Työtön ja byrokratia..!
Tahdon hakea opiskelemaan työttömyysetuudella ja olen siihen oikeutettukin. MUTTA: vaikka opintoni alkaisivat vasta ensi vuonna, en saa ottaa vastaan työtä tätä ennen "koska sitten et ole enää työtön työnhakija ja vain sellainen on oikeutettu tähän etuuteen". :D Okei, ymmärtäisin jos kyse olisi siitä, että tekisin jatkuvasti töitä ja sitten olisin kuukauden tai kaksi työttömänä tuon opiskelun vuoksi...mutta kun minä en ole ollut töissä kuuteen vuoteen!! KUUTEEN!
Miten on mahdollista, että systeemistä on tehtykin näin jäykkä ja epäkannattava?
Kommentit (4)
Muista sitten jos joskus valmistut ette hauku työttömiä mistään, koska suunnittelusi kuulostaa melkoiselta työn välttelyltä ;)
Ei ole työkkärin vika, että eduskunta säätää lakeja, joita tulee noudattaa. Minusta kaikille opiskelijoille pitäisi maksaa ansiosidonnaista päivärahaa, koska opintotuki on niin pieni ja koska työttömätkin saa opiskella kunnon tuella.
Töitä voit ottaa vastaan koska tahansa, sitä ei työkkäri kiellä. Sen sijaan sieltä ei voida tehdä sinun työssäollessasi lausuntoa, jonka mukaan olet työtön ja oikeutettu omaehtoisen opiskelun tukeen. Valitse ihmeessä töihinmeno tai tukirahoilla opiskelu!
Valtava ajatus byrokratiasta hallinnoi mieltäni hetkisen verran....
No niin on. Ja samoin jos työtön, kuten minä, olen ottanut vastaan pienen sivutyön, josta saan n. 200 euroa kuukaudessa brutto, niin sittenpä odottelenkin kaksi viikkoa kauemmin työttömyyskorvausta ennen kuin saan palkkatodistuksen.
Niin, ja puhumattakaan siitä, että menetän vastaavasti asumistukea ja toimeentulotukea ja käteen jää 30 euroa enemmän kuussa kuin työttömänä.
Ihan hyvä hinta työn ilosta ja työkokemuksesta.