Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"En voi käyttää maskia, koska olen riskiryhmäläinen, mulla on sairaus jne". Sekö oikeuttaa ihmisen kuitenkin tartuttamaan muita?

Vierailija
13.08.2020 |

Yleinen perustelu maskin käyttämättömyydelle on, että on jotain sellaista riskiryhmää tai on jonkin sellainen sairaus, ettei voi käyttää maskia. Mutta silläkö perusteella on sitten kuitenkin oikeus aiheuttaa kohonnut tartuntariski tai jopa tartunta toisille ihmisille? Se virus kun leviää heistä samalla tavalla kuin kenestä tahansa muustakin ihmisestä.

Monet sairaudet ovat kuitenkin sellaisia, että niiden ollessa hoitotasapainossa maskia voi ja on turvallista käyttää.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta silläkö perusteella on sitten kuitenkin oikeus aiheuttaa kohonnut tartuntariski tai jopa tartunta toisille ihmisille?"

Ei, tuossa on kyse yksilön tai ryhmän demonisoinnista.

Perusteluna on se mitä laki sanoo tai jättää sanomatta.

Vierailija
22/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastakysymys: Oikeuttaako pelko vaatimaan toisia riskeeraamaan henkensä sinun vuoksesi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos riskiryhmäläinen käyttäisi filtterimaskia joka suojaa käyttäjää ja jättää ne ihmiset rauhaan ketkä ei ole hysteerikkoja

Vierailija
24/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se astmaatikko ala tukehtumaan kuoliaaksi vain siksi, että sinä pelkäät.

Hoitotasapainossa olevan astman kanssa voi käyttää maskia. Fakta.

Ei tarpeeksi pitkää aikaa, jotta ehtisin bussilla töihin. Astma kun ei ole standardisairaus, vaan siinä on yksilöllistä vaihtelua.

t.Astmaatikko, joka ei mitenkään v¨ttuillakseen jätä maskia käyttämättä. 

Oletko kokeillut ulosvirtausventtiilillä varustettua ffp3-tason hengityssuojainta? Olen itsekin astmaatikko ja mun mielestä tuo on  hengittämisen kannalta paljon parempi kuin edes nk kirurginmaski. 

Lienevät sellaisia, joita ei voi pestä eli järkyttävän kallis investointi työmatkaliikenteeseen. 

Niitä ei tosiaan voi pestä, mutta virus häviää pinnalta 72:ssa tunnissa. Voi siis käyttää 72 tunnin päästä uudelleen. 

Vierailija
25/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos riskiryhmäläinen käyttäisi filtterimaskia joka suojaa käyttäjää ja jättää ne ihmiset rauhaan ketkä ei ole hysteerikkoja

Näin mä olen tehnyt. 

Vierailija
26/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitotasapainossa olevan astman kanssa voi käyttää maskia. Fakta.

Ei tarpeeksi pitkää aikaa, jotta ehtisin bussilla töihin. Astma kun ei ole standardisairaus, vaan siinä on yksilöllistä vaihtelua.

t.Astmaatikko, joka ei mitenkään v¨ttuillakseen jätä maskia käyttämättä. 

Oletko kokeillut ulosvirtausventtiilillä varustettua ffp3-tason hengityssuojainta? Olen itsekin astmaatikko ja mun mielestä tuo on  hengittämisen kannalta paljon parempi kuin edes nk kirurginmaski. 

Se ei suojaa muita. Se suodattaa vain sisäänpäin. Eli ihan sama muille onko sinulla tuo vai ei. Itsrlle taas tuo on hyvä.

Vierailija
27/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se riskiryhmäläinen jaksaa koronasta liikkua tartuttamassa muita. Niin varmaan se tauti ei sitten ole kovin paha eikä uhka kellekään.

Vierailija
28/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni astmaatikko voi käyttää hengityssuojainta. Lääkärit jopa suosittelevat heille hengityssuojaimia tilanteisiin, joissa voi altistua pölylle tai homeelle. Tunnen vaikeaa astmaa sairastavan, joka on vuosia käyttänyt hengityssuojainta esim. siivotessa ja puutarhatöissä. Toki kannattaa tarkistaa oma tilanne ja jos ei voi niin ei voi, mutta tuskin se kovin yleistä on.

t. eri

Vierailija
29/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä hän vaaditte toisilta maskeja. En aio käyttää, muita kuin ruuhkissa. Normaalissa bussissa tai kaupassa en tule sitä käyttämään.

Suositus nimen omaan oli niin.

Täällä hysteerikot varmaan vaatii käyttöä jos menee hissiin tai vie roskia katokseen.

Vierailija
30/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni astmaatikko voi käyttää hengityssuojainta. Lääkärit jopa suosittelevat heille hengityssuojaimia tilanteisiin, joissa voi altistua pölylle tai homeelle. Tunnen vaikeaa astmaa sairastavan, joka on vuosia käyttänyt hengityssuojainta esim. siivotessa ja puutarhatöissä. Toki kannattaa tarkistaa oma tilanne ja jos ei voi niin ei voi, mutta tuskin se kovin yleistä on.

t. eri

Varmaan just sellaista joka suodattaa sisääntuloilman. Ulos se ei suodata. Osa kuvittelee, että suodattavalla voi kulkea yskässä.

Vierailija
31/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten reagoida, kun näin bussissa ulkomaalaistaustaisen naisen maskin kera. Lapset osoitteli sitä ja nauroivat, tosin en itsekään käyttänyt maskia niin turha puuttua asiaan.

Mietin...

Vierailija
32/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos ihmiset keskittyisi oman maalinsa oikein käyttöön, eikä puuttuisi muiden valintoihin ollenkaan?

Vierailija
33/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol. Lääkärit ja sairaanhoitajat voivat pitää maskia 8 tuntia päivässä. Se että maskin läpi hengittäminen ei ole yhtä mukavaa ei tee siitä vaarallista.

Vierailija
34/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikessa käytetään termiä pelottaa? Ei minua pelota maskit, ulkomaalaiset, vieraat kulttuurit olen ihan terveellä järjellä ajatellen tullut tiettyihin lopputuloksiin. Pelolla ei ole mitään tekemistä valintojeni ja päätöksieni kanssa. Järjellä ja todennäköisyyksillä kyllä.

Vierailija
35/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni maailman parhaista hiihtäjistä on astmaatikko. Vaikea uskoa että maskin käyttö olisi jotenkin haastavaa..

Vierailija
36/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol. Lääkärit ja sairaanhoitajat voivat pitää maskia 8 tuntia päivässä. Se että maskin läpi hengittäminen ei ole yhtä mukavaa ei tee siitä vaarallista.

Lol. Yksikään lääkäri tai hoitaja ei pidä maskia noin kauaa yhtäjaksoisesti. Heillä on taukoja, jolloin maskin voi ottaa pois. Aika moni (minä mukaan lukein) on koko työpäivänsä ilman maskia. Perusvastaanotolla ei ole käytetty maskeja moneen viikkoon. 

Vierailija
37/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen.

Itse käytän maskia astmaatikkona ja allergikkona helposti.

Luulen että tuo selitys on vain joillain tekosyy sille, että uusi ja tuntematon (korona maskit) pelottaa.

Joidenkin ihmisten keuhkojen tila on oikeasti sellainen, että hapen saanti jää liian vähäiseksi maskilla. Siitä voi sitten seurata tajunnan menetys, mikä esimerkiksi bussikuskille olisi aika ikävä, matkustajista puhumattakaan.

Vierailija
38/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun  tekee etäduunia, ei matkaile viruslinkomaissa, ei riehu kapakoissa yökaudet, ei notku kahviloissa, konserteissa eikä muissa ruuhkanpaikoissa, ei aja julkisilla, minimoi sosiaaliset kontaktit ja käy kaupassa mahdollisimman harvoin muistaen turvavälit ja puhtauden, pysyy todennäköisesti aika terveenä eikä tartuta muita vaikkei maskia pidäkään.

Vierailija
39/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikessa käytetään termiä pelottaa? Ei minua pelota maskit, ulkomaalaiset, vieraat kulttuurit olen ihan terveellä järjellä ajatellen tullut tiettyihin lopputuloksiin. Pelolla ei ole mitään tekemistä valintojeni ja päätöksieni kanssa. Järjellä ja todennäköisyyksillä kyllä.

Ei kaikesta käytetä. Mutta pakosti on pelkoa taustalla, jos syyttelee viattomia ihmisiä olemattomasta taudin levittämisestä. Ei sellaista tee ellei hysteerisesti pelkää. Järjellä ja todennäköisyyksillä miettien, kun se keuhkosairaan kuoleminen maski naamalla on merkittävästi todennäköisempää kuin satunnaisen bussimatkustajan koronatartunta. Kuolemasta puhumattakaan. 

Vierailija
40/57 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskit ovat hölmönnäkösiä, en käytä.

En toki valita, joitakin ihmisiä se varmasti kaunistaa tai kaunistaisi ja vähentää mm. raiskaustilastoja tältä vuodelta. Epäilen kumminkin, että rikosten, kuten näpistyksen ja murron määrä lisääntyy. Ehkä myös murhien ja laittomien uhkausten.

Jos jotain hyötyä, mahdollisten raiskaustilastojen pienenemisellä merkittävästi, että myös kaunistaa monia ihmisiä, niin ei tarvitse moikata tuttavia kun ei tunnista heitä. Tämä hyöty on kiistaton heillä, jotka tähän trendiin lähtevät mukaan, minä en.