En halua unikouluttaa 1-vuotiasta
Syö tissiä edelleen vähintään 2 kertaa yössä, jos hampaita tulee niin useammin (imeminen auttaa kipuun). Jos jatkan näin, loppuukohan yöimetykset joskus itsekseen, vai onko unikoulutus joka tapauksessa edessä? En haluaisi unikouluttaa, koska lapsi karjuu kuin päätä leikattais, jos ei saa tissiä, ja toistaiseksi olen jaksanut imetykset ihan hyvin. En kuitenkaan halua yöimettää enää jotain kolmevuotiasta... Kertokaa siis te, joilla on kokemusta, lopettaako lapsi yösyönnit lopulta itse vai teenkö vain lopettamisesta vaikeampaa, jos lykkään sitä ja huudatus on joka tapuksessa edessä?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:51"]
Jos yöimetys ei oo sulle ongelma, älä tee siitä ongelmaa. Mä en huudattanut lapsiani, pääsin helpommalla kun imetin yöllä enkä ollut koskaan se väsynyt zombiäiti joka valittelee että taas sitä valvottiin keskellä yötä monta tuntia kun lapsi itki nälkäänsä. yösyönnit loppui aikanaan kyllä. Tossa iässä mun molemmat lapset söi yöllä ihan nälkäänsä, aamulla söivät isot annokset ruokaa vaikka söivät kunnon iltapalankin. Eli siis joillain lapsilla voi oikeastikin olla nälkä yöllä, vaikka kuka sanois että pitäis pärjätä ilman yösyöttöjä.
[/quote]
Kyllä tuon ikäisellä kyse on opitusta tottumuksesta eikä varsinaisesta nälästä. Ihmislapsi ei tarvitse yösyöttöä ravitsemuksen kannalta täytettyään noin puoli vuotta. Toki vuodenkin ikäinen lapsi rintaa raivokkaasti vaatii, kun on tottunut sitä keskellä yötä herättyään pyytämään ja saamaan.
[/quote]
Mulle oli ainakin yksi lysti, tarvitsiko lapsi oikeasti ruokaa vai oliko kyse vain "rinnan raivokkaasta vaatimisesta" - mua itseä helpotti, kun sain lapsen takaisin uneen ilman tappelua ja itse taas unen päästä kiinni. Lapsi jätti yötissin itsekseen pois vähän yli vuoden iässä, ja rinnan syömisen kokonaan hieman yli 1,5-vuotiaana.
Ei meillä ole ikinä kumpaakaan "unikoulutettu", ihan itsestään on jossain iässä tissin yöllä haluamisen lopettaneet. Siinä vähän alle puolentoista vuoden iässä se on meillä tapahtunut.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:51"]
Jos yöimetys ei oo sulle ongelma, älä tee siitä ongelmaa. Mä en huudattanut lapsiani, pääsin helpommalla kun imetin yöllä enkä ollut koskaan se väsynyt zombiäiti joka valittelee että taas sitä valvottiin keskellä yötä monta tuntia kun lapsi itki nälkäänsä. yösyönnit loppui aikanaan kyllä. Tossa iässä mun molemmat lapset söi yöllä ihan nälkäänsä, aamulla söivät isot annokset ruokaa vaikka söivät kunnon iltapalankin. Eli siis joillain lapsilla voi oikeastikin olla nälkä yöllä, vaikka kuka sanois että pitäis pärjätä ilman yösyöttöjä.
[/quote]
Kyllä tuon ikäisellä kyse on opitusta tottumuksesta eikä varsinaisesta nälästä. Ihmislapsi ei tarvitse yösyöttöä ravitsemuksen kannalta täytettyään noin puoli vuotta. Toki vuodenkin ikäinen lapsi rintaa raivokkaasti vaatii, kun on tottunut sitä keskellä yötä herättyään pyytämään ja saamaan.
[/quote]
Ei yösyömisestä tuossa iässä (reilu vuosi) varmasti mitään haittaa ole, mutta ei sitä sen takia kannata jatkaa, että ajattelee, että lapsella on nälkä yöllä. Opittu tapahan tuo on. Jos 1.5 v syö hyvän iltapalan, niin jaksaa sillä kyllä aamuun asti. Sitten maistuu se aamupalakin hyvin.