Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aiheen vierestä: mä luulen, että niihin raskauskiloihin vaikuttaa oma hormoniyoimintakin jotenkin, itse syöpöttelin raskausaikana melkoisesti (olin koko ajan nälkäinen ja ruoka himotti aivan älyttömästi), muta paino nousi sen 12 kg, mikä on käsittääkseni aika ihannemäärä. En kauheasti liikkunut, koska mulla oli selkä kipeä ja istukka kohdunsuulla.

Vierailija
2/6 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois kiva kuulla tilannepäivitys miten tolla menee sitten kun pitää valvoa vauvan kanssa ja on kuolemanväsynyt koko ajan. Ehkä sillä on sitten rahaa palkata lastenhoitaja että ehtii hoitaa treenit, asiat tärkeysjärjestykseen!

Epäterveellistähän fyysisessä mielessä liikunta koko raskausajan ei ole, jos raskaus sujuu normaalisti. Mutta jos yhtään treeniä ei koskaan voi jättää väliin tai tulee kärttyisäksi ja ahdistuneeksi niin huhhuh, kyllä tolla ois pollatohtorille ajanvaraamisen paikka.

Olin ennen itse liikuntariippuvainen. Ei se haitannut elämää mitenkään erityisemmin, mutta sitten sain kerran rasitusvamman. Ja silloin huomasin miten paha ongelma se voi olla. Kun en päässyt pariin päivään kivun takia liikkumaan missään muodossa, meinasin seota ihan kokonaan. Sen jälkeen otin asiakseni työstää tilannetta. Liikun paljon edelleen, mutta vain silloin kun teen sen liikkumisen ilosta, en koskaan siksi että pelkäisin mitä tapahtuu jos en liiku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkoselle; raskausaikana elimistön aineenvaihdunta muuttuu, ja elimistö aiheuttaa suolistoon keinotekoisen metabolisen oireyhtymän tilan, jotta ravinnon käyttö energiaksi olisi mahdollisimman tehokasta. Tämä vaikuttaa sekä raskausajan painonnousuun (eli paino nousee monilla enemmän, kuin mitä se olisi laskennallisesti mahdollista) sekä raskausajan diabeteksen syntymisen riskiin. Raskausaika on siis poikkeuksellista aikaa monella lailla, eikä raskausajan painonnousu kerro siitä, että äiti vetäisisi kaksin käsin ruokaa koko ajan.

Vierailija
4/6 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tuli viimeisen kuukauden aikana kiloja ihan järjenvastaisesti. En edes syönyt paljon koska mahaan ei edes mahtunut mitään :) mutta niitä vaan tuli... plop, plop, plop.

Vierailija
5/6 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 08:56"]

Kakkoselle; raskausaikana elimistön aineenvaihdunta muuttuu, ja elimistö aiheuttaa suolistoon keinotekoisen metabolisen oireyhtymän tilan, jotta ravinnon käyttö energiaksi olisi mahdollisimman tehokasta. Tämä vaikuttaa sekä raskausajan painonnousuun (eli paino nousee monilla enemmän, kuin mitä se olisi laskennallisesti mahdollista) sekä raskausajan diabeteksen syntymisen riskiin. Raskausaika on siis poikkeuksellista aikaa monella lailla, eikä raskausajan painonnousu kerro siitä, että äiti vetäisisi kaksin käsin ruokaa koko ajan.

[/quote]

Paino nousee myös siksi enemmän kuin laskennallisesti mahdollista, että elimistöön kerääntyy nestettä: veren määrä kasvaa ja lapsivettä on pakko olla ym. Eli vaikka kituuttaisi perusaineenvaihdunnan kaloreilla, saattaa paino nousta silti. Eikä perusaineenvaihdunnan verran syöminen raskausaikana ole millään muotoa järkevääkään. Saman tuloksen voi tosin saada aikaan siten että syö kuin passiivisen toimistotyöläisen pitäisi syödä ja liikkuu viisi tuntia päivässä, erona vain se että ravintoaineita saattaa saada enemmän.

Minulla paino on onneksi noussut vähemmän kuin syömisten perusteella voisi kuvitella. Alkuraskaudesta hormonit pistivät syömään siten että laskennallisesti olisin lihonut noin 2 kiloa viikossa, mutta onneksi sitä tulikin sitten vain 2 kg per kuukausi ekan kolmanneksen aikana. Paljonhan sekin oli, mutta olisin kyllä ansainnut enemmän mitä syömisiini tulee... Onneksi järkevöityivät sitten loppuraskaudesta syömiset ja minullakin tilanne ihanteellinen 12 kiloa yhteensä.

Vierailija
6/6 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis mun ei ollut tarkoitus kertoa kaikille, että vitsi miten hyvä olin, kun paino ei noussut liikaa, vaan nimenomaan sitä, että syömisillä ja raskausajan painonnousu ei automaattisesti ole niin paljon sidoksissa toisiinsa kuin muulloin. Moni muu olisi varmaan paisunut kuin pullataikina noilla tai paljon vähemmillä syömisillä. Selvästi toisilla on taipumusta oikein kerätä sitä painoa raskausaikana. Yksi tuttuni, joka odotti samaan aikaan, vahti syömisiään tosi paljon ja lihoi silti reippaasti. Eli nallekarkit ei mene tässä suhteessa tasan.

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä