Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennukseni parani kun aloin heräämään joka aamu aikaisin ja nukkumaan max 7,5 tuntia

Vierailija
14.08.2020 |

Kun nukuin puolillepäiville 9-10 tuntia yössä, aina väsytti ja masensi. Kun pakotti itsensä heräämään joka aamu seitsemältä, katosi väsymys ja masennus vaikka nukun nyt vähemmän. En tiedä syytä tälle.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika unikaan ei ole terveellistä. Muistaakseni suositus on, ettei nukkuisi yli 9 tuntia säännöllisesti, koska se alkaa olla jo liikaa. Poikkeuksia tietysti on, mutta suurimmalle osalle ihmisistä 7-8 tuntia unta on sopivasti.

Muutitko muuten elämäntapojasi?

Vierailija
2/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli otit itseäsi niskasta kiinni. Luonnollisesti "masennus" loppuu siihen, sitähän täällä on "masentuneille" koitettu jo vuosikausia kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä mullakin aikaisin herääminen lievittää masentuneisuutta. Mutta mun täytyy kyllä myös mennä ajoissa nukkumaan, koska liian vähäiset yöunet pahentavat masennusta. Voi myös olla että aikainen herääminen liittyy aktiivisempaan ja samalla mielekkäämpään elämään, mikä voisi osaltaan selittää parempaa vointia.

Vierailija
4/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytäntö siis osoitti sinum olevan aamuihminen. Tätä kronotyyppiä olevia ihmisiä on muitakin.

Vierailija
5/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpollapa parani. Hyvin lievää silloin.

Vierailija
6/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin loppui masennus, kun otin itseäni niskasta kiinni. Mutta sain sitten rasitusvamman, vaikka yritin vaihdella kättä.

Vierailija
7/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen päivärytmi on iso tekijä. Ja se, että elää valoisan aikaan, yhteiskunnan

ns normaalissa rytmissä. Suuri osa masennuksista on elämäntavoista kiinni.

Vierailija
8/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Masennuskin on suurimmalla osalla itse aiheutettu sairaus. Tästä ei vain saa puhua.

Vierailija
9/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos saa nukuttua vain 24-04?

Vierailija
10/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisissa tapauksissa ei taida olla oikeasti kyse masennuksesta vaan silkasta vetämättömyyden tunteesta, joka johtuu huonosta nukkumisesta, huonosta ruokavaliosta, liikkumattomuudesta tai yleensä sopimattomasta elämänrytmistä. Jos elämäntapojen muutokset ei auta, on jotain pahemmin vialla.

Vierailija
11/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Masennuskin on suurimmalla osalla itse aiheutettu sairaus. Tästä ei vain saa puhua.

"Masentuneet" vinkujat eivät pidä siitä että heidän pitäisi tehdä jotain itsensä eteen. On mukavampaa loisia kotona ja uhriutua.

Tämä.

Vierailija
12/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaisikohan minunkin masennuksrni jos nukkuisin 7.5h?

Tää nykyinen 2-4h vaan ketuttaa.

Vierailija
13/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lääkkeistä ole apua? 

Vierailija
14/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa mielenterveysongelmista paranee niskasta kiinni ottamalla. Tätä sanoi minulle psykiatrini ja psykiatrinen sairaanhoitajani aikoinaan. Mutta ihmiset ei tee niin vaan odottaa että joku ulkopuolinen löytää sen selkärangan heille.

Vierailija
15/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Masentuneet" vinkujat eivät pidä siitä että heidän pitäisi tehdä jotain itsensä eteen. On mukavampaa loisia kotona ja uhriutua.

Tämä.

Vinkujat alapeukuttavat.

Vierailija
16/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuiko tämä aikaisin herääminen valon lisääntyessä? Mä olen nyt kesällä herännyt luontaisesti 8 aikoihin, kun taas talvella herään joskus 10 - 11. Talvella olen yrittänyt myös "ottaa itseäni niskasta kiinni" ja herätä aiemmin (klo 9) käyttämällä herätyskelloa, mutta en mä loputtomasti jaksa sitä toistuvaa henkistä kidutusta.

Unen pituuskin tuntuu kesällä vähentyneen ja mieliala parantuneen. Mutta syksy odottaa...

Vierailija
17/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No valitettavasti mä olen aina herännyt aikaisin ja mennyt ajoissa nukkumaan, ja silti olen masentunut.

Vierailija
18/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nä luulen, ettei tässä ole kyse yhteiskunnan rytmistä vaan luonnon rytmistä. Saat enemmän valoa jne. Tosin tuo ei ole kyllä ollut vaikeaa masennusta, vaan hyvin lievää.

Vierailija
19/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unideprivaatio on masennuksen hoidossa tunnettu keino. Ap:n tapauksessa ei ole ihan kyse tästä, mutta voihan toki olla mahdollista, että kyseessä on kuitenkin vastaava mekanismi. 

Tästä lisää mm.: https://www.mielipalvelut.fi/aikabiologiset-hoidot-eli-rytmit-masennuks…

Toki joku epäili, että kyseessä voi olla yleinen vetämättömyys. Masennus on siitä hankala sairaus, että diagnoosi tapahtuu oireiden kautta, ja samat oireet voi aiheuta monesta asiasta. Ne voivat korjaantua esim. elintavoilla tai taustalla voi olla kilpirauhasen vajaatoimintaa (etenkin naisilla) tai matalat testosteronimäärät (etenkin miehillä). 

Vierailija
20/27 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lääkkeistä ole apua? 

Olisi jos voisi ottaa tarpeeksi. Saan nukahdettua 24 maissa mirtatsapiini, melatoniini+ imovane yhdistelmällä. Imovane on kuitenkin rajattu puolikkaaseen ja se ei enää tunnu riittävän. Sitten herään 3-4 välillä enkä enää nuku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi