Lapsettomalla pariskunnalla au pair?
Tuli mieleen tuosta au pair -ketjusta kysyä tällaista asiaa, jota olen miettinyt.
Tunnen kolmikymppisen lapsettoman pariskunnan, joka on palkannut au pairin. Mies mainitsi asiasta, kun tapasimme kaupassa. Minä tarkensin että ai sisäkön? Ja mies sanoi, että ei kun au pairin, ranskalaisen tytön. En viitsinyt sanoa mitään, kun ajattelin miehen vain käyttäneen väärää termiä. Mutta sitten näin sattumalta naisenkin viikkoa myöhemmin, ja tämäkin puhui au pairista. "Siivooja käy erikseen." Aha.
Miten lapsettomalla pariskunnalla voi olla au pair? Emme ole niin väleissä, että voisin kysyä suoraan.
Kommentit (26)
Taitaa olla ihan miehen oma "au pair".
Kyllä au pair on käytännössä lastenhoitaja. "Au pair työskentelee ja asuu perheessä ulkomailla. Hän hoitaa perheen lapsia ja tekee kevyitä kotitöitä. Vastineeksi työstään au pair saa isäntäperheeltään oman huoneen, ateriat ja kuukausittaisen taskurahan. Vapaapäiviä au pairilla on vähintään yksi viikossa. " http://www.nuorisovaihto.fi/au+pair/
AP
Kyllä meidän Au pair hoitelee meidät molemmat ja vastineeksi saa katsella lasta päivisin.
Kyllä meidän Au pair hoitelee meidät molemmat ja vastineeksi saa katsella lasta päivisin.
Hieno homma. Miks oot katteellinen? Molemmat suapi hyvvee ja paljon:). Mittee siihen lapsia tarvii...
http://en.wikipedia.org/wiki/Au_pair
Kaverini hoiti hevosia ollessaan au pairina Britanniassa.
Miksi ei voisi olla. Au pairin työaika on niin vähän päivässä, ettei siinä paljon ehdi tehdä. Au pair voi lapsettomilla vaikkapa laittaa päivällisen valmiiksi, lenkittää koiran, pesee pyykit, silittää vaatteet, leikkaa ruohon, kolaa lumet, siivoaa joka päivä jonkin kaapin, petaa sängyt, käy kaupassa, järjestelee, hoitaa tiskit, pesee ja vahaa autot, siivoaa ne, auttaa siivouspäivänä siivoojaa, sillä voi olla jokin projekti, esim. ulkomaalausta pikkuisen joka päivä.
No siten, että tuo aupari tekee niitä kotitöitä. Jos kotityöt tekee kunnolla, niin kyllähän niitä piisaa: käy torilla ostamassa tuoretta ravintoa lähes päivittäin. Tähän voi mennä matkoineen jo 2-3 tuntia. Jos perheessä on paljon käsinpesua tarvitsevia vaatteita, niin pesee niitä käsin. Silittää kaikki vaatteet, laittaa ruokaa kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Hoitaa mahdollisia lemmikkejä, vaihtaa lakanoita ym.
Joten pervolta tuo kuvio kyllä minusta tuntuu. Joku alaikäinen likka kotia laittamassa. Osaisiko joku selittää miksi lapseton kolmikymppinen pariskunta ottaisi tuollaisen vaikka sitten sisäköksi?
AP
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 12:05"]
Joten pervolta tuo kuvio kyllä minusta tuntuu. Joku alaikäinen likka kotia laittamassa. Osaisiko joku selittää miksi lapseton kolmikymppinen pariskunta ottaisi tuollaisen vaikka sitten sisäköksi?
AP
[/quote]
Koska on varaa ja mahdollisuus (riittävän iso koti, että voi majoittaa au pairin omaan huoneeseensa) eivätkä halua käyttää vapaa-aikaa niin paljon kotitöihin. Tarviiko muita syitä? Niin, ja ehkä on kiva prepata omaa kielitaitoa.
Ehkä jompikumpi on myös ollut itse nuorena au pairina ja haluavat antaa vuorostaan jollekin pienituloiselle nuorelle mahdollisuuden asua pitempään ulkomailla.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 00:43"]
Tuli mieleen tuosta au pair -ketjusta kysyä tällaista asiaa, jota olen miettinyt.
Tunnen kolmikymppisen lapsettoman pariskunnan, joka on palkannut au pairin. Mies mainitsi asiasta, kun tapasimme kaupassa. Minä tarkensin että ai sisäkön? Ja mies sanoi, että ei kun au pairin, ranskalaisen tytön. En viitsinyt sanoa mitään, kun ajattelin miehen vain käyttäneen väärää termiä. Mutta sitten näin sattumalta naisenkin viikkoa myöhemmin, ja tämäkin puhui au pairista. "Siivooja käy erikseen." Aha.
Miten lapsettomalla pariskunnalla voi olla au pair? Emme ole niin väleissä, että voisin kysyä suoraan.
[/quote]
Miksi ei voisi?
Kotitöihin ja esim vanhenevien vanhempien apuan ja seurana olemiseen?
Onpa jännä juttu että av:llä tämäkin on ihan normaalia. Eri asia tosiaan jos menee vaikka hevosia hoitamaan, mutta lapsettomaan perheeseen kuullostaa tosi erikoiselta. Itsekin ihmettelisin ap:na.
Saattaa olla otettu au pair tuomaan vipinää parisuhteeseen tai sitten ihan osallistumaan kolmen kimppaan
[quote author="Vierailija" time="17.08.2013 klo 12:11"]
Ehkä jompikumpi on myös ollut itse nuorena au pairina ja haluavat antaa vuorostaan jollekin pienituloiselle nuorelle mahdollisuuden asua pitempään ulkomailla.
[/quote]
Tätä minäkin ajattelin. Mahdollisuus nuorelle tutustua uuteen maahan, kieleen ja kulttuuriin. Eihän kukaan tänne pakolla tule:).
no onhan se vähän erikoista, että lapsettomalla pariskunnalla on sekä au pair että siivooja. Siinä sitä sitten ollaan kuin ellun kanat, se au pair varmaan tarvittiin sinne siksi, että joku pyyhkisi isäntäväen persukset kullatulla paperilla, semmonen kun ei kuulu siivoojan tehtäviin.
Mitä sä tarkoitat? Ei au pair mikään pelkkä lastenhoitaja ole, sen voi hommata ihan kotitöihin.