Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"En voi käyttää maskia, koska olen riskiryhmäläinen, mulla on sairaus jne". Sekö oikeuttaa ihmisen kuitenkin tartuttamaan muita?

Vierailija
13.08.2020 |

Yleinen perustelu maskin käyttämättömyydelle on, että on jotain sellaista riskiryhmää tai on jonkin sellainen sairaus, ettei voi käyttää maskia. Mutta silläkö perusteella on sitten kuitenkin oikeus aiheuttaa kohonnut tartuntariski tai jopa tartunta toisille ihmisille? Se virus kun leviää heistä samalla tavalla kuin kenestä tahansa muustakin ihmisestä.

Monet sairaudet ovat kuitenkin sellaisia, että niiden ollessa hoitotasapainossa maskia voi ja on turvallista käyttää.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torniolaiset on saaneet jyrätä nuuska- ja viinarallia ilman mitään pidäkkeitä koko tämän ajan. Hoivakodeissa vanhukset kuolee.  Vanhuksilla on huonommat ihmisoikeudet kuin nuuskaajilla. Sitten kun rajat Ruotsiin on kiinni, ostan maskin.

Vierailija
42/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskit ovat hölmönnäkösiä, en käytä.

En toki valita, joitakin ihmisiä se varmasti kaunistaa tai kaunistaisi ja vähentää mm. raiskaustilastoja tältä vuodelta. Epäilen kumminkin, että rikosten, kuten näpistyksen ja murron määrä lisääntyy. Ehkä myös murhien ja laittomien uhkausten.

Jos jotain hyötyä, mahdollisten raiskaustilastojen pienenemisellä merkittävästi, että myös kaunistaa monia ihmisiä, niin ei tarvitse moikata tuttavia kun ei tunnista heitä. Tämä hyöty on kiistaton heillä, jotka tähän trendiin lähtevät mukaan, minä en.

Kannatta mennä silmälääkäriin, jos näkö on niin huono, ettei ihmisiä maski naamalla tunnista. Tai vaihtoehtoisesti laittaa maski niin, etteivät silmät peity. Riittävä suoja on nenän ja suun peittäminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En toki valita, joitakin ihmisiä se varmasti kaunistaa tai kaunistaisi ja vähentää mm. raiskaustilastoja tältä vuodelta. Epäilen kumminkin, että rikosten, kuten näpistyksen ja murron määrä lisääntyy. Ehkä myös murhien ja laittomien uhkausten.

Jos jotain hyötyä, mahdollisten raiskaustilastojen pienenemisellä merkittävästi, että myös kaunistaa monia ihmisiä, niin ei tarvitse moikata tuttavia kun ei tunnista heitä. Tämä hyöty on kiistaton heillä, jotka tähän trendiin lähtevät mukaan, minä en.

Kannatta mennä silmälääkäriin, jos näkö on niin huono, ettei ihmisiä maski naamalla tunnista. Tai vaihtoehtoisesti laittaa maski niin, etteivät silmät peity. Riittävä suoja on nenän ja suun peittäminen. 

Ei ihmisiä silmistä kukaan tunnista, ylivertaisuusvinouma sillä joka muuta väittää. Pitää näkyä naama kokonaan.

Vierailija
44/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysykööt riskiryhmät kotonaan ja antakaa lasten ja normaaleiden ihmisten elää.

Vierailija
45/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisiä silmistä kukaan tunnista, ylivertaisuusvinouma sillä joka muuta väittää. Pitää näkyä naama kokonaan.

Oma maskini jättää kyllä paljon muutakin kuin vain silmät näkyviin. Hiukset, vartalon jne. Ja kyllä vaan, silmien seutu on yksi parhaita tunnistamiskohtia. Merkittävästi parempi kuin nenä tai suu. 

Vierailija
46/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että et tunnista itseäsi, jos katsot peiliin maski kasvoilla :D

Vierailija
47/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se astmaatikko ala tukehtumaan kuoliaaksi vain siksi, että sinä pelkäät.

Moni maailman parhaista hiihtäjistä on astmaatikko. Vaikea uskoa että maskin käyttö olisi jotenkin haastavaa..

”Astmaatikko”

Vierailija
48/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se astmaatikko ala tukehtumaan kuoliaaksi vain siksi, että sinä pelkäät.

Hoitotasapainossa olevan astman kanssa voi käyttää maskia. Fakta.

Ei tarpeeksi pitkää aikaa, jotta ehtisin bussilla töihin. Astma kun ei ole standardisairaus, vaan siinä on yksilöllistä vaihtelua.

t.Astmaatikko, joka ei mitenkään v¨ttuillakseen jätä maskia käyttämättä. 

Oletko kokeillut ulosvirtausventtiilillä varustettua ffp3-tason hengityssuojainta? Olen itsekin astmaatikko ja mun mielestä tuo on  hengittämisen kannalta paljon parempi kuin edes nk kirurginmaski. 

Se ei suojaa muita. Se suodattaa vain sisäänpäin. Eli ihan sama muille onko sinulla tuo vai ei. Itsrlle taas tuo on hyvä.

Nimenomaan se on just sille astmaatikolle hyvä. Tai yleensäkin kaikille riskiryhmiin kuuluville, koska se suojaa käyttäjäänsä. Silloin on ihan sama, millainen maski muilla on tai onko muilla maskia ollenkaan. 

Vierailija
49/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio käyttää maksia. Piste. Julkaiskoon ensin kuinka monta ihmistä kuolee vuosittain flunssaan ja influenssaan.

Vierailija
50/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä maskia ennen kuin turha matkailu estetään ja rajat laitetaan kiinni.

Vierailija
51/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaikea seksuaaliväkivaltaa ja muuta väkivaltaa sisältävä traumatausta. Olen kevään jälkeen koettanut useasti pitää maskia edes hetken, en pysty. Hengittäminen on paniikkihäiriöstä kärsivälle niin vaivalloista välillä. Olen jo kahdesti pyörtynyt ulkona maski päässä. Samalla olen lain mukaan pakotettu kuljettamaan lastani tapaamaan toista vanhempaansa ym. Asiaa on koetettu selvitellä mutta näin tämä vain menee. Vaikea ajatella että olisin ainoa.

Vierailija
52/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita maskia naamalle ihan teidän hysteerikkojen kiusaksi. Uliskaa ihan rauhassa, ei kiinnosta.

Vierailija
53/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaikeahoitoinen astma .Maski ei vaikuta negatiivisesti astmaani,talvella jopa auttaa kun lämmittää ilmaa, käyttäny vuosia keuhkolääkärin suosituksesta  .Kiitos kaikille teille jotka käytätte maskia ,suojelette meitä tosi vaikean astman kanssa eläviä.Tietenki maski voi aiheuttaa joillekin paniikki häiriölliselle tukehtumisen tunnetta.

Vierailija
54/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikessa käytetään termiä pelottaa? Ei minua pelota maskit, ulkomaalaiset, vieraat kulttuurit olen ihan terveellä järjellä ajatellen tullut tiettyihin lopputuloksiin. Pelolla ei ole mitään tekemistä valintojeni ja päätöksieni kanssa. Järjellä ja todennäköisyyksillä kyllä.

Olet harvinainen poikkeus tässä ajassa.

Vierailija
55/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laita maskia naamalle ihan teidän hysteerikkojen kiusaksi. Uliskaa ihan rauhassa, ei kiinnosta.

Olen ostanut pitkin kesää erilaisia maskeja valmiiksi toista aaltoa ajatellen. Näitä lukiessa taidan päätyä sinun linjoillesi.

Vierailija
56/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän maskia korona-aikana, jos te näytätte sitä influenssa aikaan. No niinpä. Nyt pitäisi välittää kaikista kauheasti ja te ette välitä hajusteallergisista tai eläin allergista tai niistä joille pelkkä flunssa on ongelma.

Vierailija
57/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysykööt riskiryhmät kotonaan ja antakaa lasten ja normaaleiden ihmisten elää.

Voisitko kirjoittaa tuon työnantajalleni? Ilahtuisin siitä.