Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni "vegaani" ottaa takaisin ruokavalioon kananmunat ja kalan?

Vierailija
14.08.2020 |

Viimeisempänä Maddie Lymburner, jonka YouTube-kanavalla on puolisen miljoonaa tilajaa ja MadFit-kanavalla yli 4 miljoonaa. Eikö tämä ole vähän noloa, kun ensin paasataan veganismin terveysvaikutuksista ja kuitenkin lopulta on myönnettävä, että kroppa ei toimi?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse jätin lihansyönnin 15-vuotiaana 39 vuotta sitten. Ruokavalioon kuuluu satunnaisesti harvoin vapaa kala ja käytän leivontaan luomumunia ja kahviin luomumaitoa. Yritän vaan olla itse syömättä rääkätyistä eläimistä peräisin olevaa ruokaa enkä käytä esim. nahkakenkiä. Ihmisillä eri syitä valintoihinsa.

Niin, et ole vegaani etkä kasvisyöjä. Minäkään en syö lihaa. Enkä käytä maitotuotteita. Syön kalaa, äyriäisiä ja kanamunaa joskus enkä kutsu itseäni miksikään vegetaristiksi, vaikka useimpina päivinä vegaanisesti syönkin. Olen sekasyöjä mielestäni.

Kaikki eivät voi hyvin jatkuvalla vegaaniruokavaliolla ainakan ilman ravintolisiä. Ja se on ihan ok. Ei kannat pilata terveyttään itsepäisyydellään.

Tuo ruokavalio on pesco-ovo-lactovege. Miksei muka saa kutsua itseään vegetaristiksi, koska tuo ruokavalio poikkeaa kuitenkin pajon perussekasyöjän ruokavaliosta? Minä en kutsu itseäni sekasyöjäksi, koska moni silloin luulee, että mulle käy liha, maitotuotteet, kananmuna ja vastaavat asiat. T: Pesco-vege, joka kirjoitti edellisen kommentin

Musta tuo poikkeaa varsin vähän perussekasyöjän ruokavaliosta, vain punaisen lihan ja siipikarjan verran. Terveystietoiset eivät syö niitä monesti viikossa, eivätkä perussekasyöjätkään elä pääosin lihalla.

Mun tuntemat sekasyöjät syövät lähes joka päivä lihaa, käyttävät leikkeleitä, juustoja ja monenlaisia maitotuotteita (jogurtteja, kermaviilejä, ruokakermaa...) sekä kananmunaa. Kun/jos kerron olevani sekasyöjä, moni ajattelee, että mulle voi tarjota maitopohjaisia jogurtteja, maitoa, kermaviiliä, ruokakermaa, paistettuja munia, lihaa ja muuta vastaavaa. Sitten joudun selittämään, etten käytä maitotuotteita, en kananmunaa, en lihasta muuta kuin suomalaista villikalaa ja välttelen jopa liivatteen käyttöä. Helpompi sanoa olevansa pesco-vege, niin ihminen ymmärtää heti, että ahaa, tolle ei tarjota lihaa, munia eikä maitoa. :) T: Pesco-vege

Ai teitä on kaksi, tarkoitin tuota pesco-ovo-laktovegeä, pahoittelut epätarkkuudesta. Meillä on kaksi kasvispainotteista sekasyöjää, crohnikko ja viljaton moniallergikko, harrastukset liittyvät ruokaan, myös säilöntä, keruu, kasvatus, sienestys ja kalastus. Samanhenkistä porukkaa kun tunnetaan niin saatetaan tietty olla kuplassa.

Vierailija
42/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius ei nykyään ole ongelma:

mene kauppaan ja osta tofua ja seitan -tuotteita, ja opettele niitä valmistamaan.

.

Mene mettään ja poimi sieniä.

Nyt on hyvä sienivuosi ja marjojankin voi siinä sivussa poimia.

.

Vaikkapa maksamakkaran korvaavia tahnoja oli myynnissä jo -herranjestas- 90-luvulla.

Vegaanius on aate, joka yltää tiukimpien ihmisten mukaan myös ruokavalion ulkopuolelle. Mä en voisi siis käyttää mainitsemaani kotimaista lampaanvillaa talvella, koska se ei ole vegaanista. Lisäksi ulkona syöminen ja vierailu on oikeasti vähän hankalaa, koska monissa ruoissa on jotain eläinperäistä, esim. liivatetta. Vegaani joutuu syömään B12-vitamiinia purkista, koska sitä saa lähinnä eläinperäisistä tuotteista. Kaikki eläinperäinen ei ole aina epäekologista tai pahasta, vaikka monet ovatkin. On esim. eri asia, syökö jonkun harrastelijakanalan munia, missä kanat saavat liikkua täysin vapaasti ja munivat kuin munivat (tiedän tämmöisiä pitäjiä, vaikken itse munia syö, koska mua on alkanut vegaanipainotteisuuteni aikana ällöttää munat) kuin niitä kaupan halvimpia munia. Arjessa toki vegaanius onnistuu suht hyvin (tosin on ihmisiä, joille ei sovi esim. palkokasvit ja aika yksipuoliseksi menee ruokavalio, jos aikoo silloin syödä vain vegaanisesti), mutta sen ulkopuolella voi olla hankalampaa. Ja mä kalastamisen lisäksi sienestän, marjastan ja hortoilen aktiivisesti. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kananmuna ja kala on oikeastaan kasviksia.

Totta. Kuten myös äyriäiset ja kana. Porsaskin aika lähellä.

Lehmä syö ruohoa joten on käytännössä kasvisruokaa.

Vierailija
44/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vegaani jonkin aikaa, ei ollut sinänsä ongelmia. Mä luovuin kuitenkin siitä, koska aate on tosi tiukka

AATE?

Vegaanina en kyllä mitään AATETTA kannata enkä hihhuloi.ntia kannata.

Syön monipuolisesti, en kärsi puutteista.

No kyllähän veganismi on aate: ajatus siitä, että kaikki eläimen hyödyntäminen ihmisen tarkoitusperiin on väärin ja epäeettistä. Ja kannatan itse sitä monin tavoin (pidän esimerkiksi nykyistä tehotuotantoa todella epäeettisenä), mutten ihan kaikessa. Mä liityin muutaman vegaaniryhmään vegaaniuteni aikana ja meno oli niin ikävää, että kyllä mulla osasta tuli sellainen olo, että kyseessä on nimenomaan aate, joka osalla meni sitten jopa toisten vegaanien ja veganismista kiinnostuneiden moralisoimiseksi ja kyttäämiseksi. Tämä ei toki koske kaikkia enkä itsekään jaksa niitä "vegaanit syö ruohoa röh röh" -vitsejä. Mutta tarkoitin nyt siis sanoa enemmän, että veganismi on tiukkaa, koska se ei salli MITÄÄN eläinperäisen käyttöä, vaikka se voisi olla ekompaa tai jopa eettisempää ympäristön kannalta. T: Pesco-vege

Vierailija
45/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vegaani jonkin aikaa, ei ollut sinänsä ongelmia. Mä luovuin kuitenkin siitä, koska aate on tosi tiukka

AATE?

Vegaanina en kyllä mitään AATETTA kannata enkä hihhuloi.ntia kannata.

Syön monipuolisesti, en kärsi puutteista.

No kyllähän veganismi on aate: ajatus siitä, että kaikki eläimen hyödyntäminen ihmisen tarkoitusperiin on väärin ja epäeettistä. Ja kannatan itse sitä monin tavoin (pidän esimerkiksi nykyistä tehotuotantoa todella epäeettisenä), mutten ihan kaikessa. Mä liityin muutaman vegaaniryhmään vegaaniuteni aikana ja meno oli niin ikävää, että kyllä mulla osasta tuli sellainen olo, että kyseessä on nimenomaan aate, joka osalla meni sitten jopa toisten vegaanien ja veganismista kiinnostuneiden moralisoimiseksi ja kyttäämiseksi. Tämä ei toki koske kaikkia enkä itsekään jaksa niitä "vegaanit syö ruohoa röh röh" -vitsejä. Mutta tarkoitin nyt siis sanoa enemmän, että veganismi on tiukkaa, koska se ei salli MITÄÄN eläinperäisen käyttöä, vaikka se voisi olla ekompaa tai jopa eettisempää ympäristön kannalta. T: Pesco-vege

Se crohnikko oli Tiedostava Lukiolainen veganismin ensimmäisen aallon rantautuessa Suomeen 1995-6. Pienten piirien juttuja tuolloin, huoli broilerien tehotuotannosta, lentolehtisiä (suomenkielinen sana), mustavalkopainatteita, Greenpeace, muu aktivismi ja päättymätön keskustelu siitä, kumman takin (ja maihareiden!) ympäristövaikutukset olivat pienemmät, nahkais(t)en vai pvc:n. Ei voitu googlata, joten en muista päästiinkö ikinä mihinkään tulokseen.

Vierailija
46/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sekasyöjä. En pidä eineksistä enkä prosessoiduista lihatuotteista. Kun ostan pihvin, niin ostan mieluummin laadukasta mutta vähemmän. 90g riittää. Lähipiirissä on todella paljon ihmisiä, jotka ovat jatkuvasti jollain ihme ruokavaliolla, joka muuttuu trendien mukaan. Eipä siinä, mä pyrin kasvattamaan mahdollisimman paljon itse ja suosin suomalaista/eurooppalaista. Ruokavaliohifistelijät voivat noudattaa omaa uskontoaan ihan vapaasti. Ruokavalioista tuntuu tulleen uusi uskonto. Korvike kirkossa käynnille. Mä olen ateisti :p

Vierailija
47/71 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse allergisoiduin palkokasveille enkä ole koskaan voinut syödä sieniä, joten kasvispainotteiseen sekaruokavaliooni tuli sen takia lisää eläinperäisiä tuotteita, kun meni liian vaikeaksi saada proteiinia.

Vierailija
48/71 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan syynä olla myös terveydelliset vaikutukset? Kala ja kananmuna ovat terveellistä ja ravinnerikasta ravintoa. Etenkin oikein valittuna kala sisältää paljon omega-3 rasvahappoja, D-vitamiinia ja pehmeitä rasvoja. Terveyden kannalta pesco-vegetarismi alentaa 43 prosenttia riskiä sairastua esim. paksusuolen syöpään. Kala voi olla myös ekologista, jos sen valitsee oikein. Kananmunankin voi valita eettisemmin.

Ärsyttää muutenkin tämä moralisointi ex-vegaaneja kohtaan. He kuitenkin ovat ajatelleet ja ajattelevat eläimiä ja maapalloa enemmän kuin keskiverto sekasyöjä. Sen sijaan, että moralisoidaan heitä, voitaisko miettiä, miten ihmiset saatais vähentämään lihansyöntiä?

Vierailija
49/71 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voisi syödä kalaa tai munaa ruokavaliossaan jos kokee niiden passaavan?

Kalan ja munan lisääminen tuo kasvisruokavalioon niin paljon hyvää kuin lihapuolelta voi saada. Mm. B12- ja omegarasvoja saa niiden avulla runsaasti, huonot kolesterolit jää hyvin vähiin.

Jos kaikki lihansyöjätkin vaihtaisi kalaan ja kananmuniin luultavasti säästyttäisiin monilta sydäntaudeilta.

Minä syön kaikkea, mutta kalaa ja kasviksia yritän syödä aina jos sitä on tarjolla juuri tuosta syystä.

No tottakai voi syödä mitä kukainenkin tahtoo, mutta jos ensin on somessa paasannut monta vuotta, että edes kananmunia ei kannata missään nimessä syödä ja yhtäkkiä kertookin syövänsä munia, niin eikö se ole aika tekopyhää?

Tekopyhää olisi syödä niitä ja paasata muille sitä että niitä ei pidä syödä. Virheiden myöntäminen ja korjaaminen on viisautta.

Vierailija
50/71 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Kuten myös äyriäiset ja kana. Porsaskin aika lähellä.

Lehmä syö ruohoa joten on käytännössä kasvisruokaa.

Totta. Sen ruuan vaan tekee kasviksistä lehmä eikä ihminen. On syrjivää, suorastaan kiusaamista, olla syömättä lehmän tekemää kasvisruokaa.

Vierailija
51/71 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvit on niin söpöjä että syön mieluummin lihaa.

Vierailija
52/71 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse koskaan ollut vegaani vaan peruskasvissyöjä (siis maitotuotteet, kala, äyriäiset, kananmunat).

Kaverit ovat yrittäneet saada mua mukaan vegaanihaasteeseen, mutta eri sairauksien takia en ole voinut siihen siirtyä. En voi syödä moniakaan kasvisproteiineja lainkaan ilman vaivoja ja kipuja, saati että saisin tarpeeksi kalsiumia ja rautaa (tai B-12 vitamiinia) sellaisesta ruokavaliosta.

Jo pelkkä IBS tekee vegaaniruokavalion vaikeaksi toteuttaa terveellisesti.

Sori, tarkennan että peruskasvissyöjä = lakto-pesco-ovo-vege.

Mäkin oon kasvissyöjä = lakto-carne-ovo-vege.

Vierailija
53/71 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja etenkin lenkkimakkara on kasvistuote.

Vierailija
54/71 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi kala on vähempiarvoisempi kuin vaikka lammas? Koska kala ei ole suloinen ja pehmeä? Fish lives matter too!

Millaista luulet sen kalan elämän ja kuoleman olevan? Se on jatkuvaa kamppailua elämästä. Jos minä en sitä syö, niin joku eläin sen syö.

Vierailija
55/71 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius ei nykyään ole ongelma:

mene kauppaan ja osta tofua ja seitan -tuotteita, ja opettele niitä valmistamaan.

.

Mene mettään ja poimi sieniä.

Nyt on hyvä sienivuosi ja marjojankin voi siinä sivussa poimia.

.

Vaikkapa maksamakkaran korvaavia tahnoja oli myynnissä jo -herranjestas- 90-luvulla.

Vegaanius on aate, joka yltää tiukimpien ihmisten mukaan myös ruokavalion ulkopuolelle. Mä en voisi siis käyttää mainitsemaani kotimaista lampaanvillaa talvella, koska se ei ole vegaanista. Lisäksi ulkona syöminen ja vierailu on oikeasti vähän hankalaa, koska monissa ruoissa on jotain eläinperäistä, esim. liivatetta. Vegaani joutuu syömään B12-vitamiinia purkista, koska sitä saa lähinnä eläinperäisistä tuotteista. Kaikki eläinperäinen ei ole aina epäekologista tai pahasta, vaikka monet ovatkin. On esim. eri asia, syökö jonkun harrastelijakanalan munia, missä kanat saavat liikkua täysin vapaasti ja munivat kuin munivat (tiedän tämmöisiä pitäjiä, vaikken itse munia syö, koska mua on alkanut vegaanipainotteisuuteni aikana ällöttää munat) kuin niitä kaupan halvimpia munia. Arjessa toki vegaanius onnistuu suht hyvin (tosin on ihmisiä, joille ei sovi esim. palkokasvit ja aika yksipuoliseksi menee ruokavalio, jos aikoo silloin syödä vain vegaanisesti), mutta sen ulkopuolella voi olla hankalampaa. Ja mä kalastamisen lisäksi sienestän, marjastan ja hortoilen aktiivisesti. :)

Kalastat mutta et voi käyttää lampaan villaa?

Vierailija
56/71 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse koskaan ollut vegaani vaan peruskasvissyöjä (siis maitotuotteet, kala, äyriäiset, kananmunat).

Kaverit ovat yrittäneet saada mua mukaan vegaanihaasteeseen, mutta eri sairauksien takia en ole voinut siihen siirtyä. En voi syödä moniakaan kasvisproteiineja lainkaan ilman vaivoja ja kipuja, saati että saisin tarpeeksi kalsiumia ja rautaa (tai B-12 vitamiinia) sellaisesta ruokavaliosta.

Sori, tarkennan että peruskasvissyöjä = lakto-pesco-ovo-vege.

Mäkin oon kasvissyöjä = lakto-carne-ovo-vege.

Itse olen lakto-ovo-pesco-carne-pollo-vegetaristi.

Vierailija
57/71 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin vegaani että potkaisee miehensäkin munine päivinee pihalle.

Vierailija
58/71 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus KASVISsyöjä ei syö kalaa eikä äyriäisiä. PEruskasvissyöjä syö tuotteita jonka vuoksi eläimiä ei ole tapettu, joten kananmuna ja maitotuotteet käyvät kyllä.

Vierailija
59/71 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse koskaan ollut pvegaani vaan peruskasvissyöjä (siis maitotuotteet, kala, äyriäiset, kananmunat).

Mulla päättyi vegaanius IBS:ään. Yritäpä olla siinä olla vegaani, kun muun muassa kaikki palkokasvit saa mahan kipeäksi, turvonneeksi ja ripulille. Pahassa vaiheessa ei käynyt kaurakaan. Pyrin syömään kasvispainotteisesti, mahaani kuunnellen.

Vierailija
60/71 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munat nyt ymmärtää. Ne on terveellisiä sisältäen kaikkea tarpeellista ja vastaa lähinnä kanan kuukautisia. Kalat sen sijaan on tuntevia olentoja ja siihen kuihtuu koko vegaanin perustelut.