Masennukseni parani kun aloin heräämään joka aamu aikaisin ja nukkumaan max 7,5 tuntia
Kun nukuin puolillepäiville 9-10 tuntia yössä, aina väsytti ja masensi. Kun pakotti itsensä heräämään joka aamu seitsemältä, katosi väsymys ja masennus vaikka nukun nyt vähemmän. En tiedä syytä tälle.
Kommentit (27)
Good for you ap. Kiva että paranit. Puolisoni ei ole parantunut masennuksestaan vaikka kuinka on noudattanut säännöllistä elämäntapaa ja yrittänyt elää terveellisesti, lääkkeitäkin on kokeillut erilaisia, kaikkea ollaan tässä yritetty jo yli vuosikymmenen tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Masennukseen ei ole yhtä syytä, mutta elämäntavoilla, ruokailutottumuksilla, unirytmillä, liikunnalla, ihmissuhteilla jne. on todellakin suuri vaikutus ihmismieleen. Jos olet esim. työtön, yksinäinen, valvot yöt, nukut päivät, sometat, et liiku yms., niin varmasti masennut, jos et heti, niin piakkoin. Pitää ottaa omasta elämästä vastuu, vain sinä itse pystyt nostamaan itsesi.
T. entinen elämäntapamasentunut
On toki, eipä se vaan kaikkia masentuneita auta. Mitä sitten kun on kaikkensa yrittänyt mutta silti vaan masentaa?
Mulla taas masennus ja ahdistus lisääntyy, jos joudun heräämään ”liian aikaisin”. Vaikka menisin ajoissa nukkumaan, se ei ole itselleni luontainen aika herätä. Tätä olen testannut useasti ja onneksi nykyinen työ mahdollistaa itselleni sopivan rytmin. Mutta kiva kuulla, ehkä sinun oikea rytmisi on aikainen.
Vierailija kirjoitti:
Eli otit itseäsi niskasta kiinni. Luonnollisesti "masennus" loppuu siihen, sitähän täällä on "masentuneille" koitettu jo vuosikausia kertoa.
:D Mengele tyyppinen psykiatriko sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
Säännöllinen päivärytmi on iso tekijä. Ja se, että elää valoisan aikaan, yhteiskunnan
ns normaalissa rytmissä. Suuri osa masennuksista on elämäntavoista kiinni.
Nää. Aito masennus ei tahdon asia tai elämäntavoista kiinni. Toki masennusoireita voi lievittää se, jos sairas kykenee pitämään päivärytmiä yllä, liikkuu ja on sosiaalisesti aktiivinen.
Masennus vain usein ekana vie voimat huolehtia tuollaisista, siksikin minusta on vähän noloa puhua tuollaisia, mitä sinä selität.
Eikä pelkkä päivärytmi auta, jos se hereillä olo on merkityksetöntä puuhailua, pitäisi olla myös tekemistä, jonka sairas kokee aidosti mielekkääksi.
Ja vielä: kovin moni tulkitsee alakulon masennukseksi. Se ei ole sitä. Jokaisella on välillä alavireisiä ja alakuloisia vaiheita, mutta ne eivät ole vielä masennusta. Ja siksi ei kannata jaella liian kevyesti ihmisille neuvoja masennuksen parantamisesta, jos todellisuudessa ei ole siitä edes kärsinytkään.
Masennus on hengenvaarallinen sairaus, joka uusi herkästi ja saattaa invalidisoida ihmisen sairaseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpottaisikohan minunkin masennuksrni jos nukkuisin 7.5h?
Tää nykyinen 2-4h vaan ketuttaa.
Eikö lääkkeistä ole apua?
Ei. Tälläkin hetkellä taas yksi lääke kokeilussa mutta tehoton, hirbeät sivuvaikutukset vaan jyllää.
33 vuotta olin vain uneton mutta viimeiset 3v kivut on myös pahentuneet niin että herättää parin tunnin unien jälkeen. Niihinkään ei ole löytynyt kipulääkettä.
Eli mun masennus johtuu 36v uupumuksesta ja sietämättömistä kivuista. Kumpikaan ei ole itseaiheutettua.
Masennukseen ei ole yhtä syytä, mutta elämäntavoilla, ruokailutottumuksilla, unirytmillä, liikunnalla, ihmissuhteilla jne. on todellakin suuri vaikutus ihmismieleen. Jos olet esim. työtön, yksinäinen, valvot yöt, nukut päivät, sometat, et liiku yms., niin varmasti masennut, jos et heti, niin piakkoin. Pitää ottaa omasta elämästä vastuu, vain sinä itse pystyt nostamaan itsesi.
T. entinen elämäntapamasentunut