Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lukion historian ja yhteiskuntaopin opetta, kysy mitä vaan (paitsi missä opetan)!

Kyssäreitä
14.08.2020 |

Ei muuta kun kysymyksiä tulemaan! :=)

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivatko gootit, jotka lopulta tuhosivat Länsi-Rooman 400-luvulla, alun perin lähtöisin Ruotsista? BBC julkaissut äsken muuten loistavan dokumentinkin aiheesta!

Vierailija
102/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä virkajankkauksesta: olen vakituisessa työsuhteessa oleva tuntiopettaja. Saan kuukausipalkkaa, en tuntipalkkaa. En ole siis virassa, vaan työsuhteessa. Silti minulla on virkavastuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kyllä opettajat kunnissa työsuhteisia ole. Kyllä ne on kaikki virkoja, myös sivutoimisen tuntiopettajan virka tai määräaikainen virka, joka pätkäistään kesäksi poikki ellei jopa jouluksi.

Vierailija
104/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

My name is Gadiator!

Vierailija
105/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et vastannut, että pitäisikö mielestäsi olla 1000 oppilaan lukioissa etäopetus nyt koronan yleistyessä?

Ei, en vastannut.

Vierailija
106/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olivatko gootit, jotka lopulta tuhosivat Länsi-Rooman 400-luvulla, alun perin lähtöisin Ruotsista? BBC julkaissut äsken muuten loistavan dokumentinkin aiheesta!

Gootit ovat lähtöisin Gotlannista, josta he ovat nimensäkin saaneet.

Vierailija
107/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki opettajat jotka väittävät etteivät ole virassa valehtelevat

Vierailija
108/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Gothenburg Goottien perustama kaupunki.

Vierailija
109/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Gootit ovat lähtöisin Gotlannista, josta he ovat nimensäkin saaneet."

On ne nuo ruotsalaiset kansainvälistä sakkia meihin suomalaisiin verrattuna olleet aina... Sammuttivat valot Roomastakin...!

Vierailija
110/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on tuntipalkka?

Vaikea laskea, varmaan 60e jos en laskisi suunnittelua ja muuta. Mutta varmaan pitäisi laskea. :)

No nyt viimeistään meni hiukka väärin.

Kun kerran olet tuntiopettaja, tiedät vallan hyvin tuntipalkkasi ja näet sen joka ikisestä palkkakuitista.

Voi ei teidän jankkaajien kanssa. :)

Olen päätoiminen tuntiopettaja ja minulla on kuukausipalkka.

Vierailija
111/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä täällä sönkötetään. Opettaja on aina virassa ja virkavastuussa. Piste. Ei ole mitään työsuhde-opettajaa ilman virkavastuuta, muutenhan kaikki opettajat haluaisivat työsuhteen eikä virkasuhdetta.

Hassua, että kuvittelet, että kaikki opettajat työskentelevät julkisissa koulussa. Nyt kun mokasit niin kannattaa ehkä jo poistua sinne takavasemmalle? :)

Aaa... Nyt mä ymmärrän: Steiner-hörhö.

Ei, kun Suomessa on ihan oikeita yksityisiä lukioita. Voi ei miten noloksi tämä nyt meni sinulle. :)

Joo, olkoon. Mutta julkisella puolella kaikki ovat virassa.

Miksi niin kuvittelet? En ymmärrä mitä julkinen vs. yksityinen puoli tähän liittyy. Jos hyvin käy, opettaja on virassa. Etenkin nykyään, kun kunnat säästävät, monet ovat työsuhteessa. Sekin yleensä on määräaikainen, jolloin kesäajalta ei makseta palkkaa. Edelleen kyseessä voi olla päätoiminen tai sivutoiminen työsuhde, josta maksetaan kuukausi- tai opettajilla yleisemmin - tuntipalkkaa.

Myy olet kyllä ihan pihalla. Ei yksityisellä mitään virkoja ole höpönassu.

Vierailija
112/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki opettajat jotka väittävät etteivät ole virassa valehtelevat

Mielenkiintoinen yksityiskohta omasta työhistoriasta. Kun sain lehtorin viran Helsingin kaupungilta, en allekirjoittanut minkäänlaista työsopimusta. Virkaan valinta löytyy Helsingin kaupungin päätöspöytäkirjoista, tässä tapauksessa  perusopetuksen aluepäällikön tekemän päätöksenä. Sittemmin päädyin työskentelemään yksityiseen kouluun, jolloin kirjoitin ihan normaalin työsopimuksen. 

T. ei-ap ope

Vierailija
113/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntiopettaja on sellainen jolla ei ole pätevyyttä ja tuntiopettajalle maksetaan tunti palkkaa. Tiedän kun olen koulujen palkan laskija

Vierailija
114/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntiopettaja on sellainen jolla ei ole pätevyyttä ja tuntiopettajalle maksetaan tunti palkkaa. Tiedän kun olen koulujen palkan laskija

Paljonko koulun palkka on laskenut ansiostasi?

Vierailija
115/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääkö meiän palkkoja lasket. Nostaisit joskus.

Vierailija
116/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Gothenburg Goottien perustama kaupunki.

Ei, tämä olisi ehkä ollut vielä ihan kelpo argumentti 1600-luvulla tehtyyn väitöskirjaan Turun akatemiassa, mutta gööttiläinen historiankirjoitus on sittemmin hylätty lähdekriitikin puutteen takia. Suomen historiankirjoituksen isä kuvasi jo 1700-luvulla tätä historiankirjoitusta sen olevan ”siinä määrin typerä, mätä, ja vailla kaikkea luotettavuutta, ettei sitä pitäisi historiankirjoissa edes mainita”.

Vierailija
117/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika huono palkanlaskija sitten olet, koska tuo on ihan höpönpöpöä. Voi tuntiopettaja toki olla joku epäpäteväkin, mutta kyllä meidän koulussa kaikki päätoimiset tuntiopettaja on päteviä maistereita, joilla pedagogisen suoritettu. Ehkä sun aika jäädä eläkkeelle?

Vierailija
118/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tykkäät filosofiasta kouluaineena?

Vierailija
119/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gooteista:

Goottien historian kirjoittanut Jordanes merkitsi muistiin goottien perimätiedon kansan alkuperästä. Legendan mukaan gootit olivat alun perin lähtöisin Skandinavian eteläosista. He purjehtivat kuninkaansa Berigin johdolla kolmella laivalla Itämeren yli ja asettuivat nykyisen Pohjois-Saksan ja Puolan alueelle kukistettuaan siellä ensin vandaalit ja useita muita germaaniheimoja. Tacituksen mukaan tuon ajan gootit erottuivat muista germaaneista käyttämiensä pyöreiden kilpien ja lyhyiden miekkojen vuoksi. Lisäksi he olivat hyvin uskollisia kuninkailleen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Gootit

Vierailija
120/153 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tykkäät filosofiasta kouluaineena?

Tärkein oppiaine, sillä kaikkihan on filosofiaa.