Pakkoruotsijankkaajien vaikutus minuun
Propagandahan aina vaikuttaa, suuntaan tai toiseen. Minä olen alkanut tuntea tarvetta verestää ruotsin kielen taitojani. Myös olen huomannut googlailevani Ruotsia matkakohteena, se on kiva maa. Saariston rengasti pitää viimeistään ensi kesänä käydä kiertämässä. Paljon sympatiaa kieltä ja maata kohtaan on herännyt, kiitos vaan.
Kommentit (119)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 23:15"]
En tiedä löytyykö valmiina. Pistää vain selityksiä "pakkomatematiikka", "kaksikielisyys", "rikkaus" jne. randomisti ruudukkoon ja siitä sitten rastimaan. Kun saa suoran, niin huuda perkele ja juo sivistymättömästi pirtua ja myönnä itsellesi, että olet kouluttamaton persujunttimetsäläinen, koska et ymmärrä tätä pakkoruotsin rikkautta. Niin ja myös tyhmä ;)
[/quote]
Niin ja pirtua on juotu siinä vaiheessa riittävästi, kun nämä mantrat alkavat kuulostaa järkeenkäyviltä. Jos joutuu sitä ennen vatsahuuhteluun, niin on hävinnyt (tai voittanut, miten sen nyt ottaa :D)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 23:06"]
Hahaa, löytyisiköhän sellainen jo jostain, niin ei tarvitsisi tehdä?
[/quote]
En tiedä löytyykö valmiina. Pistää vain selityksiä "pakkomatematiikka", "kaksikielisyys", "rikkaus" jne. randomisti ruudukkoon ja siitä sitten rastimaan. Kun saa suoran, niin huuda perkele ja juo sivistymättömästi pirtua ja myönnä itsellesi, että olet kouluttamaton persujunttimetsäläinen, koska et ymmärrä tätä pakkoruotsin rikkautta. Niin ja myös tyhmä ;)
[/quote]
Mitäs näitä nyt onkaan? Runeberg, perustuslaki, identiteetti, historia, kulttuuri, asenne, pohjoismainen yhteistyö, vanhat hallintoasiakirjat...
Konkretisoin, jos pakkoruotsialoite avattaisiin nyt ja se olisi vetänyt kuten homoaloite ja Korhosen addressi, klo 4.30 tänä yönä se olisi samassa lukemassa kuin pakkoruotsialoitteen nettiäänet nyt puolen vuoden jälkeen. Kun kansa haluaa jotain, se haluaa.
portti toisiin kieliin, helppo kieli, ruotsinkielisetkin joutuvat opettelemaan suomea, jos törmää norjalaiseen, joka ei puhu englantia(jos tulet seurustelemaan ruotsinkielisen kanssa), kansalliskielet, ei tiedä onko tulevaisuudessa hyötyä(nuori ei tiedä, mihin ura vie), hyötyruotsi (/minulle on ollut ruotsista hyötyä)
Uutuutena se, miten kukaan kehtaa valittaa ilmaisesta koulutuksesta ;)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 23:25"]
Konkretisoin, jos pakkoruotsialoite avattaisiin nyt ja se olisi vetänyt kuten homoaloite ja Korhosen addressi, klo 4.30 tänä yönä se olisi samassa lukemassa kuin pakkoruotsialoitteen nettiäänet nyt puolen vuoden jälkeen. Kun kansa haluaa jotain, se haluaa.
[/quote]
Varmaankin myös vastustit turkistarhausaloitetta ja tekijänoikeusaloitetta, koska niiden tulos verrattuna homoavioliittolakiin oli surkea? Perusteluiden järkevyys alkaa taas menemään utopistisille tasoille.
Minkä ruotsinkielen....se on suomenruotsia, jota ruotsalaiset eivät välttämättä ymmärrä. Itse testasin kesällä ja aika keturoilleen meni. Puhuin kuin ruuneberi Tukholmassa, mutta lopuksi jouduin kuitenkin sanomaan asiani englanniksi =(
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:43"]
Minkä ruotsinkielen....se on suomenruotsia, jota ruotsalaiset eivät välttämättä ymmärrä. Itse testasin kesällä ja aika keturoilleen meni. Puhuin kuin ruuneberi Tukholmassa, mutta lopuksi jouduin kuitenkin sanomaan asiani englanniksi =(
[/quote]
Merkillistä! Minua ymmärretään aina Ruotsissa ja käyn siellä tuon tuostakin käymässä. Suomalaisia ja ruotsalaisia yhdistää samanlainen huumorintajukin.
Ja jos ruotsi olisi valinnainen aine, niin tätä heräämistä ei olisi kohdallasi tapahtunut?
Seuraavissa vaaleissa äänestän RKP:tä protestiksi pakkoruotsijankkaajille.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:47"]
[/quote]
Tämä ei minusta ole edes mikään vitsi, voisin hyvinkin ilmaista kannatukseni kaksikielisyydelle! Ja olen ihan perus suomalainen, mutta en perussuomalainen.
Miten ap se on sinulta pois jos sinä ja lapsesi luette jatkossakin ruotsia, mutta annatte naapurin lapisen valita kielen ihan itse kysymättä sinulta lupaa? Voisitko selventää tämän asian ihan aluksi.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:56"]
Miten ap se on sinulta pois jos sinä ja lapsesi luette jatkossakin ruotsia, mutta annatte naapurin lapisen valita kielen ihan itse kysymättä sinulta lupaa? Voisitko selventää tämän asian ihan aluksi.
[/quote]
Häh, onko minultä tähän asti kysytty lupaa kielivalinnoissa?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:47"]
[/quote]
Lällällällieru! Sulta pääsi pieru! *irvistää ja näyttää kieltä*
Siitäs sait!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:45"]
[/quote]
Merkillistä! Minua ymmärretään aina Ruotsissa ja käyn siellä tuon tuostakin käymässä. Suomalaisia ja ruotsalaisia yhdistää samanlainen huumorintajukin.
[/quote]
Oman kokemuksen mukaan Ruotsissa tulee kyllä helpommin ymmärretyksi kun puhuu ruotsia. Moni ei tunnu osaavan englantia, ihan oikeasti. Jos itse osaa ruotsia edes tyydyttävästi, niin ehdottomasti kannattaa sitä käyttää.
Koulussa kannattaisi kyllä ehdottomasti opettaa kieltä niin, että riikinruotsikin sujuisi. Toisaalta jos se ei ollenkaan suju, niin sujuuko ihmiseltä sen kummemmin suomenruotsikaan?
[/quote]
Ei tarvitse ruotsinkielenopetusta syyttää, jos itseltä ei artikulointi onnistu. Ja yhtenä kesänä kerran olet testannut, vaude mikä otanta! Olen ollut pohjoismaissa töissä useampana kesänä, mm. Nordjobbamassa ja ihan Suomessa opiskellun kouluruotsin pohjalta olen jokapaikassa pärjännyt ja tullut aina ymmärretyksi. Samoin lukuisat muut suomenkieliset, jotka olivat minun kanssa samaan aikaan töissä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:56"]
[/quote]
En ole ap, mutta ajattelen ihan samoin.
Minua ei rassaa sinänsä ruotsin muuttaminen valinnaiseksi, koska meidän lapsemme lukevat ruotsia kuitenkin.
Mutta asiasta jankuttaminen ja perustelut noilla persu-hommafoorumilaisilla neuroottisilla hurri-fobisilla kommenteilla, ne ovat saaneet karsastamaan aihepiiriä.
Haglund oli aivan oikeassa: ei tässä pelkästä kielenopetuksesta puhuta.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:08"]
[/quote]
[/quote]
Oman kokemuksen mukaan Ruotsissa tulee kyllä helpommin ymmärretyksi kun puhuu ruotsia. Moni ei tunnu osaavan englantia, ihan oikeasti. Jos itse osaa ruotsia edes tyydyttävästi, niin ehdottomasti kannattaa sitä käyttää.
[/quote]
Valhetta valhetta... Eikö teidän moraalilla ole mitään rajaa.
Ruotsalaisilla on euroopan paras englannin kielen taito. Briteiltä ja amerikkalaisilta saa usein kuulla, että ruotsalaisten englannin ääntäminenkin on eurooppalaisista kaikkein lähinnä brittien ja amerikkalaisten omaa ääntämystä.
[/quote]
[/quote]
Samoin. Puhun ruotsia selvästi suomenruotsalaisittain, mutta hyvin olen tullut ymmärretyksi sillä kielellä Ruotsissa, Norjassa ja jopa Tanskassa, työasioissakin.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 23:06"]
Hahaa, löytyisiköhän sellainen jo jostain, niin ei tarvitsisi tehdä?
[/quote]