Kysymys uroskoiran omistajille
Ollaan menossa venenäyttelyyn Lauttasaareen ja tytär meinaa ottaa koiransa mukaan. Koiralla on juoksut ja vaikka en itse koirista niin olekaan perillä, olen lukenut että ne hajut voi kulkea kauaskin ja aiheuttavat uroskoirissa riehaannusta. Tytär arveli, ettei se olisi niin koirakeskittymä, mutta itse olen nähnyt tosi monilla veneilijöillä koiria. Mitä mieltä olisit uroskoiran omistajana siitä, että lähdet koiran kanssa leppoisasti näyttelyyn ja siellä onkin joku juoksuinen narttu sotkemassa pakkaa?
Kommentit (27)
Minulla on kaksi uroskoiraa, joiden kanssa harrastan aktiivisesti. Ne ovat oppineet hallitsemaan itseään juoksuisten narttujen läheisyydessä, koska on pakkokin kun samassa treeniryhmässä voi hyvin olla tyttökoiriakin ja ne saavat juoksujen aikana normaalisti treenata. En näe ongelmana sitä että jossain on juoksuinen narttukoira, toki en mene koirineni kovin lähelle jos tiedän.
Mutta varmaankin joillekin pelkkinä kotikoirina oleville uroksille voi olla ylitsepääsemätöntä jos on joku hyvä haju jossain kun niiden ei ole tarvinnut opetella olemaan välittämättä. Voi toki olla että tällaisessa tapahtumassa olevat uroskoirat ovat sellaisia, jotka ovat tottuneet olemaan mukana ja erilaisissa tilanteissa niin ehkei se niille ole ongelma.
En kylläkään ottaisi minkäänlaista koiraa mukaan tuollaiseen tapahtumaan, koska olisi helpompaa itselle olla ilman koiraa liikkeellä.
Ei mitään vaikutusta, eikä mielestäni ole nartun ongelma jos jossakin on uros jonka sukupuolivietti oli ylivirittynyt. Kannattaa muistaa, että myös koiraharrastuksissa juoksuiset nartut ovat tervetulleita kisoihin, kunhan niillä on juokspöksyt jalassa, eli esim. harrastuskoiran pitää kyetä keskittymään juoksuisesta nartusta huolimatta.
Itse kyllä ottaisin koiran mukaan, jos muiden koirat menee sekaisin, niin se on heidän ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään vaikutusta, eikä mielestäni ole nartun ongelma jos jossakin on uros jonka sukupuolivietti oli ylivirittynyt. Kannattaa muistaa, että myös koiraharrastuksissa juoksuiset nartut ovat tervetulleita kisoihin, kunhan niillä on juokspöksyt jalassa, eli esim. harrastuskoiran pitää kyetä keskittymään juoksuisesta nartusta huolimatta.
Itse kyllä ottaisin koiran mukaan, jos muiden koirat menee sekaisin, niin se on heidän ongelmansa.
Siis ei mielestäni ole nartun OMISTAJAN ongelma :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä tarkoitus mennä niihin veneisiin? Ei sellaiseen paikkaan voi ottaa tiputtelevaa juoksuista koiraa. Eikö muutenkin olisi helpompi ilman koiraa?
Koiran ei tietenkään tarvitse veneeseen päästä, mutta eipä ne tiputtelujäljet laiturillakaan kivalta näytä. Enimmäkseen katsellaan avoveneitä, jotka näkee hyvin laituriltakin käsin. Mutta kyllä niihin usein tulee astuttua sisäänkin.
Ap
Juoksuhousut koiralle jalkaan, niin ei tiputtele.
Vierailija kirjoitti:
Yleisenä ohjeena narttukoirien omistajille: kun koirallanne on juoksu, älkää viekö sitä kotikonnuiltaan muualle.
Kiitos ohjeesta, kuljetan koiraani ihan normaalisti mukana, ei ne juoksut tee koirasta mitään saastunutta, kuten ei kuukautisetkaan tee ihmisestä. Juoksut ovat osa normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole koiraa, mutta näitä viestejä luettuani pohdin, miksi narttukoiran tehtävä on jäädä kotiin, eikä koheltavan uroksen?
Ei ole mitään velvoitetta jäädä juoksuisen nartun kanssa kotiin. No ehkä sellaiseen paikkaan ei kannata viedä, missä on muut koirat irti hallitsemattomasti (esim. se koirapuisto), muutoin se on uroksen omistajan ongelma jos sillä menee pää sekaisin. Jokainen voi ihan itse valita mitä sukupuolta olevan koiran itselleen ottaa, kannattaa perehtyä näihinkin asioihin ennen sukupuolen valintaa.
Jos uroskoira on huonosti koulutettu, silloin se haittaa.