Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku suorittaa kaksi toisen asteen tutkintoa?

Vierailija
15.08.2013 |

Mun kaveri lähti opiskelemaan toisen asteen koulua nyt aikuisena. Hänestä tulee merkonomi. on siis nuorena käyty toisen asteen koulu eli yks ammatti jo on. Mikäs siinä jos hal

uaa olla lopun elämää kaupan kassalla, mutta olisko kannattanut lähteä suorittamaan korkeakouluopintoja, kun siihen olisi mahdollisuus.

Kyseinen ihminen on kaiken lisäksi mielestäni sopimaton aspan hommiin. Hän on ujo, ei kovin reipas, punastelee ym. Kun on lukenut paljon aspojen kokemuksia kamalista asiakkaista, joita mahtuu joka työvuoroon, uskon ettei kaveri kauan aikaa alalla viihdy.

Harvoin tuolla alalla menestyy tuon kummempaa koulutusta. Jospa hän jaksaa loppuelämän painaa töitä kahdentoista euron tuntipalkalla. hienovaraisesti asiasta mainita hänelle, mutta kuulosti haluavan saada vain nopeasti ja helpolla toisen ammatin. Jospa hän ei muutamien vuosien päästä valita, että täytyis lähteä kouluun jos aikoo nauttia työstään.

Tämä avaus nyt oli vaan ajatusteni purkua johonkin, kun hälle en voi enempää asiasta sanoa etten loukkaisi valintaansa. Kommentoikaa tai olkaa kommentoimatta.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 21:29"]

Ap, onko kaverisi sanonut että aikoo mennä kauppaan töihin? Voihan olla että haluaa esim. kirjanpitohommiin tai muihin toimistossa tehtäviin töihin?

[/quote]

Mainitsinkin jo aiemmin, että hän haluaa kaupan kassalle. Korkeammankin koulutuksen suorittaneena vois myös olla siinä kassalla, mutta enemmän mahdollisuuksia muuhunkin työhön. Toivottavasti hän ei pety siihen. Ap.

Vierailija
2/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 21:51"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 21:29"]

Ap, onko kaverisi sanonut että aikoo mennä kauppaan töihin? Voihan olla että haluaa esim. kirjanpitohommiin tai muihin toimistossa tehtäviin töihin?

[/quote]

Mainitsinkin jo aiemmin, että hän haluaa kaupan kassalle. Korkeammankin koulutuksen suorittaneena vois myös olla siinä kassalla, mutta enemmän mahdollisuuksia muuhunkin työhön. Toivottavasti hän ei pety siihen. Ap.

[/quote]

Anna olla. Ei ole sinun elämäsi. Jos on väärä päätös, niin sitten on, pääasia että kaveri on tehnyt päätöksen itse. Ja jos hän haluaa kaupan kassalle, niin ihan turha miettiä mitään korkeakoulututkintoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on kaksi toisen asteen tutkintoa ja korkeakoulututkinto. Ei se oppi koskaan hukkaan mene.

Vierailija
4/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi sanojen puuttuminen ja pomppiminen, puhelin heittelee miten sattuu.

Vierailija
5/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ekasta koulutuksesta ei saa työtä ja tokasta saa? Jos ei jaksa enää raataa kovin "korkeassa" koulussa, vaan haluaa päästä helpommalla? Minä ymmärrän vallan hyvin, koska minulla on AMK-tutkinto, yliopistoonkin pääsin ja opiskelin sielläkin jonkin aikaa ja nyt haluan lähihoitajan koulutukseen :) Parempi sekin kuin loppuelämä työttömänä.

Vierailija
6/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs tiedät vaikka olisi hakenut muttei ole tullut valituksi.

Enenevässä määrin väestö joutuu kouluttautumaan useampaan ammattiin työuransa aikana. Osa ammateista häviää tai niihin tarvitaan vähemmän työvoimaa, uusia ammatteja tulee.

Voi olla niin ettet tiedä kaikkea kaverisi elämästä, kenties hänelle on luvattu töitä kouluttautumisen jälkeen (suvun yritys tms.)

Kannusta mieluummin ja ole tukemassa.

Minulla on opiskeltuna 4 ammattia ja olen siltikin työtön työnhakija tällä hetkellä.

Lama on vienyt työpaikan pari kertaa.

Edelleen olen motivoitunut opiskelemaan lisää, tänään juuri soitin muutaman puhelun selvittääkseni asiaa.

Vierailija
7/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän olisi lähtenyt lukemaan liiketaloutta amkiin, hän saisi sillä tutkinnolla tehtyä sekä aspan hommia halutessaan. Tähän työhön kyllästyneenä/todetessaan vääräksi, mahdollisuuksia muuhunkin olisi. Merkonomin tutkinnolla ei paljon vaihtoehtoja ole. Tyhmä mikä tyhmä.

Vierailija
8/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen merkonomi, enkä viimeiseen 10 vuoteen ole ollut asiakkaiden kanssa missään tekemisissä, enkä kaupan kassallakaan...

Vierailija
9/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSEI suorittaisi kahta toisen asteen tutkintoa?

Vierailija
10/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku notkuu yliopistolla pari vuosikymmentä eikä saa edes gradua tehtyä? 

Vierailija
11/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkonomi=aspa? Millähän alallla ap itse on, merkonomien työnkuvasta ei ainakaan ole käsitystä. Myös merkonomit saavat jatko-opiskella.

Vierailija
12/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:55"]

Miksi joku notkuu yliopistolla pari vuosikymmentä eikä saa edes gradua tehtyä? 

[/quote]Siksi koska hän on matkustanut aikakoneella menneisyyteen?

Nykyään opintoaika yliopistolla on rajattu, 5 vuotta on normi ja sitä voi ANOA pidennettäväksi yhteensä seitsemään vuoteen. Opintotuki myös loppuu jo noin viiden vuoden paikkeilla.

Kukaan ei siis nykyään "notku yliopistolla paria vuosikymmentä", ainakaan muualla kuin kouluttamattomien ja tietämättömien mielikuvituksessa.

Vierailija
13/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:26"]

Jos hän olisi lähtenyt lukemaan liiketaloutta amkiin, hän saisi sillä tutkinnolla tehtyä sekä aspan hommia halutessaan. Tähän työhön kyllästyneenä/todetessaan vääräksi, mahdollisuuksia muuhunkin olisi. Merkonomin tutkinnolla ei paljon vaihtoehtoja ole. Tyhmä mikä tyhmä.

[/quote]

Koska toisen asteen tutkinnon voi käydä ansiopäivärahalla eikä tarvitse huolehtia rahasta. Korkeakoulussa joudut käydä töissä vielä sen lisäksi.

Korkeakoulu on yliarvostettua. Siellä ei ammattitaito kartu

Vierailija
14/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki, nykyään on opinto-oikeus rajattu 5 vuoteen, mutta omina opiskeluaikaoina yliopistolla notkui niitä elämäntapaopiskelijoita, joista ei koskaan tullut mitään. En tosiaan tiedä, mitä näille elämäntapaopiskelijoille tapahtui uudistuksen myötä, enkä oikeastaan edes halua tietää..  Ei se mitään, että opintotuki loppuu, kyllä yhteiskunta maksaa toimeentulotukea. 

Ja toisen asteen opiskelua se korkeakouluopiskelukin on, miksi jotkut haluavat useamman korkeakoulututkinnon?

Vierailija
15/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on merkonomin paperit ja en todellakaan ole päivääkään istunut missään kassalla :D

Tein vaativaa toimistotyötä ja koordinointia yhdessä tradenomien kanssa. Merkonomi on oikein hyvä tutkinto jos sitä osaa hyödyntää, eli oikeasti opiskelee yrittäjyys- taloushallinto ja kirjanpito-osaamisen. 

Sittemmin lähdin noilla samaisilla merkonomin papereilla opiskelemaan korkeakouluun.. 

Vierailija
16/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaanpa,

tuttavani halusi peruskoulusta amikseen, eläintenhoitajaksi, päätös tehty siis tytön ollessa 15v... Töitä ei ihan aina ole ollut hyvin saatavilla, liksakin kehnoa, niin en yhtään ihmettele, että kolmikymppisenä haluaa hommata uuden ammatin.

Se on sitten makuasia, millä tasolla opiskelee, ei korkeakoulututkinto ole kaikille hyvä edes ajatuksena.

Vierailija
17/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin teknikoksi ja heti perään merkonomiksi aikoinaan. Tekniikka ei vaan silloin nuorena ollut alani. Ihan tavallisia toimistotöitä tein aikoinaan ja sitten hankin myöhemmin kahden eri alan amk-tutkinnon. Osan olen opiskellut kokopäivätyön ohessa. Kyllä amk-tutkinnonkin voi käydä ansiosidonnaisella, jos valmistuu tarpeeksi nopeasti. Itsellä vei 2.5 vuotta. 

Vierailija
18/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tämmöisiä aloituksia lukaistessaan voi todeta vain että mitäpä kukaan ihminen tekee enää vihamiehilläkään, jos vain on tuollainen ehta av-mamma "kaverina".

Vierailija
19/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, mulla on kolme toisen asteen tutkintoa. Ja parin vuoden päästä ammattikorkeakoulusta myös yksi.

Vierailija
20/31 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös kolme toisen asteen tutkintoa.

Ensin kävin lukion, mutta en sitten tiennyt mihin sen jälkeen menisin. Valitsin ammattikoulun, sillä kiinnostuin eräästä alasta. Tein sen alan työtä muutaman vuoden, kunnes huomasin, että terveys ei tule kestämään eläkeikään asti, joten parempi vaihtaa alaa kun vielä voi. Nyt mulla on toinen ammattilinja käytynä ja tätä aion tehdä niin pitkään kuin suinkin vaan mahdollista ja jos työttömyys yllättää voin palata siihen edelliseen työhön kunnes tilanne tällä nykyisellä alalla helpottaa.

Kaikki eivät ole titteleiden perässä, en minäkään. Haluan saada laskut maksettua ja pötyä pöytään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi