Pussin jokainen peruna vihertää, pois?
Että ärsyttää! Joskus on ollut vihreää random potussa, mutta nyt pussin jokainen peruna on vihertävä. Ei kuitenkaan silmiinpistävästi, vaan sävy on kellertävän sijaan hiukan vihertävä. Heitänkö menemään kaikki? Kuoriessa ovat kyllä sisältä keltaisia, mutta kuoren ja kuoritun perunan leikkauskohdassa näkyy vihreys.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Ei se auringonvalosta kaupassa johdu vaan LED valoista joilla pottupusseja valaistaan. Olen paasannut Lidlin myyjillekin tästä sen kymmenen kartaa, mutta eihän ne raukat uskalla niitä omin päin pois siirtää tai lamppuja sammuttaa.
Kasvihuoneissa LEDejä käytetään kasvatusvaloina.
Öh, kukkalamput on kyllä ihan erikoislamppuja, jotka maksaa törkeän paljon. Perusledillä en lähtisi kasvattamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä voisi pakata niin etteivät altistu valolle? Ja varmaan samat valot lyhentää muidenkin hevituotteiden säilyvyyttä kaupassa, pitäisiköhän kauppojen alkaa pitää kasvikset varjossa? Kyllä ihmiset ne hämärämmästäkin löytäisi. Tai miten olisi suljettu laatikko, josta noukkia kasvikset? Nykyisen avolavan sijaan
Peltipurkkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä on solaniinia, eli heitä pois. Niitä on pidetty jossain vaiheessa suorassa auringonpaisteessa. Tiedän nämä jutut, koska mulla on oma perunamaa. Solaniini on myrkyllistä.
Tämä vihreys on tosi himmeää, yleensä ovat kirkkaampia nämä vihreät kohdat. Kaikki vaan pois? Äh, niin kai se täytyy. Ap
Heitä pois. Äläkä tulevaisuudessa osta perunoita pusseissa jossa perunat ei näy.
Nää on niitä joita on ihan oikeasti heitettävä pois vaikka noin muuten vuoden vanhat kananmunat jne on edelleen syötäviä (vaikkakin ei ihan yhtä kivan makuisia, keltuainen tummunu jne). Ja lihapullasäilyke 30v takaa (parasta ennen meni umpeen 15+v sitten) on samoin ok.
Vihreä peruna on yhtä pilaantunut kun sietämättämän pahalle haiseva jauheliha jossa yökkii ku avaa paketin (4 viikkoa yli parasta ennen). Vihertävänä ehkä vaan 2-3 viikkoa yli oleva jauheliha mutta edelleen varsin ikävä.
Heitä vaan ihan oikeasti pois.
Vierailija kirjoitti:
Vihertynyt peruna on kitkerä maultaan ja sopimaton syötäväksi. Ei pidä syödä.
Lapsena opetettiin et ei vihertäviä perunoita saa syödä. Niissä on myrkkyä. Lisäks maistuvat pahalle eli kitkerälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne perunahyllyt ovat hämäräkohdassa liikettä. Tai fiksuimmilla on perunahylly, jossa suurin osa pusseista pimeässä. Joidenkin tuottajien pussit ovat paperisia, jonka valo ilmeisesti kuitenkin läpäisee?
”Yleensä” terminä tarvitsee kyllä tarkemman täsmennyksen. Lisäksi osalla on joo paperisia pusseja, mutta kuluttaja/asiakas haluaa nähdä, miltä ne perunat näyttää. Siksi ne on tuollaisissa kökkömuovipusseissa.
"Yleensä" siksi, että en voi sanoa, että kaikkialla maailmassa säilytetään perunoita hämärässä. Olen nähnyt Suomessakin perunoita säilytettävän valossa. Käytin termiä myös siksi, etten olen perunasäilytysalan asiantuntija enkä perunamaakonsultti. Päällepäsmäröin ihan muissa asioissa kuten näemmä sinäkin.
Paikallisen Citymarketin laareista sai usein vihertäviä perunoita, ja huomautin asiasta kauppiaalle. Perunaosaston valaistusta himmennettiin, ja ongelma poistui.
Eniten minua risoo perunoissa erilaiset viillot. Kysyinkin samaiselta kauppiaalta, että puukoillako ne perunat sieltä mullasta kaivellaan, kun tuollaisia viiltoja niihin saadaan aikaiseksi? Hän otti yhteyttä perunanviljelijään, ja selitys oli, että jonkun lajittelulaitteen säädöt olivat pielessä. Näin inssinä kyllä ihmetyttää, että herkästi vaurioituvia juureksia joillain terävilllä välineillä käsitellään...
Faktalinkki on viisastelua? Linkin jutussa mainittiin, että myrkyttävä vaikutus tulee vasta kilokaupalla syödessä, turha on lietsoa hysteriaa parista vihreästä perunasta.