asuntoni (yksiö) ja ostin kaupungin toiselta laidalta, hyvien ulkoilumaastojen viereltä, uuden kaksion. Yksiöni sijaitsi halutulla alueella ja sain myynnistä sen verran että velkaa ei tullut ihan kauheita määriä. Nyt maksan uudesta asunnostani pientä vastiketta ja lyhennän taloyhtiölainaa. Asumiskulut kolmasosan pienemmät kuin vuokralla asuen tällä alueella. Pärjään hyvin ja saan eläkkeelläkin asumisen maksettua ilman tukia. 

Vierailija
34/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vaihtoehto on ostaa asunto uudistuotannosta. Maksat myyntihinnan ja loppua lyhennät kuukausittain vähemmän kuin maksaisit vuokraa, vastike mukaan lukien. Ja asunto on oma. Omat kiemuransa tässäkin tietenkin, ja tarvitset myyntihinnan verran omia säästöjä tai lainaa. 

Mulla on ikää sen verran ja pienet tulot että pankissa oltiin nihkeitä rahoittamaan asunnonvaihtoa. Eläkekin jää pieneksi kun tosiaan olen pienipalkkainen.  Myin velattoman asuntoni (yksiö) ja ostin kaupungin toiselta laidalta, hyvien ulkoilumaastojen viereltä, uuden kaksion. Yksiöni sijaitsi halutulla alueella ja sain myynnistä sen verran että velkaa ei tullut ihan kauheita määriä. Nyt maksan uudesta asunnostani pientä vastiketta ja lyhennän taloyhtiölainaa. Asumiskulut kolmasosan pienemmät kuin vuokralla asuen tällä alueella. Pärjään hyvin ja saan eläkkeelläkin asumisen maksettua ilman tukia. 

Tuskin auttaa ap:ta tuo uudisasunnon osto. Uudisasunnolla ei ole vakuusarvoa (yhtiölaina syö sen) ja tällöin lainalle pitäisi saada vakuus muualta. Vakuus kai tässä ongelma on, muutenhan ap olisi saanut jo lainan.

10 % riittää omia säästöjä ja puuttuvan vakuuden voi ostaa pankista. Jätät nyt ap varmaan jotain kertomatta, sun tuloilla lainan pitäisi irrota pankista kuin pankista. Onko tilitapahtumissa pelaamista, kulutusluottoja, laskut myöhässä? Joku syy siihen on ettei lainaa tipu.

Terv pankkotoimihenkilö

Vierailija
35/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuloja ja maksukykyä yhtiölainan osalta todella arvioida mitenkään? PK-seudulla on paljon noita kämppiä missä myyntihinta on vaikka 130k ja velaton hinta 400k. Yhtiölaina siis valtava 270k. Eikai se niin voi mennä että jos saa raavittua tuon 130k kasaan niin tuo 270k yhtiölaina tippuu kuin manulle illallinen maksukyvystä riippumatta? Kuulostaisi kauhealta riskiltä yhtiölle.

Vierailija
36/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin pankista miksi vaativat noin suuren omarahoitusosuuden. Vai et kai sekoita omarahoitusosuutta ja taattavaa osuutta? Jälkimmäiseen voi ostaa pankin vakuuden jos itsellä ei ole takaajia tai vakuuksia.

Pankissa sanottiin, että pitää olla omaa rahaa tai pantattavaa omaisuutta (metsää tms..) 30%. Minulla ei ole kuin rahaa, ja vähän rahastoja ja osakkeita, jotka eivät pantiksi käy.

Vierailija
37/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin auttaa ap:ta tuo uudisasunnon osto. Uudisasunnolla ei ole vakuusarvoa (yhtiölaina syö sen) ja tällöin lainalle pitäisi saada vakuus muualta. Vakuus kai tässä ongelma on, muutenhan ap olisi saanut jo lainan.

10 % riittää omia säästöjä ja puuttuvan vakuuden voi ostaa pankista. Jätät nyt ap varmaan jotain kertomatta, sun tuloilla lainan pitäisi irrota pankista kuin pankista. Onko tilitapahtumissa pelaamista, kulutusluottoja, laskut myöhässä? Joku syy siihen on ettei lainaa tipu.

Terv pankkotoimihenkilö

Ei ole lainoja tai vippejä, en pelaa, yhden puhelimen olen ostanut osamaksulla 10 v sitten. Veikkausta olen pelannut n. 10-20 e kuussa, mutta sitäkään en viimeiseen vuoteen kun olen minimoinut kuluja.

Vierailija
38/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv pankkotoimihenkilö

Jos itsellään on laittaa myyntihinnan verran ja loppurahoitus on taloyhtiölainaa ei pankkia tarvita mihinkään. Ja kyllä uudisasunnollakin vakuusarvo on tosin se vain muodostuu eri tavalla. Näin siis jos tarvitaan myyntihintaan osa pankkilainaa ja loput on taloyhtiölainaa. 

Jos taas asiakas hakee pankkilainaa asuntoon koko velattomalle myyntihinnalle niin tällöin taloyhtiölainalla ei ole merkitystä. Sehän maksetaan pois, jäljelle jää vain pankkilaina sekä asiakkaan itsensä rahoittama osuus asunnosta.

Vierailija
39/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun työttömänä asunnossa jossa vuokraon 900e.

En ikipäivänä tekisi töitä esim. 1800e nettopalkalla ja maksaisi puolta siitä tämän vuokraan.

En myöskään työssäkäyvänä olisi valmis muuttamaan mihinkään nistien keskelle halvemman vuokran perässä...Tämä on nimittäin koettu jo (onneksi pääsin pois sieltä)

Omaakaan en saisi ostettua vielä vuosiin, jos ikinä. 

Vaihtoehdoksi siis jääkini asua tässä työttömänä tuilla, kun vuokraa ei tarvitse itse maksaa

Vierailija
40/65 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun työttömänä asunnossa jossa vuokraon 900e.

En ikipäivänä tekisi töitä esim. 1800e nettopalkalla ja maksaisi puolta siitä tämän vuokraan.

En myöskään työssäkäyvänä olisi valmis muuttamaan mihinkään nistien keskelle halvemman vuokran perässä...Tämä on nimittäin koettu jo (onneksi pääsin pois sieltä)

Omaakaan en saisi ostettua vielä vuosiin, jos ikinä. 

Vaihtoehdoksi siis jääkini asua tässä työttömänä tuilla, kun vuokraa ei tarvitse itse maksaa

Good for you.

Tällä menolla taikaseinästä loppuvat rahat. Saattaa olla että tulevaisuudessa työttömälle ilmoitetaan uusi osoite jostain syrjäisemmästä kerrostalosta. Tai sitten vain muutetaan asumistukien määrää.

Ei käy kateeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme