Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä syystä teillä on mennyt välit omiin vanhempiin tai appivanhempiin? Siis täysin poikki?

Vierailija
14.08.2020 |

Pohdin siis tässä kipeän asian ääressä että mikä on riittävä syy katkoa välit.
Mulla itsellä narsisti-isä pieksi ja nöyryytti koko lapsuuden ja mun ollessa aikuinen kävi muutaman kerran käsiksi. Välit pysyivät vielä tuolloin vaikka kärsin silloinkin. Lopullinen niitti oli väkivallanteko joka kohdistui lapseeni.
Mua suku syyttää julmaksi ja kylmäksi kun ”julmasti hylkäsin” ja käyttäydyn ”itsekkäästi”.

En nyt sit tiedä että miten paljon enemmän olisi vielä pitänyt tuota menoa kestää. Varmaan loppuun saakka :(

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia vertaistukiryhmiä on narsistien lapsille? Mä en saa sitä kelan tukemaa terapiaa, mutta tarvitsisin kyllä jotain apua rajun kaltoinkohtelun ja väkivaltatraumojen kanssa.

En tajua tätä kelan terapiatykea. Jotkut saa sitä siksi kun vähän ahdistaa tai ei oikein motivoi - kunhan on joku pieni diagnoosi. Mä olen traumatisoitunut, hakattu ja rääkätty - ja en saa kelan tukea koska multa puuttuu se diagnoosi.

Jossain lehdessä olikin juttu siitä että tuo kelan tuki tekee sen eh moni oikeasti terapiaa tarvitseva jää ilman ja sit moni pääsee sinne taas ihan olemattoman pienistä syistä.

Vierailija
62/73 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan löytänyt hyvää terapeuttia, ehkä parisuhdeterapiaa antavaa, joka ymmärtäisi tätä? Meillä rakoilee avioliitto. Mieheni on kasvatettu laittamaan omat halunsa ja mielipiteensä aina sivuun, myötäilemään vain. Äitinsä on takertuva ja syyllistävä marttyyri, eikä koko heidän perheessään ole saanut koskaan olla muita mielipiteitä kuin hänen. En tiedä onko se narsismia, mieheni ei puhu niin paljon yksittäisistä tilanteista lapsuudessaan. Näen vain toisaalta vaativan ja rajattoman anopin ja mieheni joka yrittää mennä solmuun että miellyttäisi kaikkia, äitiään etunenässä, mutta myös muita, kun se on se hänen tapansa toimia. Ystäväni on sitä mieltä että anoppini on narsisti. Toisaalta olen niin väsynyt tähän. Haluaisin rinnalleni aikuiselta tuntuvan ihmisen, jolla on omia näkemyksiä ja mielipiteitä, en henkilöä joka ei enää itsekkään tiedä mitä mieltä on mistään. Mutta kuitenkin rakastan häntä. Ja tuntuu niin toivottomalta jättää hänet, kun tiedän että hänestä tulee silloin täysiaikainen juoksupoika äidilleen ja se vähäinenkin kehitys itsensä löytämiseen loppuu siihen.

Minuun hänen äidillään ei ole mitään otetta sinänsä. Suvussani on paljon mielenterveysongelmia, persoonallisuushäiriöitä, väkivaltaa, alkoholismia, aika selkeää narsismiakin... osaan vetää rajat enkä tunne syyllisyyttä siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistinen appiukko katkaisi välit minuun ja poikaansa, kun aloimme vaatia omaa etuutamme. Myöhemmin vasta tajusin appiukon olevan narsisti. Monen vuosikymmenen jälkeen ja appiukon jo kuoltua, juuri välien katkaisu oli parasta mitä pystyi tapahtumaan.

64/73 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fanaattinen uskonnollisuus. Ei pysty olemaan puhumatta uskonnostaan vaan käännyttää ja painostaa. Puolisollaan vaikea rauhoittavien ym. lääkeriippuvuus, puheesta ei saa selvää, horjuu kävellessään jos ei nuku suu auki sohvalla kun sinne menee.

Niin ahdistavia, että ei ollut järkeä olla missään tekemisissä.

Vierailija
65/73 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin vielä suosituksia kirjoista ja youtube kanavista, siis jos vain löytyy sellaista missä olisi ohjeita ja neuvoja narsistin kohtaamiseen. Muakin ärsyttää kovasti se että mitään ohjeita tai neuvoja ei tunnu olevan missään, kaikki on vaan narsismin kuvailua. On jo kristallin kirkasta että vanhempi on sadistinen narsisti.

Vierailija
66/73 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia vertaistukiryhmiä on narsistien lapsille? Mä en saa sitä kelan tukemaa terapiaa, mutta tarvitsisin kyllä jotain apua rajun kaltoinkohtelun ja väkivaltatraumojen kanssa.

En tajua tätä kelan terapiatykea. Jotkut saa sitä siksi kun vähän ahdistaa tai ei oikein motivoi - kunhan on joku pieni diagnoosi. Mä olen traumatisoitunut, hakattu ja rääkätty - ja en saa kelan tukea koska multa puuttuu se diagnoosi.

Jossain lehdessä olikin juttu siitä että tuo kelan tuki tekee sen eh moni oikeasti terapiaa tarvitseva jää ilman ja sit moni pääsee sinne taas ihan olemattoman pienistä syistä.

Ainakin Helsingissä on:

https://www.narsistienuhrientuki.fi/tukea-uhrille/vertaistukiryhmat/hel…

Tällainen nettisivu on myös hyvä, jos ymmärtää ruotsia: http://vuxnabarn.nu/

Vierailija
67/73 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin vielä suosituksia kirjoista ja youtube kanavista, siis jos vain löytyy sellaista missä olisi ohjeita ja neuvoja narsistin kohtaamiseen. Muakin ärsyttää kovasti se että mitään ohjeita tai neuvoja ei tunnu olevan missään, kaikki on vaan narsismin kuvailua. On jo kristallin kirkasta että vanhempi on sadistinen narsisti.

Käytä youtuben hakutoimintoa, tässä esim. yksi tulos:

Vierailija
68/73 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempieni tekemä testamentti jossa mut suljettiin kokonaan pois ja kaikki testamentattiin suosikkilapselle.

Ei ole Suomessa mahdollista.

Tietenkin on. Juuri noin se tehdään. Testamentataan kaikki halutulle kohteelle.

Sitten jos haluaa lakiosan se testamentti pitää riitauttaa. Siinä pitää itse nähdä vähän vaivaa.

Ei tarvitse riitauttaa; riittää, kun rintaperillinen vaatii lakiosaansa.

Vierailija
69/73 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mennyt kokonaan mutta meinasi mennä välit poikki appivanhempiin poliittisten mielipiteiden takia. He ovat käytännössä kommareita ja vastustavat EU-jäsenyyttä. Minä taas kannatin.

Sitten oli muitakin syitä, ajan väärän merkisellä autolla ja juon alkoholia, vaikka kohtuudella.

Vierailija
70/73 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismi, en vaan pystynyt enää katsomaan vierestä kun toinen "pilaa" elämänsä.

Sama. Ja siihen päälle kännisen riitainen luonne...

Vierailija
71/73 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä muilla se narsistin puoliso (eli toinen vanhempi joka on siis periaatteessa terve) muuttunut aikojen saatossa narsistin kaltaiseksi? Mulla nimittäin vielä ihan pikkulapsena se toinen vanhempi jaksoi vähän puolustaa, sitten koululaisena ei enää viitsinyt puuttua vaan katsoi vaan pahoinpitelyitä puuttumatta niihin. Teini-iässä alkoi tämä normaali vanhempikin muuttua ilkeäksi/piikikkääksi. Kun muutin kotoa hän alkoi kiusaamaan, ja aikuistuttuani hän on jo yhtä paha kuin narsisti!

Tosi kiva, nyt niitä on KAKSI!

En sinällään sano että se terveempi muuttui narsistiksi, eihän se kai aikuisiällä edes voi alkaa, mutta ainakin selvästi valitsi narsistin leirin, tuli samankaltaiseksi ja alkoi samoja loukkauksia/haukkumisia toistamaan mitä narsistikin.

Onkohan tää ns Tukholma-syndrooma vai miten se toinen alkaa samanlaiseksi? Ehkä se ei koskaan terve ollutkaan (kuka nyt jaksaisi antaa kaltoinkohdella vuosikymmeniä itseään) vaan jotenkin passiivisagressiivis-alistuva tai jotain.

Todellakin. Minun ihana isäni, joka puolusti minua kun olin lapsi, muuttui vanhetessaan ihan kyykäärmeeksi. En vieläkään ymmärrä, miten siinä niin kävi. Se tapahtui pikku hiljaa kymmenien vuosien aikana, ja ohitin merkit alkuun väärinkäsityksinä. Lopulta oli pakko myöntää, että on tuo kyllä tahallista.

On paljon pahempaa kun se luottovanhempi pettää luottamuksen.

Vierailija
72/73 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempieni tekemä testamentti jossa mut suljettiin kokonaan pois ja kaikki testamentattiin suosikkilapselle.

Ei ole Suomessa mahdollista.

Tietenkin on. Juuri noin se tehdään. Testamentataan kaikki halutulle kohteelle.

Sitten jos haluaa lakiosan se testamentti pitää riitauttaa. Siinä pitää itse nähdä vähän vaivaa.

Ei tarvitse riitauttaa; riittää, kun rintaperillinen vaatii lakiosaansa.

Vaatiminen on sama asia kuin riitauttaminen. Eli siis narisisti tehnyt testamentin missä 100% perinnöstä menee kultalalapselle (perittävästä osuudesta mahd tasingon jälkeen). Se kultalapsi SAA sen 100% jos syntipukkilapsi ei riitauta testamenttia.

Testamentti joko hyväksytään tai riitautetaan. Lakiosaa ei kukaan tuo tarjottimella.

Vierailija
73/73 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi