Mikä koronakriisissä sinua on järkyttänyt eniten?
Minua se, että Suomessa poliitikoille, päättäjille, viranomaisille ihmisellä ja ihmishengellä ei ole enää ihmisarvoa. Sitä perinteistä, humanistista ihmisarvoa.
Ihmisellä on heille arvo vain tuotantokoneiston osana ja veronmaksajana. Hallintoalamaisena. Ihmisyksilöllä sinänsä ei Marinille ja kumppaneille ole mitään arvoa toimien ja puheiden perusteella.
Luulin ennen koronaa, että Suomi on yhteiskunta, jossa jokaisesta yksilöstä välitetään ja huolehditaan. Korona on osoittanut, että näin ei ole.
Korona ja poliitikkojen toimet ja kinastelu ovat vieneet uskoni suomalaiseen yhteiskuntaan. Siinä tämän kriisin suurin ja vakavin seuraus.
Kommentit (92)
Se, että miten vähän mun elämä muuttui. Ihmiset itki olosuhteita, jotka on mulle arkipäivää. Pistää kyllä miettimään...
Hallituksen osaamattomuus ja tunarointi on järkyttänyt ehdottomasti syviten
Lomalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten itsekkyys. Kun on pakko päästä alpeille ottaan kuvia, Espanjaan, Viroon.. Pakko saada instagramiin matkakuvia..
Haittaako matkustelu, jos ei ota kuvia eikä ole Instaa?
Tyhmyys haittaa.
järkyttynyt kirjoitti:
se kuinka tehokkaasti korona tappaa. melkein puolet sairastuneista tuttavistani kuoli, toki iäkkäämpää väkeä mutta silti. :C
Iäkkäitä kuolisi joka vuosi tuhansittain influenssaan, jos ei siihen olisi rokotetta. Eli olen järkyttynyt siitä, kuinka kauas olemme etääntyneet luonnosta ja ihmisen luonnollisesta elinkaaresta.
Vierailija kirjoitti:
Jos liikkeellä olisi joku oikeasti vaarallinen tauti, toimenpiteet olisivat aivan varmasti aivan erilaiset.
Ihmisten älyvapaa hysteria, suu vaahdossa pelottelu ja se että jotain Marinia odotetaan pyyhkimään aikuisten pyllyjä. Koronakriisi on totaalisen ylimitoitettu ja tällainen hysteria kiertävän hengitystieinfektion vuoksi kertoo vain siitä, että nykyään ollaan käsittämättömän kermape seisiä elämänpelkoisia ylireagoivia kontrollifriikkejä ilman vähäisintäkään suhteellisuudentajua.
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuinka itsekkäitä ja typeriä suomalaiset ovatkaan. Luulin, että nämä " lipun lunastin ja lennän etelään" olivat palstatrolleja, mutta he olivatkin ihan lihaa ja verta.
Miksi eivät matkustaisi? Monissa maissa on vähemmän koronaa kuin Suomessa. Puolet tartunnoista on kotoperäisiä, eikä korona ole terveelle aikuiselle kovin vaarallinen tauti. Pitisi keskittyä riskiryhmien eristämiseen, eikä muiden kiusaamiseen.
Oletko tullut huomanneeksi, että te koronakammoiset olette pieni vähemmistö väestön keskuudessa? Muutenhan ihmiset käyttäisivät maskeja, eivätkä kävisi ravintoloissa, matkoilla ja täpötäysissä ostoskeskuksissa.
Ulkomailta sitä toista aaltoa nyt vaan tuodaan. MIkä ihme siinä on ettei tajuta, että se itse matkustus vaihe on se riski, terminaalit ja lentokoneet.
Toki suomessa on idiootteja jotka menevät täysiin ravintoloihin jne. Missä niitä täpötäysiä ostoskeskuksia muuten on?
Olet selkeästi palkollinen, yrittäjille parin viikon sairastuminen ei ole toivottua vaikka ei olisi riskiryhmää.
Kokonaisuutena se, ettei tähän suhtauduttu alusta saakka (tammi-helmikuussa) vakavasti ja pidetty huolta siitä ettei tämä pääse edes leviämään Suomeen. Erityisesti järkytti se Marinin ja kumppaneiden vähättely "peskää käsiä koska näihin talviflunssiin on täällä totuttu" kun olisi pitänyt tehdä jo kiireen vilkkaa matkustusrajoituksia, etätyösuosituksia ja siirtyä etäopetukseen.
Nämä kaikki tehtiin viiveellä, ei oikea-aikaisesti koska aiemmin toimimalla sairastuneita ja etenkin kuolleita olisi ollut keväällä vähemmän ja tauti olisi ollut nitistetty kesään mennessä Suomesta. Sen jälkeen kun olisi pidetty rajat kiinni (ja tuonti/kausityövoima poissa) niin meillä olisi tällä hetkellä vallan mainio tilanne ja sisämarkkinoilla menisi hyvin.
Sama tilanne olisi tietysti jokaisella muullakin Euroopan maalla joka olisi toiminut samoin ja Suomi olisi voinut olla tässä se edelläkävijä ja suunnannäyttäjä. Marinilla olisi ollut tuhannen taalan tilaisuus näyttää kuinka (nuoret) naiset osaa hoitaa homman, mutta joko siihen ei ollut rahkeita tai kiinnostus ei riitä tällaisiin "tylsiin" asioihin. Vastaavaa kunnianhimoa löytyy kuitenkin ilmastoasioihin joissa halutaan olla maailman tiukimpia ja näyttää muille..
Kädestä-suuhun-meininki. Olen itse todella pienituloinen yh, ja silti minullakin on sen verran säästöjä, että kai tässä muutaman vuoden pärjäisi. Silti isoilla yrityksillä ei ole ilmeisesti mitään reservejä, vaan toimintaa suunnitellaan suunnilleen viikko kerrallaan. Ei ihme, että ahneus tässä maailmassa jyllää - eihän tuollaisella asenteella ole varaa suunnitella mitään pitkäjänteisesti. Valtiolla sama meno.
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuinka itsekkäitä ja typeriä suomalaiset ovatkaan. Luulin, että nämä " lipun lunastin ja lennän etelään" olivat palstatrolleja, mutta he olivatkin ihan lihaa ja verta.
Miksi eivät matkustaisi? Monissa maissa on vähemmän koronaa kuin Suomessa. Puolet tartunnoista on kotoperäisiä, eikä korona ole terveelle aikuiselle kovin vaarallinen tauti. Pitisi keskittyä riskiryhmien eristämiseen, eikä muiden kiusaamiseen.
Oletko tullut huomanneeksi, että te koronakammoiset olette pieni vähemmistö väestön keskuudessa? Muutenhan ihmiset käyttäisivät maskeja, eivätkä kävisi ravintoloissa, matkoilla ja täpötäysissä ostoskeskuksissa.
Ulkomailta sitä toista aaltoa nyt vaan tuodaan. MIkä ihme siinä on ettei tajuta, että se itse matkustus vaihe on se riski, terminaalit ja lentokoneet.
Toki suomessa on idiootteja jotka menevät täysiin ravintoloihin jne. Missä niitä täpötäysiä ostoskeskuksia muuten on?
Olet selkeästi palkollinen, yrittäjille parin viikon sairastuminen ei ole toivottua vaikka ei olisi riskiryhmää.
Oletko käynyt jossain, vai luuletko, että tilanne terminaaleissa ja lentokoneissa on samanlainen kuin normaalisti? Terminaalit ovat todella autioita, joten turvavälejä on helppo pitää verrattuna esimerkiksi Helsingin täysiin ostoskeskuksiin. Lentokoneessa pitää käyttää maskia.
Siinä olet oikeassa, että olen palkansaaja ja minulla on varaa olla pois töistä vaikka koko seuraava vuosi.
Minua on järkyttänyt alusta asti se, miten ikään kuin huojentavana asiana on toitotettu sitä, että "tähän kuolee vain vanhukset ja valmiiksi sairaat". Itselläni on perussairaus jonka vuoksi kuulun riskiryhmään, viisikymppisellä äidilläni on syöpähoidot meneillään ja mieheni vanhemmat kuuluvat myös riskiryhmään omien sairauksiensa takia vaikka ovat alle kuusikymppisiä. Meillä ei sitten ilmeisesti ole niin väliä, kunhan yhteiskunnat rattaat pysyy pyörimässä.
Toisaalta järkyttää myös vanhuksiin suhtautuminen. "Nehän kuolee kohta joka tapauksessa". Niin, mutta minusta on hieman eri asia kuolla läheisten saattelemana vaikka sitten siihen keuhkokuumeeseen, kuin yksin eristyksissä covid19-keuhkokuumeeseen. Ylipäänsä minua järkytti ja järkyttää ajatus, etten voisi olla esim. kuolevan äitini vierellä, eikä edes kunnon hautajaisia voisi järjestää. Kuolema itsessään ei pelota yhtä paljon kuin eristäminen.
Se ettei hallituksella ole ollut alusta saakka selkeää toimintasuunnitelmaa tämän suhteen vaan on ajelehdittu vähättelevästä käsien levittelystä paniikkijarrutuksen kautta täysiin turhiin spektaakkeleihin Uudenmaan rajoilla.
Hallitus ei ole missään vaiheessa valinnut mitään strategiaa ja pysynyt siinä vaan ensin työnnettiin pää pensaaseen (pestään käsiä, kyllä se siitä), sitten haettiin laumasuojaa (suojataan riskiryhmät, muut ottaa taudin vastaan), sitten panikoitiin (etätyöt, etäkoulut, uudenmaansulku, rajat kiinni) sitten taas haettiin "hallittua" laumasuojaa Marinin mallilla (koulut auki, rajoitukset pois) ja kas, meillä on taas sama "päätä pensaaseen" vaihe menossa (peskää käsiä, maskia voisi pitää) kun tartunnat on hurjassa nousussa kuten keväällä ja talous ajettiin jo kevään paniikkijarrutuksella spektaakkeleineen ihan kuralle.
Tämä Marinin malli on selkeästi jatkumo ja ikiliikkuja joka jonkun pitäisi katkaista.
Vähättely. Se, että Suomessa on asiat menneet keväällä hyvin, on seurausta toiminnasta. Nähdään vaan se oma napa, minäminäminä ja minä. Minä olen ainut, jolta peruuntui kaikki kiva, minä olen ainut joka joutuu jäämään kotiin sairaan lapsen kanssa, minulla on oikeus, minäminäminä.
Kaksi asiaa on loputtomia, avaruus ja ihmisen typeryys. Ensimmäisestä en ole ihan varma. A.E.
Hallituksen suhmurointi järkyttää
Ihmisten häkellyttävä itsekkyys ja typeryys. Olen pitänyt suomalaisia suht järkevinä, mutta nyt totuus paljastui. Lyhytjänteiset kermaperseet eivät enää kestä normielämää, kotonaoloa omien perheenjäsenten kanssa eivätkä sitä ettei pääse turistirysään riekkumaan just silloin kuin MINÄ haluan. Minäminäminä. MINÄ en käytä maskia koska MINUA ei kukaan määräile. MINÄ menen baariin bilettämään koska MINÄ haluan.
Ne tunnekylmät idiootit jotka pitävät koronaa tavallisena pikku flunssana, itkevät "talouden" perään mutta joiden mielestä on ihan ok että vanhukset tukehtuvat koronaan koska kuolisivathan ne ihan just kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Hankala matkustaa aurinkoon
Hankala on muuten han solon akvaariokala. Matkustaa aina mukana ja kaikki avaruudessa lennelleet tietää ettei aurinkojen lähelle kannata mennä.
Se miten tämä on tosi outo virus. Yksi lääkäri sanoi kieroksi, ja toinen sanoi ettei ole koskaan nähnyt virusta, joka voi aiheuttaa randomisti joko oireettoman taudin, kuolemaan johtavan vakavan taudin tai kaikkea siltä väliltä kelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kestää vertailun mihin tahansa maahan. Suomessa korona on tappanut paljon vähemmän ihmisiä kuin suurimmassa osassa muita maita. Tähän tilanteeseen ei oikeasti kenelläkään ole mitään patenttiratkaisua. Niin uusi tilanne kaikille. Mutta ainahan se on helpompaa haukkua kuin esittää parempia ratkaisuja.
se kuinka tehokkaasti korona tappaa. melkein puolet sairastuneista tuttavistani kuoli, toki iäkkäämpää väkeä mutta silti. :C