Minkä ikäisenä lopetit joulunvieton lapsuudenkodissasi?
Tarkoitan siis, että jouluna menit ilman muuta lapsuudenkotiisi, vaikka olisit jo muuttanut pois kotoa tai jäit lapsuudenkotiisi joulua viettämään vaikka muutakin ohjelmaa olisi ollut tarjolla esim. joulu poikaystävän kotona tai kavereiden kesken tms.
Tuliko sanomista?
Kommentit (26)
Olin noin kolmenkymmenen, kun vietin ensimmäisen joulun yksin. Sitä ennen taidettiin viettää 1-2 joulua kahdestaan silloisen aviomiehen kanssa, mutta useimmiten oltiin lapsuudenkodissani. Omalle tyttärelleni joulunvietto meidän ja mummin kanssa oli niin vaikeaa, että pari vuotta sitten päätin lopetaa perinteen ja lähdimme mieheni kanssa kahdestaan ulkomaille. Tytär oli silloin 19 ja vietti joulun poikaystävän perheessä, jossa oli pikkulapsia - se on kuulemma joulussa kaikkein tärkeintä, ja sitä me vanhat varikset emme pysty hänelle enää antamaan. Raha ja tavara kyllä kelpaavat.
Hei te jotka vietätte joulujanne lapsuudenkodeissanne, aiotteko jatkaa perinnettä ja tarjota oman kotinne jouluiseksi kohtaamispaikaksi lapsillenne ja lapsenlapsillenne ja muille sukulaisille, kun vanhemmistanne aika jättää?
En ole vielä lopettanut. Olen 36-vuotias ja oma lapsikin on jo ollut monta vuotta mummolassa joulunvietossa. 23:sen kysymykseen: Mahdollisesti, jos on tarpeeksi iso koti siinä vaiheessa. Vaikea sanoa vielä.
Olen 28, ja olen viettänyt jokaisen jouluni lapsuudenkodissani. En keksi mitään syytä, miksi en viettäisi tuleviakin. Rakastan äitini tekemiä jouluja, ja näen perhettäni (vanhempiani, sisaruksiani) pitkän välimatkan takia muutenkin aivan liian vähän.
Viime joulu oli ensimmäinen, toivottavasti ensimmäinen monista, jonka mieheni oli joulun mukanani pohjoisessa. Olemme olleet yhdessä 7 vuotta, meillä ei ole lapsia. Jos lapsia jossain vaiheessa on, luulen, että sitä varmemmin matkustamme vanhempieni luo.
En ole toistaiseksi lopettanut. Aatto ollaan avovaimoni ja poikieni ( 2v ja 3v )kanssa äidilläni, tapaninpäivä avovaimon isällä.
Olen perheetön ja vietin joulua lapsuudenkodissa niin kauan kunnes molemmat vanhemmat olivat kuolleet. Sen jälkeen minut kutsuttiin sukulaisiin jouluksi. Olin kerran tai pari, mutta sen jälkeen on tullut jo aika monta joulua omassa hyvässä seurassa. Ja olen nauttinut siitä, kun olen saanut rakentaa jouluni juuri sellaiseksi kuin olen halunnut.