Onko täällä muita, jotka ovat katkeroituneet kun kaikki kaverit saavat taloudellista ym apua vanhemmilta, mutta itse et koskaan mitään?
Tapaus numero yksi: kaverini mokasi raha-asiansa, velkaa kulutusluottoina oli 30 tonnia. Lopputulos: vanhemmat maksoivat kaiken ja kaveri "maksoi" velkaa heille muutaman tonnin, minkä jälkeen katsottiin, että velat annetaan anteeksi koska on ollut "niin luotettava".
Tapaus numero kaksi: kaverini haluaa kämpän Helsingin keskustasta. Ei tarvitse etsiä pitkään, koska vanhemmat ostavat asunnon ja yhtiävastikkeetkin "köyhä opiskelija" saa maksatettuksi vanhemmillaan.
Itse en saa mitään, en senttiäkään rahaa, en henkistä tukea, en mitään, koska vanhempani ovat köyhiä ja alkoholiin meneviä. Elämä on usein vaikeaa kärvistelyä, jota kaverit eivät kuitenkaan ymmärrä. Onko muilla samoja kokemuksia? Korostettakoon, että en halua noita juttuja kavereiltani pois, mutta ne saavat minut tuntemaan itseni todella huonoilla korteilla pelaajaksi.
Kommentit (45)
Itse aloitin ilta ja viikonloppu työt 13 vuotiaana. Siitä lähtien ostin itse meikit ja vaatteet yms. Vanhemmilta sain katon pään päälle ja ruuan. Myöhemmin oppikirjat ja bussi kortin kouluun. Paljon tein aina kotitöitä, ruokaa ja vahdin 3 nuorempaa sisarusta. Kiitosta ei koskaan, mutta pienetkin virheet/"parannus ehdotukset" huomattiin ja moitittiin. Muutin 17 vuotiaana pois (aiemmin ei lupaa tullut). Kun muutin pois todettiin; rahaa ei anneta mutta ruokaa voit hakea. Ikinä en ole rahaa pyytänyt enkä pyytäisikään. Ruokaa en hakenut. Aikuis iällä välit meni poikki muista syistä, mutta perintöä en edes odota. Perheeni elatuksen hoidan. Köyhää on, mutta lapset saavat kaiken mitä tarvitsee ja katto on pään päällä. Jos joskus lisä neliöitä saan hommattua asuntoon, niin se olisi lotto voitto. Ihmeitä en odota, sillä onnetar ei minua muista koskaan joten töitä tehdään täysillä edelleen.
Jos ap olet kaunis, voin adoptoida sinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä minun pitäisi katkeroitua toisten saamisista? Minusta nämä äitylin ja isukin rahoihin turvautuvat ovat lähinnä säälittäviä. Omillaan on jokaisen toimeentultava ja hyvinvointivaltiossa on olemassa tukiverkosto sellaisia tilanteita varten, jossa toimeentulo vaikeutuu. Jos joku menee isukilta rahaa ruinaamaan, niin sehän on ainoastaa häpeällistä ja säälittävää, eikä missään määrin kadehdittavaa. Minä en ainakaan missään tilanteessa alentuisi vanhemmiltani rahaa pyytämään.
Sinähän olet jo katkera. Luepa oma tekstisi ajatuksella :)
Katkera? Jos minä sanon jotain touhua lähinnä säälittäväksi, niin miten ihmeessä sinä väännät sen katkeruudeksi? Nyt on kyllä suomen kielen ymmärtäminen sinulla hieman hakusessa.
Katkeruus tuollaisesta asiasta on niin turhaa. Ensinnäkin se katkeruus vahingoittaa sitä joka katkeruutta tuntee. Katkeruus myrkyttää kaiken, mitään positiivista se ei koskaan tuo tuntijalleen (vrt. esim. kateus, joka voi joskus auttaa pyrkimään kohti sitä mitä haluaa). Toisekseen, maailma nyt on lähtökohdiltaan epäreilu. Oletko katkera että Bill Gates on rikas ja sinä et? Huomaatko ettei siinä katkeruudessa ole järkeä? Kolmanneksi et voi tietää mitä tuttusi uhraa siinä että saa taloudellista tukea vanhemmiltaan. Ilmaisia lounaita ei ole ja raha tuo valtaa, tässä tapauksessa tuttujesi vanhemmilla on valtaa lastensa elämään taloudellisen tuen myötä. Tuttusi uhraa oman itsenäisyytensä ja ainakin vähintään omantunnonarvonsa. Miltä tuntuu elää aikuisena tietäen sössineensä asiansa niin, ettei pärjää ilman äiskän ja iskän rahoja? Ei varmaan kovin mieltäylentävää.
Iso halaus sinulle tuntematon 🤔
Onpa ihanaa, että olet päässyt kuitenkin noin pitkälle.