Millaiset ovat ns. normaalit kuukautiset? Endosta tietoja vailla?
Olen menossa tutkimuksiin (tähystykseen), epäillään endoa. Mutta kun mulla ei ole mitään kovia kipuja menkkojen aikaan. Vuoto on kyllä runsasta muutaman päivän, miten sekin sitten arvioidaan... Minulla siteitä menee useita päivän aikana. Ja suolisto aina tyhjenee ekojen vuotopäivien aikana melko täydellisesti. Alavatsa on kipeä mutta pärjään. Onko kuitenkin ihan normaaleja juttuja? Kierron keskipaikkeilla on välillä tosi kipeät munasarjat, saattaa olla kipuja yli viikonkin. Paljon enemmän kipuja kuin menkkojen aikana. Ei meinaa särkylääkkeetkään aina auttaa. Välivuotoja mulla ei ole. Yhdyntä sattuu tietyistä kulmista mutta olen oppinut että mitä voi tehdä ja mitä ei. Lääkärin tekemä sisätutkimus tekee yleensä kipeää kun painellaan. Ultrassa ei näkynyt endoa. Suolisto temppuilee usein ja tuntuu sitlä kuin munasarjat repeilisivät, myös navassa vihloo tosi ikävästi. Kipu menee onneksi nopeasti ohi. Vatsa ja suolisto on tutkittu eikä löytynyt selvää syytä ajoittaisille kivuille. Äidilläni on ollut tosi paha endometr. minun iässäni mutta ei kai se aina periydy?
En millään tahdo uskoa että olisi endosta kyse ja pelottaa koko tähystykseen meneminen. Mitä jos jotain meneekin pieleen :( Mietin että olenko nyt kuitenkaan riittävän kipeä että kannattaa mihinkään leikkauspöydälle lähteä? Kun eihän tää elämä jatkuvaa kipuilua ole, mitä nyt selkää särkee... Kiitos, jos joku vastailis jotain :)
Kommentit (12)
Olen 35-vuotias lapseton nainen. Mulla on yleensä ennen kuukautisia noin yhden päivän, ja myös parina ensimmäisenä vuotopäivänä alavatsa aika kipeä ja kramppeja myös. Särkylääkkeillä pärjää kyllä.
Pari ekaa vuotopäivää vuoto on runsasta, sidettä pitää vaihtaa noin 3 tunnin välein. Niiden jälkeen viel 2-3 päivää tiputteluvuotoa.
Maha on aina menkkojen ekoina päivinä sekaisin ja olo on turvonnut, joskus harvoin (ehkä kerran vuodessa) myös ristiselkää särkee.
Ovulaation aikaan ei kipuile, mutta pari päivää panettaa aivan vietävästi. En käytä hormonaalista ehkäisyä, mitään yhdyntäkipuja ei ole ja olen normaalipainoinen ja perusterve.
Endo todettu. Kovat kivut (Tramal käytössä), järkyttävät vuodot (side vaihdettava tunnin välein), tärinäkipu.
Tervehdys ap! Endon mahdollisuus kannattaa ottaa vakavasti eikä laittaa päätä puskaan. Niinkuin ehkä tiedätkin kivut eivät korreloi taudin edistymistä endossa.
Tähystys on monitasoinen juttu. Varsinaista lääkettähän ei endoon ole, joten diagnoosi on ns. Nice to know. Toki tähystyksessä voidaan poistaa endokudosta, mutta ilmeisesti tämä poisto voi myös riehaannuttaa tautia jolloin kivut tulevat pian kahta kauheammin takaisin. Huom: saattavat!
Sinuna hyväksyisin endon mahdollisuuden (oireet täsmää ja tautia kulkee suvussa). Ja tylsästi: mieti mikä on kantasi lapsien tekoon? Jos meinaat yrittää pian, mene tähystykseen ja endon 'siivoukseen' ja sitten heti yritys päälle, jos taas meinaat vielä odotella niin ala ainakin syömään pillereitä putkeen niin ettei kuukautisia tule. joka tapauksessa: suosittelen käymään endoon erikoistuneella yksityisellä gynellä.
Tiedän kokemuksesta, että tautia on hankala hyväksyä ja mielummin sivuuttaa koko asian. Jos sulla endoa on, se etenee kuitenkin vääjäämättä ja tekee tuhoja suolistossa ja vaikka virstarakossa. Nyt vaan sun pitää olla aikuinen ja tehdä tietoinen päätös millä mallilla etenet.
pahoittelut tylystä sävystä! Ei ollut tarkoitus, kirjoitan 'lennossa'
tsemppiä
tv.8
Kiitos 8? Oli ihan hyvä vastaus, en loukkaantunut ;). Lääkäri oli ihan varma että endoa olisi mutta jostain syystä itse en vain tahdo uskoa tätä... Sitten vasta kun sitä on löydetty. Pakkohan se on mennä siihen toimenpiteeseen. Kyllähän tämä on selvitettävä. Ja onhan niitä kipuja välillä enemmän. Nyt on vain sellanen parempi aika menossa. Ja kuten sanoin pelkään itse tähystystä. Että jotain menisikin pieleen. Olen ollut tähystysleikkauksessa jonka piti olla ihan helppo mutta sitten se ei ollutkaan sitä. Siitä pelko siis kumpuaa.
Ap
Ap, ymmärrän että jännittää. Onhan siinä omat juttunsa.. Se hyvä puoli tähystyksessä toki on, että selviää kuinka laajalti endoa on. Suolioireet evät valitettavasti tule ensimmäisten joukossa, eli jotain edistystä on jo voinut olla :(
Häntä pystyyn! Kehotan rekkautumaan endometrioosiyhdisyksen keskustelupalstalle ja tosiaan etsmään hyvän gynekologin. Ainakin pääkaupunkiseudulla tuntuu, että Kättäri keskittyy diagnooseihin ja terkat sitten kipuihin. Itse hakeuduin aika pian lapsettomuusklinikalle gynekologlle, jotta sain yhdeltä luukulta suunnitelmat lapsettomuushoitoihin, kipuihin, tähystyksiin jne. Sitä ennen tuntui, että oli melkoinen heittopussi.
Ja tosiaan (tätäkin) tautia on tosi vaikea hyväksyä, mäkin uskoin viimeiseen asti että kärsin normaaleista kivuista. seuraavassa vaiheessa luin taudista vähän liikaa ja aivan muserruin kun kehittelin tulevaisuutta tyyliin avannepussin kanssa. Tästä seurasi itsensäruoskintavaihe jolloin tylytin itseäni miksi en ollut tajunnut oireita aiemmin ja päässyt hoitamaan tautia jopa 10v aikaisemmin. Lopulta tuli sisuunnus ja jonkinlainen asian hyväksyntä, minulla on parantumaton tauti. Tästä seurasi lapsettomuushoidot joista yhteensä 3 lasta :)
Nyt ajattelen asiaa myös positiiviselta kantilta. Tauti on ja pysyy, oireet vaihtelee. Jos olisin tiennyt taudista jo varhain, olisin todnäk ryhtynyt lapsentekoon jo ekan tai tokan poikaystävän kanssa.. ei hyvä. Nyt autuaan tietämättömänä venytin asiaa kolmekymppiseksi ja perustin perheen hyvän miehen kanssa. Toki toisinkin olisi voinut käydä.
Häntä pystyyn ap! sulattelu vaatii aikaa!! mutta hakeudu kiltti osaavalle lääkärille juttelemaan jatkosta tähystyksen jälkeen
Entäpä minun oireeni?
Kuukautiset joskus tosi runsaat, vuotaa monta päivää ja paljon.
Joskus taas pelkkää ruskeaa tuhrua, tällöin kuukautiset kestävät yli viikon.
Kierto on 27-35 päivää, yleensä yli 30. Mitä pidempi kierto, sitä varmemmin vuoto on vain tuhrua, lyhyessä kierrossa runsaat vuodot.
Kuukautisten aikaan ei vatsakipua, mutta iskias ja reidet ovat niin kipeät että syön särkylääkkeitä. Ovulaation aikaan joskus samat oireet, lisänä myös tärinäkipu, suunnaton turvotus, muljahtelu munasarjoissa ja alavatsakipu. Joissain kierroissa myös järkyttävä kipu peräsuolessa, jatkuva kakkahädäntunne mutta mitään ei saa ulos kivun vuoksi.
Ultrassa kaikki ok, samoin sisätutkimuksessa. Gynen mielestä kaikki on kunnossa ja normaalia!?! Endoa olen itse miettinyt mutta voiko se oireilla vain joissain kierroissa?
Luulen, että mulla on aikatavalla normaalit menkat, joten kerron omistani.
Parina ekana päivänä vuoto on runsaampaa, mutta ei mitenkään kovasti vuoda silloinkaan, saattaa olla vähän vatsakipua, mutta useimmiten ei ole. Teininä sattui ihan älyttömästi pari ekaa päivää, mutta esikoisen jälkeen ei ole kipuja ollut kuin satunnaisesti. Ovuloinnin aikaan vähän nippailee vatsassa, mutta ei vaadi särkylääkettä. Kipuihin siis en tarvitse särkylääkkeitä ikinä. Paitsi silloin nuorena... Vuoto kestää viitisen päivää, ja vikat päivät pärjään pikkuhousunsuojalla.
Jos joku vielä vastais...