Miksi niin moni "vegaani" ottaa takaisin ruokavalioon kananmunat ja kalan?
Viimeisempänä Maddie Lymburner, jonka YouTube-kanavalla on puolisen miljoonaa tilajaa ja MadFit-kanavalla yli 4 miljoonaa. Eikö tämä ole vähän noloa, kun ensin paasataan veganismin terveysvaikutuksista ja kuitenkin lopulta on myönnettävä, että kroppa ei toimi?
Kommentit (71)
Jos söisi vaan rumia elollisia olentoja niin minun ruokalistalle kuuluisi ihminenkin.
Vierailija kirjoitti:
En ole itse koskaan ollut vegaani vaan peruskasvissyöjä (siis maitotuotteet, kala, äyriäiset, kananmunat).
Kaverit ovat yrittäneet saada mua mukaan vegaanihaasteeseen, mutta eri sairauksien takia en ole voinut siihen siirtyä. En voi syödä moniakaan kasvisproteiineja lainkaan ilman vaivoja ja kipuja, saati että saisin tarpeeksi kalsiumia ja rautaa (tai B-12 vitamiinia) sellaisesta ruokavaliosta.
Jo pelkkä IBS tekee vegaaniruokavalion vaikeaksi toteuttaa terveellisesti.
Minulla taas on sinuun verrattuna "käänteinen vegaanius", koska en syö munaa enkä maitoa enkä äyriäisiä, mutta lihaa. Meistä tulee yhteensä yksi vegaani.
Tosin kananmunan vuoksi syön joskus lisäravinteena eläinperäisiä fosfolipidejä, että aivot pysyvät toimintakunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse koskaan ollut vegaani vaan peruskasvissyöjä (siis maitotuotteet, kala, äyriäiset, kananmunat).
Kaverit ovat yrittäneet saada mua mukaan vegaanihaasteeseen, mutta eri sairauksien takia en ole voinut siihen siirtyä. En voi syödä moniakaan kasvisproteiineja lainkaan ilman vaivoja ja kipuja, saati että saisin tarpeeksi kalsiumia ja rautaa (tai B-12 vitamiinia) sellaisesta ruokavaliosta.
Jo pelkkä IBS tekee vegaaniruokavalion vaikeaksi toteuttaa terveellisesti.
Perus KASVISsyöjä ei syö kalaa eikä äyriäisiä. PEruskasvissyöjä syö tuotteita jonka vuoksi eläimiä ei ole tapettu, joten kananmuna ja maitotuotteet käyvät kyllä.
Tätä en ymmärrä. Koska kyllähän niitä eläimiä sekä pakkotuotetaan, orjuutetaan ja loppuunkäytettyinä (kun tuotantoteho laskee alle optimaalin) tapetaan. Että miten se eroaa eettisesti lihantuotannosta?
Taas tämä vegaani-/ kasvisruokakeskustelu hyppäsi esille.
Päättymätön tarina tällä palstalla.
Olen ollut vegaani yli 20 vuotta.
Kävin juuri heinäkuun alussa terveystarkastuksessa, jossa otettiin mm. laaja verenkuva eikä minulla ole mitään puutosta, esim. hemoglobiini 151.
Teini-ikäinen lapseni syö kasvispanotteisesti, mutta koulussa joskus kanan ja kalan lisäksi myös lihaa.
Kotona teen hänelle välillä kalaruokia.
Hänellä on perussairaus, jonka vuoksi verikokeita otetaan muutaman kerran vuodessa.
Ei mitään puutoksia.
En ymmärrä ihmisten syömisten tuomitsemista, joten osallistumiseni keskusteluun päättyy tähän.
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri heinäkuun alussa terveystarkastuksessa, jossa otettiin mm. laaja verenkuva eikä minulla ole mitään puutosta, esim. hemoglobiini 151.
Teini-ikäinen lapseni syö kasvispanotteisesti, mutta koulussa joskus kanan ja kalan lisäksi myös lihaa.
Hänellä on perussairaus, jonka vuoksi verikokeita otetaan muutaman kerran vuodessa.
Ei mitään puutoksia.
En ymmärrä ihmisten syömisten tuomitsemista, joten osallistumiseni keskusteluun päättyy tähän.
En tuomitse vegaaniuttasi, minäkin olen huolissani eläinten kohtelusta ja yritän välttää eläintuotteita parhaani mukaan, mutta hemppa 151 ei vielä takaa, että kaikki on kunnossa. Omalla kohdallani hemoglobiini nousi kompensoimaan raudanpuutteen aiheuttamaa hapenpuutetta ja laski noin 135-140 kieppeille, kun rautavaraston vajaus ja sen aiheuttama hapenpuute saatiin korjattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään puutoksia.
En tuomitse vegaaniuttasi, minäkin olen huolissani eläinten kohtelusta ja yritän välttää eläintuotteita parhaani mukaan, mutta hemppa 151 ei vielä takaa, että kaikki on kunnossa. Omalla kohdallani hemoglobiini nousi kompensoimaan raudanpuutteen aiheuttamaa hapenpuutetta ja laski noin 135-140 kieppeille, kun rautavaraston vajaus ja sen aiheuttama hapenpuute saatiin korjattua.
Laaja verenkuva kertoo puutostiloista, mahdolliista tulehduksista ym.
Jos ihminen tuntee itsensä hyvinvoivaksi vegaanina, kellä siihen on mitään nillitettävää?
Kai te kananmunia syövät vegetaristit käsitätte, että munintakanat elävät vankeudessa, ja munintatehon laskiessa ne kaikki teurastetaan, ja käytetään rehuksi!! Sama koskee kaikkia maitotuotteita
itse käytän lisänä kasviplankton kapseleita jotka sisältää paljon kaikkea, vitamiineja omega 3 rasvoja yms..
Olen tilannut tuolta www.marineplus.fi
Usein nämä julkkisvegaanit, jotka palaavat syömään eläinkunnantuotteita, syövät tosi huonosti. Liian vähän kaloreita yleensä ja sitten ne vielä menee jollekin mehudieetille. Tai syö pelkästään hedelmiä. Tähän päälle sitten vielä aktiivinen kuntoilu.
Mulla on kotona useita kasveja, enkä voisi kuvitella syöväni niitä. Lemmikkieläimiä ei ole.