Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni "vegaani" ottaa takaisin ruokavalioon kananmunat ja kalan?

Vierailija
14.08.2020 |

Viimeisempänä Maddie Lymburner, jonka YouTube-kanavalla on puolisen miljoonaa tilajaa ja MadFit-kanavalla yli 4 miljoonaa. Eikö tämä ole vähän noloa, kun ensin paasataan veganismin terveysvaikutuksista ja kuitenkin lopulta on myönnettävä, että kroppa ei toimi?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voisi syödä kalaa tai munaa ruokavaliossaan jos kokee niiden passaavan?

Kalan ja munan lisääminen tuo kasvisruokavalioon niin paljon hyvää kuin lihapuolelta voi saada. Mm. B12- ja omegarasvoja saa niiden avulla runsaasti, huonot kolesterolit jää hyvin vähiin.

Jos kaikki lihansyöjätkin vaihtaisi kalaan ja kananmuniin luultavasti säästyttäisiin monilta sydäntaudeilta.

Minä syön kaikkea, mutta kalaa ja kasviksia yritän syödä aina jos sitä on tarjolla juuri tuosta syystä.

No tottakai voi syödä mitä kukainenkin tahtoo, mutta jos ensin on somessa paasannut monta vuotta, että edes kananmunia ei kannata missään nimessä syödä ja yhtäkkiä kertookin syövänsä munia, niin eikö se ole aika tekopyhää?

Vierailija
22/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit syö kuitenkin salaa eläinkunnan antimia. Esim. vuonna 2018 oli vegaanien "Terveeksi kasviksilla" -kesäpäivät Lehtimäellä.

Paikallisen kyläkaupan makkarat myytiin loppuun, kun "vegaanit" saapuivat paikkakunnalle. Sellaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse jätin lihansyönnin 15-vuotiaana 39 vuotta sitten. Ruokavalioon kuuluu satunnaisesti harvoin vapaa kala ja käytän leivontaan luomumunia ja kahviin luomumaitoa. Yritän vaan olla itse syömättä rääkätyistä eläimistä peräisin olevaa ruokaa enkä käytä esim. nahkakenkiä. Ihmisillä eri syitä valintoihinsa.

Niin, et ole vegaani etkä kasvisyöjä. Minäkään en syö lihaa. Enkä käytä maitotuotteita. Syön kalaa, äyriäisiä ja kanamunaa joskus enkä kutsu itseäni miksikään vegetaristiksi, vaikka useimpina päivinä vegaanisesti syönkin. Olen sekasyöjä mielestäni.

Kaikki eivät voi hyvin jatkuvalla vegaaniruokavaliolla ainakan ilman ravintolisiä. Ja se on ihan ok. Ei kannat pilata terveyttään itsepäisyydellään.

Vierailija
24/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kala on eläin, sen liha on lihaa. Kananmunassa on tipun ainekset, se on periaatteessa myös lihaa.

Vierailija
25/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti terveyden sekä oman ja lähipiirin elämien helpottamiseksi on parempi olla lakto-ovo-pesco.

Vaatii paljon työtä ruveta vegaaniksi siten, että saa kaiken tarvittavan ruokavaliostaan. Lisäksi on vaikeaa syödä missään ulkona tai kylässä jos on täysvegaani, esim. omassa työpaikkaruokalassa ei ole muuta vegaanista kuin salaatti-kurkku-tomaatti ja satunnaiset pavut. Kasviskeitoissakin on useimmiten jotain maitopohjaista mukana.

Jos maapallon kannalta ajattelee, niin tuokin on jo valtava edistysaskel.

Vierailija
26/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihminen ei elä vegaaniruoalla.

Vierailija
27/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kala on eläin, sen liha on lihaa. Kananmunassa on tipun ainekset, se on periaatteessa myös lihaa.

Kalasta olen kanssasi samaa mieltä, mutta kananmuna on yhtä paljon lihaa, kuin siittiöt ovat ihminen. Kananmuna ei välttämättä ole edes hedelmöittynyt (kanat kun munivat myös ilman kukkoa), joten siitä ei hautomallakaan tulisi tipua.

Vierailija
28/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmätkin ovat lihaa, onhan niissä hedelmälihaa :D

Vierailija
29/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Vegaanit syö kuitenkin salaa eläinkunnan antimia. Esim. vuonna 2018 oli vegaanien "Terveeksi kasviksilla" -kesäpäivät Lehtimäellä.

Paikallisen kyläkaupan makkarat myytiin loppuun, kun "vegaanit" saapuivat paikkakunnalle. Sellaista.

Jepjep.  :D Jos vegaani syö eläinkunnan tuotteita, hän ei ole silloin vegaani.

Vierailija
30/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emma K. kirjoitti:

Jepjep.  :D Jos vegaani syö eläinkunnan tuotteita, hän ei ole silloin vegaani.

"Terveeksi kasviksilla" ei kyllä tarkoita sitä, ettäkö sinne tulisi vain vegaaneja. Kuulostaa enemmänkin grillitapahtumalta, jonne tulee sekasyöjä mökkiläiset. 

Vierailija
31/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille asiasta tietämättömille kasvissyönti on ns. hepreaa.

Vegaani vai vege-lakto? Lakto-ovo? Vege?

Kala on eläin, ei vaan joku kala, joten ihminen/perhe, joka kasvissyöjiksi itseään kutsuu, ei syö kalaa.

Miten tää ei jo ole tullut selväksi?

Vierailija
32/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vegaani jonkin aikaa, ei ollut sinänsä ongelmia. Mä luovuin kuitenkin siitä, koska aate on tosi tiukka, vaikka monia asioita siinä kannatankin edelleen ja syön edelleen pääasiassa vegaanisesti. En esimerkiksi voisi käyttää suomalaista lampaanvillaa (mitä nyt käytän), joka on ekologinen materiaali ja sitä heitetään hukkaa paljon. Luin paljon suomalaisen villikalan terveysvaikutuksista ja ekologisuudesta, joten sen takia lisäsin sen ruokavaliooni. Ja kyllä, tiedän, että myös kala tuntee kipua, kala ei ole kasvis ja kala on eläin, mutta musta on jotenkin järjetöntä, että tuhansien vesistöjen maassa syödään niin vähän kotimaista villikalaa. Etenkin silakan ja särkikalojen syöminen auttaa merien ja järvien rehevöitymisongelmassa. Tämä on mun syyni syödä kalaa. Kalastan myös itse. Mikä voisi olla ekompaa kuin pyöräillä järven rannalle onkimaan? Tämä pesco-vegeys tuo myös vapautta sen suhteen, että vierailla voi ottaa tarjotun pullan, vaikka se sisältäisi jotain ei-vegaanista eikä ole niin tarkkaa, onko nyt jossain liivatetta tai ei. Mun mielestä joustavampi suhtautuminen olisi muutenkin parempi monien kohdalla, koska moni oikeasti haluaisi ehkä vähentääkin eläinperäisten tuotteiden syöntiä, muttei tee sitä, koska "ei voi olla täydellinen" 

Ja kaikille ei sovi vegaaninen ruokavalio ihan oikeasti, vaikka söisi ns. oikein. Kumpi on parempi? Se, että pieni prosentti noudattaa prikulleen vegaanista ruokavaliota vai isot massat alkavat syödä kasvispainotteisemmin, vaikkeivat ehkä luovu vaikka lempi maitosuklaastaan?

Vierailija
33/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin yli 5v vegaani. Sitten vaan tajusin, että ei ole mieluisaa syödä purkista lisäravinteita lopun elämää, ruokavalio kävi yksipuoleiseksi, vaikka itse paljon kokkaan ja käytin veg. puolivalmisteita. Sosiaaliset kanssakäymiset ja matkustelu ovat nyt helpompaa. Mukavaa kokeilla eri ruokia kun ei ole takaraivossa jonkun kehittelemän ismin taakkaa. Eläintuotantokin voi olla vastuullista, eikä ne vegaanivalmisteet yhtään jalompia tuotteita välttämättä ole vastuullisuudessa.

Vierailija
34/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse jätin lihansyönnin 15-vuotiaana 39 vuotta sitten. Ruokavalioon kuuluu satunnaisesti harvoin vapaa kala ja käytän leivontaan luomumunia ja kahviin luomumaitoa. Yritän vaan olla itse syömättä rääkätyistä eläimistä peräisin olevaa ruokaa enkä käytä esim. nahkakenkiä. Ihmisillä eri syitä valintoihinsa.

Niin, et ole vegaani etkä kasvisyöjä. Minäkään en syö lihaa. Enkä käytä maitotuotteita. Syön kalaa, äyriäisiä ja kanamunaa joskus enkä kutsu itseäni miksikään vegetaristiksi, vaikka useimpina päivinä vegaanisesti syönkin. Olen sekasyöjä mielestäni.

Kaikki eivät voi hyvin jatkuvalla vegaaniruokavaliolla ainakan ilman ravintolisiä. Ja se on ihan ok. Ei kannat pilata terveyttään itsepäisyydellään.

Tuo ruokavalio on pesco-ovo-lactovege. Miksei muka saa kutsua itseään vegetaristiksi, koska tuo ruokavalio poikkeaa kuitenkin pajon perussekasyöjän ruokavaliosta? Minä en kutsu itseäni sekasyöjäksi, koska moni silloin luulee, että mulle käy liha, maitotuotteet, kananmuna ja vastaavat asiat. T: Pesco-vege, joka kirjoitti edellisen kommentin

Vierailija
35/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vegaani jonkin aikaa, ei ollut sinänsä ongelmia. Mä luovuin kuitenkin siitä, koska aate on tosi tiukka

AATE?

Vegaanina en kyllä mitään AATETTA kannata enkä hihhuloi.ntia kannata.

Syön monipuolisesti, en kärsi puutteista.

Vierailija
36/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ruokavalio on pesco-ovo-lactovege. Miksei muka saa kutsua itseään vegetaristiksi, koska tuo ruokavalio poikkeaa kuitenkin pajon perussekasyöjän ruokavaliosta? Minä en kutsu itseäni sekasyöjäksi, koska moni silloin luulee, että mulle käy liha, maitotuotteet, kananmuna ja vastaavat asiat. T: Pesco-vege, joka kirjoitti edellisen kommentin

Musta tuo poikkeaa varsin vähän perussekasyöjän ruokavaliosta, vain punaisen lihan ja siipikarjan verran. Terveystietoiset eivät syö niitä monesti viikossa, eivätkä perussekasyöjätkään elä pääosin lihalla.

Vierailija
37/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaa ei ole rääkätty ennen tappamista, vaan se on saanut elää vapaana. Broilerin elämä on ollut pelkkää paskaa.

Vierailija
38/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuo poikkeaa varsin vähän perussekasyöjän ruokavaliosta, vain punaisen lihan ja siipikarjan verran. Terveystietoiset eivät syö niitä monesti viikossa, eivätkä perussekasyöjätkään elä pääosin lihalla.

Mun tuntemat sekasyöjät syövät lähes joka päivä lihaa, käyttävät leikkeleitä, juustoja ja monenlaisia maitotuotteita (jogurtteja, kermaviilejä, ruokakermaa...) sekä kananmunaa. Kun/jos kerron olevani sekasyöjä, moni ajattelee, että mulle voi tarjota maitopohjaisia jogurtteja, maitoa, kermaviiliä, ruokakermaa, paistettuja munia, lihaa ja muuta vastaavaa. Sitten joudun selittämään, etten käytä maitotuotteita, en kananmunaa, en lihasta muuta kuin suomalaista villikalaa ja välttelen jopa liivatteen käyttöä. Helpompi sanoa olevansa pesco-vege, niin ihminen ymmärtää heti, että ahaa, tolle ei tarjota lihaa, munia eikä maitoa. :) T: Pesco-vege

Vierailija
39/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanius ei nykyään ole ongelma:

mene kauppaan ja osta tofua ja seitan -tuotteita, ja opettele niitä valmistamaan.

.

Mene mettään ja poimi sieniä.

Nyt on hyvä sienivuosi ja marjojankin voi siinä sivussa poimia.

.

Vaikkapa maksamakkaran korvaavia tahnoja oli myynnissä jo -herranjestas- 90-luvulla.

Vierailija
40/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalaa ei ole rääkätty ennen tappamista, vaan se on saanut elää vapaana. Broilerin elämä on ollut pelkkää paskaa.

Viljellyt kalat tapetaan hiilidioksiditainnutuksella, joka on kaloille hidas ja tuskallinen tapa kuolla tukehtumiseen. Sekä kalojen älykkyyttä että kykyä tuntea kipua ja muita perustuntemuksia on vähätelty pitkään, mutta uusi tutkimustieto näyttää kalat eri valossa. Nekin kärsivät ja stressaavat. Jos kalaa on ihan pakko syödä niin mielestäni eettisintä on virvelöidä tai onkia itse ja samantien maalle nostamisen jälkeen niska kerrasta kivellä tai puukolla poikki, ei mitään ämpärissä sätkittämistä.