Hei, te, jotka ette tule toimeen sisaruksenne tai useamman kanssa...
...koetteko, että vanhempanne ovat vaikuttaneet tilanteen muodostumiseen? Pohdin, voivatko sisarukset vain olla niin erilaisia luonteeltaan, kemiat kohtaamattomia, ettei hyviä välejä ole mahdollista olla, vai onko vanhempien kasvatuksella tai kasvattamattomuudella aina osuutta asiaan? Suosimistapaukset ovat toki aika selviä, mutta eivät toisaalta kai aina johda sisarusten riitoihin? Voitte myös kertoa, jos teillä on vahva kokemus vanhempien ohjauksen myötä syntyneistä sisarussiteistä.
Oman veljeni kanssa olen aikuisena etäinen, vaikkakin väleissä. Lapsena riitelimme paljon, muistan olleeni kateellinen ystävälleni, joka teki samanikäisen pikkuveljen kanssa asioita. Nyt omat poikani ovat kuin paita ja peppu, ja seuraava sisaruspari on puoliksi maailmassa (tyttö, vauvaa yritetään). Jännitän jotenkin, tuleehan heistäkin vähintäänkin toisilleen pienenä hyvät kaverit, vaikka eivät aivan isoveljiensä symbioottiseen suhteeseen yltäisikään.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliksi maailmassa?
Heh, joo, yritin olla ytimekäs, jäi vähän kryptiseksi. Siis seuraavasta sisarusparista yksi lapsi on syntynyt, tyttö. Hänelle yritetään nyt sisarusta. Joten tulevasta sisaruskaksikosta toinen on maailmassa. :D
-Ap
Aika ylimielistä odottaa, että tulet tottakai raskaaksi sillon kun haluat eikä keskenmenokaan varmaan voi osua juuri sinulle.
Mulla on etäiset välit sisaruksiini. Tullaan hyvin toimeen, kun tavataan. Elämä on vaan vienyt meitä erilleen. Asutaan eri paikkakunnilla ja sitten ne puolisoratkaisutkaan kaikilla ei ole mennyt ihan putkeen. Eli käly ei tule mun kanssa toimeen, eikä äitimme, eikä siskomme kanssa. Hän sitten määrää veljen perheessä, kenen kanssa ollaan yhteyksissä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoliksi maailmassa?
Heh, joo, yritin olla ytimekäs, jäi vähän kryptiseksi. Siis seuraavasta sisarusparista yksi lapsi on syntynyt, tyttö. Hänelle yritetään nyt sisarusta. Joten tulevasta sisaruskaksikosta toinen on maailmassa. :D
-Ap
Aika ylimielistä odottaa, että tulet tottakai raskaaksi sillon kun haluat eikä keskenmenokaan varmaan voi osua juuri sinulle.
Mitään ylimielistä siinä ole, että yrittää ja toivoo saavansa lapsen tiettyyn aikaan. Kyllä se lastenteko on ihan hyvä suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on etäiset välit sisaruksiini. Tullaan hyvin toimeen, kun tavataan. Elämä on vaan vienyt meitä erilleen. Asutaan eri paikkakunnilla ja sitten ne puolisoratkaisutkaan kaikilla ei ole mennyt ihan putkeen. Eli käly ei tule mun kanssa toimeen, eikä äitimme, eikä siskomme kanssa. Hän sitten määrää veljen perheessä, kenen kanssa ollaan yhteyksissä jne.
Tai sitten te ette osaa tulla toimeen kuin tietyin ehdoin? Ehkä veli on vähentänyt yhteydenpitoa koska hänelle riitti.
Kannattaahan sitä kasvatuksessa pyrkiä tasapuolisuuteen ja kannustaa tukemaan toisiaan vaikka joskus olisi nahinaakin. Loppupeleissä se on luonteesta kiinni viihtyykö paljon yhdessä aikuisenakin. Itse on aina ollut läheisempi vuoden ikäerolla olevan serkkuni kanssa kuin omien sisarusteni vaikka samaa ikää suunilleen ollaan kaikki. Meillä vaan oli niin hauskaa aina yhdessä ja saatiin yökyläillä vaikka kuinka.