En halua unikouluttaa 1-vuotiasta
Syö tissiä edelleen vähintään 2 kertaa yössä, jos hampaita tulee niin useammin (imeminen auttaa kipuun). Jos jatkan näin, loppuukohan yöimetykset joskus itsekseen, vai onko unikoulutus joka tapauksessa edessä? En haluaisi unikouluttaa, koska lapsi karjuu kuin päätä leikattais, jos ei saa tissiä, ja toistaiseksi olen jaksanut imetykset ihan hyvin. En kuitenkaan halua yöimettää enää jotain kolmevuotiasta... Kertokaa siis te, joilla on kokemusta, lopettaako lapsi yösyönnit lopulta itse vai teenkö vain lopettamisesta vaikeampaa, jos lykkään sitä ja huudatus on joka tapuksessa edessä?
Kommentit (23)
Miksi lapsi lopettaisi sen? Jos hän on oppinut, että yöllä saa rintaa, niin totta kai hän käyttää ko. palvelua hyväkseen vaikka miten pitkään, vaikka ei tarvitse maitoa tai ravintoa ylipäätään.
Huutoa on tiedossa jossain vaiheessa joka tapauksessa.
Tuossa vaiheessa yösyötöt on ihan turhaa ylimääräistä palvelua.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:08"]
Miksi lapsi lopettaisi sen? Jos hän on oppinut, että yöllä saa rintaa, niin totta kai hän käyttää ko. palvelua hyväkseen vaikka miten pitkään, vaikka ei tarvitse maitoa tai ravintoa ylipäätään.
[/quote]
Miksi mun lapsi sitten lopetti, ja ihan ilman huutoa?
2
Tuossa vaiheessa yösyötöt on ihan turhaa ylimääräistä palvelua.
[/quote]
Mä ainakin koin, että mun on huomattavasti helpompi antaa sitä tissiä kuin alkaa tapella yöllä, saako lapsi sitä vai ei.
2
Lopettaa jossain välissä. Aika harva viitsii herätä kesken unien syömään kun maitokin muuttuu maultaan laimeaksi ja äitikään ei jaksa herätä yhtä innokkaana kuin ennen... Silleen se useimmilla menee, kerrat harvenee ja loppuu itsekseen. Ei kannata rääkätä lasta jos et koe yöimetystä mitenkään hankalana ja lapsi kuitenkin syö päivällä kiinteää ruokaa kunnolla. Jos taas kiinteän kanssa takkuaa ja lapsi selvästi korvaa energiavajetta rintamaidolla niin yötissi pois.
Todennäköistä on, että huutoa on tiedossa ennemmin tai myöhemmin jossain muodossa joka tapauksessa, liittyi se tissiin tai ei, joten ei sitä pidä ruveta pelkäämään tai kasvatat lapsesta ilkeän pikkukuninkaan.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:10"]
[/quote]
2
[/quote]
Varmaan siksi, että se täytti 15v
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:13"]
[/quote]
2
[/quote]
[/quote]
Etkö lukenut viestiäni? Kerroin siinä, että lapsi jätti yötissin pois ennen puolentoista vuoden ikää.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:13"]
[/quote]
2
[/quote]
[/quote]
Etkö lukenut viestiäni? Kerroin siinä, että lapsi jätti yötissin pois ennen puolentoista vuoden ikää.
Meillä lopetettiin n. 1v 3kk iässä muutamassa yössä ilman huutoa. Ensin muutin rutiinin niin, että sai maitoa, mutta ei enää mukavasti äidin vieressä sängyssä, vaan tuolissa, joka tuon kokoisen lapsen kanssa on jo vähän epämukavaa molemmille. Lapsi ei myöskään siihen enää kertaakaan sitten nukahtanut, vaan oli varmasti hereillä, kun laitoin takaisin sänkyyn. Tätä tehtiin varmaan n. viisi yötä, jonka jälkeen sitten vain päätin, että nyt maitoa ei enää tule. Uudelleen nukahtamiseen meni alle 10 minuuttia, ja itku oli minimaalista. Parina yönä taisi vielä tuon jälkeen herätä, mutta nukahti helposti uudelleen. Sitten onkin nautittu pääsääntöisesti öistä ilman heräämisiä.
Lopetat silloin, kun sinusta tuntuu, ettet jaksa syöttöjä enää. Kyllä useimmat lapset lopettavat itsekin tai sitten imetys muuttuu vähemmän tärkeäksi. Ei ole mitään järkeä lopettaa yösyöttöä, jos se helpottaa tällä hetkellä teidän elämää. Jos se taas tuntuu tämän ikäisen lapsen kanssa raskaalta, niin lopettaminen silloin varmaan järkevää. Turhaa palvelua se ei ole, vaan hyvin yksilöllisesti ratkaistava juttu. Itse en ole koskaan lopettanut pelkkää yösyöttöjä, vaan samalla koko imetyksen. Esikoinen lopetti itse kuin seinään 11kk iässä (tämä tuntui haikealta ja liian aikaiselta) kakkonen oli hyvin helppo vieroittaa 1v2kk kun rupesin väsymään, imemiskerrat tihenivät ja kiinteitä meni huonosti. Teet just niin, kuin itse haluat ja hyvältä tuntuu.
Meillä lopetti itsekseen 1v1kk iässä. Kaksi asiaa varmasti vaikutti: se, että rintamaitoa oli enää todella vähän ja todella tiukassa, ja se että en mistään pienestä kitinästä antanut tissiä suuhun, vaan yritin ensin tyynnyttää muilla keinoin.
Hammaslääkäri voi varmaan valaista asiaa, miksi yösyötöt kannattaa lopettaa.
Jos ei tässä ketjussa olevat vinkit tehoa niin kokeilisin esim vettä nokkamukista...
http://www.digipaper.fi/hammaslaakarilehti/89689/index.php?pgnumb=30
tässä hammaslääkäri-lehden juttu siitä että pitkään jatkunut imetys ei aiheuta hampaiden reikiintymistä.
Kättä pitempää hammashoitolaan
Suomen Hammaslääkärilehdessä 15/2005 on nyt kiinnostavaa luettavaa otsikolla Imetys ja karies. Sama teksti on julkaistu myös Suuhygienisti-lehdessä 2/2005. Artikkeli on lääketieteen lisensiaatti Riikka Kämäräisen kirjoittama katsaus, joka kartoittaa, mitä tutkimukset kertovat imetyksen ja karieksen yhteydestä.
Artikkelin loppusanat :
"Imetyksen edut ovat niin moninaiset, että varhaislapsuuden karieksen ehkäisyssä rintaruokinnan pituuteen puuttumista olennaisempaa on mutans-streptokokki-infektion estäminen, päivittäinen fluorin saanti hammastahnasta sekä terveellinen ja säännöllinen ruokavalio."
Katsaus keskittyy varhaislapsuuden kariekseen, joka tarkoittaa maitohampaiden karioitumista jo alle kaksivuotiaana. Pienten lasten karies etenee hampaissa hyvin nopeasti. Sen aiheuttaa pääasiassa mutans-streptokokki-bakteeri.
Laktoosi
Äidinmaito sisältää paljon laktoosia, seitsemän grammaa desilitrassa. Korkean laktoosipitoisuuden vuoksi sitä on pidetty karies-riskinä.
Kariesta aiheuttavat bakteerit pystyvät kuitenkin hyödyntämään laktoosia hitaammin kuin sakkaroosia eli tavallista sokeria.
Äidinmaidon laktoosi ei hajoa suussa, vaan vasta ohutsuolessa glukaaniksi ja galaktoosiksi. Äidinmaidossa on erilaisia antibakteerisia ja entsymaattisia aineita, jotka estävät laktoosin hajoamista. Siksi äidinmaidon laktoosi ei osallistu hampaille vaarallisen plakin muodostumiseen, toisin kuin sakkaroosi. Kariesta aiheuttavat bakteerit tekevät sokerista glukaania, joka kiinnittää bakteerit hampaan pinnalle.
Äidinmaito laskee plakin pH-arvoa enemmän kuin lehmänmaito, mutta vähemmän kuin sokeriliuos. Yksinään äidinmaito vahingoitti kiillettä (aiheutti dekalsifikaatiota) hyvin hitaasti, mutta äidinmaidon ja sokeriliuoksen yhdessä aiheuttama vahinko oli jopa suurempi kuin pelkän sokeriliuoksen vaikutus.
Laboratorio-oloissa tehtyjen tutkimusten perusteella äidinmaito ei yksinään ole kariogeenistä, mutta sokeri ja äidinmaito yhdessä ovat riski hampaille.
Imetys ja karies
Imetyksen ja karieksen yhteys ei ole yksiselitteinen. Kreikkalaistutkimuksessa havaittiin, että jo neljänkymmenen päivän pituinen imetys vähensi kariesta. Tutkitut lapset olivat 3-5 vuotiaita. Monissa muissa tutkimuksissa imetyksen pituudella ei ole havaittu yhteyttä karieksen esiintymiseen. Suomalaistutkimuksessa (Alaluusua ym. 1990) ei havaittu viisivuotiaiden karieksella yhteyttä siihen, kauanko heitä oli aikanaan imetetty tai täysimetetty.
Hallonsteinin tutkimuksessa (1995) oli mukana kolmetuhatta noin 18 kuukauden ikäistä lasta, joista kahta prosenttia imetettiin. Lasten vanhemmilta kysyttiin lasten ruokailutottumuksista, hampaiden harjaamisesta, imettämisestä ja fluorin käytöstä. Kariesta oli kaikkiaan 2,1 prosentilla lapsista. Imetetyistä 19,7 prosentilla oli kariesta (ei-imetetyistä 1,7 %). Pitkä imetys ei kuitenkaan ollut karieksen selkein riskitekijä. Lapsilla, joilla kariesta oli, oli huomattavan paljon kariogeenisen ruoan nauttimiskertoja. Heillä oli myös korkeat mutans-streptokokki-tasot.
Japanissa todettiin vuonna 2003, että jos imetys jatkui yli 18 kuukauden ja ruokavaliossa oli päivittäin yli kolme kertaa sokeripitoisia tuotteita, reikiintymisriski oli merkittävä.
Hollannissa tutkittiin nimenomaan pitkään imetettyjä lapsia. Lapsista 76,2 prosentilla ei ollut kariesta. Dentiinikariesta oli 14,5 prosentilla ja vakava-asteista kariesta 9,3 prosentilla. Näiden lasten hampaita harjattiin muita harvemmin fluorihammastahnalla, ja he söivät muita useammin makeita välipaloja. He myös nukkuivat muita useammin perhepedissä. Yöllä syljen puolustusominaisuudet ovat huonoimmillaan.
Yhteenveto: sokeri ja imetys ovat yhdessä riskitekijä hampaille. Hampaita suojaavat terveellinen ruokavalio, tiheän napostelun välttäminen, fluorihammastahnalla harjaaminen ja mutans-streptokokkitartunnan estäminen.
Minä lopetin lapsen yösyöttämisen ja samalla koko imettämisen lapsen ollessa tasan 2 v. Lapsi oli silloin jo sen ikäinen, että tajusi mitä hänelle sanottiin, joten kerroin, että maito loppui, tässä on vesipullo.
Muutaman päivän kyseli, vieläkö on loppu, mutta oli tyytyväinen vesipulloonsa eikä tuntunut muuten ottavan asiaa mitenkään raskaasti ja unohti viikossa rinnan kokonaan.
Jos yöimetys ei oo sulle ongelma, älä tee siitä ongelmaa. Mä en huudattanut lapsiani, pääsin helpommalla kun imetin yöllä enkä ollut koskaan se väsynyt zombiäiti joka valittelee että taas sitä valvottiin keskellä yötä monta tuntia kun lapsi itki nälkäänsä. yösyönnit loppui aikanaan kyllä. Tossa iässä mun molemmat lapset söi yöllä ihan nälkäänsä, aamulla söivät isot annokset ruokaa vaikka söivät kunnon iltapalankin. Eli siis joillain lapsilla voi oikeastikin olla nälkä yöllä, vaikka kuka sanois että pitäis pärjätä ilman yösyöttöjä.
Jos yöimetys ei oo sulle ongelma, älä tee siitä ongelmaa. Mä en huudattanut lapsiani, pääsin helpommalla kun imetin yöllä enkä ollut koskaan se väsynyt zombiäiti joka valittelee että taas sitä valvottiin keskellä yötä monta tuntia kun lapsi itki nälkäänsä. yösyönnit loppui aikanaan kyllä. Tossa iässä mun molemmat lapset söi yöllä ihan nälkäänsä, aamulla söivät isot annokset ruokaa vaikka söivät kunnon iltapalankin. Eli siis joillain lapsilla voi oikeastikin olla nälkä yöllä, vaikka kuka sanois että pitäis pärjätä ilman yösyöttöjä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:51"]
[/quote]
Kyllä tuon ikäisellä kyse on opitusta tottumuksesta eikä varsinaisesta nälästä. Ihmislapsi ei tarvitse yösyöttöä ravitsemuksen kannalta täytettyään noin puoli vuotta. Toki vuodenkin ikäinen lapsi rintaa raivokkaasti vaatii, kun on tottunut sitä keskellä yötä herättyään pyytämään ja saamaan.
Jos ei yöimetys häiritse äitiä, siitä ei varmaan ole mitään haittaa tuossa vaiheessa. On kuitenkin mahdollista, että lapsi lopettaa sen itse. Varsinkin jos syö vain 2 kertaa yössä. Ja jos ei lopeta, voihan sen sitten lopettaa myöhemmin. Luulen kyllä, että yövierotus kannattaa tehdä ennen kuin lapsi on parivuotias, sen ikäinen muistaa huutaa tissin perään paljon pidempään kuin vuoden ikäinen. Kokemuksesta voin kuitenkin sanoa, että yöimetyksestä kannattaa pyrkiä eroon riittävän kauan ennen kuin on itse palaamassa töihin, ei ollut kivaa imettää monta kertaa yössä tai yrittää vierottaa kun aamulla on herätys klo 6 ja töitäkin olis pitänyt jaksaa tehdä...
Meillä lapsi lopetti yötissin ihan itsekseen. Meillä oli myös juuri tuossa vuoden iässä sellainen jakso, että lapsi heräsi kaksi kertaa yössä tai jopa useammin tissille ja imi sitä aika pitkäänkin, mutta ennen puolentoista vuoden ikää yötissi oli jo jäänyt pois ilman, että tein mitään toimenpiteitä.