Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vältittekö raskauden aikana kaikkia kiellettyjä ruokia?

Vierailija
14.08.2013 |

Aivan ihan kaikkea mahdollista? Itse juon kyllä kahvia, kumminkin max 3 kuppia päivässä. Olen vasta 8. viikolla, mutta haluan olla varovainen, mutta silti pitää järjen päässä, enkä alkaa liian hysteeriseksi. Söittekö ihan normaalisti itse?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin ihan normaalisti, mutta vältin niitä ruokia, joita neuvola suosittelee välttämään. Kahvia en juonut, koska en tuolloin juonut kahvia.

Vierailija
2/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vältellyt. Kaikkea söin ja join paitsi alkoholia.

Kakkosta odottaessa en edes lukenut koko "kieltolistaa" vaan se lensi roskiin muiden esitteiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vältellyt mitään muuta kuin suurimpia listeriavaaratuotteita, jos niitä ei ollut kypsennetty. Tuorejuustoa kyllä söin satunnaisesti. Maksalaatikkoa myös. Alkoholia en juuri ottanut, paitsi joissakin hienommissa tilaisuuksissa suullisen, jos nostettiin malja. Kalaa kohtuullisesti, lihaa normaalisti, kaikkea kypsennettyä kuten muulloinkin.

Kolme tervettä ja älykästä lasta sain. Ovat jo isoja koululaisia.

Vierailija
4/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vältellyt, söin normaaliin tapaan esim. maksalaatikkoa. Siideriäkin otin joskus pienen lasillisen.

Vierailija
5/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vältän täysin niitä mitkä on infektioriskin(listeria, toksoplasma) vuoksi kiellettyjä. Myöskin kiellettyjä makeutusaineita oon välttäny. 

kofeiinin ja lakritsin kanssa olen ollut hieman liberaalimpi. kofeiinin maksimimäärä thl:n mukaan on 300mg/vrk, toisessa lähteessä 200mg/vrk eli 2-3 pientä kuppia.  juon ison motin kahvia aamuisin(siitä jo tulee 200mg) sitte puoli kuppia iltapäivällä ja joskus vielä kokista tuon lisäksi.

lakritsia/salmiakkia vedän koko pussillisen jos sellaisen ostan mutta harvemmin tulee ostettua.

alkoholia olen saattanut juoda yhden ykköskaljan kerra-pari kuussa. 

Vierailija
6/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä oli siihen aikaan paljon vähemmän, eli käytännössä söin normaalisti. Ennen EU-aikaa suomalainen ruoka oli vissiin vaarattomampaa, kun silloin kiellettyjen listaa ei ollut. Rajoitettua oli joskus sianmaksa, rasvaiset petokalat ja jotain sellaista.

Vain lakrista ja salmiakki oli kiellettyjä, mutta en minä syö niitä paljon muutenkaan. Hyvin meni niin kalat, lihat, marjat, maito omasta navetasta ja mitä muutenkin syön

Vierailija
7/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä oli siihen aikaan paljon vähemmän, eli käytännössä söin normaalisti. Ennen EU-aikaa suomalainen ruoka oli vissiin vaarattomampaa, kun silloin kiellettyjen listaa ei ollut. Rajoitettua oli joskus sianmaksa, rasvaiset petokalat ja jotain sellaista.

Vain lakrista ja salmiakki oli kiellettyjä, mutta en minä syö niitä paljon muutenkaan. Hyvin meni niin kalat, lihat, marjat, maito omasta navetasta ja mitä muutenkin syön

Vierailija
8/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko toksoplasmoosia saada jostakin oikeasta ruuasta? Kissankakka ei kuulu meillä normaalisti aikuisten syötäviin, lapsista en mene takuuseen.

Vierailija
9/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 18:10"]

Voiko toksoplasmoosia saada jostakin oikeasta ruuasta? Kissankakka ei kuulu meillä normaalisti aikuisten syötäviin, lapsista en mene takuuseen.

[/quote]

huonosti kypsennetystä lihasta ja huonosti pestyistä kasviksista.

Vierailija
10/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen välttänyt ainoastaan listeria/toksoplasmoosi-vaarallisia tuotteita, makeutusaineita ja alkoholia. Kaikkea muuta olen syönyt hyvällä omallatunnolla, nyt ja esikoisen (5v) odotusaikana. Hullummaksi se lista vaan mennyt, nyt oli jo rucolaa, punajuurta ja pinaattiakin, joita pitäisi välttää. Ja paljon kaikkea muuta. Maksalaatikkoa syön harvemmin, mutta pinaattikeitto on herkkuani ja terveellistä, mm. rautaa paljon. Sitä oikein suositeltiin esikoisen odotusaikana, kun minulla oli himo syödä sitä päivittäin :)

Vierailija
11/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin normaalisti koska fanaattissävytteisiä listoja ei ollut olemassakaan, kaikki viisi lasta terveitä ja jo aikuisia.

Vierailija
12/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN todellakaan vältellyt mitään =D. Oma keho kyllä tietää, esim. tämmöiselle kahviholikille kahvi ei maistunutkaan.

Vierailija
13/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelin tiettyjä maitotuotteita, kaloja, alkoholia en käyttänyt... makeutusaineita välttelen aina.

Itse join kahvia kyllä koko ajan, en muista että olisi kielletty. Onko siitä jotain kehityshaittaa sikiölle? (imetysaikana muuten en juonut kahvia, vauvan vatsavaivat loppui siihen!)

Vierailija
14/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarkalleen ottaen mitään ei ole kielletty. Joitain ruokia ei vain suositella.

Vierailija
15/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin suositusten mukaisesti.  Sen verran huono tuuri käynyt lotossakin aina, että en halunnut tässä asiassa koettaa onneani.

Vierailija
16/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai.

9kk on lyhyt aika hillitä itsensä oman lapsensa vuoksi.

Jos ei tuota ole valmis lapsensa eteen tekemään, on turha vauvaa edes hankkia.

Vierailija
17/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan raskauden aikana jatkoin kahvin juomista, 3 kuppia päivässä. Sain keskenmenon. Toisen raskauden aikana vältin hysteerisesti aivan kaikkea mahdollista, sain terveen vauvan. Kolmannen raskauden aikana en niin stressannut, kun oli hyvin mennyt edellinen raskaus tuoreessa muistissa. Söin vähän maksalaatikkoa ja tuorejuustoa ja kerran vahingossa graavilohta. Vauva kuoli kohtuun johonkin tulehdukseen. Näin omien kokemusten perusteella siis mahdollisessa seuraavassa raskaudessa olisi syytä taas välttää kaikkea tarkasti.

Vierailija
18/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Välttelin säilyketölkkiruokaa ja lisäaineita.

Vierailija
19/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia riskituotteita välttelen (tyhjiöpakattua kalaa, medium tai raakaa lihaa/kalaa/kanaa, maksaa), mutta muuten popsin kyllä vähän kaikkea. Ja alkoholiakin voin ottaa pari kertaa kuussa alle puolikkaan ravintola-annoksen jos tekee mieli. Olen itse tullut siihen tulokseen, että maailmassa on monia keinoja altistua vaarallisille aineille ja niiden syöminen on vain yksi altistumiskanava. Joten järki pitää olla päässä, mutta ylivarovaisuus ei tee muuta kuin oman olo vainoharhaiseksi.

Vierailija
20/21 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Minun mielestä äidit jotka eivät ole varovaisia on huononäitinmerkki. 

Pöyristyttävää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan