Missä maassa olet syönyt parasta pizzaa?
Itsellä ehkä Usassa, San Franciscossa. En muista pizzerian nimeä tosin. Raaka-aineet ensiluokkaisia ja maku ihan uskomaton. 🤤
Kommentit (62)
Italiassa ruokakulttuuri on ihan lastenkengissä. Pitsat ovat aneemisia lätyköitä ilman kunnon täytteitä. Spagettikin tarjoillaan raakana.
Yhdessäkin ravintolassa piti pyytää veitsi, kun toivat spagetin syvässä lautasessa ja vain haarukan ja lusikan! Miten pilkot spagetinvarret pelkällä tylsällä lusikalla?
Italiassa, Como-järvellä.
Rhodoksen saarella, en vieläkään käsitä miten siinä turistirysässä saattoi olla pizzeria, joka tarjoili aivan taivaallista pizzaa. Se on jäänyt kaikkein parhaiten mieleen, tästähän on aikaa jo 15 vuotta.
Sveitsissä miesystävän sukulaisilla on pizzeria, jonka pizza (ja tomaatti-mozzarellasalaatti) on aivan ylittämätön! Tosin kokilla, perheen isännällä onkin italialaiset juuret.
Tony's Pizza Nepoletana San Franciscossa. Paikan perustaja on voittanut 13 kertaa pizzojen valmistuksen mestaruuskisoissa ja en ihmettele, jätkän New Yorker pizza on paras lätty mitä olen koskaan syönyt.
Tanskassa tonnikalapizzaa 70-luvulla. Ihan sairaan hyvää!!
Vierailija kirjoitti:
Rhodoksen saarella, en vieläkään käsitä miten siinä turistirysässä saattoi olla pizzeria, joka tarjoili aivan taivaallista pizzaa. Se on jäänyt kaikkein parhaiten mieleen, tästähän on aikaa jo 15 vuotta.
Rodoksella on nykyäänkin useitakin ihan loistavia pizzapaikkoja. Joissain turistiravintoloissakin saa erinomaista, ja onhan siellä paljon ympäri vuoden auki olevia paikkoja, ihan kunnon kaupunki kuitenkin ja paikalliset tykkää käydä pizzalla.
Huomasin etten ole syönyt pitsaa kuin Suomessa ja Italiassa. Parsa pitsa, jonka vieläkin muista, oli elämäni eka pitsa Jyväskylässä. Pitseriat oli harvassa ja makumaailma aivan uusi. Oregano ja basilika oli uusia vahvoja makuja. Kaipaan sitä elämystä edelleen, eikä mikään pitsa ole sen voittanutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa. Italian pizzat oli huonoimmat. Niihin ei juuri koskaan kuulunut lihaa, korkeintaan parman kinkkua muutama hassu viipale.
Itslialaisiin pitsoihin ei ole koskaan kuulunut mättää ja sekoittaa paljon täytteitä!
Just näin. Suomessa sitten perussettip on tuplasalami, kebabliha, kinkku, tonnikala, ananas ja jalapeno. 🤢
Itse sanoisin että Saksassa olen syönyt parasta pizzaa Berliinissä Italialaisessa pizzeriassa. Vastasin tähän, koska Suomessa haettiin mättöpizzat erään italialaisen kaverin kanssa, niin hän yritti valita parman kinkkua pizzaan, sanoin että kinkku on Suomessa "kinkkua".
Suomalainenkin pizza kyllä minulle toimii vaikka siinä onkin täytteiden määrällä yritetty korvata laatua. Toki Suomessakin saa hyviä laatu pizzoja, jopa Helsingin ulkopuolella nykyään.
Itsetehty taitaa olla siksi parasta että siinä saa sellaisen kuin itse haluaa, tyyli on vapaa.
Siis tämähän on sama kysymys kuin missä on maailman parasta leipää.
Joka maassa ja kodissa leipä on eri ja päälliset eri.
Pitsojen ei ole tarkoituskaan olla samanlaisia kaikkialla.
Oikea kysymys olisi ehkä siis, millaisesta pitsasta tykkäät eniten? Millainen pohja, millaiset täytteet?
Toscanassa piti saapumisiltana pakko löytää äkkiä syötävää ja oli karmein pitsa ikinä, venyvää parmankinkkua ja paksu kova pohja. Tosi epämielyttävää syödä.
Uhtenä iltana mentiin toiseen paikkaan syömään ja siellä tuotiin tilaamatta paloiksi lohkottu ohut paistettu pitsapohja, joka oli voideltu voisulalla. Ja se oli siis niin hyvää.
Italiassa, kunnon puu-uunissa paistettu pitsa kylmän Peron oluen kanssa!
Italiassa, Roomassa. Aivan taivaallinen perunapitsa.
Kreikassa Jooniansaarilla, en varmaksi enää muista millä niistä.
En tiedä liittyykö siihen että alue oli venetsialaisten vallan alla aikanaan mutta siellä sekä pizza että jäätelö olivat tosi hyviä
Rhodoksella. Taivaallisen hyvää pizzaa.
Italia ja Israel. Ensimmäisestä on sen verran pitkä aika, että laitoin mukaan myös tuoreemman, Tel Avivissä.
EN mä ala minnnekkään matkustamaan kun sen tietää millaista se elämä siellä on niiin se rittää.
Itse ihan tavis Suomi-junttina kasuaali veroja kiertävän karcakäsipizzerian lätty on parasta. Täytteinä kinkku, ananaat ja sinihomejuusto sekä valkosipuli. Juomana cokis-zero, koska en halua ylimääräistä sokeria kehooni.