Ystävän lapsi: "Oletteko te rikkaita?" Miten vastata?
On kysellyt tätä nyt puolisen vuotta lähes aina, kun ollaan nähty. Tulee yhtäkkiä viereen ja kysyy, kuule, saanko kysyä yhtä asiaa. No. Oletteko te rikkaita? Eri variaatioilla. Oletko sä rikas, onko toi S-setä (mieheni) rikas? Onko teillä paljon rahaa? Onko se mukavaa, kun on paljon rahaa? Jne.
Alkaa tuntua tosi kiusalliselta. Mistä tuo voi johtua? Olen alkanut miettiä miehen kanssa, että mitä lapsen vanhemmat oikein mahtavat keskenään meistä puhua, siitäkö tuo juontuu...
Olemme vastanneet jotain tyyliin: Ei olla, toimeen tullaan. Ollaan, kun meillä on toisemme. Tms. Mutta alkaa jo vähän ärsyttää.
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:33"]
No en kyllä kertoisi vieraalle lapselle kuinka varakkaita me ollaan kun ei olla kerrottu edes omille lapsille.
Lapsilla kun on nykypäivänä tapana rehvastella ja vertaille mikä on kyllä kummallista...ei meitä kiinnostanut kersana onko joku rikas.
Esim. poika juuri tuumasi että on se tylsää kun meillä on "raha-asiat huonosti" :o kun ei osteta siis uutta isompaa telkkaa!
Siis mitäh...meillä on hieno toimiva tv ja ei kyllä osteta uutta sen takia että olisi isompi vaikka olisi varaa ja tämän tietysti lapselle selitinkin.
[/quote]
Olen myös huomannut, että lapsilla on nykyään tapana rehvastella perheen varakkuudella. Ei sellaista ollut, kun itse olin lapsi. Omalle lapselle olen sanonut, ettei mene sellaisiin mukaan, mitä olen kavereiltaan tai koulun pihalta kuullut (meidän isällä onkin niin hieno auto, me tehdään superkallis ulkomaanmatka ja sitten luettelo mitä hotellit maksaa jne, meille ostetaan uusi ipad, meillä on jo kolme...)
Olen sanonut, että jos juttelee vaikka matkasta, kertoo mielenkiintoisista paikoista, hassuista kommelluksista, jne. Ennemmin kuin jostain hinnoista.
[/quote]
Minä taas olen luullut että rehvastelu on aika yleistä ja oli omassakin lapsuudessa.
Ja että lapsia yleisesti kiehtoo rikastuminen ja raha.
Tuo nyt ei tietenkään normaalia jos ei muuta asiaa ole mielessä ollenkaan, ehkä ei sitten keksi kanssasi mitään muuta puhuttavaa.
Aikuistumisen on sitten tarkoitus tuoda mukanaan vastuuta ja kykyä keskustella muistakin asioista kuin konkreettisista.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:14"]
Kysy siltä että miksi sä haluat tuollaista tietää. Ja kerro että hyviin tapoihin ei kuulu kysellä ihmisten yksityisasioita, ja raha-asiat ovat sellaisia.
[/quote]
Tämä oli hyvä. Ensi kerralla kysyn, että mistä sulle tuli mieleen tällaista kysyä. Ei lapset mielestäni yleensä tällasia pohdi.
[/quote]
Jaa, ei vai? Mun esikoinen tossa just tunti sitten kysyi, että ollaanko me rikkaita :) Ja on kysynyt ennenkin, ihan vaan koska on alkanut kiinnostua rahasta ja sen käytöstä. Kyllä lapset näitä miettii ja kun niillä ei oikein ole selvillä vanhempien palkkapussin koko eikä edes kunnon käsitystä rahasta ja siitä millä rahamäärällä jotakuta voidaan sanoa rikkaaksi niin kyllä ne sitten näistä asioita kyselee ja niitä miettii. Millä muulla tavoin ne tätäkään mieltä askarruttavaa asiaa selvittelis kuin kyselemällä? Ei tietenkään kaikki lapset, ei kaikkia raha kiinnosta, kuten ei kaikkia aikuisiakaan. Mutta kyllä useimpia lapsia nää rahajutut jossain vaiheessa kiinnostaa. Toisia sitten vähän enemmänkin ja sen vuoksi kyselevätkin enemmän. Ja voivat kysellä jopa vierailta.
[/quote]
Neuvopa sitten, mikä olisi hyvä ja tyhjentävä vastaus, että utelut loppuisi?
[/quote]
Mä vastasin rehellisesti, että me ei olla rikkaita. Jolloin seuraava kysymys oli että ollaanko me sitten köyhiä. Johon vastasin ettei olla, ollaan ehkä siitä välistä, ei rikkaita muttei köyhiä, vaan sellaisia sopivasti tienaavia keskituloisia. Lisäsin vielä, että sellaisia on suurin osa suomalaisista. Tuntui kelpaavan lapselle ja lähti tekemään muita hommia :)
Ja meillä ei rahasta paljon kotona puhuta, sitä on tarpeeksi joten siitä ei tarvi riidellä tms. Eikä mua kiinnosta naapurien tienestit, enkä ole kateellinen. Lasta nyt vaan raha ja omaisuus kiinnostaa. Haluaa tietää esim. paljonko meidän koti maksaa ym. Mielestäni aika normaalia lapselle joka on alkanut opetella rahan käyttöä ja jolle on alettu maksaa viikkorahaa.
Ette te voi lapsille syöttää muita arvoja kuin omianne. Täällä puolet viestejä käsittelevät paljonko tienaat, mitä kassa tienaa, paljonko saa lainaa, mitä mies tienaa, paljonko blogistin laukku maksaa, paljonko loma maksaa ja paljon valtterille kuuluu antaa museorahaa etelänreissuun. Toinen puoli sekin sitten ihmisten arvosteluun, tuomitsemiseen ja nollaamiseen. On hyvin suuri työ tehdä lapsista erilaisia.
Vastaisin yksinkertaisesti: "Ei. Ei todellakaan olla rikkaita." Jos omaisuutta olisi kahdeksannumeroinen määrä niin sitten ehkä: "Joo, ollaan me aika."
Minä olen sanonut oman lapsen uteluihin rikkaudesta, että ollaan todellakin rikkaita: meillä on katto pään päällä, ruokaa pöydässä joka päivä monta kertaa, ehjät ja sopivat vaatteet, autokin ja lapsilla leluja. Ja että se on tosi paljon enemmän kuin suurimmalla osalla tässä maailmassa, ja me voidaan pitää itseämme tosi onnekkaina.
Helvetin helppoa vastata, että kenenkään rahoista ei saa kysellä.
Pienet lapset eivät osaa käytöstapoja, ne pitää heille opettaa.
Joten vastaa ystävällisesti: "ystäväiseni, olet kysynyt tuota moneen otteeseen, miksi se vaivaa sinua? Tiesitkös että tapoihin ei kuulu kysyä toisten varallisuutta, se on vähän epäkohteliasta sellainen."