Lapsi saa liikaa läksyjä
Olen ekaluokkalaisen äiti, koulumaailmasta ei ole kokemusta oman kouluni jälkeen. Meidän tyttö on nyt viikon ollut koulussa ja olen huolissani. Hänellä menee ihan liian paljon aikaa läksyjen tekemiseen.
Otin jo yhteyttä opettajaan, opettaja kyllä onneksi vastasi todella pian ja lupasi muuttaa tapojaan. Eikai se nyt voi olla normaalia, että heti ensimmäisellä kouluviikolla tulee läksyjä? Ja niin, että niitä joutuu tekemään tunninkin.
Kommentit (71)
Meidän tytär on ihan stressaantunut asiasta. Eikö ole mitään helpotettua alkua enään? Opettaja kyllä oli onneksi kovin ymmärtäväinen.
Ap.
Onko sun mielestä tunti paljon? Mun mielestä ei. Ja osa lapsista tekee läksyt nopeasti, toisilla menee tosi kauan aikaa. Toisilta luonnollinen, kaunis käsiala tulee luonnollisesti, toiset tuhertaa kaunista jälkeä kauankin.
Opettajissa on myös eroja ja kolmen lapsen kokemuksella ja lukemattomilla opettajilla voin kertoa, että ne opettajat, jotka antavat paljon läksyä, saavat lapsiin parhaimman pohjan.
Koulupäivä kestää ekalla vain sen 4h, ei siellä tunnilla ihan hirveästi ehditä tehtäviä väkertämään. Tunti läksyjä ei mielestöni ole kovin paljon ja varmasti se kirjoittaminen ja laskeminen sinunkin tytöltä nopeutuu ajan myötä.
Ainakin minun lapseni 1. luokalle mennessään odottivat läksyjä ja olivat todella pettyneitä, jos heti 1. päivänä ei tullut läksyjä. Sen sijaan tunti läksyjen tekoon on minusta ekaluokkalaiselle turhan paljon. Puoli tuntia olisi sopiva aika. Ehkä opettajalla ei ole aikaisempaa kokemusta ekaluokasta eikä hän tajua, kuinka kauan lapsilla kuluu läksyihin aikaa.
Kuinka paljon niitä läksyjä sitten tulee? Jokainen lapsihan käyttää läksyjen tekemiseen varmasti eri määrän aikaa. Se, että joku tekee läksyjä tunnin, ei kerro vielä paljonko niitä läksyjä oikeasti on. Anna vaikkapa esimerkki (montako tehtävää / sivua matematiikkaa tai äidinkieltä tms).
Voit suhteuttaa asian niin, että monessa euroopan maassa lapset tekevät 4-5vuotiaina kuusi tuntisen koulupäivän (tai pidempikin) ja läksyt päälle. Suomen 4h koulupäivä + läksyt seitsemän vuotiaana ei ole kovin paljon.
Luultavasti lapsesi tekee tehtäviä hiukan keskivertoa hitaammin jos tunnilta jää läksyä niin paljon että niitä tekee vielä tunnin verran kotona. Meillä ekaluokkalaiset tekevät läksyjä keskimäärin 20min jos tehtäviä aukeaman verran.
Opettaja vastasi minulle näin. Sanoin oppilaille, ettei näitä kaikkia läksyjä ole pakko kovin huolellisesti tehdä. Ja etteivät kaikki annetut tehtävät olleet pakollisia. Meidän tyttö on kuitenkin niin huolellinen, ettei hän voi tehdä hutiloiden asioita. Hän on todella tarkka, ja tosiaankin haluaa käsialan näyttävän täydelliseltä. Minkälaisen kuvan opettaja antaa läksyjen teosta, jos ne saa tehdä hutiloiden. Tuo oli se asia, mikä minusta tässä eniten pisti korvaani.
Tyttö suorastaan itkua tihersi keskiviikkona illalla, koska oli niin stressaantunut.
Ap.
Kyllä tunti läksyihin ekaluokkalaisella, ekalla viikolla, on todella paljon. Ihan liikaa. Ei yli puolta tuntia saisi mennä läksyihin vielä tuossa vaiheessa.
Meillä on monta koululaista, vanhin jo oppivelvollisuutensa suorittanut, eikä kukaan ole läksyj vielä ekalla luokalla joutunut tuntia pakertamaan. Muistan jonkun opettajan sanoneenkin että ei ekaluokkalaisella saisi mennä yli puolta tuntia läksyihin.
Ei varmastikaan opettaja tarkoittanut sitä, että läksyt saa tehdä tarkoituksella hutiloiden vaan sitä, että ei haittaa, vaikka se käsiala ei olisi vielä täydellistä (ei kenelläkään ole ikinä). Nyt ennemminkin keskustelisin sen lapsen kanssa, että laskee omaa rimaansa hieman. Ei voi olettaa, että kirjaimet näyttävät tasan ja täsmälleen mallikirjaimilta, eikä kaikkia lisätehtäviä ole mitenkään pakollista tehdä. Niitä SAA tehdä, jos läksyjen lisäksi kaipaa lisähaastetta. Niitä EI KANNATA tehdä, jos ne aiheuttavat stressiä ja jaksamisongelmia.
Ei muuten olla Porvoosta, vaan Varsinais-Suomesta.
Olen oikeasti todella huolissani asiasta. Lapsi lähti niin innolla kouluun. Mitä jos koulusta nyt tulee vastenmielistä? Opettaja kyllä siis viestissään sanoi, että hän yrittää huomioida asian. Mutta mitä jos ei kuitenkaan asiat muutu? Kehen olen seuraavana yhteydessä?
Ap.
No ihan ekana rehtoriin, ja jos ei ala meno muuttumaan niin poliisille vaan ilmoitus!!
Näin minä tekisin!!!!
(Porvoon poliisi on muuten erikoistunut tällaisiin tapauksiin, ja näin koulujen alkaessa päivystävät ihan kouluillakin valvomassa tilannetta)
No Porvoon poliisilla tuskin kuitenkaan on Turun suuntaan oikeuksia?
Ap.
Ennenkuin lapsi oppii hyväksymään, että läksyt hoidetaan keskittyneesti ja reippaasti, voi aikaa läksyjentekoon mennä jopa kaksi tuntia. Sis. itkua ja epävarmuutta selviämisestä.
Meillä menee nykyisin puolisen tuntia, mutta juurikin tuttua tuo ekalta luokalta. Ole mukana ja opeta lapsesi hyville läksyjenhoitotavoille ja selviät myöhemmin paljon paljon helpommalla. Sulla on nyt koululainen ja töiden jälkeen sinä todellakin neuvot lasta sisälle läksyrutiineihin, vaikka siinä menisi koko ilta. Hienoa, että lapsilla on rajat! Läksyt ensin kaverit sen jälkeen. Jos on ongelmia, niiin tukiopetustakin voi koulusta pyytää.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 12:18"]
Ei muuten olla Porvoosta, vaan Varsinais-Suomesta.
Olen oikeasti todella huolissani asiasta. Lapsi lähti niin innolla kouluun. Mitä jos koulusta nyt tulee vastenmielistä? Opettaja kyllä siis viestissään sanoi, että hän yrittää huomioida asian. Mutta mitä jos ei kuitenkaan asiat muutu? Kehen olen seuraavana yhteydessä?
Ap.
[/quote]
Jos nyt kyseessä ei ole provo, niin pyytäisin opettajaa antamaan erikseen varsinaiset läksyt ja lisätehtävät. Ja sitten juttelisin sen oman lapsukaisen kanssa ja sopisin, mikä on se sopiva tarkkuus, millä läksyt tehdään. Tunti läksyihin ekaluokalla on todella pitkä aika.
Jos luokan muilla lapsilla läksyjen tekoon kuluu 15-30 min, on asia todella kurja tyttäresi kannalta.
Ongelma on varmaan lapsesi perfektionistisuudessa jos hänellä menee tolkuttomasti aikaa helppojen tehtävien tekemiseen ja jos tehtäviä on määrällisesti vähän. Jos osa tehtävistä oli vapaaehtoisia, miksi lapsesi tekisi ne ylimääräiset jos ei pidä läksyistä? Ylimääräiset ovat ylimääräisiä, vapaaehtoisia, jos innostuu aiheesta ja haluaa tehdä enemmän kuin vaaditaan. Sitä tosin ihmettelen miksi noita vapaaehtoisia on lisäksi läksyissä.
No kuule, kyllä on ihan normaalia!