Voiko sihteerin työ olla niin vaikeaa, etten pärjää?
Olen hirveässä kuopassa. Olen entinen pilalle hemmoteltu lapsi ja nuori, jota ei todellakaan kannustettu minkäänlaisiin kesätöihin nuorena. Annettiin rahaa kouraan, jos olin jotain vailla.
Muutin 19-vuotiaana "omilleni", eli vanhempieni omistamaan keskustakaksioon, josta en tietenkään maksanut vuokraa ja vanhempani tietenkin antoivat minulle ihan naurettavaa "taskurahaa" koko opiskelujen ajan. Tapasin miehen, mentiin naimisiin, jäin 12 vuodeksi kotiin. Sain viimeisinä vuosinani opinnot suoritettua.
Nyt olen siis valmistunut, mutten ole koskaan tehnyt tuntiakaan mitään palkallista työtä. En osaa ottaa kopioita kopiokoneella, en ole koskaan istunut sihteerinä missään kokouksessa, en osaa siis alkeellisimpiakaan sihteerin töitä. Osaan kirjoittaa Wordilla, mutten osaa muokata tekstiä muuten kuin vaihtaa fonttia ja fontin kokoa. Exceliin osaan kirjoittaa yksinkertaisia laskutoimituksia.
Ja siinä se. Kannattaako minun edes hakea sihteeriksi? Oppiiko tuollaisia perusasioita nopeasti, tällainen 35v nainen?
Kommentit (35)
Jos kiinnostusta on niin kannattaisi harkita kirjanpidon ja palkanlaskennan opintoja.
En tiedä sihteerin työstä, mutta kannattaisi ehkä käydä työnhaun ohella esim. työväenopiston atk-peruskursseja.
Uskon, että pärjäät työelämässä hyvin pienen totuttelun jälkeen, mutta ehkä ei aluksi kannata olla hirveän valikoiva töiden suhteen.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:17"]
Jos kiinnostusta on niin kannattaisi harkita kirjanpidon ja palkanlaskennan opintoja.
[/quote]
Kirjanpitäjille on tällä hetkellä töitä vaikka kuinka tosiaan, jos vanhoista opinnoistasi on siihen pohjaa niin kannattaa harkita lisäopintoja. Sihteerin perustöihin on aina ziljoona hakijaa, mutta jokin erikoisosaaminen auttaa kovasti.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 14:08"]
Joo tuo on totta että ylimmällä johdolla on edelleen assistentteja ja heidän työnkuvansa voi olla aika laajakin. Mutta yleisesti sihteerinpaikat on vähentyneet siksi että nykyään sihteerejä tosiaan on vain isoissa yrityksissä ylemmillä johtajilla yleensä, keskijohtokin saa ihan itse varailla palaverinsa ja työmatkansa ja kommunikaationsa eri suuntiin.
[/quote]
Tässä olet oikeassa. Keskijohto ja päällikkötaso hoitaa usein itse omat varauksensa.
17
Olen juuri palkkaamassa sihteeriä. Vaatimuksena o huoliteltu ulkonäkö, sujuva kielitaito, ahkeruus ja mahdollisuus ylitöiden tekoon ja matkusteluun työn merkeissä edustaen yritystämme. Toivon nuorta kaunista naista työnhakijaksi. Mitään aikaisempaa työkokemusta ei vaadita, koska työhön opastetaan.
Voit saada todella sovinistista ja kauheaa kohtelua. Riippuu työpaikasta. Sihteeri-nimike on jo itsessään raskas, ja jos kerrot olleesi vain kotona miehen kanssa etkä töissä, voit saada häiriköintiä muilta. Riippuu omasta olemuksestasi ja käytöksestäsi.
Työssä voidaan vaatia hyvin monenlaista osaamista. Joissain paikoissa sihteerit tekevät ylempien töitä. Vaikka omaksuisit työt ja suoriutuisit hyvin, opi tiedostamaan asemasi.
Olen työskennellyt sihteerinä. Siinä roolissa on tarvittu etenkin neuvokkuutta ja kykyä ratkaista käytännön ongelmia nopeastikin. Ei kuulosta oikein siltä, että sihteerin työ olisi sinulle sopiva. Mitä osaat?
finjames kirjoitti:
Olen juuri palkkaamassa sihteeriä. Vaatimuksena o huoliteltu ulkonäkö, sujuva kielitaito, ahkeruus ja mahdollisuus ylitöiden tekoon ja matkusteluun työn merkeissä edustaen yritystämme. Toivon nuorta kaunista naista työnhakijaksi. Mitään aikaisempaa työkokemusta ei vaadita, koska työhön opastetaan.
Just joo ja niin varmaan. Ja tätä varten nostit kahdeksan vuotta vanhan ketjun?
Menes nyt fantasioimaan toimistokukkasista vaikka videoiden ääreen. Aikuisten palaveripöydät ei sulle ehkä koskaan aukene.
No sihteerin työt saattaa kyllä sisältää aika paljon muutakin kuin koneen naputtelua. Riippuu ihan mistä sihteeristä on kyse.
Kannattaa hakea, koska kyllä aika monesta työstä selviää jos oppii nopeasti. Ole vain rehellinen työhaastattelussa. Mikään ei ole niin noloa kuin väittää osaavansa ja sitten ei osaakaan edes alkeita.
Itselle tuossa työssä oli vaikeinta sosiaaliset kontaktit ja se että piti näytellä kiireistä.
Voit pyrkiä aulatyöntekijäksi jos naamas ja muu olemuksesi on siisti.
Sihteerin työn vaatimukset ovat vaihtelevia. Kielitaito, myös suomen kielen kirjallinen viestintä. Kirjanpidon perusteet. Tilaisuuksien järjestäminen. Kommunikaatiotaidot. Etiketti. Totta kai office-paketti tai vastaava pitää hallita, word myös laajojen artikkeleiden tuottamisessa, power point, excel, jokin taitto-ohjelma voi myös olla tarpeen hallita, kuvankäsittely, nettisivujen tekeminen ja ainakin ylläpito, oma ajankäytön hallinta, aikataulujen kontrolli yms.
Riippuu ihan vaatimuksista.
Voisko toi sihteerin työ jotain tekijältään vaatia.
Sairaalan osastonsihteeriksi voisit hakea, ne työt eivät juuri paljon mitään erityistaitoja vaadi, nätti nuori naama.... Kaiken oppii siellä paikan päällä. Joillakin osastoilla pääasiallinen työ nykyään puhelimeen vastaamista ja mahd. saneluiden purkamista sekä laskutuksen esityöt.
Sinne vaan.
Oletteko ihan varmoja, että ap näin kahdeksan vuotta myöhemmin on yhä linjoilla ja vailla töitä?
Hirveän vaikeita hommia on sihteerintyöt ja asiat pitäisi oppia tosi nopeasti ja olla sosiaalinen ja ulospäinsuuntaunut. Ja hirveästi istumista.
no kyllä aika tumpelo ja tyhmä pitää olla, jollei sihteerinä pärjää…
Ei kannata hakea.