Arvostele mun tarjoilut kastejuhlaan! :)
Vieraita 30-40, joista lapsia kymmenkunta.
Alkoholiton alkumalja
Fetapiirakkaa
Kinkkuvoileipäkakkuja
Kasvisvoileipäkakkuja
Tuorejuusto-voitaikinahyrriä
Prinsessakakkua
Vadelmamuffineja
Suklaista kahvikakkua
Pikkuleipiä
Vaahtokarkkeja
Kahvi, tee, pillimehuja, limsoja
Mitä lisäisit, poistaisit, muuttaisit? Osa itsetehtyjä, osa kaupasta, osa tilattuna, kaikki itse tarjolle. Pitkänmatkalaisia on, ja tilaisuus ajoittuu lounasaikaan. Pärjäänkö ilman keittiöapua??
Kommentit (50)
Mäkin lisäisin vielä tuohon suolaiseen puoleen jonkun salaatin. Muuten kuulostaa aivan ihanalta!
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 11:33"]
Jos on kovin pieniä vieraita, olisi mukava jos heitäkin olisi huomioitu (vaikka vanhemmat varmasti ottavat heille omat evätt mukaan). Siksi niitä maissinaksuja ehdotin =)
-3-
[/quote]
siis mitä ihmettä? Millaisille pienille vieraille pitäisi olla maissinaksuja? Kyllä mulla alle 1-vuotiaan äitinä on luomu-maissinaksut mukana siinä missä lapsen vaipat ja varavaatteetkin. Omat soseet on myös. Älä stressaa liikkaa.
Jos juhlat on kotona, ota joku ystävä apuvoimiksi tarjoiluja laittamaan ka pari termaria kahville. Erittäin hyvät tarjottavat.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 11:36"]Jotenkin haluaisin tehdä tämän hartaasti odotetun lapsen juhlasta vielä juhlavamman sillä skumpalla, mutta onko se epäsovelias / etiketin vastaista ristiäisiin?
[/quote]
Etiketistä en välitä pätkääkään, mutta säälittävää, jos vain alkoholi tekee juhlan tunteen.
Muista kuitenkin opettaa sille hartaasti odotetulle lapsellesikin saman asenteen.
Hyvät tarjoilut ja mä tulisin mielelläni tuon pöydän ääreen. Salaattia en minäkään laittaisi kahvipöytään. Mun mielestäni sopivasti suolaista ja makeaa. Jos jotain lisäisin, niin se tavallinen pulla olis se, mutta ei sitä välttämättä tarvitse.
joku avuksi tosiaan tarjoiluun, niin sun aikasi ei mene kokonaan kahvinkeittoon.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 11:36"]
Olisiko typerä idea tarjota alkumaljaksi ihan alkoholillista skumppaa? Tarjolle tietenkin myös alkoholiton vaihtoehto. Jotenkin haluaisin tehdä tämän hartaasti odotetun lapsen juhlasta vielä juhlavamman sillä skumpalla, mutta onko se epäsovelias / etiketin vastaista ristiäisiin?
[/quote]
Etiketistä en tiedä, mutta me tarjosimme ristiäisissä alkumaljaksi skumppaa. Nostimme maljan lapsen kunniaksi. Ei hän päässyt nauttimaan muistakaan tarjoiluista. Jos juhlakalun syömisien mukaan olisi tarjoilut, niin sittenhän ristiäisissä voisi olla vain tissimaitoa tai korviketta.
Eri laatuja on enemmän kuin riittävästi. Tarvitseeko välttämättä noin paljon makeata? Tietysti, jos tykkäät laittamisesta ja leipomisesta, niin mikä ettei.
MInäkin kyllä kaipaisin salaattia, tai jotain hedelmää/vihannesta tms. tai vaikka ruisleipää. On nimittäin aika vehnäpitoisia kaikki tarjottavat, ja vehnää aika moni jo karttaa, aiheuttaa monille vatsavaivoja.
Mutta hyvät tarjoilut ovat, mutta joku pieni tuore juttu olisi kiva, entäs vaikka viinirypäleitä, melonia, kurkkua tms. Lapset ei oikein noita suolaisia syö...
Ihanat tarjottavat! Ehkä hyrrien tilalle h
arkitsisin ihan perusvihersalaattia, mut ei nyt mikään pakollinen.
Ihmettelin näitä kommentteja suuresta vierasmäärästä. Eiköhän sen jokainen osaa ite ajatella. Minulla esim suuri perhe: kun vanhemmat, sisarukset on paikalla, niin väkeä on jo yli 20.. Miehen suku päälle ja mahd kummit ja apuväki, niin 30-40 on meillä aina minimi juhlissa.
Miksi ihmiset haluavat kakkukahvien rinnalle salaattia???
Kiva että kasvissyöjätkin on muistettu! Älä korvaa salaatilla kasvisherkkuja!
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 14:59"]
[/quote]
ne on näitä nykyhörhöjä, jotka tukkii salaattia joka paikkaan. Ihan sama, sopiiko se vai ei, mutta aina sitä muka pitäis olla. Outoa mustakin tukkia salaattia kahvipöytään, mutta joillekin se salaatti näyttää olevan pakkomielle :)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 14:59"]
[/quote]
Ap sanoi, että tilaisuus on lounasaikaan. Kyllä silloin joku ruoantapainen, vaikka suolaiset piirakat/voileipäkakut/pasteijat ja salaatti ainakin minulle maistuisi.
mä ajattelin kanssa että ensin on kevyt lounaantapainen: piirakkaa, voileipäkakkua ja salaattia ja vaikka viinirypäleitä (juhlavia korkeessa maljassa), haarukat ja veitset
Sitte siirrytään jälkkäripöytään, jossa kakkukahvit ym.
Kaipaisin jotain tuoretta ja raikasta, vaikka vain vihersalaattia tai tuoreita hedelmiä/viinirypäleitä.
Mun mielestä oikein hyvät tarjottavat, ei enempää voi vaatiakaan ja vierailla nyt ei muutenkaan voi olla mitään napisemista:) Itse pidän hieman aiheesta poiketen erityisesti voileipäkakuista sekä joistain pikkusuolaisista mutta en niistä missä voitaikinaa, munavoi ja piirakat persiljalla myös hyvä sekä vaikka joku tummasuklaakakku tai marjaisat/hedelmäiset jutut. Itse en oikein välitä muista niin, mutta ainahan sitä jotain pientä löytyy suuhun ainakin. Yleensä monet ovat makean perään, itse pidän suolaisesta ja suolaiset ovat usein se juttu mitä monet toivovat nykyään kahvipöytään. Salaattia en laittaisi sillä eihän ruokailusta ole kyse, kasvisvaihtoehtokin jo on ja kasviksista saa kyllä muutakin kuin salaattia kuten vaikka kasvispiirakkaa halutessaan, en ihan tajua tuota salaattia kahvipöydässä ehdotusta? Ei kannata stressata liikaa, jos nuo tarjottavat eivät jollekin kelpaisi niin omapahan olisi häpeänsä:)
niinpä, paremmalta kuulostaa joku salaatintapainen siihen aluksi viinirypäleitten yms kanssa ja sitten vasta kakut ja kahvit. kun vetää pelkästän noita todella rasvaisia piirakoita sun muita, niin ompahan tosi terveellistä. tervetuloa kolesterolit ja verisuonitukkeutumat.
Meilläkin on pian ristiäiset, juuri lounasaikaan, ja vieraissa paljon lapsia. Ratkaisimme asian niin, että aluksi tarjolla keittolounas ja tuoretta leipää, jälkiruoaksi sitten kakkukahvit.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 20:18"]
niinpä, paremmalta kuulostaa joku salaatintapainen siihen aluksi viinirypäleitten yms kanssa ja sitten vasta kakut ja kahvit. kun vetää pelkästän noita todella rasvaisia piirakoita sun muita, niin ompahan tosi terveellistä. tervetuloa kolesterolit ja verisuonitukkeutumat.
[/quote]
Pitääkö ihan ristiäisissäkin huolehtia juhlaväen kolestereista ja verisuonitukkeutumista? Eiköhän riskiryhmäläisten pitäisi ekana jättää pois ne makeat? Kyse on juhlasta, ei jokapäiväisestä ruokkimisesta. Juhlissa tarjotaan jotain epätavallisempaa ja vieraat syövät sitä, mitä pystyvät. Jos vieraiden kolesterelia pitäisi alkaa kytätä, niin olisi parempi tunkea kulhoon vaan pelkkää salaattia ja porkkanoita.
Meilläkin ristiäiset olivat kahvipöytäristiäiset, mutta otettiin kyllä se salaatti mukaan kuvioon, kun osa vieraista oli kauempaa. Ristiäiset alkoivat klo 14, joten mielestäni kyse ei ollut ihan lounasajasta, mutta otettiin varman päälle. Normaalisti en kahvipöytään änkeäisi salaattia enkä liputa sen puolesta, vaikka meillä sellainen olikin. Missään nimessä en ymmärrä, miksi pitäisi tehdä monenmoista salaattia. Jos on kasvissyöjiä, tehdään sellainen salaatti, jota kasvissyöjätkin voi syödä.
Meillä oli kanasalaatti, kun ei ollut kasvissyöjiä ja kahta laatua voileipäkakkua sekä pikkupiirakoita. Kahvipöydässä sitten kakku ja pullaa sekä tiikerikakkua. Kenenkään kolesteria en miettinyt, on jokaisen oma asia, mitä siitä kahvipöydästä aikoo syödä ja mitä ei, eikä kukaan voi kuitenkaan juuri niiden tarjoilujen vuoksi saada mitään kolesterilisäystä.
Noista salaateista kahvipöydässä...
Meilläkin kastejuhla sijoittui lounasaikaan ja moni v ieraista lähti ajamaan pitkän matkan kotiin, eli mielestäni oli kohteliasta tarjota jotain vähän kakkukahveja täyttävämpää. Niinpä pöydässä oli pari salaattia, suolaista piirakkaa, patonkia jne. en enää edes muista. Näitä suolaisia ja ruokaisampia tarjottavia otettiin luonnollisesti ensin ja kahvit olivat sitten tavallaan jälkiruoka.
Kahvipöytä oli sitten suppeampi, täytekakku, pikkuleipiä, jotain kuivakakkua, tätäkään en enää tarkkaan muista, mutta tällä periaatteella.
Oman kokemukseni mukaan makeita tarjottavia menee nykyään paljon vähemmän kuin suolaisia
No meillä ainakin nostetaan shampanjalasi pienokaisen kunniaksi. Mistään ryyppyjuhlista tuskin on kyse jos lasin kuohuvaa tarjoaa :) Ja kyllä, juhla on juhla ilmankin alkoholiakin mutta milloin sitten on shampanjan aika jos ei tällöin?
Prinsessakakku ei ole kakuista suosikkini, mutta kyllä, olen tulossa, nam! Otan vaikka sitä suklaista kahvikakkua sitten, eihän kaikki tykkää kaikesta. Voileipäkakulla kuitenkin ensin ahtaisin itseni niin täyteen että tuskin makeaa kakkua paljoa mahtuu :D