Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisitte loman kulut avioparin kesken kun tulotasot on erilaiset?

Vierailija
12.08.2020 |

Sanotaan vaikka että ravintoloineen viikon lomaan menee 2000 eur. Rikkaamman bruttotulo on 2 x köyhemmän osapuolen. Mietin jos ehdottaisin 1/3 minun köyhemmän osuus ja2/3 toisen mutta onko epäreilu jako?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä vuonna kun seurusteltiin, lennot ja hotelli puoliksi, mies maksoi useimmat ruokailut ja taksit. Seuraava loma tuli heti sen perään niin nopeasti että mulla ei ollut enään varaa joten mies maksoi lennotkin, sitten kun oltiin matkalla niin vähän taas sinä/minä tyylisesti kuitattiin laskuja.  Nyt on kaikki yhteistä, omat tilit on mutta laskut ja lomat maksetaan sieltä missä milloinkin saldoa on enemmän. 

Vierailija
22/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kysyn kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviopari tahtoo yleensä lähteä yhdessä lomalle. Jos ei, kannattaa ehkä erota.

En tunnista ongelmaa. Meillä oli yhteinen tili.

Rahaa oli aina riittävästi.

Mua ihmetyttää erilliset taloudet samassa huushollissa. Miten hinnoittelette kotityöt?

Mitä saa siitä, että kuuntelee anopin itsesäälistä yksinpuhelua monta tuntia, samoja asioita? Et pidä ilkeästä anopista, mutta suostut kuluttamaan aikaasi hänen pöydässään miehen mieliksi.

Jos senteistä nipotettaisi, voisi äkkiä tulla mieleen, että tälläkin aikaa voisin tehdä palkkatyötä tai levätä vaahtokylvyssä.

Mitä sitten kun toinen sairastuu?

Entä jos toinen haluaa Lappiin vaeltamaan ja toinen Kreikkaan rantalomalle? Entä jos toinen haluaa tehdä lyhennettyä työaikaa ja toinen tekee ylitöitä? Entä jos toinen on siisteysfriikki ja toista ei villakoirat häiritse?

No silloin on tehty ihan h-vetin typeriä pariutumispäätöksiä jo aika kauan ennenkuin piti sille lomalle lähteä.

Pitäisköhän meidän erota, kun mies tykkää vaelluksesta ja minä en. Minä tykkään makoilla rannalla, mutta mies ei. Miestä ei villakoirat haittaa, mutta minua haittaa. Mies tykkää pelata golffia ja minä en. Minä juoksen pitkiä matkoja, mies ei, Meillä kuitenkin menee ihan hyvin, joten olisi kovin sääli erota.

no pitäisi!

Se minkä luulet olevan "ihan hyvin" on aika syvältä ja poikittain verrattuna siihen kun eläisit onnellisessa parisuhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan kysyn kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää erilliset taloudet samassa huushollissa. Miten hinnoittelette kotityöt?

Mitä saa siitä, että kuuntelee anopin itsesäälistä yksinpuhelua monta tuntia, samoja asioita? Et pidä ilkeästä anopista, mutta suostut kuluttamaan aikaasi hänen pöydässään miehen mieliksi.

Jos senteistä nipotettaisi, voisi äkkiä tulla mieleen, että tälläkin aikaa voisin tehdä palkkatyötä tai levätä vaahtokylvyssä.

Entä jos toinen haluaa Lappiin vaeltamaan ja toinen Kreikkaan rantalomalle? Entä jos toinen haluaa tehdä lyhennettyä työaikaa ja toinen tekee ylitöitä? Entä jos toinen on siisteysfriikki ja toista ei villakoirat häiritse?

No silloin on tehty ihan h-vetin typeriä pariutumispäätöksiä jo aika kauan ennenkuin piti sille lomalle lähteä.

Elättekö te kaikki jossain symbioosissa, jossa molemmat aina haluavat samoja asioita tai tehdään toisen mielen mukaan? Minusta moni asia voi pitää pariskuntia yhdessä, vaikka jossain asiassa oltaisiinkin erilaisia.

Vierailija
24/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat maksaa yhteiselle tilille x tuloista. Sieltä sitten maksetaan asumiseen kuuluvat ja päivittäiset menot. Jos halutaan matkustaa kauemmaksi tai tehdä kalliimpia hankintoja, prosenttimäärä nostetaan.

Auton kuluista huolehtii puoliso, hän käyttää sitä niin paljon enemmän, mä kuljen pyörällä / kävellen / julkisilla. Jos tehdään pidempi automatka yhdessä(esim Etelä-Suomesta Lappiin), mä maksan osan bensasta.

Puolison bruttotulot on n. 2x mun tulot

Vierailija
25/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 korjaa

Siis x % tuloista

Vierailija
26/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis normiarjessa maksetaan kaikki suht puoliksi. Ei lasketa vaan suunnilleen puoliksi ruoka jne. Mies tarjoaa välillä jotain ravintolaillallisia tai drinkkejä. Yhteistä tiliä kumpikaan ei halua, jotain yksityisyyttä kiitos.

En oo aiemmin ehdottanut näin radikaalia jakoa jo etukäteen, vaan maksanut niin kauan kunnes tili ollut tyhjä. Nyt mietin jos etukäteen jo siirtäisin n. 700 euroa miehen tilille ja se sit hoitaisi maksut. Jäis itelleni jotain säästöön. Oon ite miettiny jo koko matkan perumista (kotimaanmatka), kun tuntuu pahalta laittaa kaikki säästöt tohon. Mut eipä sekään oo reilua, kun mies haluaa tuulettumaan lomalle pois kotoa.

Kaipa nyt avaan suuni ja ehdotan tuota jakoa. Kiitos mielipiteistä, vaikka olinkin tavallaan jo päättänyt asian... t. Ap

Vierailija
27/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksensa sanon, että on hassua kun usein oletetaan, että se varakkaampi haluaisi ja olisi ylipäätään halukas maksamaan lomastaan enemmän. Voi olla, että moni on. Mutta tiedän varakkaita,, jotka oikein mielellään matkustavat säästöluokassa, eivätkä välitä huippuhotelleista tms. vaikka heillä olsi varaa niistä nauttia.

Vierailija
28/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä siis normiarjessa maksetaan kaikki suht puoliksi. Ei lasketa vaan suunnilleen puoliksi ruoka jne. Mies tarjoaa välillä jotain ravintolaillallisia tai drinkkejä. Yhteistä tiliä kumpikaan ei halua, jotain yksityisyyttä kiitos.

En oo aiemmin ehdottanut näin radikaalia jakoa jo etukäteen, vaan maksanut niin kauan kunnes tili ollut tyhjä. Nyt mietin jos etukäteen jo siirtäisin n. 700 euroa miehen tilille ja se sit hoitaisi maksut. Jäis itelleni jotain säästöön. Oon ite miettiny jo koko matkan perumista (kotimaanmatka), kun tuntuu pahalta laittaa kaikki säästöt tohon. Mut eipä sekään oo reilua, kun mies haluaa tuulettumaan lomalle pois kotoa.

Kaipa nyt avaan suuni ja ehdotan tuota jakoa. Kiitos mielipiteistä, vaikka olinkin tavallaan jo päättänyt asian... t. Ap

Ihmettelen tuota boldaamaani kohtaa. Meillä on yhteinen taloustili. Molemmat siirtävät sille sovitun, tarvittavan summan kuukausittain asumis-, ruoka- ja yhteisen auton kuluja varten. Lisäksi molemmilla on tietysti omat tilit, minulla käyttötili ja säästötili, miehen tileistä en edes tiedä. Eli yksityisyys säilyy mutta kulut maksetaan puoliksi helpolla tavalla.

2000 euroa en IKINÄ maksaisi kotimaan matkasta. En minkään pituisesta.

Vierailija
29/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies hoitaa oikeasti ihan kaiken "yhteisen". Mammat voi huutaa yhteen ääneen, että olenpa törkeä, mutta eletään miehen tulotason mukaista elämää ihan kuten hän haluaa. Me ollaan tunnettu ala-asteelta asti ja oltu yhdessä teineistä asti ja kasvettu yhteen. On ollu aikoja kun ollaan yhdessä laskettu opintotukien riittävyyttä ja aikoja kun minä sain hieman enemmän tuloja ja maksoin silloin enemmän, mutta vähäistä se on tähän nykytilanteeseen nähden. Mies tienaa No useamman satatuhatta vuoteen, minä muutaman kymmenen tuhatta.

Ei ole koskaan rahasta riitaa, eikä tarvitse mieheltä rahaa pyytää, kun hän laittaa palkastaan ison siivun yhteiselle tilille ja sieltä kaikki perheen kulut menee. Joten siis tällä kokemuksella enemmän tienaava mies ihan mielellään maksaa kyllä enemmän ja vie lomalle.

Vierailija
30/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas ihmettelen sitä, että perheissä halutaan rahat yhteisiksi tai ainakin niin, että suurempituloinen maksaa isomman osan kuluista, mutta kotityöt pitää aina tasata, vaikka usein se suurempituloinen tekee pitempää työpäivää. Miksi ei ole niinpäin, että kotitöitä tehdään siten, että ne on yhteisiä ja se tekee, joka katsoo oikeudekseen niitä tehdä ihan kuin yhteisten rahojen käytössäkin.

Vierailija
31/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo kauheesti rahaa, niin mieheni maksaa yleensä kaiken.

Vierailija
32/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi avioparin rahat pitäisi jotenkin "suhteuttaa"? Jos teillä on yhteenlasketusti varaa matkaan, maksakaa se. Jos ei, niin älkää matkustako. Minusta "köyhempi" laittaa ensin itselleen aina kuulausittain vähän säästöön ja loput menevät elämiseen. Kun "köyhemmän" rahat loppuvat, maksaa "rikkaampi" loput - vaikka sitten maksaisikin suhteessa paaaljon enemmän. Yhteistä elämäähän se on.

Vierailija
33/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi avioparin rahat pitäisi jotenkin "suhteuttaa"? Jos teillä on yhteenlasketusti varaa matkaan, maksakaa se. Jos ei, niin älkää matkustako. Minusta "köyhempi" laittaa ensin itselleen aina kuulausittain vähän säästöön ja loput menevät elämiseen. Kun "köyhemmän" rahat loppuvat, maksaa "rikkaampi" loput - vaikka sitten maksaisikin suhteessa paaaljon enemmän. Yhteistä elämäähän se on.

Paitsi jolloin vähemmän tienaava on mies? Palstalla naiset yleensä sanovat , että köyhempi mies on no no kun sitten ei voi yhdessä matkustaa :D

Vierailija
34/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä ole tehty numeroa loman kustannuksien jakamisesta.

Omat tilit on, mutta kumpikin maksaa, mitä jaksaa.

Vierailija
35/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

24 korjaa

Siis x % tuloista

Meillä vastaava systeemi, yhteiset kulut jaetaan nettotulojen suhteessa. Suunnilleen kerran viikossa kerätään kuitit ja vähemmän maksanut maksaa toiselle tasausta. Ei ikinä riitoja rahasta.

Tähän liittyy se, ettei kumpikaan ostele yhteisestä potista maksettavia asioita kysymättä ensin toiselta mielipidettä. Päivittäistavarat on toki eri juttu, se päättää kumpi käy kaupassa.

Vierailija
36/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lähtökohtaisesti jos joku pari kokee erilliset rahat itselleen sopivaksi järjestelyksi, niin se tuskin aiheuttaa heille tuollaisia ongelmia? Meillä on yhteiset rahat ja minusta moni esittämäsi "ongelma" on lähinnä absurdi. Ei kotitöistä mitään makseta, molemmat tekee niitä, niinhän niitä tehtäisiin sinkkunakin eikä niistä silloinkaan kukaan maksa. Kenenkään anoppi ei ole kauhea, jos olisi niin ei varmaan vietettäisi hänen kanssaan juuri aikaa. Ja miten ihmeessä ne erilliset rahat estää sairastuneesta kumppanista huolehtimisen?

Oikeasti, en vaan ymmärrä noita joidenkin ihmisten keksimiä mielikuvitusongelmia. Täällä todellisessa maailmassa me erillisten rahojen parit ollaan ihan samanlaisia kuin te yhteistenkin rahojen parit. Välitetään, rakastetaan, huolehditaan. Kukaan ei tappele senteistä. Mekin ollaan puhuttu rahojen yhdistämisestä eikä kumpikaan sitä periaatteessa vastusta, mutta ei vaan jakseta muuttaa hyvin toimivaa systeemiä.

Vierailija
37/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miksi sinun pitää miettiä tuo jakosuhde valmiiksi. Miksi et voi tehdä niinkuin aikuiset ihmiset, ja kertoa kumppanille että rahat on vähissä ja harkitset matkan perumista. Samalla voit kysyä häneltä kuinka tärkeä matka on hänelle ja olisiko hän valmis maksamaan enemmän jotta pääsisitte lähtemään. Sopivan jakosuhteen voisitte sitten sopia yhdessä.

Vierailija
38/60 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat, yhteinen molempia tyydyttävä reissu. Miksi ihmeessä minä haluaisin lomailla ilman perhettäni? Ja mitä iloa saisin siitä, että lähtisin vaikka luksuslomalle paikkaan x kun työtön mieheni ei voisi omaa matkaansa kustantaa. Mitä iloa minä siitä reissusta saisin?

Vierailija
39/60 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menee samasta pussista. Meillä perhe on yksikkö jossa kaikilla on sama elintaso. Ei tarvitse miettiä.

Aikoinaan minä toin rahaa tähän suhteeseen, sitten tienasimme saman verran ja lopulta nyt kun olen sairastunut mun tuloni on vain 29% netoista siinä missä mieheni tulotaso on lähes tuplaantunut 10v takaisesta.

Vierailija
40/60 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jakaa niin, että varakkaampi matkustaa vaikka Honoluluun ja köyhempi käy silläaikaa Seinäjoella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme