Vaihto-oppilasvuoden hinta
Katsoin huvikseni mitä vaihto-oppilasvuodet maksaa nykyisin, ja jestas! Kymppitonni! Muistelen että hinta oli noin 20 000 mk kun olin itse lukiolainen, 15 vuotta sitten.
Luulin että vaihtarivuoteen olisi edelleen normaalituloisella varaa, mutta ei taida meillä olla. Yhden lapsen vielä voisi lähettää maailmalle, mutta jos kaksi haluaa, niin sitten loppuu varmasti rahat.
Kommentit (7)
No ei ne nyt joka paikkaan maksa 10 000€. Vuosi Euroopassa maksaa alle 6000.
Häh, mistä sä oikein katsoit niitä hintoja vai katsoitko vaan "perinteisen" vaihto-oppilasmaan eli Yhdysvaltain hinnat?? Meidän keskimmäinen 17 v oli viime lukuvuoden vaihdossa Wienissä ja hinnaksi tuli reilut 5600 euroa.
Riippuu tosiaankin paikasta ja järjestöstä. USA on mun käsityksen mukaan yleensä hieman halvempi kuin muut kaukokohteet. Luultavasti koska sinne on paljon lähtijöitä ja elinkustannukset on suhteessa pienemmät. Australia ja Uusi-Seelanti taitaa olla aina kalliimpia. Oma vaihtarivuosi 7 vuotta sitten maksoi 10 000€, ja "vain" Irlantiin menin. Siellä hintaa taisi nostaa kalliit elinkustannukset. Säästöillä maksoin itse puolet ja vanhemmat puoliksi toisen puolen.
Oma vaihtovuosi kaukomaille vuosituhannen vaihteessa maksoi 28500 markkaa ja hinta sisälsi silloin viisumin ja vakuutuksen. Onhan nuo nykyään aika hinnakkaita, kun päälle tulee se vakuutusmaksukin (vissiin AFS:llä sisältyy se plus viisumi hintaan).
Suosittelen vaihto-oppilasvuotta Rotarien kautta.
no saahan niihin stipendejä