Olen lukion historian ja yhteiskuntaopin opetta, kysy mitä vaan (paitsi missä opetan)!
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on harvinaisen lapsellinen ikäisekseen.
Ap ei ole lukion opettaja, vielä vähemmän yhteiskuntaopin. Kunnan palveluksessa ollaan joko työ- tai virkasuhteessa. Opettajan työhön sisältyy julkisen vallan käyttöä (eli numeroarvostelua lapsille) ja se on virka. Ei ole olemassa mitään opettajan vakituista työsuhdetta, joka ei olisi virka.
Höpsistä keikkaa, en ole kunnan palveluksessa. Mutta pääsitpähän sinäkin pätemään.
No miten humanismisi aiheeseen vaikuttaa? Eihän silloin koulun opettajista kukaan muukaaan voi olla virassa, kun ei kerran ole kunnalla tai valtiolla töissä?
Vielä koitat pätevä? Voi ei! :D
Jos en olisi humanisti, olisin tod. näk. hakenut johonkin kunnan virkaan, kun sellaisia on enemmän auki esim. matematiikan oppiaineessa.
Mitä ihmettä täällä sönkötetään. Opettaja on aina virassa ja virkavastuussa. Piste. Ei ole mitään työsuhde-opettajaa ilman virkavastuuta, muutenhan kaikki opettajat haluaisivat työsuhteen eikä virkasuhdetta.
Kuinka monta kurssia hissaa on pakko ottaa lukiossa?
Vierailija kirjoitti:
Oletko joutunut opettamaan historiaa uusntsille tai muuten radikaalilla ja vankalla ideologialla varustetulle? Miten hän suhtautui?
Enemmänkin yhteiskuntaoppia rasisteille. Tylsää, kun toinen elää mielikuvitusmaailmassa niin keskustelut loppuvat aika lyhyeen.
Vierailija kirjoitti:
"En oikein ymmärtänyt kysymystä..."
Etkö ole kuullut Teutoburgin taistelusta vuonna 9...? Hmmh.
Tässä Wikipedia-linkki:
Tää oli ihan uusi juttu minulle.
Oletko aina haaveillut opettan ammatista ?
Vierailija kirjoitti:
Rippuu vähän lukiosta, tietyissä pilottilukioissa ei yhtään. :(
Muuten opsin mukaan 3.
Vierailija kirjoitti:
Oliko ammatinvalinta sinulle selvä? Miten pitkään opinnot kestivät ja miten ne muodostuvat?
Aika selvä, vaikka itse en sitä heti hyväksynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Meidän hissan ope sohi viivottimella kertoessaan napoleonista. Edelleen historia kiinnostaa tän open takia vaikka ei ole mitään tekemistä mun duunin kanssa.
Persoona on usein hissanmaikkojen paras ase.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä täällä sönkötetään. Opettaja on aina virassa ja virkavastuussa. Piste. Ei ole mitään työsuhde-opettajaa ilman virkavastuuta, muutenhan kaikki opettajat haluaisivat työsuhteen eikä virkasuhdetta.
Ihanaa. Oikein työsuhdeopettaja. Haluan sellaisen. Nykyinen työnantaja on antanut vain työsuhdeauton ja työsuhdeasunnon, mutta ei ole puhunut, että on olemassa myös työsuhdeopettajia.
"Tää oli ihan uusi juttu minulle."
Kyllä Rooma oli täyttä höökiä tulossa asevoimin myös itäiseen ja pohjoiseen Eurooppaan, mutta barbaarit eli germaanit löivät heidät vuonna 9. Käytännössä se laajenemispyrkimys Roomalla oli sitten siinä.
Äärimmäisen merkittävä käännekohta Euroopan historiassa. Myös meidän historiamme olisi nyt ihan toisennäköinen. Olisimme päässeet sivistyksen pariin varhaisessa vaiheessa.
Onko kiva lomailla puolet vuodesta?
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että kuvittelet, että kaikki opettajat työskentelevät julkisissa koulussa. Nyt kun mokasit niin kannattaa ehkä jo poistua sinne takavasemmalle? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla vakivirka? Jos on, miten onnistuit saamaan sen?
Ei virkaa, vakityö. Virka, hah, I wish. Mä olen hei humanisti.
Mitä eroa on vakityöllä ja vakiviralla opettajalla? Oletko töissä opettajana?
Kuten sanoin olen lukion opettaja. Virassa oleva saa minimissään vähintään opetusvelvollisuuden verran tunteja, vakituinen päätoiminen saa vain päätoimisuuden verran. Muitakin eroja löytyy.
Täh – onko opetusvelvollisuus siis enemmän kuin päätoimisuus? Mikä se päätoimisuus sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Onko kiva lomailla puolet vuodesta?
Olisi varmasti jos minulla olisi 6kk lomaa, ikävä kyllä ei ole.
Komppaan opettajaa sivusta. Lukiot voivat olla yksityisiäkin. Tampereellakin yksityisiä on ainakin Kalevan lukio ja Samskolanin lukio, ehkä joku muukin.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään. Mitään ei ole elämässä pakko, paitsi kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla vakivirka? Jos on, miten onnistuit saamaan sen?
Ei virkaa, vakityö. Virka, hah, I wish. Mä olen hei humanisti.
Mitä eroa on vakityöllä ja vakiviralla opettajalla? Oletko töissä opettajana?
Kuten sanoin olen lukion opettaja. Virassa oleva saa minimissään vähintään opetusvelvollisuuden verran tunteja, vakituinen päätoiminen saa vain päätoimisuuden verran. Muitakin eroja löytyy.
Täh – onko opetusvelvollisuus siis enemmän kuin päätoimisuus? Mikä se päätoimisuus sitten on?
Riippuu opettaako lukiossa vai aikuislukiossa. Aikuislukiossa päätoimisuus on 14 kurssia, normilukiossa 16. Opetusvelvollisuus paljon enemmän. Today you learned this.
Oletko joutunut opettamaan historiaa uusntsille tai muuten radikaalilla ja vankalla ideologialla varustetulle? Miten hän suhtautui?