Miksi joku suorittaa kaksi toisen asteen tutkintoa?
Mun kaveri lähti opiskelemaan toisen asteen koulua nyt aikuisena. Hänestä tulee merkonomi. on siis nuorena käyty toisen asteen koulu eli yks ammatti jo on. Mikäs siinä jos hal
uaa olla lopun elämää kaupan kassalla, mutta olisko kannattanut lähteä suorittamaan korkeakouluopintoja, kun siihen olisi mahdollisuus.
Kyseinen ihminen on kaiken lisäksi mielestäni sopimaton aspan hommiin. Hän on ujo, ei kovin reipas, punastelee ym. Kun on lukenut paljon aspojen kokemuksia kamalista asiakkaista, joita mahtuu joka työvuoroon, uskon ettei kaveri kauan aikaa alalla viihdy.
Harvoin tuolla alalla menestyy tuon kummempaa koulutusta. Jospa hän jaksaa loppuelämän painaa töitä kahdentoista euron tuntipalkalla. hienovaraisesti asiasta mainita hänelle, mutta kuulosti haluavan saada vain nopeasti ja helpolla toisen ammatin. Jospa hän ei muutamien vuosien päästä valita, että täytyis lähteä kouluun jos aikoo nauttia työstään.
Tämä avaus nyt oli vaan ajatusteni purkua johonkin, kun hälle en voi enempää asiasta sanoa etten loukkaisi valintaansa. Kommentoikaa tai olkaa kommentoimatta.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 13:57"]
Miksi joku suorittaa kaksi toisen asteen tutkintoa?
[/quote]
Miksi ei?
Mulla on nyt kolmas amistutkinto menossa ja olen vasta kolmekymppinen. Saattaa olla että parin työvuoden jälkeen opiskelen vielä neljännenkin tutkinnon.
Tämä kaverini haluaa juuri kaupan kassalle töihin valmistuttuaan. Ap.
Voi nyt jeesus Ap. Jos se sun kaveri on onnellinen kassalla niin mikä on sun ongelma? Miksei ihminen voisi hankkia toista ammattia, joka on parempi kuin eka? Ketuttaaks sua, kun et uskalla hypätä työelämästä opiskeluarkeen ja et itse pysty metästään onneas?
Vaikka mun kaverit tekiski joskus sellasia valintoja, joita mä en tekis niin mä en todellakaan ajattele niinkuin sä. Opettele ajattelemaan sun kavereiden kannalta. Jos se on onnellinen niin oo itekin onnellinen. En ikinä haluaisi sinun kaltaista ihmistä elämääni.
Sitä paitsi, Suomi on siitä hyvä maa, että täällä voi hankkia toisen (TAI VAIKKA KOLMANNEN OMG!) ammatin vaikka 50-vuotiaana.
Merkonomin papereilla voi tehdä niin paljon muutakin kuin olla kaupan kassana.
Mulla on merkonomin paperit myös, en ole tehnyt tuntiakaan töitä kaupan kassalla tai asiakaspalveluhommissa. Tietty sisäistä asiakaspalvelua, eli työkavereiden ns. auttamista työnkuvan vaatimissa rajoissa, mutta se tuskin on ap:n tarkoittamaa aspa-hommaa.
Höh teidän kanssanne! Ei mulla ole mitään ongelmaa asiasta. Kaverin parastahan tässä juuri ajattelenkin!! Kun tiedän, ettei koulunpenkille tämän jälkeen enää varmasti mene. Mielestäni järkevämpää olisi tehdä toisin nimenomaan kaverin kannalta asiaa katsottuna, mutta voinhan olla väärässäkin. Ja sinulle, joka epäilet etten itse uskalla hypätä työelämästä koulunpenkille: työt on saanu jäädä sekä toisen että kolmannenkin asteen koulun suorittamisen välissä pois. Ja taas töissä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 16:24"]
Toki, nykyään on opinto-oikeus rajattu 5 vuoteen, mutta omina opiskeluaikaoina yliopistolla notkui niitä elämäntapaopiskelijoita, joista ei koskaan tullut mitään. En tosiaan tiedä, mitä näille elämäntapaopiskelijoille tapahtui uudistuksen myötä, enkä oikeastaan edes halua tietää..
[/quote]
Joillakin laitoksilla saa yhä roikkua.
Nimim. Kokemusta o
Itse opiskelin ensin ravintolakokiksi ja sen jälkeen leipuri-kondiittoriksi hieman päälle vuodessa, molemmista tutkinnoista on työelämässä ollut hyötyä, tukevat hyvin toisiaan. Myöhemmin opiskelin vielä insinööriksi. :D
Ap, onko kaverisi sanonut että aikoo mennä kauppaan töihin? Voihan olla että haluaa esim. kirjanpitohommiin tai muihin toimistossa tehtäviin töihin?
Minäkin olen merkonomi enkä koskaan ole ollut kaupan kassalla töissä :)