Pakkoruotsi valituksesta
Alkaa niin paljon ottamaan päähän tuo valitus ja ininä, että pakko avautua :D Itsellä ruotsin kielen opiskelu ei ole koskaan ollut mitään pakkopullaa, eikä myöskään kavereillanikaan. Yläasteella muista suurimman osan oppilaista olleen innoissaan saadessaan opiskella kieltä ja monella vastahakoisuus ruotsin kieltä kohtaan tuli ihan vanhemmilta kotoa. Jos kotona arvostetaan kielitaitoa ja sen tuomia mahdollisuuksia, on todennäköisesti lapsenkin asenne positiivinen.
Meillä oli kahdeksannesta luokasta alkaen mahdollisuus valita sen pakkoenglannin ja pakkoruotsin rinnalle ranskaa, venäjää, saksaa ja espanjan kieltä. En tiedä miten on valinnaisten laita nykyään, mutta monesti pakkoruotsikeskusteluissa ne sivuutetaan. Meillä sai myös ala-asteella aloittaa neljännellä luokalla saksan kielen opiskelun englannin lisäksi. Saksan kielen opintojen pohjalta se ruotsin opiskelu yläasteella ei ollut niin vaikeaa.
Olisi mielenkiintoista tehdä yläasteille kysely siitä, kuinka monta oppilasta ruotsin kielen opiskelu todella ahdistaa. Vai onko ennemminkin kyse vanhempien asennevammasta? Enemmän traumoja olen itse saanut kuviksen tunneista, joilla opettaja arvosteli piirustus- ja kädentaitoja kaikkien nähden, eikä aina niin mukavasti.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 14:13"]
Meillä oli kahdeksannesta luokasta alkaen mahdollisuus valita sen pakkoenglannin ja pakkoruotsin rinnalle ranskaa, venäjää, saksaa ja espanjan kieltä. En tiedä miten on valinnaisten laita nykyään, mutta monesti pakkoruotsikeskusteluissa ne sivuutetaan. Meillä sai myös ala-asteella aloittaa neljännellä luokalla saksan kielen opiskelun englannin lisäksi. Saksan kielen opintojen pohjalta se ruotsin opiskelu yläasteella ei ollut niin vaikeaa.
Olisi mielenkiintoista tehdä yläasteille kysely siitä, kuinka monta oppilasta ruotsin kielen opiskelu todella ahdistaa. Vai onko ennemminkin kyse vanhempien asennevammasta? Enemmän traumoja olen itse saanut kuviksen tunneista, joilla opettaja arvosteli piirustus- ja kädentaitoja kaikkien nähden, eikä aina niin mukavasti.
[/quote]
Ei se ruotsi minua ahdistanutkaan, olin hyvä siinä. (Kaikki eivät ole.) Olen myös opiskellut uusia kieliä heti, kun se on ollut mahdollista. Mutta tässä on juuri se pointti. Mitä myöhemmin kielen aloittaa, sitä huonommin sen yleensä oppii.
Ruotsi tulee suurimmalle osalle pakollisena toiseksi kieleksi, siksi saksan tai ranskan tai venäjän tai espanjan oppiminen vaatii jo aika lailla kielipäätä. Suomessa tarvitaan näiden kielen osaajia. Jos sen ottaa kolmantena tai neljäntenä tai viidentenä kielenä (kuten minä), niin suurimmalla osalla ihmisistä ei ole resursseja hallita sitä tarpeeksi hyvin. Tällä on merkityksensä Suomen kilpailukyvylle maailmassa. Miksi asiasta ei saisi valittaa?
Tiesittekö, että Helsingin ruotsinkielisissä kouluissa opiskellaan suomea kolmannella ja englantia neljännellä. Jotkut osaavat suomea tosi hyvin toiset eivät ollenkaan. Vaikka olisi kaksikielisestä lapsesta kyse, englantia ei saa valita kolmannella. Kun puhutte toisesta kotimaisesta ja sen valinnaisuudesta -muistakaa myös pakkosuomi!
ja miten se on sinulta pois jos jatkossakin sinä tai sinun lapsesi saa lukea ruotsia ja minun lapseni esim venäjää? Onko se jotenkin sinulta pois?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 07:29"]
Englanti ei ole pakollinen, mutta jos resussit riittävät vain kahden kielen opiskeluun, niin kukaan ei uskalla nykymaailmassa jäädä saksa-ruotsi, ranska-ruotsi tai venäjä-ruotsi- yhdistelmän varaan, koska englanti on oikeasti tärkeä kieli. Käytännön syistä siis toiseksi kieleksi valikoituu englanti.
Jos ruotsi olisi vapaaehtoinen, voisi kieliyhdistelmät olla englanti-saksa, englanti-ranska tai englanti-venäjä. Lahjakkaat voisivat opiskella siihen päälle niin monta kieltä kuin haluavat.
[/quote]
Meillä ollaan päädytty hieman toisenlaiseen ratkaisuun. Ensin totesimme, että kaikista kielivaihtoehdoista ruotsi tuskin on se kieli, jota ensisijaisesti kannattaa opiskella. Päätimme siis jättää sen pois lasten kieliohjelmasta (elleivät itse myöhemmin sitä halua opiskella).
Englanti on tärkeä kieli, mutta onko mitään järkeä alkaa opettaa sitä vasta 3. luokalla, kun herkkyyskausi kielen oppimisen suhteen on paljon aiemmin? Päätimme siis alkaa opettaa englantia itse! Olen opiskellut englanninkielisessä yliopistossa ja lisäksi apuna on sukulainen, joka on englannin ope.
Meidän lapset siis opiskelevat kahta A-kieltä alasteella, joista kumpikaan ei ole englanti. Ruotsista lapset on vapautettu.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 01:10"]
Meillä ollaan päädytty hieman toisenlaiseen ratkaisuun. Ensin totesimme, että kaikista kielivaihtoehdoista ruotsi tuskin on se kieli, jota ensisijaisesti kannattaa opiskella. Päätimme siis jättää sen pois lasten kieliohjelmasta (elleivät itse myöhemmin sitä halua opiskella).
[/quote]
Sen verran tarkennusta, että tähän valintaan ei liity mitään erityistä "hurrivihaa". Lapset suorittavat koulunsa osittain ulkomailla, joten jos he opiskelisivat ruotsia, meidän pitäisi opettaa vielä sitäkin heille itse (äidinkielen ja englannin lisäksi siis). Parempi siis, että opiskelevat maailmankieliä, joiden opetusta on tarjolla myös muissa maissa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 00:57"]
Tiesittekö, että Helsingin ruotsinkielisissä kouluissa opiskellaan suomea kolmannella ja englantia neljännellä. Jotkut osaavat suomea tosi hyvin toiset eivät ollenkaan. Vaikka olisi kaksikielisestä lapsesta kyse, englantia ei saa valita kolmannella. Kun puhutte toisesta kotimaisesta ja sen valinnaisuudesta -muistakaa myös pakkosuomi!
[/quote]
Täytyy kyllä sanoa, että eipä erityisemmin kiinnosta. RKP:n kiristyksen takia meillä opiskellaan turhaa pakkoruotsia, mutta varmaan kaikissa maailman maissa opiskellaan kyllä maan pääkieltä. Olisivat onnellisia, että ylipäätään saavat edes opetusta äidinkielellään, Suomessa on varmaan jo monia, jotka eivät saa. Eivätkä hekään taida saada vapautusta pakkoruotsista, jota pitää opiskella pienen vähemmistön takia.
Kyllä oli pakkoruotsista hyötyä, kun työn perässä piti Ruotsiin lähteä.
Sain heti itse etsittyä työpaikan ja sain paremman palkan kuin ne sinne tulijat, jotka eivät osanneet kuin savoa tai englantia.
Mielipiteesi on kovin itsekeskeinen. Ihmettelen että sinua ottaa päähän "ininä" vapauden puolesta mutta pakko ei haittaa yhtään? Sinun kokemuksesi ruotsinkielestä on näemmä ollut positiivinen, mutta oletko ikinä tullut ajatelleeksi että kysymyksessä ei olekaan ruotsinkielen hyödyllisyys tai hyödyttömyys vaan henkilökohtainen vapaus valita opiskelemansa kielet.
Olet väärässä pakkoenglannin suhteen. Suomessa on vain ja ainoastaan ruotsi pakollinen kieli läpi kaikkien oppiasteiden. Ruotsi on ainoa kieli joka on virallinen koko maassamme. Tämä on totuus.
Moni vanhempi pitää kielitaitoa arvokkaina, mutta pakkoruotsia holhouksena ja kokee tämän rikkovan henkilökohtaista vapautta päättää kielitaidostaan. Kannattaisitkohan pakkovenäjääkin, entä pakkomongoliaa, pakkovietnamia? Eivät oppilaat ahdistu ruotsinkielestä vaan sen pakollisuudesta ja motivaation puutteesta.
Mikäli ruotsinkieli olisi vapaaehtoista sen voisi valita kaikki halukkaat motivoituneet opiskelijat ja ne muut voisivat valita vaikka saksan, ranskan, espanjan, venäjän, kiinan jne. Sinun mielestäsi siis on parempi, että kaikille pakotetaan yksi globaalisti mitätön kieli kuin että kaikki voisivat valita mitä kieliä haluavat ja parantaa henkilökohtaista ja Suomen valtion kilpailukykyä kielivarannollaan? Oletkohan tätä asiaa nyt edes syvällisemmin ajatellut?
Mitä nykyisellä systeemillä saadaan? Vihaa vähemmistöä kohtaan, surkeita oppimistuloksia, kilpailukykkymme heikkenee ja muita kieliä ei jakseta lukea? Tätäkö haluat? Vapaaehtoisuudella saataisiin motivoituneita hyvin ruotsia oikeasti osaavia ihmisiä työelämään? Määrällisesti ruotsinosaajien lukumäärä kasvaisi vaikka sitä lukisi enää 10% väestöstä.Eikö tässä kaikki voittaisi?
Ruotsin kielestä niin kuin kaikista kielistä on varmasti hyötyä, mutta vapaaehtoisesta ja motivoidusta kielitaidosta on varmasti enemmän hyötyä. Mieti sitä.
"Taitaa olla niin, että (taloudellisesti) epävakaina aikoina tarvitaan yhteinen keksitty vihollinen, jotta kansa voi tuntea itsensä yhtenäiseksi."
Anteeksi nyt vain mutta kommenttisi on uskomattoman naivi ja absurdi. Tätä samaa hokemaa toistetaan aina kun ei tunneta aihetta, ei uskalleta puhua siitä tai ei osata sanoa siitä mitään järkevää. Hohhoijaa!
En ymmärrä pakkoruotsin puolustelua. Jos joku haluaa opiskella ruotsia, niin sitä ei varmati ole kukaan kieltämässä.
Ja pakkomatematiikasta puhuville olisi ihan oikein että heidät vapautettaisiin matematiikata. Kaikki aineet vapaasti valittaviksi, katsotaan kuinka monta idioottia jättää vaikka äidinkielen ja matematiikan opiskelematta.
Pakkoruotsi valituksesta!? Ihmiset, älkää valittako, siitä tulee pakkoruotsi rangaistukseksi! (Yhdyssana, tuo suomen kielen vaikein osuus...)
Minua kyllä ahdisti se pakkoruotsi koulussa, vaikka vanhemmillani ei ollut sitä kohtaan mitään asennetta. He olivat kouluttamattomia maalaisihmisiä, jotka ei ottaneet mitään kantaa siihen mtiä koulussa pitäisi tai ei pitäisi opettaa. Itse kuitenkin tajusin jo 7. luokkaan mennessä, että ruotsin kielellä en tule tulevaisuudessa tekemään mitään hyvin todennäköisesti, kun vielä asuttiinkin kunnassa jossa ruotsinkielisiä ei ollut lainkaan. Joten kyllä oli motivaatio ruotsinopiskeluun erittäin alhainen, vaikka muuten pidin kielistä, ja luin englannin ja ruotsin lisäksi yläasteella saksaa ja lukiossa otin vielä ranskankin ohjelmaan.
Kyllä minä olen inhonnut ruotsia aina ihan sen takia kun se on ruma kieli, jopa rakastan sinua kuulostaa rumalta. Olen myös paikkakunnalta jossa ei asunut yhtään ruotsinkielistä, vaikka ruotsinkielisiin kuntiin oli matkaa vain n. 50-60km.
Minua häiritsee ruotsinkielen pakko-opetuksessa ne syyt joilla sitä perustellaan, eli se, että me suomenkieliset voisimme palvella tätä pienenpientä kielivähemmistöä maassamme, ihan kuin he olisivat niin paljon parempia ihmisiä, että koko muun miljoonakansan pitää opetella heidän kielensä, halusivat tai eivät. Se että täällä yleensä puhutaan ruotsia, johtuu sitä että olemme olleet ruotsin vallan alla, ja ruotsalaiset ovat meidän kansan avulla rikastuneet, vieneet täältä turkikset ja ruuat, ja miehet sotiin. Ei se ole mielestäni mikään ylpeyden aihe. Jos kerran olimme joskus ruotsalaisten palvelijoita, niin olkaamme niitä aina ja ikuisesti.
Ruotsin kieltä ei tarvi oikeasti yhtään missään, kaikissa maissa matkustaessa pärjää aina englannilla, ja jos ei pärjää, ei siellä ainakaan ruotsia puhuta. Myöskin bisneksessä käytetään työkielenä englantia. Miksi opetella pienen kansan turhaa kieltä?
Minkä ihmeen takia jotkut vastustavat niin kiihkeästi ajatusta, että ruotsin sijasta osa oppilaista lukisi vaikka ranskaa? En voi käsittää. Kielitaito on aina hyödyllistä, mutta annetaan ihmisten itse valita mitä kieliä opiskelevat.
Minua myös turhautti ruotsin opiskelu lähes aina, vaikka omat vanhempani ovat korkeasti koulutettuja, ja sain kielistä (myös ruotsista) kymppejä. Ruotsin taitoa en ole tosielämässä tarvinnut läheskään niin paljon kuin englannin, saksan ja ranskankin taitoa. Kovaa "valuuttaa" jatkossa olisivat etenkin venäjä, espanja ja kiina, mutta näiden kielen osaajia ei valitettavasti meillä juurikaan ole, koska pakollinen vuosien ruotsin opiskelu vie resursseja niin monelta, eikä valinnanmahdollisuutta ole.
Enkä siis missään tapauksessa väitä, ettei ruotsin osaaminen olisi hyödyllistä, mutta en näe perusteita sille, miksi sen olisi oltava pakollinen oppiaine aivan kaikille, kaikilla kouluasteilla.
Ruotsinkielisten palveluiden saaminen virallisissa yhteyksissä voidaan taata muillakin keinoilla suomenruotsalaisille. Näinhän Ahvenanmaallakin tehdään suomenkielisille (siellä ei ole "pakkosuomea" kouluissa enää).
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 14:32"]
Minua kyllä ahdisti se pakkoruotsi koulussa, vaikka vanhemmillani ei ollut sitä kohtaan mitään asennetta. He olivat kouluttamattomia maalaisihmisiä, jotka ei ottaneet mitään kantaa siihen mtiä koulussa pitäisi tai ei pitäisi opettaa. Itse kuitenkin tajusin jo 7. luokkaan mennessä, että ruotsin kielellä en tule tulevaisuudessa tekemään mitään hyvin todennäköisesti, kun vielä asuttiinkin kunnassa jossa ruotsinkielisiä ei ollut lainkaan. Joten kyllä oli motivaatio ruotsinopiskeluun erittäin alhainen, vaikka muuten pidin kielistä, ja luin englannin ja ruotsin lisäksi yläasteella saksaa ja lukiossa otin vielä ranskankin ohjelmaan.
[/quote]
Minua ärsyttää myös. Aloitin kolmosella englannin, vitosella saksan ja vasta seiskalla ruotsin, enkä kokenut sitä kamalana. Pakkorättikässä ärsytti itseäni enemmän.
Minua taas ihmetyttää puheet siitä, että pakkoruotsia on vastustettava koska suomenruotsalaiset kyykyttävät suomenkielisiä ja pakkoruotsin poistaminen olisi kuin miehittäjän piekseminen sodassa.
Yksikään suru ei ole minua kyykyttänyt eikä pakkoruotsi ole yhtään haitannut yhteensä 7 vieraan kielen opiskelua. Taitaa olla niin, että (taloudellisesti) epävakaina aikoina tarvitaan yhteinen keksitty vihollinen, jotta kansa voi tuntea itsensä yhtenäiseksi.
No ei se minuakaan varsinaisesti ahdistanut ja olin siinä hyväkin koulussa mutta en ole ihan varma, että tuolla perusteella kuitenkaan pitää ja kuuluu kaikkia koskevia poliittisia päätöksiä tehdä. Siihen pitää olla vähän laajempaa näkemystä koskien mm. ko. kielen osaamisen tarvetta yhteiskunnassa ja sitä onko jopa haitallista esim. kilpailykyvyn kannalta jos kielten osaaminen on liian kapea-alaista siksi, että saadaan palvella pientä vähemmistöä joka kyselyjen mukaan pitää itseään 70% kaksikielisenä tai jopa suomenkielisenä. Hb:n mukaan yksi syy "ruotsinkielisten" huonoon koulumenestykseen kun on että osa ruotsinkielisiksi merkityistä ei osaa kunnolla ruotsia eli ovat siis ruotsinkielisiä vain paperilla kielipoliittisista syistä.
Mitä sitten tulee ihan umpiruotsalaisiin niin siitä saamme osaksi syyttää viimeksi tänään mollattua hullua segregaatiopolitiikkaa jonka perusteella ruotsinkieliset kuuluu pitää päiväkodeissa ja kouluissa erikseen etteivät saa huonoja vaikutteita suomenkielisiltä. Haavisto mainitsi samasta asiasta pressanvaalitentissä. Jos olisivat neekereitä niin mikä kohu asiasta mahtaisi syntyä. Yleislakko ja kauppasaarto vähintään.
"On sairasta, ettei esimerkiksi viereisissä kouluissa olevia suomen- ja ruotsinkielisiä lapsia laiteta samalle pihalle leikkimään, ulkomaankauppa- ja eurooppaministeri Alexander Stubb sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa."
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 14:57"]
Yksikään suru ei ole minua kyykyttänyt eikä pakkoruotsi ole yhtään haitannut yhteensä 7 vieraan kielen opiskelua.
[/quote]
Sori vaan, mutta tää argumentointi on ihan ö-luokkaa. Se nyt vielä puuttuisi että pakkoruotsista olisi haittaa muiden kielten opiskelussa! Mutta jos haluaa oppia vaikka saksaa, kannattaa varmaan opiskella saksaa ihan suoraan eikä minkään pakkoruotsin "kautta".
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 14:55"]
Minua ärsyttää myös. Aloitin kolmosella englannin, vitosella saksan ja vasta seiskalla ruotsin, enkä kokenut sitä kamalana. Pakkorättikässä ärsytti itseäni enemmän.
[/quote]
"Vasta seiskalla ruotsin" kahden kielen jälkeen. No kiva, minäkin olisin halunnut opiskella ainakin kahta kieltä ennen ruotsia, jotta ne olisivat minulla vahvempia. Pienellä paikkakunnalla ja siihen aikaan tähän ei ollut mahdollisuutta. Siksi minä vastustan pakkoruotsia, myös pikkupaikkakuntalaisille tulee taata mahdollisuus valita kaksi ensimmäistä kieltä. Se on tasa-arvoa.