Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijoittaminen, minä luovutan

Vierailija
12.08.2020 |

Olen yrittänyt ennakoida ja ennen osavuosikatsausta luen analyytikoiden analyysejä missä hehkutetaan, miten niin ja niin paljon kasvaa liikevaihdot sun muut ja pitäisi olla aivan loistava tulevaisuus. Päätän edellispäivänä ostaa vähän lisää firman osakkeita. Sitten katsaus onkin hieman vaatimattomampi ja kasvua tullut vähemmän kuin luvattiin, tai jopa pysytty samassa kuin aiemmin. Osake sukeltaa heti 10% vähintään. Eihän tässä ole mitään järkeä. Ja mitä järkeä niitä osakkeita on katsauksen jälkeen ostaa, kun ne on jo ehtineet raketoida? Ei ne sen alkupompsun jälkeen kuitenkaan paljoa enää nouse kunnes seuraavassa katsauksessa taas sukelletaan.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittävän iso kertaostos, että kulut per osake pysyvät alhaisina. Sitten antaa osakkeen olla odottamassa riittävää arvonnousua. Odotusajalla kerää osinkoja. Lyhytaikaisissa sijoituksissa tulee hulluksi, jos koittaa pysyä ennusteiden ja analyytikkojen mukana.

Eri mieltä tosta riittävän isosta kertaostosta. Parempi ostaa pienissä erissä ettei käy niin että osake laskee ja kaikki paukut on jo käytetty. Nordeassa on 1 % palkkio eli esim. 300 eurosta 3 e. Mieluummin kuin kuin että harmittaa ostaneensa 3000 tonnilla kerralla ja osake laskeekin 20 %. Ajallinen hajauttaminen.

Ei sillä osakkeen väliaikaisella laskulla ole mitään merkitystä, jos ei ole tarvetta myydä niitä. Lyhytaikaiset sijoittamiset on yleensä tuhoontuomittuja, jos ei ole todella perehtynyt hommaan.

No, kantapään kautta olen oppinut juuri tähän. Mutta kukin tekee kuten parhaaksi näkee.

Vierailija
22/34 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisa on hyvä esimerkki, joka nousi nopeaan ja korkeelle it-biimin aikana. Jotkut ehti myydä enne romahdusta, minä en. Nyt niillä saa vielä enemmän myydessä kuin tuolloin parhaimmillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää sijoittaa sellaiseen, millä menee huonosti nyt (halpa), mutta menestyy tulevaisuudessa (kallistuu).

Ei välttämättä näin, koska maallikolla on harvoin kauheasti kompetenssia arvioida sitä, millä nyt huonosti menestyvällä firmalla menisi tulevaisuudessa hyvin. Jos firmalla menee hyvin nyt, sillä menee hyvin myös tulevaisuudessa todennäköisemmin kuin sellaisella firmalla, millä menee huonosti jo nyt. On helpompaa säilyttää oma asema kuin kasvaa merkittävästi jättäen muut taakse. 

Vierailija
24/34 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jos en omista kyttäämääni osaketta ja osavuotiskatsaus on kohta tulossa, niin odotan sen osarin, jos nousee, en osta, jos laskee ostan. Eri asia jos osake ryömii jo pohjamudissa ja on kuitenkin vakaa yritys eikä mikään konkurssikypsä yritys, niin silloin ostan ennen osaria sen verran että tuntuu hyvältä, jos laskee vielä osarin jälkeen ostan lisää, jos nousee, odotan lisää nousua ja pidän jo ostamani kunnes noussut riittävästi ja sit myyn.

Vierailija
25/34 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita indeksiin. Siinä on tutkimusten mukaan kovimmat tuotot ja ei tarvi itse tietää sijoittamisesta. Tosin kyseessä pitkäaikainen sijoitus, eikä mikään parin viikon. Googlesta varmaan löytyy selitys mitä indeksiin sijoittaminen tarkoittaa (on osakesijoittamista siis myös) ja onnistuu helposti esim nordnetissä indeksirahastojen kautta. Ennen niiden nimet oli ”superrahasto suomi” jne, mutta nimiä jouduttiin hiljattain vaihtamaan, tuota sanaa Super ei saa enää olla. En muista uutta nimeä. Niitä on kuitenkin omansa Suomi/Ruotsi/Norja/Tanska. Muitakin indeksirahastoja on, mutta noissa mainitsemissani ei ole kuluja. Osinkoja indeksirahastoista ei saa, koska ne sijoitetaan rahaston sisällä uudestaan.

Kuluttomuuden vuoksi näihin mainitsemiini indeksirahastoihin voi myös laittaa hyvin pieniäkin summia kuukausittain, toisin kuin jonkun firman osakkeita ei kannata millään parilla sadalla lähteä ostelemaan. Siksi nämä rahastot sopivat hyvin myös aloittelevalle sijoittajalle ja sellaiselle, joka haluaa vaikka 40e kuusta laittaa säästöön.

En ole nordnetillä töissä. Olen kauppatieteen maisteri ja nämä asiat ovat minulle selkeähköjä kun taas voin helposti ymmärtää, että muulla aloilla oleville ihmisille varsinkin aluksi voi olla tosi vaikea tietää, mistä aloittaa sijoittaminen. Se ei kuitenkaan oikeasti ole vaikeaa, rohkeasti kokeilemaan vaan! Ja toki koskaan pelkkään yhteen lähteeseen ei kannata uskoa, joten jos sijoittamisen aloittaminen kiinnostaa niin nyt vain lisätietoa googlailemaan ja esimerkiksi juuri tuosta Nordnet ja indeksirahastot ja superrahasto suomi (ja ruotsi, norja, tanska) lukemaan lisää!

Vierailija
26/34 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon shortannut nasdaqia 3kk, mutta ylläri ylläri vaikka tilanne on pahempi kuin 30-luvun laman kurssit on vaan nousseet ja ollaan ennätyslukemissa. Kohta laitan kyllä "all in" ja loput rahat 70k€ eli kymmenen vuoden säästöt kiinni. PAKKOHAN kohta on alkaa tippumaan.

Oon shortannu osarista noksua ja lähti väärään suuntaan. Ei tässä muuta auta kuin ootella. lisä paukkuja en pistä vielä kehiin. Tässä nykymaailmassa täytyy varmaan tulla ydinräjäytys että indeksit laskee. No odotellaan

mies52v

Vierailija
27/34 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon shortannut nasdaqia 3kk, mutta ylläri ylläri vaikka tilanne on pahempi kuin 30-luvun laman kurssit on vaan nousseet ja ollaan ennätyslukemissa. Kohta laitan kyllä "all in" ja loput rahat 70k€ eli kymmenen vuoden säästöt kiinni. PAKKOHAN kohta on alkaa tippumaan.

No ei tipu. Pahin on jo nähty. Nyt lähtee eteenpäin. Ei samaa kriisiä pysty kahdesti myymään.

Tippuu, heti kun keskuspankit lopettaa kopterirahan painamisen ja ostelun. Eli USAn vaalien jälkeen. Tuloksella ei ole väliä, sillä jos Trumppeli voittaa kausi on hänen viimeinen ja jos häviää, niin pistää hulabaloon päälle ennen vallan vaihtoa.

Vierailija
28/34 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä parhaiten olisi maaliskuun dipin jälkeen menestynyt näihin vakaisiin yrityksiin rahansa kippaamalla, minkä palveluja ihmiset tarvitsee. Kuten juuri Elisa, Neste, yms. Virheekseni innostuin näistä halvoista pikkufirmoista, jotka edelleen rämpii pohjilla.

Vierailija
29/34 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tipu. Pahin on jo nähty. Nyt lähtee eteenpäin. Ei samaa kriisiä pysty kahdesti myymään.

Tippuu, heti kun keskuspankit lopettaa kopterirahan painamisen ja ostelun. Eli USAn vaalien jälkeen. Tuloksella ei ole väliä, sillä jos Trumppeli voittaa kausi on hänen viimeinen ja jos häviää, niin pistää hulabaloon päälle ennen vallan vaihtoa.

Tarve ja kuluttaminen ei ole hävinnyt mihinkään. Pitää vain valita alue mikä hyötyy tästä tilanteesta ja jopa sen pitkittymisestä sekä tilanteen korjaamisesta. Pitää myös muistaa että pörssikauppaa tekee lähinnä boderline psykopaatit. Ei niille merkitse maailman stressit mitään. Ne määrittää hinnat.

Vierailija
30/34 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitus on tehdä päiväkauppaa, niin kannattaa ehkä miettiä viputuotteisiin tutustumista.

Vierailija
31/34 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä parhaiten olisi maaliskuun dipin jälkeen menestynyt näihin vakaisiin yrityksiin rahansa kippaamalla, minkä palveluja ihmiset tarvitsee. Kuten juuri Elisa, Neste, yms. Virheekseni innostuin näistä halvoista pikkufirmoista, jotka edelleen rämpii pohjilla.

Totta. Ns. toiveyhtiöihin uskallan laittaa vain muutamia satasia. Jos ne menestyy ja kurssi sen johdosta nousee, niin nousu on usein sadoissa prosenteissa. Ja jos meneekin konkkaan kestää hävitä sen muutaman satkun.

Vierailija
32/34 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun sijoittais 10 000 niin ens viikolla olis puolet jäljellä, mut jos sijoita nii voit ens viikolla todeta että olisitkin tienannu 5 tonnia. Näin toimii meikäläisen sijoittaminen. Eli IHAN aina muka teen väärin ja oon muka 100krt näin onnistunut tekemään. Lotostskin voittais helpommin kuin pystyis tähän.

Oonko maailman huono onnisin?

Vierailija
33/34 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittävän iso kertaostos, että kulut per osake pysyvät alhaisina. Sitten antaa osakkeen olla odottamassa riittävää arvonnousua. Odotusajalla kerää osinkoja. Lyhytaikaisissa sijoituksissa tulee hulluksi, jos koittaa pysyä ennusteiden ja analyytikkojen mukana.

Eri mieltä tosta riittävän isosta kertaostosta. Parempi ostaa pienissä erissä ettei käy niin että osake laskee ja kaikki paukut on jo käytetty. Nordeassa on 1 % palkkio eli esim. 300 eurosta 3 e. Mieluummin kuin kuin että harmittaa ostaneensa 3000 tonnilla kerralla ja osake laskeekin 20 %. Ajallinen hajauttaminen.

Nordeassa otetaan tosiaan huomioon pienilläkin erillä sijoittavat kun kulut on pienet ja tarkennuksena vielä, että 1 % oli muistaakseni sinne 800 euroon ja sitä suuremmista menee pienempi palkkio en ole muista kuinka paljon, mutta vähemmän kuin 1 % eli 1 % palkkio ei mene yli 800 euron sijoituksista, muutenhan tulisi kulut kalliiksi. Mutta kiva että voi ostaa pienissä erissä.

Vierailija
34/34 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sijoitat rahastoihin ja sitten odotat. Onhan tämä tällaista aikaa, kun taantuma ehkä nurkalla.