Muistaako kukaan 80 lätkää autossa?
Kommentit (44)
Muistan, sain kortin -88 syksyllä, meilläpäin Pohjanmaalla sitä 80-lätkää sanottiin APINAKERHO-merkiksi :DDD Ai että oli hienoa kun sen sai vihdoin ottaa pois takalasista.
Jep! Ei se kyllä siä takaklasissa juuri koskaan ollut, sehän oli noloa!
Ja se paperinen ajokortti, voih, jouduin pakosta luopumaan siitä jokin aika sitten ja vaihtamaan uuteen tylsään. Se oli ihan riekaleina mutta nimestä sai selvää justiin ja justiin. Nyyh, ikävä vaaleanpunaista pahvinpalaa nuoruuskuvalla.
Olen vm. -77 ja lätkä oli takalasissa :): Ei muuten olisi yhtään huono idea ottaa sitä taas käyttöön..sellaista menoa tuolla tiellä näkyy juuri kortin saaneiden keskuudessa ... :/
Kyllä. Olen saanut ajokorttini vuonna 1981. Ja minulla on edelleen pahvinen ajokortti.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 20:36"]
Olen vm. -77 ja lätkä oli takalasissa :): Ei muuten olisi yhtään huono idea ottaa sitä taas käyttöön..sellaista menoa tuolla tiellä näkyy juuri kortin saaneiden keskuudessa ... :/
[/quote]
Eipä se lätkä kaahaajia kaahaamasta estä. Ei silloin eikä nyt. Ja enemmän vaartilanteita aiheutti ne muut autoilijat, ne joiden oli ihan pakko pakko päästä lätkäläisen ohi. Ei haitannut vaikka vastaan oli tulossa rekka, ohi oli päästävä, koska lätkäläisen perässä ei voinut ajella.
Juu, muistan. Siskoilla tai ainakin vanhimmalla siskollani oli tuo. Itse olen -82 mallia ja siskot on mua 9 ja 13 vuotta vanhempia.
Lätkä takalasissa on aikoinaan ajettu, sain ajokorttini 30.5.1984. Alkuperäistä ajokorttia minulla ei enää ole. Kun sukunimeni vaihtui vuonna 1992, vaihtui ajokorttikin pahvisesta muoviseen.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:16"]
Juu, hyvin muistan, mutta itse ei tarvinnut enää sellaisen kanssa ajaa. Homma muuttui juuri sitä ennen, kun itse ajoi. Kortin. Olen nyt 40-vuotta ja ajoin kortin 18-vuotiaana, eli vuonna 1991.
[/quote]
minäkin olen 40v ja sain ajokortin keväällä 91. Silti käytin 80-lätkää.
[/quote]
minullakin oli lätkä ja kortin sain lokakuussa -91
Juu, muistan oikein hyvin. Kortin sain vuonna 1978. Pari kesää taaksepäin ostin taas oranssisen kuplavolkkarin ja sen hanskalokerikossa oli 80 lätkä ja laitoin sen takaikkunaan. Aika moni ohiajava autoilija oli hymyssäsuin.
Vierailija kirjoitti:
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/kasikympin-latkaan-ei-paluuta/887214
80:n lätkä oli käytössä vuosina 1972-1996
Lyhenikö kasikympinlätkän pitoaika kun ajokortin suoritus tuli kaksivaiheiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Muistan, ja harmittaa, etten ajanut autokouluani silloin.
Ennen sai myös AB-ajokortin vaikka olisi ajanut vain henkilöautolla eikä moottoripyörällä.
Ajoin kortin noin kuukausi ennen armeijaan menoa. Intissä menikin sitten 11 kuukautta joten kasikymppilätkää ei tarvinnut käyttää.
Kohta se tekee paluun!
https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/d8727fa0-192c-4290-a73a-2688bff0f…
Vierailija kirjoitti:
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/kasikympin-latkaan-ei-paluuta/887214
80:n lätkä oli käytössä vuosina 1972-1996
Kyllä se 80 läpyskä oli käytössä vielä 1989 kun minä sain kortin. Kerran sain huomautuksen kun olin lainannut vanhempien autoa ja unohtanut siirtään lätkän siihen. Ideahan oli että sillä 80 lätkällä varoitetaan kokemattomasta kuskista. Käytännössä se toimi yllytyksenä ohittamiselle.
Jep eihän se siellä ikkunassa pysynyt.
En ole nuorenakaan ollut niin notkea että olisin ajanut se takalasissa. Tosin, se on myös voinut vain olla liian lyhyt yltääkseen takalasiin.
Muistan. Sain pahvisen ajokortin v. 1978.