Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Määräaikainen työsopimus, uhka vai mahdollisuus?

Aloittaja
13.08.2020 |

Olen hankalassa tilanteessa. Olen kauan hakenut jo uutta työpaikkaa, se on hankalaa kun ei ole taustalla kunnollosta koulutusta joten olen myöskin harkinnut opiskelua, mutta koska olen velallinen.. opiskelukaan ei houkuttele.

En viihdy yhtään tämän hetkisessä työssäni, jokainen päivä on yhtä tuskaa ja olin jo keväällä uupumuksen takia sairaslomallakin. Joten uusi työ olisi ihan paikallaan. Nyt kuitenkin, minä saisin uuden työpaikan mutta määräaikaisen. Minulle sanottiin että hyvä työntekijä voi saada vakituisenkin kun paljon eläköityviä työntekijöitä heillä. Mutta eikö koeaika ole juurikin tätä varten että katsotaan onko työntekijä soveltuva? Kysyn nyt, että uskaltaako velallinen lähteä varmasta vaki duunista epävarmaan määräaikaiseen?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sä uskallat lähteä.

Isompi riski sun taloudelliselle turvalle on tuo nykyinen työ. Jokainen päivä uuvuttaa sua lisää ja silloin taloudellinen katastrofi pitkän työkyvyttömyyden muodossa on myös yhä lähempänä. Ja toisaalta, jos käy niin, että määräaikaisuus päättyy niin saatpa vähän hengittää. Entiseen työhön palaaminenkin voi toisinaan olla mahdollista, jos sitä sattuu tahtomaan.

Vierailija
2/7 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä tiedä mitä velkaa sulla on, mutta jos kyse on asunnosta, pahinta mitä voi tapahtua on, että joudut myymään ja muuttamaan vuokralle ainakin väliaikaisesti. Mutta jos jatkat itsesi uuvuttamista, sieltä on tosi vaikea nousta jos se jatkuu pitkään ja köyhyys silläkin tiellä odottaa. Kokemuksesta puhun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/7 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata muutaman kuukauden määräaikaisen työn takia muuttaa uudelle paikkakunnalle, koska jos työt ei jatkumaan, niin siinäpä sitten olet yksin jossain tuntemattomalla paikkakunnalla.

Toki jos tarjotaan vaikka 10kk määräaikaista työtä, niin se jo kuulostaa houkuttelevalta.

Vierailija
4/7 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole nyt kuin huonoja vaihtoehtoja, valitse niistä.

Jos yhtään lohduttaa, moni muukin on ollut vastaavassa tilanteessa, mutta ihan jokainen joutuu tekemään sen omaa elämäänsä koskevan päätöksen itse.

Vierailija
5/7 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis asuntolainaa, eikä tarvi muuttaa vieraaseen kaupunkiin.

Vierailija
6/7 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saisit vakkarityön määräaikaisuuden aikana ja lähdet, voit joutua maksamaan puolen kuun palkan työnantajalle.

Vierailija
7/7 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kok työurani aikana ole ollut yhtään pysyvää työsuhdetta, pelkkiä määräaikaisia vain. Silti en 30 vuoden aikana ole ollut kuin 5 kk työttömänäkään. En siis pidä määräaikaisuutta sinänsä uhkana, mutta toki se vaatii itseltä että pitää silmät avoinna ja etsii työpaikan toisensa jälkeen edellisen perään jonoksi. Ei voi heittäytyä laakereilleen ja olettaa, että kaikki on järjestyksessä tästä eläkeikään, vaan pitää itse järjestää. Minusta tämä on ok, mutta moni toki pitää tätä järjestämispakkoa uuvuttavana ja stressaavana. Vi se hetkittäin olla sitäkin.

Aapeen tilanteessa itse miettisin, mikä on se tekijä, joka nykyisessä työssä uuvuttaa. Tärkeintä lienee, että Se asia on eri tavalla uudessa työssä. Jos se on epävarmuus, tilanne ei välttämättä parane määräaikaiseen vaihtaessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan