Saako hoitovapaalla laittaa lapsen hoitoon ja
Olla toisessa työpaissa? Vaikka osa-aikaisestikin?
Kommentit (26)
Omalla alalla on jopa yleinen käytäntö pienten lasten vanhempien keskuudessa, että jäädään hoitovapaalle ja tehdään satunnaisia töitä sinne sun tänne, ns. "keikkailua". Näin pystyy usein luovimaan paljon kätevämmin lastenhoidon+töiden kesken kuin jos palaa omaan työhönsä. Enkä ole kyllä kuullut, että kenelläkään olisi tullut mitään sanomista tästä, ihan julkisesti näistä puhutaan. Sitä en sitten tiedä jos ihan kokopäivätyöhön menisi muualle ja veisi lapsen hoitoon, en ole kuullut että kukaan olisi noin tehnyt eikä taida olla hoitovapaan idean mukaista toimintaa. Harkinnanvarainen virkavapaa on sitten tuollaista toimintaa varten.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 14:02"]
Omalla alalla on jopa yleinen käytäntö pienten lasten vanhempien keskuudessa, että jäädään hoitovapaalle ja tehdään satunnaisia töitä sinne sun tänne, ns. "keikkailua". Näin pystyy usein luovimaan paljon kätevämmin lastenhoidon+töiden kesken kuin jos palaa omaan työhönsä. Enkä ole kyllä kuullut, että kenelläkään olisi tullut mitään sanomista tästä, ihan julkisesti näistä puhutaan. Sitä en sitten tiedä jos ihan kokopäivätyöhön menisi muualle ja veisi lapsen hoitoon, en ole kuullut että kukaan olisi noin tehnyt eikä taida olla hoitovapaan idean mukaista toimintaa. Harkinnanvarainen virkavapaa on sitten tuollaista toimintaa varten.
[/quote]
Tähän. En minäkään ole työnantajalle ilmoitellut eikä se ole kysellyt kun olen tehnyt hoitovapaalla keikkatyötä. Olen sitä mieltä että fiksu työnantaja ei ala rajoittelemaan työntekijöitään tälläisessä tilanteessa.
Saa mennä hoitovapaalla töihin jos on sivutyölupa ja ei mene kilpailijalle töihin.
Ja vielä ihmellisempää on että hoitovapaalla voi myös vaikka pötkötellä yksin kotona ja viedä lapset hoitoon päiväkotiin kunhan ei nosta kodinhoitotukea.
Työnantajalle ei kuulu hoidatko lapsiasi itse vai et.
Siis saa laittaa lapsen hoitoon kunnalle jos on hoitovapaalla? Ja tehdä sitten itse töitä muualla tai lomailla? Jos ei hae tukia?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 23:13"]
Siis saa laittaa lapsen hoitoon kunnalle jos on hoitovapaalla? Ja tehdä sitten itse töitä muualla tai lomailla? Jos ei hae tukia?
[/quote]
kyllä noin voi tehdä, työnantajalle ei kuulu mitä työntekijä tekee silloin kun ei ole työssä
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 13:21"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 12:42"]
ex-luotari ei tiedä mistä puhuu, hoitovapaa on subjektiivinen oikeus eikä työantajalla ole nokan koputtamista siihen!
[/quote]
Mutta hoitovapaa myönnetään lapsen hoitamista varten, ei toiseen työpaikkaan menemiseksi. Siksi työnantajalla on tietyissä tapauksissa oikeus irtisanoa työntekijä, joka on hoitovapaalla mennyt muualle töihin.
[/quote]
Siitä huolimatta työnantajalla ei ole oikeutta puuttua työntekijän toiseen työsuhteeseen.
[/quote]
Ei työnantaja siihen toiseen työsuhteeseen puutukaan vaan ensimmäiseen, josta irtisanoo hoitovapaalla olevan työntekijän, joka esim. rikkoo kilpailukieltosopimusta.
[/quote]
ei kenenkään rivityöntekijän sopimuksissa ole mitään kilpailukieltomainintaa
[/quote]
Eikö sun sopimuksessa ole tätä?:
Työntekijä ei saa tehdä toiselle sellaista työtä tai harjoittaa sellaista toimintaa, joka huomioon ottaen työn luonne ja työntekijän asema ilmeisesti vahingoittaa hänen työnantajaansa työsuhteissa noudatettavan hyvän tavan vastaisena kilpailutekona. Työntekijä ei saa työsuhteen kestäessä ryhtyä kilpailevan toiminnan valmistelemiseksi sellaisiin toimenpiteisiin, joita 1 momentissa säädetty huomioon ottaen ei voida pitää hyväksyttävinä."
Minä luulin, että tuo koskee kaikkia, onhan se laista.