Kuin eri ihminen! Laihdutti 73 kiloa
Moniko voi kieltää etteikö nykyään näyttäisi hotimmalta :O
Kommentit (27)
Tuossa se luonne punnitaan. Ne, joilla sitä on, pystyvät tuollaiseen. Ne, jotka eivät, ei luonnettakaan ole. Tietenkin pois lukien diagnosoitu(!) kilpirauhasen vajaatoiminta, vakava depressio yms.
Kyseessä on kuitenkin aika nuori ihminen. Ton ikäsellä röörit vielä pelaa sen verran hyvin, että kun pikkusenkaan ottaa itseään niskasta kiinni ni laihtuu. Toista se on vanhempana. Uskokaa tai älkää. Jos ette usko, niin tulette kyllä huomaamaan kun itse ikäännytte.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 02:30"]
Kyseessä on kuitenkin aika nuori ihminen. Ton ikäsellä röörit vielä pelaa sen verran hyvin, että kun pikkusenkaan ottaa itseään niskasta kiinni ni laihtuu. Toista se on vanhempana. Uskokaa tai älkää. Jos ette usko, niin tulette kyllä huomaamaan kun itse ikäännytte.
[/quote]
Tämä on totta. Itse laihdutin 15-vuotiaana 23 kg ja 32v:na 48kg. Molemmilla kerroilla vaikeinta oli alkuun pääseminen ja sen jälkeen se olikin aika helppoa.
Nyt on ikää 50v ja jo monen vuoden ajan olen yrittänyt pudottaa painoa. Olen päässyt alkuun, mutta eipä ne kilot enää lähdekään yhtä helpolla vaikka menetelmä on ihan sama (ruokapäiväkirja eli syöminen vähemmän kuin kuluttaa). Ilmeisesti syömistä pitäisi tiputtaa vielä pienempiin lukemiin ja sitten ollaan nälässä.
Ja kun kilot ei lähde menemään alas päin, loppuu motivaatio.
[/quote]
Että ikä kun tulee niin kaloriteoria ei sitten enää toimi? Selvä...
Itse ainakin pari kymppisenä 20kg laihduttaneena voin sanoa, ettei riittänyt ihan pelkkä itseään niskasta kiinni ottaminen. Kyllä siihen tarvittiin silloinkin se vaje, että syö vähemmän kuin kuluttaa. Ja ihan meni kuten luvattukkin, kun pitää 500kcal vajetta joka päivä, laihtuu noin 500g viikossa.
Vanhempana se kulutus voi kai pienentyä, lihakset surkastuu yms, mutten usko, etteikö tuolla samalla tavalla laihtuisi silloinkin.
Aika harva päästää itseään tuohon lähtötilanteeseen. Siksi on vaikea miettiä mitä tekisi tai ei tekisi ja miten. On ihan eri käydä sitä ikuista 5-10 kilon ikilaihditusta.
Väärin laidutettu, tuo on vain poistunutta nestettä. Kilot tulevat takaisin tuplaten kun palaa normaaliruokavalioon.
Kyllä se totta on että keski-iässä laihduttaminen muuttuu hemmetin vaikeaksi. Olen päälle 40 ja viime keväänä laihdutin Kiloklubin käytöllä ja lähes päivittäisellä nälän näkemisellä viisi kiloa. Siis puolessa vuodessa. Terveellisesti syöden ja liikkuen tietysti. Kesän sain pidettyä painon samoissa lukemissa tietysti jatkuvasti tarkkailemalla mitä syön. Nyt ajattelin että taas puoli vuotta nälkää että sais nää viimeiset 5 kg pois.
Joo, tyttö on luultavasti onnekas kun iho noin hyvin palautui. Ehkä se littyy nuoruuteen sitten ja onhan se hienoa ettei peli ole vielä ihan menetetty jos on nuorena noinkin lihava. Joku vuosi sitten tunsin yhden parikymppisen joka kertoi olleesa todella lihava aiemmin. Hän näytti päällepäin ihan tavalliselta, mutta kun ihoa venytti, se venyi ihan älyttömästi.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 08:29"]
TÄSSÄ on jokaiselle "mulla on kilpirauhasen vajis, mä en voi mun painolle mitään" -sankarille esimerkki, että nyt hitto lopettakaa se kilpparista ininä...
t. itsekin vajaatoimintaa sairastava, jolla se paino meinaa humpsahdella ylöspäin, mutta työllä se pysyy normaalina!
[/quote]
Ääh, mä en jaksa enää näitä kommentteja. Eiköhän se vajaatoiminta ole yksilöllinen itse kullakin. Minä lihoin vajaatoimintaan sairastuttuani 15kg ja alas olen saanut nyt 4kg. Mikä tarkoittaa sitä että liikkua pitää vitusti ja syödä kuin nälkämaan lapsi. Onko tässä mitään järkeä; ei ole. Vielä olisi 10kg edessä ja ei kyllä mitään hajua kuinka monta vuotta tähän menee. Se joka sanoo että 500 kalorin vaje päivässä riittää, ei tiedä tästä sairaudesta yhtään mitään. Minä olen jopa aikanaan ajatellut fitness-kisoihin menoa mutta tämän sairauden myötä koko juttu on aivan tuulesta temmattu, ei mitään toivoa. Treenistä ja ruokavaliosta tiedän lähes kaiken, mutta kun kroppa ei luovuta rasvaa eikä vähemmillä kaloreilla enää jaksa treenata niin minkäs teet.
Omalla kohdallani olen huomannut sen, että kun keho on päässyt siihen tiettyyn painopisteeseen, on siitä erittäin hankala lähteä pudottamaan enää. Vaikkakin se muutama kilo. Itse olen enimmillään painanut 84 kiloa. 10 kilon pudotus tuosta onnistui kuin heittämällä. Kilot tosiaan karisivat nopeasti, sitten tuli kitkutus vaihe, sain painoni putoamaan 68 kiloon kärvistelemällä ja jatkoinkin kärvistelyä hetken aikaan, paino ei pudonnut yhtikäs mihinkään. Vaikka liikuin niinkuin ennenkin ja ruokavalio oli sama. Sitten päätin antaa olla, 68 kiloa oli mulle hyvä paino ja olo tuntui paremmalta. Nyt se on jojoillut sitten 68-70 kilon välissä. Yli 70 kiloa en päästä, sitten jos menee tartun taas tiukasti ruokavalio muutokseen. Nyt kuitenkin voin syödä mitä tykkään ja paino pysyy samoissa lukemissa.
tuli hyvä mieli kun luin artikkelin :)
Minua peottaa mitä tolle käy kun tulee raskaaksi.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 10:07"]
Ääh, mä en jaksa enää näitä kommentteja. Eiköhän se vajaatoiminta ole yksilöllinen itse kullakin. Minä lihoin vajaatoimintaan sairastuttuani 15kg ja alas olen saanut nyt 4kg. Mikä tarkoittaa sitä että liikkua pitää vitusti ja syödä kuin nälkämaan lapsi. Onko tässä mitään järkeä; ei ole. Vielä olisi 10kg edessä ja ei kyllä mitään hajua kuinka monta vuotta tähän menee. Se joka sanoo että 500 kalorin vaje päivässä riittää, ei tiedä tästä sairaudesta yhtään mitään. Minä olen jopa aikanaan ajatellut fitness-kisoihin menoa mutta tämän sairauden myötä koko juttu on aivan tuulesta temmattu, ei mitään toivoa. Treenistä ja ruokavaliosta tiedän lähes kaiken, mutta kun kroppa ei luovuta rasvaa eikä vähemmillä kaloreilla enää jaksa treenata niin minkäs teet.
[/quote]
Vajis on jokaisella yksilöllinen, kyllä... Mutta kolme vuotta heitelleillä arvoilla uskallan jo sanoa, että tiedän mistä puhun, kun sanon, että painonhallinta vaatii työtä, muttei ole mahdotonta. (TSH ollut välillä 2.2 - 14.8)..
500kcal vaje ei välttistä riitä, sitten kasvatetaan sitä vajetta, kylläisyyden tunteen kun saa aikaiseksi vähäenergisilläkin elintarvikkeilla ja runsaalla nesteen juomisella. Kun löytää sen energiamäärän, jonka voi syödä ja paino putoaa, pääsee siitä kyllä eteenpäin, kunhan muistaa, että laihtumisen myötä päivän kalorimäärää pitää laskea. Ei ole ydinfysiikkaa eikä mahdotonta vajislaisillekaan.. Sitä silti ihmettelen, kun ihmiset päästävät painon nousemaan useita kymmeniä kiloja, kyllä mulla soi hälykellot paljon aiemmin...
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 10:07"]
[/quote]
Vajis on jokaisella yksilöllinen, kyllä... Mutta kolme vuotta heitelleillä arvoilla uskallan jo sanoa, että tiedän mistä puhun, kun sanon, että painonhallinta vaatii työtä, muttei ole mahdotonta. (TSH ollut välillä 2.2 - 14.8)..
500kcal vaje ei välttistä riitä, sitten kasvatetaan sitä vajetta, kylläisyyden tunteen kun saa aikaiseksi vähäenergisilläkin elintarvikkeilla ja runsaalla nesteen juomisella. Kun löytää sen energiamäärän, jonka voi syödä ja paino putoaa, pääsee siitä kyllä eteenpäin, kunhan muistaa, että laihtumisen myötä päivän kalorimäärää pitää laskea. Ei ole ydinfysiikkaa eikä mahdotonta vajislaisillekaan.. Sitä silti ihmettelen, kun ihmiset päästävät painon nousemaan useita kymmeniä kiloja, kyllä mulla soi hälykellot paljon aiemmin...
[/quote]
Ei hitto, eli susta mä vaan päästin itseni lihomaan 15kg? MIstä helvetistä tämän päättelit? Kerroppa mitä olisi pitänyt tehdä kun treenit yhtäkkiä lakkasivat edistymästä, kroppa ei enää palautunut treenistä, ruokaa en lisännyt yhtään ja silti kilot vaan lisääntyivät, hirvittävä väsymys jne? Syömättäkö tässä pitäisi olla ja elää vedellä? Älä nyt jauha paskaa. Jos sulla onnistuu painonpudotus helpolla niin ethän vitsi kuvitella että niin se on sitten muillakin.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 11:02"]
Minua peottaa mitä tolle käy kun tulee raskaaksi.
[/quote]
Mitä tarkoitat? Eikö pelkäämiseen olisi ollut aihetta 73 kg sitten?
tuo on saanut kyllä lääkkeistä nopeuttavaa ja helpottavaa apua itselleen. Mutta kyllä on ison työn tehnyt ja arvostan häntä todella paljon!
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 08:23"]
[/quote]
Totta tää kuitenkin on. Itse olen aina halutessani laihtunut helposti (varsinaisesti ylipainoinen en koskaan ollut), mutta kun täytin 40, eipä entiset konstit purreetkaan kun yritin pudottaa kymmentä ylimääräistä kertynyttä kiloa. Eipä vaan paino inahtanut minnekään vaikka söin ja liikuin samoin kuin ennenkin kun halusin laihtua, ja laihduin.
Mutta siis, hienoa että tyttö on laihtunut.
[/quote]
Eli ei kannata päästää itseään lihomaan, ei ole helppoa painon pudotus myöhemmällä iällä!
Kyllähän mammoilla on joku selitys miksei tuo kaikilta onnistu. On hidas aineenvaihdunta tai isot luut tai mies ei suostu syömään kaninruokaa tai ei ehdi liikkua. Ja näyttäähän sitä lihavana nuoremmaltakin ja mies tykkää kun on mistä ottaa kiinni.