Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän lapsi: "Oletteko te rikkaita?" Miten vastata?

Vierailija
15.08.2013 |

On kysellyt tätä nyt puolisen vuotta lähes aina, kun ollaan nähty. Tulee yhtäkkiä viereen ja kysyy, kuule, saanko kysyä yhtä asiaa. No. Oletteko te rikkaita? Eri variaatioilla. Oletko sä rikas, onko toi S-setä (mieheni) rikas? Onko teillä paljon rahaa? Onko se mukavaa, kun on paljon rahaa? Jne.

Alkaa tuntua tosi kiusalliselta. Mistä tuo voi johtua? Olen alkanut miettiä miehen kanssa, että mitä lapsen vanhemmat oikein mahtavat keskenään meistä puhua, siitäkö tuo juontuu...

Olemme vastanneet jotain tyyliin: Ei olla, toimeen tullaan. Ollaan, kun meillä on toisemme. Tms. Mutta alkaa jo vähän ärsyttää.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 20:21"]

Helvetin helppoa vastata, että kenenkään rahoista ei saa kysellä.

[/quote]

"et sä mua määrää. olettekste rikkaita?"

Vierailija
2/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin, että Suomessa kaikki ovat rikkaita. On vettä, ruokaa, vaatteita ja asunto. Näistä kaikista voi suurin osa maapallon asukkaista haaveilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:14"]

Voisin vastata että kyllä, me olemme rikkaita. Meillä rikkaus on saatu tekemällä töitä.

[/quote]

Ompas ylimielinen vastaus. Kaikille ei ole töitä. kaikki eivät rikastu töitä tekemällä koska palkka on pieni. Minäkin olen tehnyt ikäni töitä todella ahkerasti. En silti ole rikas. Mm avioero pudottaa kummasti elintasoa. Vaikka olis kuinka ahkera ja korkeasti koulutettu. Että tuo rikkauskin on suhteellista; tilin saldo ei aina korreloi rikkaan elämän kanssa:)

Vierailija
4/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:23"]

Itse tulen aika köyhästä perheestä, ja huomasin lapsena kyllä heti jos tulin vähän varakkaampaan perheeseen. Varmasti joskus perheen vanhemmilta kysyinkin että ovatko he rikkaita, muistan että ikinä ei sitä kukaan myöntänyt, sain vain naurut ja pään pudisteluja vastaukseksi.

"Rikkaus" näkyi mielestäni esimerkiksi siten, että vierailemissani kodeissa tarjoiltiin vieraillekin jäätelöt, ja vielä oikein kalliit jäätelöt kuten jotkut Classicit. Meidän perheen lapset sai kaupan halvimmat mehujäät (taisi olla Joke), ja aika harvoin. Ja näkihän sen tietysti huonekaluista ja muusta.

Parasta oli, kun erään kaverin teini-ikäinen isoveli esitteli meille penskoille rahojaan, sillä oli iso nippu seteleitä säästössä. Viidenkymmenen ja sadan markan seteleitä, mutta seassa oli myös se sininen tonnin seteli. Se oli aika järkyttävää ja muistan sen vieläkin näin ainakin 22 vuoden jälkeen, meillä kun ei edes niitä satasia koskaan näkynyt :)

[/quote]

Mä en kyllä koskaan lapsena kiinnittänyt huomiota siihen, oliko perheen koti tai tavarat tai ruoat jotenkin kalliita tai ei. En vieläkään. Enemmän kiinnitän huomiota siihen, onko heillä mukava ilmapiiri. Valittu kivanvärinen pöytäliina. tms.

En ole koskaan kokenut tärkeäksi tehdä vertailuja noilla on tuollaista - meillä tällaista. Meillä on sellaista kuin on ja olen aina ollut elämääni tyytyväinen. Ja arvostan muiden elämää ja erilaisia ratkaisuja sellaisena kuin se on.

[/quote]

En usko ! Kaikki lapset vertaa jossain vaiheessa elämää

[/quote]

Aha. No, mä en muista koskaan kyselleeni naapureilta tai tuttavilta, että oletteko rikkaita.

[/quote]

en muista kyselleeni kenenkään rikkauksista. Muistan kuitenkin, kuinka kaverin kanssa ala-asteen puolella pohdittiin luokkamme oppilaiden perheitä rikkausjärjestykseen.  Mikäkö meillä oli mittarina?  Ekaksi tuli perhe, joilla oli iso omakototali ja heillä oli paikkakunnallamme nimeä. Olivat varmaan ihan oikeastikin rikkaimmat. Sitten tuli toinen omakotiasuja. Sitten laitoimme seuraaviksi omistuskerrostaloasunnoissa asuvat. Muistan, kuinka kaksion omista at oli rikkaampia, kuin yksiön. Vuokralaiset kuului seuraavaan kastiin :)

Vierailija
5/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:21"]

Voisin vastata että kyllä, me olemme rikkaita. Meillä rikkaus on saatu tekemällä töitä.

[/quote]

Mutta, millä mittarilla rikkaita? Ok, meillä on uusi auto ja suht uusi koti ja voidaan ostaa suurin piirtein niitä huonekaluja yms mitä halutaan ja voidaan matkustella. Ja tulotietomme on lehdessä julkaistavissa listoissa (joita lapsi tuskin on lueskellut). Mutta emme me mielestämme silti ole mitenkään kummallisen rikkaita.

[/quote]

No, kyllähän tällaiset ovat rikkaita.

Tekstistäsi jotenkin kuultaa se, että häpeät rikkauksiasi. Onko siinä jotain pahaa olla rikas?

Itse olen sanonut kyseleville lapsille, että ollaan rikkaita. Ei ole omaa asuntoa, ei uutta autoa. Onpahan vuokra-asunto ja kosla joka kulkee paikasta toiseen. Vakituinen työpaikka (vaikkakin matalapalkka-alalta) on lähes lottovoitto. On samat työkaverit, samat työtehtävät, samat asiakkaat, joten voi kehittää sitä osaamistaan eikä mene turhaan energiaa uusien paikkojen, uusien työkavereiden, uusien asiakkaiden ym. pohtimiseen. Olen rikas myös, koska tämä maa, jossa asun elää rauhan aikaa. Voi vapaasti kujeskella kaduilla, eikä tarvitse pelätä aseellisia yhteenottoja.

Saa uskoa ja kokoontua vapaasti. Saa opiskella, saa ajatella mitä vain.

On jonkinlaista terveyttä, on lapsia, on ystäviä.

On elämänkokemusta.

jne.

Vierailija
6/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapset pohtii ja kyselee noita rikkaus/köyhyysasioita noin 4-5 vuodesta alkaen. Yleensä lapsilla liittyy tuo tietynlaiseen toiveeseen olla itsenäinen omista vanhemmistaan. Vanhemmathan päättävät, että mitä ostetaan. Jos lapsella olisi paljon rahaa, niin lapsihan voisi omasta mielestään ostaa vaikka kaikki maailman Barbiet, supersankariukkelit tai karkit.

Vierailija
7/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 19:47"]

Vastaisin yksinkertaisesti: "Ei. Ei todellakaan olla rikkaita." Jos omaisuutta olisi kahdeksannumeroinen määrä niin sitten ehkä: "Joo, ollaan me aika."

[/quote]

Niin, no, seitsennumeroiseen se jää. Ehkä pitäisi sanoa, että ei vielä - mutta tulevaisuudessa toivottavasti?

Vierailija
8/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 20:19"]

Minä olen sanonut oman lapsen uteluihin rikkaudesta, että ollaan todellakin rikkaita: meillä on katto pään päällä, ruokaa pöydässä joka päivä monta kertaa, ehjät ja sopivat vaatteet, autokin ja lapsilla leluja. Ja että se on tosi paljon enemmän kuin suurimmalla osalla tässä maailmassa, ja me voidaan pitää itseämme tosi onnekkaina.

[/quote]

Tämä on tosi hyvä. Maailman mittapuulla kaikki suomalaiset on törkeän rikkaita.

Vierailija
9/48 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:21"]

[/quote]

Mutta, millä mittarilla rikkaita? Ok, meillä on uusi auto ja suht uusi koti ja voidaan ostaa suurin piirtein niitä huonekaluja yms mitä halutaan ja voidaan matkustella. Ja tulotietomme on lehdessä julkaistavissa listoissa (joita lapsi tuskin on lueskellut). Mutta emme me mielestämme silti ole mitenkään kummallisen rikkaita.

[/quote]

No, kyllähän tällaiset ovat rikkaita.

Tekstistäsi jotenkin kuultaa se, että häpeät rikkauksiasi. Onko siinä jotain pahaa olla rikas?

[/quote]

Ei siinä ole mitään pahaa. Minä en vaan halua tehdä numeroa mistään omistamisista ja varakkuuseroista. Hankin sellaisia asioita ja teen sellaisia juttuja, joista tykkään. Mutta mulla ei ole mitään tarvetta korostaa niitä tai jotenkin esitellä niitä muille. Hankin niitä tai teen jotain, koska itse nautin siitä. Se riittää mulle.

Kyllä, kiusaannun, jos joku ylenpalttisesti alkaa kehua jotain, vaikka autoani tai jotain huonekalua, korua, tms. On kiva, jos joku sanoo, että onpas sulla hieno auto. Siihen voin sanoa kiitos. Mutta jos ruvetaan taivastelemaan tyyliin, ai teillä on uusi auto, toihan on ollut kallis, mitä nahkapenkitkin jne, niin kiusaannun.

En voi sille mitään.

En halua keskustella rahasta tai tavarasta. Haluan jutella ihan muista jutuista. En ymmärrä noita blogejakaan, joissa esitellään jotain merkkitavaroita tyyriinä ja muut kuohuaa ympärillä. Voisin perustaa sellaisen blogin, vaikka tasokkaammankin kuin nuo, mitä on. Mutta en halua. En ymmärrä, miksi joku haluaa esitellä toisille tavaroitaan noin. Eikö niistä voi vaan nauttia itsekseen tyytyväisenä?

Vierailija
10/48 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 22:36"]

[/quote]

Ompas ylimielinen vastaus. Kaikille ei ole töitä. kaikki eivät rikastu töitä tekemällä koska palkka on pieni. Minäkin olen tehnyt ikäni töitä todella ahkerasti. En silti ole rikas. Mm avioero pudottaa kummasti elintasoa. Vaikka olis kuinka ahkera ja korkeasti koulutettu. Että tuo rikkauskin on suhteellista; tilin saldo ei aina korreloi rikkaan elämän kanssa:)

[/quote]

Olet niin oikeassa. Kunnollinen porvarivastaus vastaajalta. 

Vierailija
11/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaataa sille. Oletko vai etkö. Lapset pohtii tuollaisia. Meidänkin esikoinen kyseli meiltä yhdessä vaiheessa...

Vierailija
12/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä että miksi sä haluat tuollaista tietää. Ja kerro että hyviin tapoihin ei kuulu kysellä ihmisten yksityisasioita, ja raha-asiat ovat sellaisia.

Vierailija
13/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisinkin tulee mieleen, että asia kiinnostaa lapsen vanhempia enemmän. Itseäni ärsytti kun lapsen hoitokaveri kyseli harva se päivä, että missä olen töissä/mitä teen työkseni. Ihan suoraan. En todellakaan halunnut kertoa olevani työttömänä.

Vierailija
15/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:13"]

No vaataa sille. Oletko vai etkö. Lapset pohtii tuollaisia. Meidänkin esikoinen kyseli meiltä yhdessä vaiheessa...

[/quote]

No, millä asteikolla tuota mitataan? Olemme varmasti varakkaampia kuin lapsen vanhemmat. Mutta emme me mitään wahlruuseja ole. Pitäisikö mun esitellä varallisuutemme lapselle ja sanoa, että vertaa tuota eri ihmisten omaisuuteen ja päättele sitten itse?

Vierailija
16/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi tuollainen tyttö ollut lähipiirissä. En koskaan sanonut meidän olevan rikkaita, koska me ei oltu. Me vain elettiin niin erilaista elämää heihin verrattuna. Mä kotiäitinä, aikaa panostaa ruokiin ja lasten välipaloihin. Upeita synttäreitä, halloween-juhlia. Aikaa lapsille ja halua kierrättää heitä kaikenmaailman hoplopeissa. Tykkään myös ostaa lapsille laadukkaita vaatteita, oman vaatekaapin kustannuksella tietysti.

Lapsi itse ei saanut läheskään sitä kaikkea mitä meidän lapset sai ja kun tehtiin jotain ja otettiin tyttö mukaan, niin oli aivan haltioissaan. =) En mä niitä rahakyselyjä pahana ottanut.

Vierailija
17/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä että miksi sä haluat tuollaista tietää. Ja kerro että hyviin tapoihin ei kuulu kysellä ihmisten yksityisasioita, ja raha-asiat ovat sellaisia.

[/quote]

Tämä oli hyvä. Ensi kerralla kysyn, että mistä sulle tuli mieleen tällaista kysyä. Ei lapset mielestäni yleensä tällasia pohdi.

Vierailija
18/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vastaisin itse perustelujen kanssa, "Olemme, koska..", "Emme ole, koska...". Lapsi vasta pyörittelee asiaa päässään, hänelle on todennäköisesti esitetty, että kun joku on rikas, se tarkoittaa sitten jotain tai siitä seuraa jotain.

Ehkä voitte keskustella myös siitä, mikä on tärkeää, olla rikas vai jotain muuta.

Vierailija
19/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa tuttavaperheen lapset kyselevät jatkuvasti missä lasteni isä on. Saisivat kotonaan käsitellä tällaiset asiat, ei mua huvita selvittää tilannettani muille, saati lapsille. Myös lapseni vaivaantuvat kyselyistä, koska isä ei ollut paras mahdollinen.

Vierailija
20/48 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä