Ei syntymäpäiväkutsua- onko tyhmä idea ottaa yhteyttä vanhempiin
Tuleva kolmasluokkalainen jäi ilman syntymäpäiväkutsua. Postin mukana tuli kirje kutsutuille kesäloman aikana, ei meidän lapselle. Ajattelin että on kyse unohduksesta, mutta kaksoset kiertävät kysymässä jokaiselta, tulevatko. Ja siitä lapsi tajusi että kaikki hänen kaverit on kutsuttu.
Onko typerää ottaa yhteyttä vanhempiin? Ja kysyä onko jokin syy.
Asia on arka sekä lapselle että meille kun ei ole ensimmäinen kerta kun näin käy. Hän on ujo ja arka eikä ole tekemisessä kaikkien luokan lasten kanssa. Sieltä se syykin luultavasti löytyy, mutta en voi mitään että tuntuu epäreilulta ja pahalta lapsen puolesta.
Curling- äiti ehkä olen, mutta mietin kumpi parempi. Vuosia on edessä lapsilla luokkakavereina.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 09:03"]
Voi kamalaaaaaaaaaaaa sentään...kauhea trauma äitimuorille kun räkänokkansa ei kelvannut synttäreille ??? Who cares...Ei etenkään opettaja, jolla on TÄRKEÄMPÄÄ tekemistä kuin miettiä jonkun pikkupennun synttärikutsuja.
[/quote]
Kaikenlaisia pönttöjä sitä tänne kirjoittelee. Koulukiusaaminen on vakava ongelma, mihin pitäisi aina puuttua. Yhden tytön ulkopuolelle jättäminen on juuri sitä, mitä nimenomaan tytöt tekevät. Se on nimenomaan sitä koulukiusaamista. Synttäreiden jälkeen tytöt varmaan käyvät juhlia kovaäänisesti läpi ja taas tämä syrjäänjätetty tuntee olonsa kurjaksi. Opettajalta voisi kysyä, miten ko tyttö saa kavereita luokassa, vai jääkö koko ajan yksin. Opettajan TÄRKEIN tehtävä on juuri se, että ketään ei luokassa kiusata.
[/quote]Usein se on se kiusaaja jota ei kutsuta synttäreille, eikä tarvikkaan kutsua jos lapsi ei halua.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 06:57"]
Meilläpäin Helsingissä tiedetään paljonko lapsia uokassa on ja ollaanpa sovittu vanhempien kanssa pelisäännöistäkin: yhtä tai kahta ei saa jättää kutsumatta. Mieluummin puolet tai kaikki. KUkaan ei saa jäädä yksin tai arvuuttelemaan. Kutsuihin vastataan ja vastauksesta pidetään kiinni.
Yksi vanhempi jätti ilmoittamatta ettei tule meidän kutsuillemme -- ilmoitti siis, että poika tulee, muttei tullutkaan. kaikki ihmettelivät kovasti ja kyselivät vielä jälkeenkinpäin että mikä tälle pojalle tuli. Emme koskaan kuulleet. myöhemmin sama poika jätti yhden pojan kutsumatta synttäreilleen ja kutsui muut. Ei ollut meidän poika. Opettajakin puuttui tilanteeseen ja vanhemmat ovat kyllä kohotelleet kulmiaan. Lapset voivat olla julmia tai huomaamattomia, mutta vanhempien tehtävä on ohjata heitä reiluun käytökseen!
[/quote]On meidänkin lasten luokilla ollut tuollaisia vanhempia, jotka eivät osaa itse asettaa ja valvoa rajoja, joten yrittävät saada taakse ryhmää, jotta voisivat sanoa mukulalle että muidenkaan lapset eivät saa tehdä jotain.
Meillä on meidän säännöt ja on ihan sama mitä muiden kakarat tekevät ja lapsemme tietävät tämän
Kutsutteko te kaikki työpaikaltanne juhliinne, vai vain parhaimmat ystävänne? Entä tarkistatteko joltain listalta, että lapsenne kutsuu kaikki luokkatoverínsa, vai annatteko lapsen itse tehdä listan, jolloin joku voi todellakin jäädä kutsumatta? Mä en ainakaan tiedä, ketä ei ole ´kutsuttu, yleensä pyydetään vain ne jotka tässä lapsen kaverina muutenkin pyörii.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 17:48"]
Olenko ainoa, joka ei tiedä kaikkia lapsen luokassa olevia oppilaita. Mistä saatte tietää sen? En edes tiedä montako oppilasta luokassa on. Olen istunut vanhempainilloissa yms.
[/quote]
Eiköhän sinun lapsesi osaa helposti vastata kysymyksiin: montako poikaa on teidän luokalla? Montako tyttöä? Ja luokkakuvakin otetaan syksyllä. Minun lapseni osaavat luokkakuvasti ihan luetella kaikkien nimet. Onko tämä sinusta outoa? Viettävät niiden lasten kanssa monta tuntia viitenä päivänä viikossa, niin onhan se kumma jos eivät tiedä...
[/quote]
Kysyin viime keväänä kolmasluokkalaiselta, montako tyttöä ja poikaa on luokallaan. Lapsi kysyi, ketkä siihen lasketaan mukaan eli esim. englannintunnilla on yhdistetty kaksi luokkaa, samoin liikunnassa. Välillä joku on pienryhmäopetuksessa ja välillä oman ryhmän kanssa on joku rinnakkaisluokalta. Se oma luokka ei enää ole yhtä selkeä kuin ennen.
Luokkakuva otetaan keväällä, lapset osaavat luetella kaikkien nimet, mutta joskus heillekin on epäselvää, onko Eemu tyttö vai poika.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 10:57"]
En voi käsittää tällaista yleistä mielipidettä, koulukiusaaminen ja syrjiminen ei ole näköjään koskaan loppumassa. Noin ei saa tehdä!! Ei saa jättää yhtä ulkopuolelle. Asia liittyy myös kouluun, jos juhlista siellä puhutaan ja käy ilmi että vain yhtä tyttöä ei ole kutsuttu. Ottaisin yhteyttä vanhempiin ja opettajaan, nyt olisi paikallaan miettiä käytöstapoja.
[/quote]
Joo. Samalla voitaisiin kieltää tv:n katsominen aamulla (koska lapsi voi unohtua piirrettyjen maailmaan), kukalliset reput (koska ne oli kaupasta loppu ja meidän lapsi jäi ilman ja sillä on paha mieli), tietokoneella pelaaminen (koska meillä ei lapset saa pelata, ei saa muidenkaan ipanat), sählyharkat (lapsi ei ole urheilullinen ja sitä ottaa päähän, kun muut on yhdessä vapaa-ajallakin), viikkoraha (meillä ei lapset rahaa saa, miksi kavereille sitä annetaan) sekä ulkomaanmatkat (me ei käydä, kukaan muukaan ei saa).
Uskomatonta että täältäkin löytyy noin monta vanhempaa joiden mielestä yhden lapsen kutsumatta jättäminen ei joko ole kiusaamista tai eivät vaan välitä siitä että oma lapsi kiusaa muita.
Tottakai on aivan täysin eri asia että jätetäänkö kutsumatta VAIN YKSI koko porukasta vai usempia. Itsekään en aina muista kuinka monta tyttöä/poikaa kenenkin lapsen luokalla on (viisi koululaista) mutta sen verran järkeä on päässä että osaan päätellä niitä olevan yleensä n. puolet luokkakoosta. Jos siis jollekin synttäreille annan luvan kutsua vaikka 5 lasta niin tiedän varmasti että luokalla on useampia kuin yksi jotka jäävät kutsumatta. Jos taas lupaisin että saa kutsua vaikka 10, niin tarkistaisin vielä ettei luokalla vain ole 12 tyttöä/poikaa jolloin yksi jäisi kutsumatta. Jos näin olisi niin sitten kutsuttaisiin eri määrä kuin tasan 10.
Toivoisin myös että sekä vanhemmat että opettajat tiedostaisivat sen, että kouluikäisen lapsen käyttäytymiseen ja ajatteluun voi aikuiset vielä valtavasti vaikuttaa. On erittäin tyhmää väittää että "ei sille mitään voi kenen kanssa lapsi leikkii/kutsuu synttäreille" sillä sille todellakin voi ja sitä paremmin mitä nuoremmasta lapsesta on kyse.
Minä ainakin opetan lapsilleni ihan pienestä pitäen myös muiden huomioon ottamista ja sitä että ketään ei saa jättää yksin. Kyllä ne leikit yllättävän hyvin sujuvat sen ensin syrjitynkin kanssa kunhan vaan pääsevät alkuun. Ja jos jotain kahnausta tulee niin siinäkin sitten aikuiset voivat olla mukana auttamassa oppimaan näitä tärkeitä sosiaalisia taitoja.
Miten tällaiset lapset selviävät edes ikinä tulevassa työelämässä ja aikuisena jos eivät ole lapsena joutuneet oppimaan että erilaisten ihmisten kanssa pitää tulla toimeen ja pitää pystyä myös leikkimään/työskentelemään yhdessä? Jos pienestä pitäen on sanottu että ei tarvitse olla sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä jotka eivät ole parhaita kavereita? Joko näistä tulee antisosiaalisia itse eristäytyviä aikuisia tai sitten muita työpaikalla kiusaavia ja syrjiviä työpaikkakiusaajia.
Ei. Kysymys ei ole lapsen mielen pahoittumisesta vaan yhden jättämisestä ulkopuolelle. Siis (koulu)kiusaamisesta. Mistä tänne löytyy näin paljon vanhempia, jotka haluavat väkisin lapsellisilla argumenteilla oikeuttaa kiusaamisen??
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 11:00"]
Kutsutteko te kaikki työpaikaltanne juhliinne, vai vain parhaimmat ystävänne? Entä tarkistatteko joltain listalta, että lapsenne kutsuu kaikki luokkatoverínsa, vai annatteko lapsen itse tehdä listan, jolloin joku voi todellakin jäädä kutsumatta? Mä en ainakaan tiedä, ketä ei ole ´kutsuttu, yleensä pyydetään vain ne jotka tässä lapsen kaverina muutenkin pyörii.
[/quote]
jos luokassa on 12 tyttöä, ne 10 ei ole parasta kaveria.
puhut nyt aivan eri asiasta.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 11:22"]
Uskomatonta että täältäkin löytyy noin monta vanhempaa joiden mielestä yhden lapsen kutsumatta jättäminen ei joko ole kiusaamista tai eivät vaan välitä siitä että oma lapsi kiusaa muita.
Tottakai on aivan täysin eri asia että jätetäänkö kutsumatta VAIN YKSI koko porukasta vai usempia. Itsekään en aina muista kuinka monta tyttöä/poikaa kenenkin lapsen luokalla on (viisi koululaista) mutta sen verran järkeä on päässä että osaan päätellä niitä olevan yleensä n. puolet luokkakoosta. Jos siis jollekin synttäreille annan luvan kutsua vaikka 5 lasta niin tiedän varmasti että luokalla on useampia kuin yksi jotka jäävät kutsumatta. Jos taas lupaisin että saa kutsua vaikka 10, niin tarkistaisin vielä ettei luokalla vain ole 12 tyttöä/poikaa jolloin yksi jäisi kutsumatta. Jos näin olisi niin sitten kutsuttaisiin eri määrä kuin tasan 10.
Toivoisin myös että sekä vanhemmat että opettajat tiedostaisivat sen, että kouluikäisen lapsen käyttäytymiseen ja ajatteluun voi aikuiset vielä valtavasti vaikuttaa. On erittäin tyhmää väittää että "ei sille mitään voi kenen kanssa lapsi leikkii/kutsuu synttäreille" sillä sille todellakin voi ja sitä paremmin mitä nuoremmasta lapsesta on kyse.
Minä ainakin opetan lapsilleni ihan pienestä pitäen myös muiden huomioon ottamista ja sitä että ketään ei saa jättää yksin. Kyllä ne leikit yllättävän hyvin sujuvat sen ensin syrjitynkin kanssa kunhan vaan pääsevät alkuun. Ja jos jotain kahnausta tulee niin siinäkin sitten aikuiset voivat olla mukana auttamassa oppimaan näitä tärkeitä sosiaalisia taitoja.
Miten tällaiset lapset selviävät edes ikinä tulevassa työelämässä ja aikuisena jos eivät ole lapsena joutuneet oppimaan että erilaisten ihmisten kanssa pitää tulla toimeen ja pitää pystyä myös leikkimään/työskentelemään yhdessä? Jos pienestä pitäen on sanottu että ei tarvitse olla sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä jotka eivät ole parhaita kavereita? Joko näistä tulee antisosiaalisia itse eristäytyviä aikuisia tai sitten muita työpaikalla kiusaavia ja syrjiviä työpaikkakiusaajia.
[/quote]
Minä taas opetan, että synttärit ja muut perhejuhlat ovat omia juhlia, joissa synttärisankari saa ihan itse päättää, ketä kutsutaan, mitä tehdään jne. Ne eivät ole mikään sosiaalisten taitojen harjoitus vaan yhden ihmisen oma juhla. Ei meillä töissäkään tarjota synttäripäivänä kakkukahveja kaikille 170 hengelle vaan ainoastaan lähiporukalle eli joskus vain kolmelle, joskus 30:lle. Eikä todellakaan lasketa, että jos tiimissä on 8 jäsentä niin kaikille 8:lle pitää tarjoilut hankkia, jos niistä osa on sellaisia, ettei niiden kanssa olla oikeastaan missään tekemisissä.
Lapsen synttärit ovat hänen oma juhlansa. Ne eivät ole kavereiden juhlat, joissa muiden lasten vanhemmat saavat päättää, ketä kutsutaan, mitä tarjotaan ja mitä tehdään. Maailma on sellainen, ettei siinä aina pääsekään muita komentamaan ja määräämään, niin kivaa kuin se monista äideistä olisi.
Aikoinaan yksi äiti kyllästyi tähän "kyllä kaikki pitää kutsua" -juttuun ja laittoi lapsen 8v synttärikutsun kaikkien kutsuttujen vanhemmille ilmoittaen, että lapsi ei ole tervetullut ilman vanhempaa, joka osallistuu ohjelman järjestämiseen. Paikalle saapui 9 kutsutusta lapsesta 4, loppujen vahemmat ilmoittivat, että eivät pääse/ehdi. Sitä minä kutsun kiusaamiseksi! Ensin vaaditaan kutsuja ja sitten ei itse tulla!
Lukekaapa Elina Hirvosen kolumni aiheesta täältä http://www.hs.fi/kulttuuri/Kukaan+ei+leiki+mun+kanssa/a1375758364915?ref=tf_iHSvauvaboksi-aihe&jako=b9c73c78ca70a72fb1e46356410f153c
Mulla alkoi välit menemään hyvän ystäväni kanssa poikki kun hän salli tyttärelleen moisen käytöksen. Eskarissa jätti yhden kutsumatta. Ryhmässä 8 tyttöä, mutta täytti 6 v, sai kutsua 6 tyttöä. Kuulin tästä juhlien jälkeen, haukuin ystäväni täysin ja hänen mielestään ei ollut tehnyt mitään väärin. Seuraavana vuotena teki saman jutun. Luokassa 9 tyttöä, lapsi täytti 7, sai kutsua 7 tyttöä. Lisäksi synttärit olivat elokuun lopussa. Eli luokka vasta tutustui toisiinsa.
Synttärit pidettiin kotona, joka on iso omakotitalo, eli mitään syytä ei ole. Me ei menty aikuisten synttäreille, ilmoitin voi antaa meidän kutsun sille yhdelle joka jäi ilman kutsua.
Häpeän että ollaan oltu joskus tosi hyviä ystäviä.
Jos luet tämän Tiina Haukilahdesta, toivottavasti joskus tajusit tehneesi väärin.
Meillä kutsutaan koko luokan tytöt/pojat. Ja tuloksena on se, että yksi tyttö nyhvää keittiössä minun kanssani eikä suostu menemään muiden mukaan, penkoo kaappeja, sotkee kattausta, tunkee sormensa ensin nenään ja sitten kakkuun jne. Ja 1-2 poikaa pyrkii systemaattisesti tuhoamaan poikani kaikki tavarat, varastamaan mitä voi ja räkimään verhoihin.
Kun on niin väärin jättää yksi kutsumatta!
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 11:34"]
Minä taas opetan, että synttärit ja muut perhejuhlat ovat omia juhlia, joissa synttärisankari saa ihan itse päättää, ketä kutsutaan, mitä tehdään jne. Ne eivät ole mikään sosiaalisten taitojen harjoitus vaan yhden ihmisen oma juhla. Ei meillä töissäkään tarjota synttäripäivänä kakkukahveja kaikille 170 hengelle vaan ainoastaan lähiporukalle eli joskus vain kolmelle, joskus 30:lle. Eikä todellakaan lasketa, että jos tiimissä on 8 jäsentä niin kaikille 8:lle pitää tarjoilut hankkia, jos niistä osa on sellaisia, ettei niiden kanssa olla oikeastaan missään tekemisissä.
Lapsen synttärit ovat hänen oma juhlansa. Ne eivät ole kavereiden juhlat, joissa muiden lasten vanhemmat saavat päättää, ketä kutsutaan, mitä tarjotaan ja mitä tehdään. Maailma on sellainen, ettei siinä aina pääsekään muita komentamaan ja määräämään, niin kivaa kuin se monista äideistä olisi.
Aikoinaan yksi äiti kyllästyi tähän "kyllä kaikki pitää kutsua" -juttuun ja laittoi lapsen 8v synttärikutsun kaikkien kutsuttujen vanhemmille ilmoittaen, että lapsi ei ole tervetullut ilman vanhempaa, joka osallistuu ohjelman järjestämiseen. Paikalle saapui 9 kutsutusta lapsesta 4, loppujen vahemmat ilmoittivat, että eivät pääse/ehdi. Sitä minä kutsun kiusaamiseksi! Ensin vaaditaan kutsuja ja sitten ei itse tulla!
[/quote]
Eli jos työpaikallasi olisi vaikka 10 työntekijää lisäksesi ja sinulla olisi synttärit, niin veisit tarjoiluja vain 9:lle koska se 10:s ei olisi "niin läheinen" sinulle? Ja tämän yhden ei pitäisi asiasta olla moksiskaan? Lasten luokilla ei ole 170 oppilasta vaan yleensä 25-30 joista puolet on omaa sukupuolta. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää että tässä tilanteessa on kiusaamista jättää vain se yksi kutsumatta?
Tietenkin se on väärin! Hienoa että ymmärrät sen ja kutsut kaikki vaivasta huolimatta. Jokaisesta ei voi tykätä eikä kaikkien kanssa voi tulla edes toimeen mutta silti yhtä ei saa jättää ulkopuolelle.
Meilläpäin synttärit pidetään kotona. Ei kerhossa tai koulussa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 11:34"]
[/quote]
Eli jos työpaikallasi olisi vaikka 10 työntekijää lisäksesi ja sinulla olisi synttärit, niin veisit tarjoiluja vain 9:lle koska se 10:s ei olisi "niin läheinen" sinulle? Ja tämän yhden ei pitäisi asiasta olla moksiskaan? Lasten luokilla ei ole 170 oppilasta vaan yleensä 25-30 joista puolet on omaa sukupuolta. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää että tässä tilanteessa on kiusaamista jättää vain se yksi kutsumatta?
[/quote]
Kyllä, ja noin olen tehnytkin. Jos se kymmenes ei ole koskaan samassa kahvipöydässä kanssani, niin en todellakaan noteeraa häntä. On huomion kerjäämistä mennä sen yhden luokse kahvikupin ja kakunpalan kanssa, jos hän ei koskaan muutenkaan arkena ole osa työporukkaa.
Jos on kyse syrjimisestä, asia pitää selvittää. Jos on normaalista vieraiden valinnasta niin silloin asian ok. Tietysti silloinkin voi selvittää, miksi ei olla kutsuttu. Jos kaksosia ei ole kutsuttu aloittajan synttäreille, niin silloin asia on selvä.
En voi käsittää tällaista yleistä mielipidettä, koulukiusaaminen ja syrjiminen ei ole näköjään koskaan loppumassa. Noin ei saa tehdä!! Ei saa jättää yhtä ulkopuolelle. Asia liittyy myös kouluun, jos juhlista siellä puhutaan ja käy ilmi että vain yhtä tyttöä ei ole kutsuttu. Ottaisin yhteyttä vanhempiin ja opettajaan, nyt olisi paikallaan miettiä käytöstapoja.