Sijoittaminen, minä luovutan
Olen yrittänyt ennakoida ja ennen osavuosikatsausta luen analyytikoiden analyysejä missä hehkutetaan, miten niin ja niin paljon kasvaa liikevaihdot sun muut ja pitäisi olla aivan loistava tulevaisuus. Päätän edellispäivänä ostaa vähän lisää firman osakkeita. Sitten katsaus onkin hieman vaatimattomampi ja kasvua tullut vähemmän kuin luvattiin, tai jopa pysytty samassa kuin aiemmin. Osake sukeltaa heti 10% vähintään. Eihän tässä ole mitään järkeä. Ja mitä järkeä niitä osakkeita on katsauksen jälkeen ostaa, kun ne on jo ehtineet raketoida? Ei ne sen alkupompsun jälkeen kuitenkaan paljoa enää nouse kunnes seuraavassa katsauksessa taas sukelletaan.
Kommentit (34)
siis et SIJOITA vaan koitat keinotella kursseilla. Tuossa pelissä aloittelijat vain polttavat näppinsä.
Pitää sijoittaa sellaiseen, millä menee huonosti nyt (halpa), mutta menestyy tulevaisuudessa (kallistuu).
Mä kokoan mun dream teamia. En osakkeita. Kun pidän niistä huolen. Ne pitää musta.
Riittävän iso kertaostos, että kulut per osake pysyvät alhaisina. Sitten antaa osakkeen olla odottamassa riittävää arvonnousua. Odotusajalla kerää osinkoja. Lyhytaikaisissa sijoituksissa tulee hulluksi, jos koittaa pysyä ennusteiden ja analyytikkojen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Pitää sijoittaa sellaiseen, millä menee huonosti nyt (halpa), mutta menestyy tulevaisuudessa (kallistuu).
Suominen on erinomainen esimerkki tästä. Ei ole kuin reilu puoli vuosi kun sitä sai noin 2 euron hintaan. Sitten tuli korona ja yritys menestyi koska sen tuotteet oli koronan ansiosta kysyttyjä. Nyt kurssi on noin 5 e ja tänään oli loistava osavuotiskatsaus.
Valoe, Tulikivi, Componenta ja Stockmann. Siinä kova kivijalka!
Me maksetaan osingoilla koko vuoden vastikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä luottaa liikaa osinkoihin. Korona osoitti että useat yhtiöt jättivät osingot maksamatta.
Itse luovuin juuri osakkeesta, mikä todennäköisesti tulee koronan takia taas tippumaan. Tilalle ostin osaketta, joka varmaan nousee tasaisesti, koska liittyy ihmisten toimintaan (no Kesko a prkl). Sattui vaan olemaan sinä päivänä halpa. Enkä katsele mitään p/e lukuja tai sellaisia, en ymmärrä niistä mitään.
Amatöörien kannattaakin pysyä kk-säästössä rahastoihin, unohtakaa osakkeet ja suuret kertasijoitukset rahastoihin.
t. amatööri, +40%/2v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä luottaa liikaa osinkoihin. Korona osoitti että useat yhtiöt jättivät osingot maksamatta.
Tulihan tuosta pieni lommo, mutta useat yhtiöt ovat ainakin minulle myöskin maksaneet ja jopa korottaneet osinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Valoe, Tulikivi, Componenta ja Stockmann. Siinä kova kivijalka!
Kyllä vaan. Valoe on kovasta uskostani huolimatta aina vaan pudonnut, mutta yhtenä päivänä se vielä nousee ja tekee minusta miljonäärin...
Yhtenä päivänä. Pitää vaan uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Riittävän iso kertaostos, että kulut per osake pysyvät alhaisina. Sitten antaa osakkeen olla odottamassa riittävää arvonnousua. Odotusajalla kerää osinkoja. Lyhytaikaisissa sijoituksissa tulee hulluksi, jos koittaa pysyä ennusteiden ja analyytikkojen mukana.
Eri mieltä tosta riittävän isosta kertaostosta. Parempi ostaa pienissä erissä ettei käy niin että osake laskee ja kaikki paukut on jo käytetty. Nordeassa on 1 % palkkio eli esim. 300 eurosta 3 e. Mieluummin kuin kuin että harmittaa ostaneensa 3000 tonnilla kerralla ja osake laskeekin 20 %. Ajallinen hajauttaminen.
Vierailija kirjoitti:
me vastikkeet ja lainojen korot. Jää vähän ylikin.
Mä oon shortannut nasdaqia 3kk, mutta ylläri ylläri vaikka tilanne on pahempi kuin 30-luvun laman kurssit on vaan nousseet ja ollaan ennätyslukemissa. Kohta laitan kyllä "all in" ja loput rahat 70k€ eli kymmenen vuoden säästöt kiinni. PAKKOHAN kohta on alkaa tippumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis koko omaisuus ei ole osakkeissa tietenkään. Näin vaan on mennyt monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Itse luovuin juuri osakkeesta, mikä todennäköisesti tulee koronan takia taas tippumaan. Tilalle ostin osaketta, joka varmaan nousee tasaisesti, koska liittyy ihmisten toimintaan (no Kesko a prkl). Sattui vaan olemaan sinä päivänä halpa. Enkä katsele mitään p/e lukuja tai sellaisia, en ymmärrä niistä mitään.
En minäkään ymmärrä juuri muusta kuin velkaantumisasteesta joka ei saisi kaiketi olla kauhean suuri (max. 60%) ja kunhan nyt viimevuosina liikevaihto olisi ollut ylöspäin. Esim. joku Savosolar ei kauheasti tänäpäivänä innostaisi ostamaan, kun kaikki näyttää miinusta. Miten tuollainen lafka voi olla edes pystössä joka ei tee voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon shortannut nasdaqia 3kk, mutta ylläri ylläri vaikka tilanne on pahempi kuin 30-luvun laman kurssit on vaan nousseet ja ollaan ennätyslukemissa. Kohta laitan kyllä "all in" ja loput rahat 70k€ eli kymmenen vuoden säästöt kiinni. PAKKOHAN kohta on alkaa tippumaan.
No ei tipu. Pahin on jo nähty. Nyt lähtee eteenpäin. Ei samaa kriisiä pysty kahdesti myymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri mieltä tosta riittävän isosta kertaostosta. Parempi ostaa pienissä erissä ettei käy niin että osake laskee ja kaikki paukut on jo käytetty. Nordeassa on 1 % palkkio eli esim. 300 eurosta 3 e. Mieluummin kuin kuin että harmittaa ostaneensa 3000 tonnilla kerralla ja osake laskeekin 20 %. Ajallinen hajauttaminen.
Ei sillä osakkeen väliaikaisella laskulla ole mitään merkitystä, jos ei ole tarvetta myydä niitä. Lyhytaikaiset sijoittamiset on yleensä tuhoontuomittuja, jos ei ole todella perehtynyt hommaan.
Tarvitaan kärsivällisyyttä. Puhutaan vuosista